Wielu osobom wydaje się, że opakowanie produktu nie ma większego znaczenia - i tak zostanie przecież szybko wyrzucone, zniszczone. Nic bardziej mylnego. Oryginalne, estetyczne opakowanie przyciąga uwagę i zachęca do zakupu.
Podstawowa kwestia to pierwsze wrażenie. Podczas zakupu pierwsze, co widzą klienci, to zwykle opakowanie produktu - zarówno w czasie wizyt w sklepach stacjonarnych, jak i tych online. Zdecydowana większość ludzi jest wzrokowcami, dlatego wygląd danej rzeczy ma dla nich bardzo dużą wartość. Jeśli już po pierwszym spojrzeniu pojawią się pozytywne emocje, to chęć do zapoznania się z ofertą, a co za tym idzie - prawdopodobieństwo zakupu, znacznie wzrośnie. Czasem o wyborze jednego z dwóch konkurencyjnych wyrobów decydują detale, a opakowanie może mieć wtedy kluczowe znaczenie.
Pierwsze wrażenie odgrywa ważną rolę także w odniesieniu do budowania relacji z klientami. Zarówno w przypadku nawiązywania kontaktów międzyludzkich, jak i wyrabiania sobie opinii o producencie czy marce, najważniejszych jest pierwszych kilka sekund. Klient, który już na początku zetknie się z ładnym, profesjonalnie wykonanym opakowaniem, chętniej wróci do konkretnego sklepu. Warto podkreślić, że opakowanie może wywoływać określone odczucia, które zostaną zapamiętane i przywołane, nawet niekoniecznie świadomie, podczas przyszłych zakupów.
Pamiętaj o estetyce
Estetyka ma niebagatelne znaczenie. Szare, nudne, kartonowe pudełko może i nie wymaga dużych nakładów finansowych, ale z pewnością nie przyciągnie wzroku. Produkt pozbawiony odpowiedniego opakowania może wydawać się mniej wartościowy niż w rzeczywistości. Dodatkowo może sprawiać wrażenie, że sprzedawcy niezbyt troszczą się o klientów, nie przykładają się do pracy. Takie skojarzenia sprawią, że konsument nie będzie miał najlepszej opinii o firmie, nawet jeśli oglądane przedmioty będą spełniały jego wymagania.
Eleganckie pudełka kartonowe nierzadko zyskują drugie życie - oczywiście w przypadku solidnego wykonania, które nie pozwoli na zniszczenie podczas rozpakowywania produktu. Takie opakowania mogą służyć jako schowek na drobiazgi, pudełeczko na kosmetyki lub miejsce do trzymania przyrządów biurowych. Tym sposobem przypominają o jakiejś marce, ale w sposób subtelny i nienarzucający się. Utrwalają w pamięci pozytywny wizerunek firmy. Przyczynia się to do tego, że w przypadku, kiedy pojawi się zapotrzebowanie na konkretną rzecz, pierwszą myślą konsumenta najprawdopodobniej będzie właśnie sklep, z którego pochodzi tak trwałe i przydatne opakowanie.
Budowanie wizerunku firmy
Dobrze wykonane opakowania to także sposób na zaprezentowanie firmy - jej misji, wartości, którymi się kieruje. Troskę o środowisko można pokazać poprzez stosowanie opakowań z ekologicznych materiałów. Postawienie na szczególnie wytrzymałe pudełka będzie idealnym potwierdzeniem zapewnień o solidności ukrytych w nich produktów. Marka kierująca się najnowszymi trendami powinna postawić na modne, stylowe wykonanie. Z kolei producenci odwołujący się do natury mogą rozważyć opakowanie w odcieniach zieleni lub z motywami roślinnymi. Nawet niezbyt duże produkty, jak słodycze czy biżuteria, mogą nabrać nowego charakteru dzięki odpowiedniemu opakowaniu, a jak wiadomo ciekawy design to jeden z podstawowych elementów dobrego marketingu. W tym miejscu warto zaznaczyć, że pomysłowo opakowane prezenty dla klientów to również część strategii budowania wizerunku marki. Pomysłowo zapakowane drobiazgi będą miłym dodatkiem do prezentacji oferty lub kampanii reklamowej.
W erze Internetu pudełka ma znaczenie również przez wzgląd na wszechobecną modę na wrzucanie do sieci zdjęć z najnowszymi nabytkami. Często na fotografiach pojawiają się także pudełka, na których dobrze widać nazwę firmy. W przypadku osób mających wielu obserwatorów, na przykład influencerów lub celebrytów, jedno zdjęcie zostanie obejrzane przez tysiące potencjalnych klientów. Nawet jeśli od razu nie podejmą decyzji o zakupie produktu, to może właśnie oryginalne opakowanie zachęci ich do zapoznania się z całą ofertą sklepu. Dodatkowo odpowiednio wyeksponowana nazwa marki zapadnie w pamięć, co może przełożyć się na przyszłe decyzje zakupowe.
Trwałość i dopasowanie
Opakowania wykonane z materiałów najwyższej jakości to także gwarancja, że produkty dotrą do klientów bez najmniejszych uszkodzeń. Zapewnią, że na kubku z nadrukiem nie pojawi się żadna rysa, a słoik aromatycznej kawy dotrze bez najmniejszego uszczerbku. W przypadku, kiedy przez niedbałe zapakowanie produkt ulegnie uszkodzeniu, będzie się to wiązało z reklamacjami, mailami i koniecznością przeprowadzenia niezbyt przyjemnych rozmów, które z pewnością skutecznie zniechęcą do kolejnej wizyty w sklepie. Trwałe opakowanie to wyraz troski o klienta - o to, aby był zadowolony z zakupu i otrzymał produkt pełnowartościowy, którym będzie mógł się cieszyć przez długi czas.
Fachowe wykonanie pozwala na dopasowanie opakowania do kształtu i wielkości produktu. To nie tylko zwiększa bezpieczeństwo podczas transportu, ale także podkreśla profesjonalizm producentów. Zwracanie uwagi na wszystkie elementy oferowanego produktu, w tym jego opakowanie, pokazuje, że firma dba o każdy aspekt swojej działalności. Pudełko nie musi mieć wymyślnych kształtów, gdyż odpowiedni design wystarczy do przekonania do siebie konsumentów.
Niebanalne, wytrzymałe opakowanie to okazja do zaprezentowania się z najlepszej strony już na samym początku - zanim klient weźmie oferowany produkt do rąk. Pomaga wyróżnić się z tłumu i zainteresować nawet te osoby, które wcześniej nie planowały zakupu konkretnej rzeczy, ale to właśnie pudełko przyciągnęło ich spojrzenie. Tym samym można mieć pewność, że sprzedaż wzrośnie. Chcąc osiągnąć jak najlepsze efekty, warto zwrócić się o pomoc do ludzi zaznajomionych z tematem. Ich doświadczenie i kreatywność pomogą stworzyć wymarzone opakowanie, które zadowoli zarówno sprzedawców, jak i konsumentów.
Masz pomysł na opakowania dla swojej firmy? Zajrzyj na zpapieru.pl Tworzymy pudełka kartonowe i materiały reklamowe, które pomogą Twojej firmie sprzedawać łatwiej, szybciej i w lepszej cenie.