Ra­port o sta­nie ma­łych i śred­nich przed­si­ębiorstwPoprzedni artykuł 

Sa­les­for­ce opu­bli­ko­wał czwar­tą edy­cję swo­je­go Ra­por­tu Tren­dów Ma­łych i Śred­nich Przed­si­ębiorstw. Ba­da­nie zo­sta­ło prze­pro­wa­dzo­ne w dwóch częściach – w mar­cu 2020 r., a na­stęp­nie w sierp­niu w ra­mach ba­da­nia uzu­pe­łnia­jące­go, dzi­ęki cze­mu uzy­ska­no pe­łny za­kres wie­dzy na te­mat funk­cjo­no­wa­nia ma­łych i śred­nich przed­si­ębiorstw na po­cząt­ku i w trak­cie pan­de­mii.

Ten rok przy­ni­ósł wy­zwa­nia dla przed­si­ębiorstw ka­żdej wiel­ko­ści, nie omi­ja­jąc ta­kże sek­to­ra ma­łych i śred­nich firm. Ra­port uka­zu­je naj­bar­dziej ak­tu­al­ne spoj­rze­nie na to, jak w ci­ągu ostat­nich sze­ściu mie­si­ęcy przed­si­ębior­cy z różnych bra­nż mu­sie­li bo­ry­kać się na prze­mian z kry­zy­sa­mi go­spo­dar­czy­mi, zdro­wot­ny­mi, jak rów­nież ty­mi zwi­ąza­ny­mi z ra­si­zmem czy kli­ma­tem.

Ba­da­nia ob­jęły po­nad 2300 wła­ści­cie­li i li­de­rów ma­łych i śred­nich przed­si­ębiorstw w Ame­ry­ce Północ­nej, Ame­ry­ce Po­łu­dnio­wej, Eu­ro­pie i re­gio­nie Azji i Pa­cy­fi­ku. Ma­łe i śred­nie przed­si­ębiorstwa de­fi­niu­je się ja­ko za­trud­nia­jące od 2 do 200 pra­cow­ni­ków, z rocz­nym przy­cho­dem mniej­szym niż 1 mld do­la­rów.
„Ma­łe przed­si­ębior­stwa za­wsze sta­no­wi­ły klu­czo­wą część na­szej go­spo­dar­ki, dla­te­go szcze­gól­nie wa­żne jest, aby­śmy je wspie­ra­li ta­kże pod­czas pan­de­mii”, po­wie­dzia­ła Me­re­dith Sch­midt, GM i EVP, Es­sen­tials i SMB. „Ma­my na­dzie­ję, że te spo­strze­że­nia da­dzą li­de­rom ma­łych i śred­nich przed­si­ębiorstw na ca­łym świe­cie in­spi­ra­cje, jak in­ne fir­my po­ru­sza­ją się w tym trud­nym okre­sie i har­tu­ją swo­je bi­zne­sy przed po­ten­cjal­ny­mi za­gro­że­nia­mi w przy­szło­ści. Je­stem opty­mist­ką i wie­rzę, że ry­nek MŚP będzie mógł sta­le się roz­wi­jać po­mi­mo prze­szkód ja­kie sta­no­wią obec­ne kry­zy­sy.”

Wy­bra­ne spo­strze­że­nia z Ra­por­tu Tren­dów Ma­łych i Śred­nich Przed­si­ębiorstw:

Zo­rien­to­wa­nie na klien­ta po­zo­sta­je klu­czo­we dla roz­wi­ja­jących się ma­łych i śred­nich przed­si­ębiorstw

Ma­łe i śred­nie przed­si­ębior­stwa, które znaj­du­ją się obec­nie w fa­zie wzro­stu (ma­jące 1 lub wi­ęcej pro­cent wy­ższy przy­chód w prze­ci­ągu ostat­nich 6 mie­si­ęcy) o wie­le chęt­niej po­dej­mu­ją dzia­ła­nia ma­jące na ce­lu po­pra­wę in­te­rak­cji z klien­tem, bio­rąc pod uwa­gę okres od po­cząt­ku pan­de­mii. Co wi­ęcej, wy­da­je się że są one zde­cy­do­wa­nie le­piej wy­po­sa­żo­ne w na­rzędzia do­star­cza­jące klien­tom ela­stycz­ną po­li­ty­kę zwro­tów i sze­ro­ki za­kres opcji płat­no­ści. Po­nad­to przed­si­ębior­stwa roz­wi­ja­jące się są skłon­ne do prio­ry­te­to­we­go trak­to­wa­nia re­la­cji z po­ten­cja­łem na sta­łą współpra­cę niż trans­ak­cji jed­no­ra­zo­wych.

Op­ty­mizm w obli­czu no­wych wy­zwań nie opusz­cza sek­to­ra MŚP

Wie­le ma­łych i śred­nich przed­si­ębiorstw szcze­gól­nie moc­no ucier­pia­ło pod­czas pan­de­mii z po­wo­du bra­ku do­stępu do za­so­bów, od których zo­sta­li od­ci­ęci po­przez ob­ostrze­nia epi­de­micz­ne. Trzy naj­bar­dziej zna­czące ogra­ni­cze­nia w dzia­łal­no­ści bi­zne­so­wej sta­no­wi brak ka­pi­ta­łu, za­spo­ka­ja­nie po­trzeb klien­tów i za­trud­nia­nie od­po­wied­nich spe­cja­li­stów. Wszyst­kie te ogra­ni­cze­nia nie zmie­ni­ły się w prze­ci­ągu tr­wa­nia pan­de­mii – utrzy­mu­ją się na sta­łym po­zio­mie przez ca­ły okres jej tr­wa­nia.

Po­za wy­żej wy­mie­nio­ny­mi utrud­nie­nia­mi Co­vi­d-19 do­ło­żył jesz­cze kil­ka, ta­kich jak ob­ni­żo­ne przy­cho­dy, zmniej­szo­ny po­pyt oraz ogra­ni­cze­nia w za­kre­sie zdro­wia pu­blicz­ne­go. Te trud­no­ści zaj­mu­ją trzy pierw­sze miej­sca w ze­sta­wie­niu wszyst­kich wy­zwań, na które by­ły ska­za­ne przed­si­ębior­stwa pod­czas pan­de­mii. Co wi­ęcej, aż 3 na 5 li­de­rów ma­łych i śred­nich firm twier­dzi, że lo­kal­ne na­ka­zy za­mkni­ęcia lub ogra­ni­cze­nia dzia­łal­no­ści go­spo­dar­czej za­gra­ża­ły ren­tow­no­ści ich przed­si­ębiorstw, na­to­miast wy­mo­gi w za­kre­sie zdro­wia pu­blicz­ne­go sta­no­wi­ły nadmier­ne ob­ci­ąże­nie.

Na­wet w przy­pad­ku tych wy­zwań 22% MŚP pa­trzy na przy­szło­ść bar­dzo opty­mi­stycz­nie, a aż po­nad 50% – nie­co opty­mi­stycz­nie.

MŚP, które ko­rzy­sta­ją z no­wych tech­no­lo­gii są wsta­nie le­piej do­sto­so­wać się do zmien­no­ści ryn­ku

Na prze­strze­ni lat wy­ko­rzy­sta­nie tech­no­lo­gii przez ma­łe i śred­nie przed­si­ębior­stwa sta­le ro­śnie. We­dług da­nych z an­kie­ty po­nad po­ło­wa re­spon­den­tów de­kla­ru­je, że ko­rzy­sta z sys­te­mu za­rządza­nia re­la­cja­mi z klien­tem, co sta­no­wi wzrost o 24% w po­rów­na­niu z ro­kiem 2019. Na­wet pod­czas pan­de­mii ma­łe i śred­nie przed­si­ębior­stwa kon­ty­nu­owa­ły wdra­ża­nie no­wych tech­no­lo­gii, a co naj­mniej 1 na 5 li­de­rów ma­łych i śred­nich przed­si­ębiorstw twier­dzi, że w ci­ągu ostat­nich sze­ściu mie­si­ęcy wdro­ży­li co naj­mniej jed­no z na­stępu­jących roz­wi­ązań: apli­ka­cje do e-ma­il mar­ke­tin­gu, sys­tem ob­słu­gi klien­ta, na­rzędzia do współpra­cy przy pro­jek­tach lub opro­gra­mo­wa­nie do han­dlu elek­tro­nicz­ne­go. Oko­ło 1 na 5 li­de­rów MŚP nie ko­rzy­sta obec­nie z tych roz­wi­ązań, ale pla­nu­je je wdro­żyć w ci­ągu naj­bli­ższych 12 mie­si­ęcy. Po­nad­to, li­de­rzy ko­rzy­stali z mniej­szej licz­by apli­ka­cji w po­rów­na­niu z po­przed­ni­mi la­ta­mi i pra­wie trzy czwar­te re­spon­den­tów (72%)* uwa­ża, że jed­na scen­tra­li­zo­wa­na apli­ka­cja do za­rządza­nia ich funk­cja­mi bi­zne­so­wy­mi by­ła­by wy­star­cza­jąca.

Me­to­do­lo­gia

Wstęp­na an­kie­ta zo­sta­ła prze­pro­wa­dzo­na on­li­ne przez The Har­ris Poll na zle­ce­nie Sa­les­for­ce, w okre­sie od 28 lu­te­go do 18 mar­ca 2020 r. Od­po­wie­dzi udzie­li­ło 2 411 wła­ści­cie­li i li­de­rów ma­łych i śred­nich przed­si­ębiorstw. Ba­da­nie uzu­pe­łnia­jące zo­sta­ło prze­pro­wa­dzo­ne sze­ść mie­si­ęcy później, w okre­sie od 7 do 31 sierp­nia 2020 r., wśród 2 377 wła­ści­cie­li i li­de­rów ma­łych i śred­nich przed­si­ębiorstw w Ame­ry­ce Północ­nej, Ame­ry­ce Po­łu­dnio­wej, Eu­ro­pie i re­gio­nie Azji i Pa­cy­fi­ku. Re­spon­den­ci mie­li 18 lat lub wi­ęcej, by­li za­trud­nie­ni na pe­łny etat, w niepe­łnym wy­mia­rze go­dzin lub na umo­wę B2B, a wła­ści­cie­le lub ka­dra kie­row­ni­cza wy­ższe­go szcze­bla w ich fir­mach za­trud­nia­ła od 2 do 200 pra­cow­ni­ków, osi­ąga­jąc rocz­ne przy­cho­dy po­ni­żej 1 mld USD.

Da­ne zo­sta­ły zwa­żo­ne we­dług licz­by pra­cow­ni­ków tak, aby by­ły pro­por­cjo­nal­ne co do wiel­ko­ści fir­my. Ba­da­nie nie jest opar­te na ana­li­zie praw­do­po­do­bie­ństwa, wi­ęc nie mo­żna obli­czyć sza­cun­ko­we­go błędu.

Wszy­scy re­spon­den­ci są pra­cow­ni­ka­mi ze­wnętrz­ny­mi (nie ogra­ni­cza­ją się tyl­ko do klien­tów Sa­les­for­ce).

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji fir­my Sa­les­for­ce

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści