Opa­ko­wa­nie pro­duk­tu – nie­do­ce­nia­ny ak­tor w pro­ce­sie sprze­da­żyPoprzedni artykuł 

Pudełka produktowe
Pu­de­łka pro­duk­to­we

Wie­lu oso­bom wy­da­je się, że opa­ko­wa­nie pro­duk­tu nie ma wi­ęk­sze­go zna­cze­nia – i tak zo­sta­nie prze­cież szyb­ko wy­rzu­co­ne, znisz­czo­ne. Nic bar­dziej myl­ne­go. Ory­gi­nal­ne, es­te­tycz­ne opa­ko­wa­nie przy­ci­ąga uwa­gę i za­chęca do za­ku­pu.

Pod­sta­wo­wa kwe­stia to pierw­sze wra­że­nie. Pod­czas za­ku­pu pierw­sze, co wi­dzą klien­ci, to zwy­kle opa­ko­wa­nie pro­duk­tu – za­rów­no w cza­sie wi­zyt w skle­pach sta­cjo­nar­nych, jak i tych on­li­ne. Zde­cy­do­wa­na wi­ęk­szo­ść lu­dzi jest wzro­kow­ca­mi, dla­te­go wy­gląd da­nej rze­czy ma dla nich bar­dzo du­żą war­to­ść. Je­śli już po pierw­szym spoj­rze­niu po­ja­wią się po­zy­tyw­ne emo­cje, to chęć do za­po­zna­nia się z ofer­tą, a co za tym idzie – praw­do­po­do­bie­ństwo za­ku­pu, znacz­nie wzro­śnie. Cza­sem o wy­bo­rze jed­ne­go z dwóch kon­ku­ren­cyj­nych wy­ro­bów de­cy­du­ją de­ta­le, a opa­ko­wa­nie mo­że mieć wte­dy klu­czo­we zna­cze­nie.

Pierw­sze wra­że­nie od­gry­wa wa­żną ro­lę ta­kże w od­nie­sie­niu do bu­do­wa­nia re­la­cji z klien­ta­mi. Za­rów­no w przy­pad­ku na­wi­ązy­wa­nia kon­tak­tów mi­ędzy­ludz­kich, jak i wy­ra­bia­nia so­bie opi­nii o pro­du­cen­cie czy mar­ce, naj­wa­żniej­szych jest pierw­szych kil­ka se­kund. Klient, który już na po­cząt­ku ze­tknie się z ład­nym, pro­fe­sjo­nal­nie wy­ko­na­nym opa­ko­wa­niem, chęt­niej wróci do kon­kret­ne­go skle­pu. War­to pod­kre­ślić, że opa­ko­wa­nie mo­że wy­wo­ły­wać okre­ślo­ne od­czu­cia, które zo­sta­ną za­pa­mi­ęta­ne i przy­wo­ła­ne, na­wet nie­ko­niecz­nie świa­do­mie, pod­czas przy­szłych za­ku­pów.

Pa­mi­ętaj o es­te­ty­ce

Este­ty­ka ma nie­ba­ga­tel­ne zna­cze­nie. Sza­re, nud­ne, kar­to­no­we pu­de­łko mo­że i nie wy­ma­ga du­żych na­kła­dów fi­nan­so­wych, ale z pew­no­ścią nie przy­ci­ągnie wzro­ku. Pro­dukt po­zba­wio­ny od­po­wied­nie­go opa­ko­wa­nia mo­że wy­da­wać się mniej war­to­ścio­wy niż w rze­czy­wi­sto­ści. Do­dat­ko­wo mo­że spra­wiać wra­że­nie, że sprze­daw­cy nie­zbyt trosz­czą się o klien­tów, nie przy­kła­da­ją się do pra­cy. Ta­kie sko­ja­rze­nia spra­wią, że kon­su­ment nie będzie miał naj­lep­szej opi­nii o fir­mie, na­wet je­śli ogląda­ne przedmio­ty będą spe­łnia­ły je­go wy­ma­gania.

Ele­ganc­kie pu­de­łka kar­to­no­we nie­rzad­ko zy­sku­ją dru­gie ży­cie – oczy­wi­ście w przy­pad­ku so­lid­ne­go wy­ko­na­nia, które nie po­zwo­li na znisz­cze­nie pod­czas roz­pa­ko­wy­wa­nia pro­duk­tu. Ta­kie opa­ko­wa­nia mo­gą słu­żyć ja­ko scho­wek na dro­bia­zgi, pu­de­łecz­ko na ko­sme­ty­ki lub miej­sce do trzy­ma­nia przy­rządów biu­ro­wych. Tym spo­so­bem przy­po­mi­na­ją o ja­kie­jś mar­ce, ale w spo­sób sub­tel­ny i nie­na­rzu­ca­jący się. Utr­wa­la­ją w pa­mi­ęci po­zy­tyw­ny wi­ze­ru­nek fir­my. Przy­czy­nia się to do te­go, że w przy­pad­ku, kie­dy po­ja­wi się za­po­trze­bo­wa­nie na kon­kret­ną rzecz, pierw­szą my­ślą kon­su­men­ta naj­praw­do­po­dob­niej będzie wła­śnie sklep, z które­go po­cho­dzi tak tr­wa­łe i przy­dat­ne opa­ko­wa­nie.

Bu­do­wa­nie wi­ze­run­ku fir­my

Do­brze wy­ko­na­ne opa­ko­wa­nia to ta­kże spo­sób na za­pre­zen­to­wa­nie fir­my – jej mi­sji, war­to­ści, który­mi się kie­ru­je. Tro­skę o śro­do­wi­sko mo­żna po­ka­zać po­przez sto­so­wa­nie opa­ko­wań z eko­lo­gicz­nych ma­te­ria­łów. Po­sta­wie­nie na szcze­gól­nie wy­trzy­ma­łe pu­de­łka będzie ide­al­nym po­twier­dze­niem za­pew­nień o so­lid­no­ści ukry­tych w nich pro­duk­tów. Mar­ka kie­ru­jąca się naj­now­szy­mi tren­da­mi po­win­na po­sta­wić na mod­ne, sty­lo­we wy­ko­na­nie. Z ko­lei pro­du­cen­ci od­wo­łu­jący się do na­tu­ry mo­gą roz­wa­żyć opa­ko­wa­nie w od­cie­niach zie­le­ni lub z mo­ty­wa­mi ro­ślin­ny­mi. Na­wet nie­zbyt du­że pro­duk­ty, jak sło­dy­cze czy bi­żu­te­ria, mo­gą na­brać no­we­go cha­rak­te­ru dzi­ęki od­po­wied­nie­mu opa­ko­wa­niu, a jak wia­do­mo cie­ka­wy de­sign to je­den z pod­sta­wo­wych ele­men­tów do­bre­go mar­ke­tin­gu. W tym miej­scu war­to za­zna­czyć, że po­my­sło­wo opa­ko­wa­ne pre­zen­ty dla klien­tów to rów­nież część stra­te­gii bu­do­wa­nia wi­ze­run­ku mar­ki. Po­my­sło­wo za­pa­ko­wa­ne dro­bia­zgi będą mi­łym do­dat­kiem do pre­zen­ta­cji ofer­ty lub kam­pa­nii re­kla­mo­wej.

W erze In­ter­ne­tu pu­de­łka ma zna­cze­nie rów­nież przez wzgląd na wszech­obec­ną mo­dę na wrzu­ca­nie do sie­ci zdjęć z naj­now­szy­mi na­byt­ka­mi. Często na fo­to­gra­fiach po­ja­wia­ją się ta­kże pu­de­łka, na których do­brze wi­dać na­zwę fir­my. W przy­pad­ku osób ma­jących wie­lu ob­ser­wa­to­rów, na przy­kład in­flu­en­ce­rów lub ce­le­bry­tów, jed­no zdjęcie zo­sta­nie obej­rza­ne przez ty­si­ące po­ten­cjal­nych klien­tów. Na­wet je­śli od ra­zu nie po­dej­mą de­cy­zji o za­ku­pie pro­duk­tu, to mo­że wła­śnie ory­gi­nal­ne opa­ko­wa­nie za­chęci ich do za­po­zna­nia się z ca­łą ofer­tą skle­pu. Do­dat­ko­wo od­po­wied­nio wy­eks­po­no­wa­na na­zwa mar­ki za­pad­nie w pa­mi­ęć, co mo­że prze­ło­żyć się na przy­szłe de­cy­zje za­ku­po­we.

Tr­wa­ło­ść i do­pa­so­wa­nie

Opa­ko­wa­nia wy­ko­na­ne z ma­te­ria­łów naj­wy­ższej ja­ko­ści to ta­kże gwa­ran­cja, że pro­duk­ty do­trą do klien­tów bez naj­mniej­szych uszko­dzeń. Za­pew­nią, że na kub­ku z na­dru­kiem nie po­ja­wi się żad­na ry­sa, a sło­ik aro­ma­tycz­nej ka­wy do­trze bez naj­mniej­sze­go uszczerb­ku. W przy­pad­ku, kie­dy przez nie­dba­łe za­pa­ko­wa­nie pro­dukt ule­gnie uszko­dze­niu, będzie się to wi­ąza­ło z re­kla­ma­cja­mi, ma­ila­mi i ko­niecz­no­ścią prze­pro­wa­dze­nia nie­zbyt przy­jem­nych roz­mów, które z pew­no­ścią sku­tecz­nie znie­chęcą do ko­lej­nej wi­zy­ty w skle­pie. Tr­wa­łe opa­ko­wa­nie to wy­raz tro­ski o klien­ta – o to, aby był za­do­wo­lo­ny z za­ku­pu i otrzy­mał pro­dukt pe­łno­war­to­ścio­wy, którym będzie mógł się cie­szyć przez dłu­gi czas.

Fa­cho­we wy­ko­na­nie po­zwa­la na do­pa­so­wa­nie opa­ko­wa­nia do kszta­łtu i wiel­ko­ści pro­duk­tu. To nie tyl­ko zwi­ęk­sza bez­pie­cze­ństwo pod­czas trans­por­tu, ale ta­kże pod­kre­śla pro­fe­sjo­na­lizm pro­du­cen­tów. Zw­ra­ca­nie uwa­gi na wszyst­kie ele­men­ty ofe­ro­wa­ne­go pro­duk­tu, w tym je­go opa­ko­wa­nie, po­ka­zu­je, że fir­ma dba o ka­żdy aspekt swo­jej dzia­łal­no­ści. Pu­de­łko nie mu­si mieć wy­my­śl­nych kszta­łtów, gdyż od­po­wied­ni de­sign wy­star­czy do prze­ko­na­nia do sie­bie kon­su­men­tów.

Nie­ba­nal­ne, wy­trzy­ma­łe opa­ko­wa­nie to oka­zja do za­pre­zen­to­wa­nia się z naj­lep­szej stro­ny już na sa­mym po­cząt­ku – za­nim klient we­źmie ofe­ro­wa­ny pro­dukt do rąk. Po­ma­ga wy­różnić się z tłu­mu i za­in­te­re­so­wać na­wet te oso­by, które wcze­śniej nie pla­no­wa­ły za­ku­pu kon­kret­nej rze­czy, ale to wła­śnie pu­de­łko przy­ci­ągnęło ich spoj­rze­nie. Tym sa­mym mo­żna mieć pew­no­ść, że sprze­daż wzro­śnie. Ch­cąc osi­ągnąć jak naj­lep­sze efek­ty, war­to zwrócić się o po­moc do lu­dzi za­zna­jo­mio­nych z te­ma­tem. Ich do­świad­cze­nie i kre­atyw­no­ść po­mo­gą stwo­rzyć wy­ma­rzo­ne opa­ko­wa­nie, które za­do­wo­li za­rów­no sprze­daw­ców, jak i kon­su­men­tów.

Masz po­my­sł na opa­ko­wa­nia dla swo­jej fir­my? Zaj­rzyj na zpa­pie­ru.pl Two­rzy­my pu­de­łka kar­to­no­we i ma­te­ria­ły re­kla­mo­we, które po­mo­gą Two­jej fir­mie sprze­da­wać ła­twiej, szyb­ciej i w lep­szej ce­nie.

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści