W cza­sie świ­ąt wy­da­li­śmy 1,1 mi­liar­da USD. Nie­ste­ty, klien­ci zwrócą aż 30% za­ku­pio­nych to­wa­rówPoprzedni artykuł 

Fir­ma Sa­les­for­ce, glo­bal­ny li­der w dzie­dzi­nie sys­te­mów CRM, opu­bli­ko­wa­ła ra­port do­ty­czący za­ku­pów w okre­sie świ­ątecz­nym w 2020 ro­ku. Przed­sta­wio­no w nim da­ne i tren­dy od­no­to­wa­ne pod ko­niec ubie­głe­go ro­ku i wpły­wa­jące na za­cho­wa­nia kon­su­men­tów w ro­ku 2021. Z da­nych zgro­ma­dzo­nych przez Sa­les­for­ce wy­ni­ka, że wy­dat­ki w ka­na­łach cy­fro­wych wzro­sły o 50% w po­rów­na­niu z ana­lo­gicz­nym okre­sem 2019 ro­ku, mie­li­śmy za­tem do czy­nie­nia z jed­nym z naj­bar­dziej uda­nych se­zo­nów świ­ątecz­nych w han­dlu elek­tro­nicz­nym. Klien­ci in­dy­wi­du­al­ni z ca­łe­go świa­ta wy­da­li łącz­nie 1,1 mi­liar­daa USD, z cze­go 236 mld USD przy­pa­dło na Sta­ny Zjed­no­czo­ne. W ro­ku 2019 war­to­ści te wy­nio­sły od­po­wied­nio 723 mld USD i 165 mld USD.

Naj­wa­żniej­sze usta­le­nia ra­por­tu Sa­les­for­ce do­ty­czące­go se­zo­nu za­ku­pów świ­ątecz­nych w 2020 ro­ku:

Fir­ma Sa­les­for­ce zgro­ma­dzi­ła in­for­ma­cje do­ty­czące po­nad mi­liar­da ku­pu­jących z po­nad 40 kra­jów. Tran­sak­cje ob­słu­gi­wa­ne za po­mo­cą roz­wi­ąza­nia Com­mer­ce Clo­ud ob­jęły okres od 1 li­sto­pa­da do 31 grud­nia 2020 ro­ku. Oto nie­które spo­śród głów­nych ob­ser­wa­cji i tren­dów:

  • W han­dlu elek­tro­nicz­nym od­no­to­wa­no du­ży wzrost sprze­da­ży pod ko­niec ro­ku mi­mo wcze­śniej­sze­go roz­po­częcia se­zo­nu przedświ­ątecz­nych za­ku­pów. Mi­mo że sprze­daw­cy ofe­ro­wa­li ra­ba­ty i pro­mo­cje świ­ątecz­ne już w pa­ździer­ni­ku, wi­ęk­szo­ść trans­ak­cji w ka­na­łach cy­fro­wych mia­ła miej­sce w tra­dy­cyj­nym okre­sie za­ku­pów. Łącz­na war­to­ść sprze­da­ży na ca­łym świe­cie w ci­ągu tzw. cy­fro­we­go ty­go­dnia wy­nio­sła 270 mld USD. W ci­ągu dwóch pierw­szych ty­go­dni grud­nia wska­źni­ki te wy­nio­sły od­po­wied­nio 181 mld USD i 39 mld USD.
  • Sprze­daw­cy, którzy za­ofe­ro­wa­li mo­żli­wo­ść od­bio­ru to­wa­rów po­za skle­pem oraz in­ne opcje do­sta­wy, od­no­to­wa­li dwu­krot­nie wi­ęk­szy wzrost sprze­da­ży niż po­zo­sta­łe fir­my. Ze względu na du­że ob­ci­ąże­nie sys­te­mów do­staw i fakt, że kon­su­men­ci zwra­ca­li szcze­gól­ną uwa­gę na bez­pie­cze­ństwo, przed­si­ębior­stwa, które ofe­ro­wa­ły mo­żli­wo­ść od­bio­ru w skle­pie, w punk­cie po­za skle­pem lub z sa­mo­cho­du, uzy­ska­ły lep­sze wy­ni­ki niż po­zo­sta­łe fir­my. Sprze­daw­cy de­ta­licz­ni ze Sta­nów Zjed­no­czo­nych, którzy udo­stęp­nia­li ta­kie opcje do­sta­wy, zwi­ęk­szyli przy­cho­dy w ka­na­łach cy­fro­wych o śred­nio 49% w po­rów­na­niu z ubie­głym ro­kiem, pod­czas gdy w po­zo­sta­łych fir­mach wska­źnik ten wy­ni­ósł za­le­d­wie 28%. Po­nad­to w okre­sie pi­ęciu dni po­prze­dza­jących świ­ęta Bo­że­go Na­ro­dze­nia przed­si­ębior­stwa ofe­ru­jące ta­kie mo­żli­wo­ści uzy­ska­ły wzrost przy­cho­dów cy­fro­wych o 54%, a po­zo­sta­łe fir­my je­dy­nie o 34%.
  • Klien­ci często ko­rzy­sta­li z usług fi­nan­so­wa­nia za­ku­pów. Po­nie­waż klien­ci by­li za­in­te­re­so­wa­ni mo­żli­wo­ścią za­ku­pu kosz­tow­niej­szych pre­zen­tów w sys­te­mie ra­tal­nym, po­pu­lar­no­ść opcji „kup te­raz, za­płać późnie­j” wzro­sła o 109% w po­rów­na­niu z ubie­głym ro­kiem, a szcze­gól­nie za­uwa­żal­ne by­ło to w ty­go­dniu po­prze­dza­jącym świ­ęta Bo­że­go Na­ro­dze­nia.
  • Naj­bar­dziej po­pu­lar­ne ka­te­go­rie pro­duk­tów to sprzęt spor­to­wy i ar­ty­ku­ły go­spo­dar­stwa do­mo­we­go. Przy­cho­dy ze sprze­da­ży sprzętu spor­to­we­go wzro­sły o 108% w po­rów­na­niu z ubie­głym ro­kiem. W przy­pad­ku ar­ty­ku­łów go­spo­dar­stwa do­mo­we­go wska­źnik ten wy­ni­ósł 89%, a w przy­pad­ku ar­ty­ku­łów spo­żyw­czych 80%. W ostat­nim se­zo­nie świ­ątecz­nym naj­ni­ższy wzrost od­no­to­wa­no w seg­men­cie odzie­ży spor­to­wej i tu­ry­stycz­nej (35%), obu­wia (39%) i odzie­ży ogól­ne­go prze­zna­cze­nia (40%).
  • Sprze­daw­cy przy­go­to­wu­ją się do „a­po­ka­lip­sy zwro­tów”. Na ca­łym świe­cie mo­żna spo­dzie­wać się zwro­tów to­wa­rów o war­to­ści prze­kra­cza­jącej 330 mld USD, czy­li mniej wi­ęcej 30% war­to­ści wszyst­kich za­ku­pio­nych to­wa­rów. To rów­nież efekt wzro­stu obro­tów w han­dlu elek­tro­nicz­nym w okre­sie świ­ątecz­nym.

„Okres przedświ­ątecz­ny w ro­ku 2020 stał pod zna­kiem pan­de­mii. Zmu­si­ło to sprze­daw­ców i pro­du­cen­tów do szyb­kie­go wdra­ża­nia in­no­wa­cyj­nych roz­wi­ązań i wpro­wa­dza­nia usług ta­kich jak od­bi­ór po­za skle­pem czy do­stęp do wir­tu­al­ne­go do­rad­cy, a ta­kże do skon­cen­tro­wa­nia się na me­diach spo­łecz­no­ścio­wych, ko­mu­ni­ka­cji i trans­mi­sji na ży­wo w ce­lu do­tar­cia do ku­pu­jących w no­wy spo­sób” — po­wie­dział Rob Garf, wi­ce­pre­zes ds. stra­te­gii bra­nżo­wej w sek­to­rze han­dlu de­ta­licz­ne­go w fir­mie Sa­les­for­ce. „Spo­dzie­wa­my się, że ta­kie no­we roz­wi­ąza­nia będą na­dal sto­so­wa­ne w ro­ku 2021, a stra­te­gie przy­jęte w okre­sie za­ku­pów świ­ątecz­nych sta­ną się no­wym stan­dar­dem, ocze­ki­wa­nym przez klien­tów od ich ulu­bio­nych skle­pów i ma­re­k”.

Uda­ne świ­ęta dzi­ęki no­wo­cze­snym roz­wi­ąza­niom

Brak mo­żli­wo­ści do­ko­na­nia za­ku­pu w fi­zycz­nym skle­pie zmu­sił wie­lu klien­tów do sko­rzy­sta­nia z elek­tro­nicz­nych ka­na­łów sprze­da­ży. Ro­zwi­ąza­nia Sa­les­for­ce uła­twi­ły przed­si­ębior­stwom z ca­łe­go świa­ta re­ali­za­cję stra­te­gii cy­fro­wej i sta­wie­nie czo­ła no­wym wy­zwa­niom, ta­kim jak zwi­ęk­sze­nie ska­li dzia­łań w ob­sza­rze han­dlu elek­tro­nicz­ne­go. W okre­sie od 1 li­sto­pa­da do 31 grud­nia 2020 ro­ku użyt­kow­ni­cy pro­duk­tów Sa­les­for­ce przy­jęli po­nad 204 mi­lio­ny za­mówień elek­tro­nicz­nych z wy­ko­rzy­sta­niem roz­wi­ąza­nia Com­mer­ce Clo­ud, ofe­ru­jąc za­ra­zem swo­im klien­tom szyb­kie, pro­ste i sper­so­na­li­zo­wa­ne śro­do­wi­sko in­te­rak­cji.

  • Com­mer­ce Clo­ud: sprze­daż w ka­na­łach cy­fro­wych ob­słu­gi­wa­nych przez Com­mer­ce Clo­ud w okre­sie przedświ­ątecz­nym wzro­sła o 76% w po­rów­na­niu z ubie­głym ro­kiem.
  • Mar­ke­ting Clo­ud: w okre­sie przedświ­ątecz­nym fir­my pro­wa­dzi­ły in­ten­syw­ną ko­mu­ni­ka­cję mar­ke­tin­go­wą — w ska­li glo­bal­nej za­kres ko­mu­ni­ka­cji zre­ali­zo­wa­nej za po­mo­cą roz­wi­ąza­nia Mar­ke­ting Clo­ud osi­ągnął po­ziom 7,2 mi­liar­da po­wia­do­mień push, 3,7 mi­liar­da wia­do­mo­ści SMS i 129 mi­liar­dów wy­sła­nych wia­do­mo­ści e-ma­il.
  • Ein­ste­in: sys­te­my sztucz­nej in­te­li­gen­cji rów­nież w se­zo­nie świ­ątecz­nym mia­ły wpływ na de­cy­zje po­dej­mo­wa­ne przez ku­pu­jących. Dzi­ęki roz­wi­ąza­niu Ein­ste­in uda­ło się wy­ge­ne­ro­wać 11% cy­fro­wych za­mówień, co ozna­cza wzrost o 25% w po­rów­na­niu z ubie­głym ro­kiem.
  • Se­rvi­ce Clo­ud: w okre­sie świ­ątecz­nym pra­cow­ni­cy dzia­łu ob­słu­gi klien­ta ko­rzy­sta­jący z plat­for­my Se­rvi­ce Clo­ud prze­gląda­li i ob­słu­giwali zgło­sze­nia po­nad 14,5 mi­liar­da ra­zy, a przy tym ode­bra­li po­nad 946 mi­lio­nów po­łączeń od klien­tów.

Me­to­dy­ka ana­liz i pro­gnoz Sa­les­for­ce zwi­ąza­nych z okre­sem świ­ątecz­nym 2020 r.

Aby uła­twić sprze­daw­com i mar­kom oce­nę wska­źni­ków sprze­da­ży w okre­sie świ­ątecz­nym, fir­ma Sa­les­for­ce zgro­ma­dzi­ła da­ne i wnio­ski ana­li­tycz­ne do­ty­czące po­nad mi­liar­da ku­pu­jących z po­nad 40 kra­jów, ob­słu­gi­wa­nych za po­mo­cą roz­wi­ąza­nia Com­mer­ce Clo­ud, a ta­kże mi­liar­dów in­te­rak­cji z klien­ta­mi i mi­lio­nów kon­wer­sa­cji w ser­wi­sach spo­łecz­no­ścio­wych re­ali­zo­wa­nych za po­mo­cą plat­for­my Mar­ke­ting Clo­ud oraz da­nych do­ty­czących ob­słu­gi klien­ta z wy­ko­rzy­sta­niem roz­wi­ąza­nia Se­rvi­ce Clo­ud. W dal­szych ana­li­zach uwzględ­nio­no kil­ka do­dat­ko­wych czyn­ni­ków umo­żli­wia­jących eks­tra­po­la­cję pro­gnoz i wska­źni­ków w szer­szym kon­te­kście sek­to­ra han­dlu de­ta­licz­ne­go.

W zbio­rze da­nych ana­li­tycz­nych bra­no pod uwa­gę ser­wi­sy han­dlu elek­tro­nicz­ne­go re­ali­zu­jące trans­ak­cje w okre­sie ob­jętym ba­da­niem, czy­li od 1 li­sto­pa­da 2018 ro­ku do 31 grud­nia 2020 ro­ku, oraz spe­łnia­jące kry­te­rium mi­ni­mal­nej licz­by od­wie­dzin w mie­si­ącu. W ce­lu za­cho­wa­nia spój­no­ści obli­cza­nia wska­źni­ków licz­bo­wych uwzględ­nio­no ta­kże do­dat­ko­we czyn­ni­ki zwi­ąza­ne z hi­gie­ną da­nych.

Pro­gno­zy Sa­les­for­ce do­ty­czące okre­su świ­ątecz­ne­go nie odzwier­cie­dla­ją wy­ni­ków ope­ra­cyj­nych fir­my Sa­les­for­ce oraz ogła­sza­nych przez nią wska­źni­ków fi­nan­so­wych, w tym wzro­stu war­to­ści sprze­da­ży brut­to (GMV), a ta­kże od­po­wied­nich wska­źni­ków GMV uzy­ski­wa­nych przez klien­tów.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji fir­my Sa­les­for­ce
Obraz F. Mu­ham­mad Pi­xa­bay

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści