Plo­ter tnąco­-bi­gu­jący w ZTP dzi­ęki fir­mie Mon­di Si­metPoprzedni artykuł 

W dniu 17 grud­nia 2020 ro­ku od­by­ło się uro­czy­ste prze­ka­za­nie przez fir­mę Mon­di Si­met Sp. z o.o. dla Za­kła­du Tech­no­lo­gii Po­li­gra­ficz­nych Po­li­tech­ni­ki War­szaw­skiej prze­my­sło­we­go plo­te­ra tnąco­-bi­gu­jące­go Pro­Di­gi 1613 fir­my La­se­rComb (Niem­cy). Dzi­ęki te­mu stu­den­ci ma­ją mo­żli­wo­ść zdo­by­cia prak­tycz­nej wie­dzy z za­kre­su pro­jek­to­wa­nia i wy­twa­rza­nia opa­ko­wań, a ZTP zy­ska­ło no­we­go part­ne­ra.

W spo­tka­niu wzi­ęli udział ze stro­ny Mon­di Si­met Sp. z o.o.: Pan Krzysz­tof Ja­ku­bow­ski – Dy­rek­tor Za­rządza­jący Mon­di Si­met Sp. z o.o., Pa­ni An­na Bo­rzesz­kow­ska – Dy­rek­tor HR Mon­di Pol­ska, Pan Pa­weł Ka­sper­ko­wiak – Me­ne­dżer Pro­duk­cji, Pan Łu­kasz Bu­ja­no­wicz – Me­ne­dżer Dzia­łu Ro­zwo­ju Pro­duk­tu, Pan Ra­fał Misz­czak – Me­ne­dżer In­no­wa­cji Pro­duk­to­wych Mon­di Pol­ska, Pa­ni Jo­lan­ta Ka­raś – Me­ne­dżer HR oraz ze stro­ny Po­li­tech­ni­ki War­szaw­skiej: prof. dr hab. inż. Adam Wo­źniak – Pro­rek­tor ds. Ro­zwo­ju, dr hab. inż. To­masz Ch­mie­lew­ski, prof. uczel­ni – Dzie­kan Wy­dzia­łu Inży­nie­rii Pro­duk­cji oraz dr hab. inż. Ge­or­gij Pe­triasz­wi­li, prof. uczel­ni – Kie­row­nik Za­kła­du Tech­no­lo­gii Po­li­gra­ficz­nych.

Po przy­wi­ta­niu uczest­ni­ków na­stąpi­ło krót­kie prze­mówie­nie władz Uczel­ni i Wy­dzia­łu oraz dy­rek­cji fir­my Mon­di Si­met Sp. z o.o. W swo­ich wy­po­wie­dziach ka­żdy z nich wska­zy­wał istot­ne zna­cze­nie współpra­cy po­mi­ędzy na­uką, re­pre­zen­to­wa­ną przez uczel­nię tech­nicz­ną ja­ką jest Po­li­tech­ni­ka War­szaw­ska a prze­my­słem re­pre­zen­to­wa­nym przez fir­mę Mon­di. Ko­rzy­ści z ta­kiej współpra­cy są obu­stron­ne: prze­ka­za­ne przez fir­mę Mon­di no­wo­cze­sne urządze­nie po­słu­ży za­rów­no w pro­wa­dze­niu ba­dań, jak rów­nież będzie wy­ko­rzy­sta­ne pod­czas za­jęć dy­dak­tycz­nych. Mo­żli­wo­ść wy­ko­rzy­sta­nia pod­czas ba­dań plo­te­ra przy­czy­ni się do dal­sze­go roz­wo­ju prac na­uko­wych w za­kre­sie opa­ko­wal­nic­twa, po­zwo­li wdro­żyć in­no­wa­cyj­ne po­my­sły czy roz­wi­ązać pro­ble­my po­ja­wia­jące się na eta­pie pro­jek­to­wa­nia i pro­duk­cji opa­ko­wań. Z ko­lei wy­ko­rzy­sta­nie plo­te­ra w za­jęciach dy­dak­tycz­nych podnie­sie po­ziom ja­ko­ści kszta­łce­nia przy­szłych in­ży­nie­rów, umo­żli­wi po­zna­nie naj­now­szej tech­no­lo­gii i zdo­by­cie wie­dzy prak­tycz­nej, tak przy­dat­nej w przy­szłej pra­cy za­wo­do­wej.

Na­stęp­nie, w la­bo­ra­to­rium tech­no­lo­gicz­nym na­stąpi­ło ofi­cjal­ne uru­cho­mie­nie plo­te­ra Pro­Di­gi 1613 oraz za­de­mon­stro­wa­nie je­go dzia­ła­nia na przy­kła­dzie wy­ko­na­nia pu­de­łka de­dy­ko­wa­ne­go na ksi­ążkę wy­da­ną z oka­zji ju­bi­le­uszu kszta­łce­nia in­ży­nie­rów po­li­gra­fów na Po­li­tech­ni­ce War­szaw­skiej. Uczest­ni­cy spo­tka­nia otrzy­ma­li ju­bi­le­uszo­we ksi­ążki za­pa­ko­wa­ne w wy­two­rzo­ne na plo­te­rze pu­de­łka.

No­wy part­ner ZTP – fir­ma Mon­di Si­met Sp. z o.o. wcho­dzi w struk­tu­rę Mon­di Gro­up – świa­to­we­go li­de­ra w bra­nży opa­ko­wań i pa­pier­nic­twa. W Pol­sce znaj­du­je się 6 za­kła­dów pro­du­ku­jących opa­ko­wa­nia z tek­tu­ry fa­li­stej na­le­żących do Mon­di Gro­up, po­sia­da­jących naj­no­wo­cze­śniej­sze za­ple­cze tech­no­lo­gicz­ne. W ra­mach współpra­cy fir­ma Mon­di Si­met Sp. z o.o. wspie­ra Za­kład Tech­no­lo­gii Po­li­gra­ficz­nych ma­te­ria­ła­mi do re­ali­za­cji pro­ce­su dy­dak­tycz­ne­go, a obec­nie – prze­ka­zu­je prze­my­sło­wy plo­ter dla prak­tycz­nej re­ali­za­cji za­jęć la­bo­ra­to­ryj­nych w ra­mach przedmio­tów zwi­ąza­nych z opa­ko­wal­nic­twem. Za­kład Tech­no­lo­gii Po­li­gra­ficz­nych wspo­ma­ga re­ali­za­cję pro­ce­su dy­dak­tycz­ne­go szko­ły po­li­gra­ficz­nej, której pa­tro­nu­je fir­ma Mon­di Si­met Sp. z o.o. Je­sie­nią ucznio­wie au­tor­skiej kla­sy kszta­łcącej w za­wo­dzie tech­nik pro­ce­sów dru­ko­wa­nia z tech­nikum w Gra­bo­no­gu wzi­ęli udział w warsz­ta­tach zor­ga­ni­zo­wa­nych w Za­kładzie Tech­no­lo­gii Po­li­gra­ficz­nych. Zwie­dzi­li też la­bo­ra­to­ria i za­po­zna­li się z mo­żli­wo­ścia­mi dal­szej na­uki w kie­run­ku po­li­gra­fii.

Ci­ągły roz­wój sek­to­ra opa­ko­wań w bra­nży po­li­gra­ficz­nej uza­sad­nia sta­łe ak­tu­ali­zo­wa­nie pro­gra­mu na­ucza­nia na kie­run­ku Pa­pier­nic­two i Po­li­gra­fia, dzi­ęki cze­mu wie­dza prze­ka­zy­wa­na stu­den­tom od­po­wia­da re­aliom w przed­si­ębior­stwach po­li­gra­ficz­nych. W ra­mach pro­jek­tu „NERW PW. Nau­ka – Edu­ka­cja – Ro­zwój – Współpra­ca”, współfi­nan­so­wa­ne­go ze środ­ków Unii Eu­ro­pej­skiej w ra­mach Eu­ro­pej­skie­go Fun­du­szu Spo­łecz­ne­go, kie­ru­nek Pa­pier­nic­two i Po­li­gra­fia ule­gł w ostat­nich la­tach znacz­nej mo­dy­fi­ka­cji. Zmia­ny mia­ły na ce­lu do­sto­so­wa­nie pro­gra­mu na­ucza­nia do nie­ustan­nie zmie­nia­jącej się sy­tu­acji na ryn­ku pra­cy oraz wy­ma­gań pra­co­daw­ców sta­wia­nych ab­sol­wen­tom – przy­szłym pra­cow­ni­kom firm po­li­gra­ficz­nych i opa­ko­wa­nio­wych. Bra­nża po­li­gra­ficz­na jest ga­łęzią prze­my­słu, która roz­wi­ja się bar­dzo dy­na­micz­nie, a pro­duk­cja opa­ko­wań dru­ko­wa­nych sta­no­wi w niej znacz­ny udział. Dla­te­go w no­wym pro­gra­mie zwi­ęk­szo­no licz­bę przedmio­tów zwi­ąza­nych z pro­jek­to­wa­niem i pro­duk­cją opa­ko­wań, a po­cząw­szy od se­me­stru 4 na­stępu­je po­dział na dwie spe­cjal­no­ści: Gra­fi­ka Kom­pu­te­ro­wa i Tech­no­lo­gie Cy­fro­we w Po­li­gra­fii oraz Tech­no­lo­gia Po­li­gra­fii i Pro­duk­cji Opa­ko­wań, różni­cu­jące przy­go­to­wa­nie stu­den­tów do przy­szłej pra­cy za­wo­do­wej w od­mien­nych aspek­tach. Dzi­ęki no­wo­cze­sne­mu pro­gra­mo­wi stu­di­ów przy­go­to­wy­wa­na jest ka­dra spe­cja­li­stów do pra­cy w dy­na­micz­nie roz­wi­jających się prze­my­słach po­li­gra­ficz­nym, opa­ko­wa­nio­wym i po­krew­nych.

No­wy pro­gram dy­dak­tycz­ny wy­ko­rzy­stu­je mo­żli­wo­ści ja­kie ofe­ru­je opro­gramowanie fir­my Esko (m.in. Ar­tios CAD, De­skPack, Stu­dio i Pac­kEd­ge), wspo­ma­ga­jące pro­jek­to­wa­nie opa­ko­wań, uzy­ska­ne dzi­ęki współpra­cy z part­ne­ra­mi ZTP: fir­ma­mi Di­gi­print i ESKO. W ra­mach za­jęć stu­den­ci po­zna­ją po­szcze­gól­ne eta­py po­wsta­wa­nia opa­ko­wa­nia z uwzględ­nie­niem ta­kich aspek­tów, jak za­sa­dy pro­jek­to­wa­nia sza­ty gra­ficz­nej i czy­tel­no­ść in­for­ma­cji tek­sto­wej za­miesz­cza­nej na opa­ko­wa­niu, re­gu­la­cje praw­ne wpły­wa­jące na ko­niecz­no­ść za­miesz­cze­nia na nich od­po­wied­nich ozna­czeń, a ta­kże w za­le­żno­ści od prze­zna­cze­nia opa­ko­wa­nia uczą się do­bie­rać wła­ści­we ma­te­ria­ły i tech­no­lo­gie wy­ko­na­nia, a ta­kże spo­so­by uszla­chet­nia­nia. W ra­mach ćwi­czeń stu­den­ci wy­ko­nu­ją pro­jek­ty wła­sne, często bar­dzo kre­atyw­ne i in­no­wa­cyj­ne. Do­stęp­ne pro­fe­sjo­nal­ne opro­gramowanie znacz­nie uła­twia i przy­spie­sza zapro­jek­to­wa­nie kon­struk­cji opa­ko­wa­nia, a ta­kże umo­żli­wia wy­ko­na­nie wi­zu­ali­za­cji 3D go­to­we­go pro­duk­tu. Jed­nak nic nie za­stąpi fi­zycz­ne­go wy­ko­na­nia pro­to­ty­pu pu­de­łka z wy­ko­rzy­sta­niem ma­te­ria­łu do­ce­lo­we­go.

Plo­ter prze­my­sło­wy prze­ka­za­ny przez fir­mę Mon­di Si­met przede wszyst­kim po­zwo­li na szyb­kie i pre­cy­zyj­ne wy­ko­na­nie pu­de­łek za­pro­jek­to­wa­nych przez stu­den­tów w pro­gra­mie gra­ficz­nym, które do tej po­ry by­ły wy­ci­na­ne ręcz­nie, co wi­ąza­ło się z ni­ską do­kład­no­ścią i ja­ko­ścią wy­ko­na­nia. Du­żą za­le­tą jest mo­żli­wo­ść zwe­ry­fi­ko­wa­nia pro­jek­tu pod kątem po­praw­no­ści wy­ko­na­nia kon­struk­cji, a w ra­zie ko­niecz­no­ści sko­ry­go­wa­niu ewen­tu­al­nych nie­pra­wi­dło­wo­ści i wy­ko­na­nie po­now­nie pro­to­ty­pu. Do­dat­ko­wo stu­den­ci ma­ją mo­żli­wo­ści roz­wi­ja­nia swo­jej wy­obra­źni po­przez zma­te­ria­li­zo­wa­nie swo­ich po­my­słów – prze­nie­sie­nie pro­jek­tu wy­ko­na­ne­go w pro­gra­mie kom­pu­te­ro­wym na plo­ter tnąco­-bi­gu­jący i wy­ko­na­nie go­to­we­go pro­jek­tu. Po­zwa­la to nie tyl­ko do­strzec ewen­tu­al­ne błędy kon­struk­cyj­ne opa­ko­wa­nia, ale rów­nież umo­żli­wia do­ko­na­nie oce­ny je­go funk­cjo­nal­no­ści i przy­dat­no­ści do za­pa­ko­wa­nia da­ne­go pro­duk­tu.

Pro­jek­ty wy­ko­na­ne pod­czas stu­di­ów po­sze­rza­ją umie­jęt­no­ści stu­den­ta i ko­rzyst­nie wpły­wa­ją na je­go przy­szło­ść – przy­szły pra­co­daw­ca z pew­no­ścią do­ce­ni kre­atyw­no­ść i po­my­sło­wo­ść pro­jek­tu, który w chwi­li obec­nej mo­że stać się rów­nież ele­men­tem port­fo­lio ab­sol­wen­ta.

W pod­su­mo­wa­niu war­to za­zna­czyć, że wpro­wa­dze­nie do pro­ce­su dy­dak­tycz­ne­go naj­now­szych tech­no­lo­gii w po­sta­ci opro­gra­mo­wa­nia do pro­jek­to­wa­nia opa­ko­wań oraz plo­te­ra tnąco­-bi­gu­jące­go za­pew­nia wy­so­ki po­ziom kszta­łce­nia stu­den­tów kie­run­ku Pa­pier­nic­two i Po­li­gra­fia Po­li­tech­ni­ki War­szaw­skiej. Stu­den­ci ma­ją mo­żli­wo­ść wy­ko­rzy­sty­wa­nia wie­dzy teo­re­tycz­nej zdo­by­tej na wy­kła­dach przy re­ali­za­cji za­dań prak­tycz­nych, a to z ko­lei podwy­ższa ich kwa­li­fi­ka­cje za­wo­do­we w oczach przy­szłych pra­co­daw­ców.

Na pod­sta­wie in­fo­ma­cji Wy­dzia­łu Inży­nie­rii Pro­duk­cji

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści