Wdro­że­nie bez­pro­ce­so­wych płyt Ag­fa Ec­lip­se w dru­kar­ni Kan­drup: re­duk­cja cza­su na­rządza­nia o 40%, ma­ku­la­tu­ry roz­ru­cho­wej o 15%, kosz­tów czysz­cze­nia ma­szy­ny o 25%Poprzedni artykuł 

Fot.: Agfa
Fot.: Ag­fa

Du­ńska dru­kar­nia Kan­drup by­ła jed­nym z pierw­szych eu­ro­pej­skich użyt­kow­ni­ków no­wych bez­pro­ce­so­wych płyt Ec­lip­se fir­my Ag­fa. Już wkrót­ce po wdro­że­niu od­no­to­wa­ła licz­ne ko­rzy­ści zwi­ąza­ne z wy­ko­rzy­sty­wa­niem tych pro­eko­lo­gicz­nych ma­te­ria­łów eks­plo­ata­cyj­nych w co­dzien­nej pro­duk­cji: wi­ęk­szą czy­sto­ść ma­szy­ny dru­ku­jącej, wy­so­ki kon­trast obra­zu czy od­por­no­ść płyt na za­dra­pa­nia.

Kan­drup Bog­tryk­ke­ri A/S to ro­dzin­ne przed­si­ębior­stwo po­li­gra­ficz­ne o nie­mal 100-let­niej hi­sto­rii, je­go sie­dzi­bą jest Ko­pen­ha­ga. Dru­kar­nia spe­cja­li­zu­je się w ni­sko­na­kła­do­wej pro­duk­cji różnych prac ak­cy­den­so­wych, re­ali­zo­wa­nych za­rów­no w tech­ni­ce of­f­se­to­wej jak i cy­fro­wej. Po­za dru­ko­wa­niem, zaj­mu­je się też ich pro­jek­to­wa­niem oraz wy­ka­ńcza­niem. Kan­drup od po­nad 10 lat jest użyt­kow­ni­kiem kom­plek­so­wych roz­wi­ązań pre­press z ofer­ty fir­my Ag­fa, na które skła­da­ją się obec­nie: na­świe­tlar­ka CtP, pły­ty of­f­se­to­we (wraz z de­dy­ko­wa­nym im roz­two­rem na­wi­lża­jącym), jak rów­nież work­flow – opro­gra­mo­wa­nie do im­po­zy­cji i so­ftwa­re udo­sko­na­la­jący ja­ko­ść obra­zu.

Wy­so­ka wy­daj­no­ść

Po fa­zie sze­ro­ko za­kro­jo­nych te­stów, pod­czas których dru­kar­nia Kan­drup prze­ka­zy­wa­ła swo­je do­świad­cze­nia fir­mie Ag­fa, je­sie­nią 2019 ro­ku pod­jęta zo­sta­ła tu de­cy­zja o wdro­że­niu płyt Ec­lip­se (wraz z de­dy­ko­wa­nym im roz­two­rem An­tu­ra AFS2- H). Za­stąpi­ły one pły­ty bez­pro­ce­so­we in­ne­go pro­du­cen­ta, co Tho­mas Thom­sen – wła­ści­ciel przed­si­ębior­stwa, tłu­ma­czy na­stępu­jąco: „Pły­ta Ec­lip­se ofe­ru­je do­bry i sta­bil­ny kon­trast. Nie ma­my dzi­ęki te­mu żad­nych po­my­łek pod­czas dru­ko­wa­nia po­szcze­gól­nych prac. Co wi­ęcej, ce­chu­je ją wy­so­ka od­por­no­ść na za­dra­pa­nia, zaś na po­wierzch­ni nie są wi­docz­ne od­ci­ski pal­ców”.

Thom­sen z en­tu­zja­zmem wy­po­wia­da się ta­kże na te­mat za­cho­wa­nia się py­ty Ec­lip­se pod­czas pro­ce­su dru­ko­wa­nia: „Ob­ser­wu­je­my tu zna­czącą po­pra­wę. Na­sze wy­li­cze­nia wska­zu­ją, że na­rządza­nie ma­szy­ny tr­wa o 40% krócej niż do­tych­czas. Nie tra­ci­my już czas ani pie­ni­ędzy na kosz­tow­ne prze­dru­ki czy ko­ry­go­wa­nie nie­prze­wi­dzia­nych za­kłóceń w pra­cy ma­szy­ny. Pły­ty za­cho­wu­ją się ide­al­nie. Co wi­ęcej, dzi­ęki nim uda­ło nam się ob­ni­żyć ilo­ść ma­ku­la­tu­ry roz­ru­cho­wej o ok. 15%. Ec­lip­se, w po­łącze­niu z roz­two­rem na­wi­lża­jącym An­tu­ra, gwa­ran­tu­je utrzy­ma­nie bar­dziej sta­bil­nej rów­no­wa­gi wod­no­-far­bo­wej i wi­ęk­szej to­le­ran­cji pod­czas dru­ko­wa­nia”.

Pro­ces czysz­cze­nia płyt Ec­lip­ce ma miej­sce w ma­szy­nie dru­ku­jącej, do cze­go wy­ko­rzy­sty­wa­ne są ar­ku­sze pa­pie­ru na­kła­do­we­go. To z ko­lei – jak pod­kre­śla Ag­fa – mi­ni­ma­li­zu­je sto­pień zanieczysz­cze­nia ma­szy­ny. W kon­se­kwen­cji wy­dłu­ża się ży­wot­no­ść roz­two­ru na­wi­lża­jące­go, a pro­ces kon­ser­wa­cji ma­szy­ny sta­je się ła­twiej­szy. Mówi Tho­mas Thom­sen: „W ma­szy­nie nie gro­ma­dzi się osad, gdyż zbęd­ne ele­men­ty war­stwy ko­pio­wej są prze­no­szo­ne z form dru­ko­wych na pierw­sze ar­ku­sze na­kła­do­we i usu­wa­ne z ma­szy­ny. W efek­cie czysz­cze­nie fil­trów ukła­du na­wi­lża­nia mo­że od­by­wać się rza­dziej. Za spra­wą płyt Ec­lip­se ży­wot­no­ść roz­two­ru na­wi­lża­jące­go zwi­ęk­szy­ła się po­nad dwu­krot­nie. Rocz­ne oszczęd­no­ści z tym zwi­ąza­ne sza­cu­je­my na 25%”.

Po­pra­wio­na sta­bil­no­ść ko­lo­ry­stycz­na

Od kil­ku lat w dru­kar­ni Kan­drup z po­wo­dze­niem jest wy­ko­rzy­sty­wa­ne opro­gra­mo­wa­nie In­kTu­ne, wcho­dzące w skład pa­kie­tu ECO3 fir­my Ag­fa. Od­po­wia­da ono za po­pra­wę ja­ko­ści obra­zu oraz zwi­ęk­sze­nie sta­bil­no­ści ko­lo­ry­stycz­nej, przy jed­no­cze­snej re­duk­cji zu­ży­cia farb; wszyst­ko za spra­wą za­stąpie­nia ko­lo­rów pro­ce­so­wych czer­nią. „In­kTu­ne przy­no­si sze­reg ko­rzy­ści w pro­ce­sie pro­duk­cyj­nym. Za­ob­ser­wo­wa­li­śmy lep­szą sta­bil­no­ść ko­lo­ry­stycz­ną pod­czas pra­cy ma­szy­ny, zwłasz­cza przy dru­ko­wa­niu na pa­pie­rach nie­po­wle­ka­nych. Zre­du­ko­wa­li­śmy też ilo­ść od­pa­dów za spra­wą tech­no­lo­gii Thin Ink Lay­er i za­pew­nia­ne­go przez nią szyb­sze­go schni­ęcia far­by. War­to w tym miej­scu nadmie­nić, że wszyst­kie ww. udo­sko­na­le­nia by­ły mo­żli­we ta­kże dzi­ęki in­ten­syw­nej współpra­cy z ze­spo­łem spe­cja­li­stów ds. płyt fir­my Ag­fa oraz ich za­an­ga­żo­wa­niu i po­mo­cy przy opty­ma­li­za­cji na­szych krzy­wych dru­ko­wa­nia”.

Tho­mas Thom­sen bar­dzo so­bie ce­ni po­ziom ser­wi­su i wspar­cia za­pew­nia­ny przez do­staw­cę kom­plek­so­wych roz­wi­ązań pre­press wy­ko­rzy­sty­wa­nych w je­go dru­kar­ni: „Wspól­nie z przed­sta­wi­cie­la­mi fir­my Ag­fa sta­le dys­ku­tu­je­my o no­wych tren­dach ryn­ko­wych i mo­żli­wych do wdro­że­nia udo­sko­na­le­niach. Na­si part­ne­rzy ze stro­ny do­staw­cy pro­po­nu­ją nam okre­ślo­ne roz­wi­ąza­nia, jak też dzie­lą się swo­imi pod­po­wie­dzia­mi w różnych spra­wach. O współpra­cy z fir­mą Ag­fa mo­że­my mówić w sa­mych su­per­la­ty­wach. Jej pro­duk­ty są nie­za­wod­ne, a po­ziom ob­słu­gi – zna­ko­mi­ty. Do­ty­czy to za­rów­no sprzętu, płyt jak i opro­gra­mo­wa­nia. Jest dla nas nie­zwy­kle wa­żnym, by mieć part­ne­ra bi­zne­so­we­go, który nas ro­zu­mie, wspie­ra– zdal­nie bądź pod­czas wi­zyt w dru­kar­ni – i który za­wsze jest bli­sko”.

Pro­eko­lo­gicz­ne roz­wi­ąza­nia fir­my Ag­fa w dru­kar­ni Kan­drup

Bez­pro­ce­so­wa pły­ta Ec­lip­se po­ja­wi­ła się w ofer­cie fir­my Ag­fa je­sie­nią 2019 ro­ku. Prze­zna­czo­na do ar­ku­szo­we­go dru­ko­wa­nia of­f­se­to­we­go, łączy w so­bie – jak za­pew­nia pro­du­cent – wszyst­kie za­le­ty tech­no­lo­gii bez­pro­ce­so­wej z naj­wy­ższą wy­go­dą w użyt­ko­wa­niu. Ba­zu­jąc na opa­ten­to­wa­nej tech­no­lo­gii, po­zwa­la utrzy­mać ona ma­szy­nę dru­ku­jącą w czy­sto­ści. In­ne wy­mie­nia­ne przez pro­du­centa jej za­le­ty to: wy­so­ka od­por­no­ść na za­dra­pa­nia i sta­bil­ny kon­trast obra­zu, umo­żli­wia­jący ła­twą iden­ty­fi­ka­cję for­my dru­ko­wej i za­po­bie­ga­jący po­my­łkom pod­czas re­ali­za­cji da­ne­go na­kła­du. Wdro­żo­ny wraz z pły­tami Ec­lip­se roz­twór na­wi­lża­jący An­tu­ra AFS2 po­sia­da cer­ty­fi­kat FOGRA w od­nie­sie­niu do je­go za­sto­so­wa­nia w ar­ku­szo­wym dru­ku of­f­se­to­wym. Prze­zna­czo­ny do pro­ce­sów dru­ko­wa­nia z ca­łko­wi­tą eli­mi­na­cją al­ko­ho­lu bądź przy je­go mi­ni­mal­nym udzia­le (mak­sy­mal­nie 8%). Jak po­da­je Ag­fa, roz­twór przy­czy­nia się do szyb­sze­go na­rządza­nia ma­szy­ny, ogra­ni­cze­nia w ilo­ści ma­ku­la­tu­ry oraz utrzy­ma­nia od­po­wied­niej rów­no­wa­gi wod­no­-far­bo­wej. Do­sto­so­wa­ny jest do wszyst­kich ro­dza­jów wo­dy.

In­kTu­ne to opro­gra­mo­wa­nie wcho­dzące w skład pa­kie­tu roz­wi­ązań ECO3, ma­jących – w za­ło­że­niach fir­my Ag­fa – za­pew­niać eko­lo­gicz­ną, eko­no­micz­ną i wy­god­ną pro­duk­cję. Jak po­da­je pro­du­cent, umo­żli­wia ono na­wet 30% oszczęd­no­ści w zu­ży­ciu far­by dru­kar­skiej, przy jed­no­cze­śnie krót­szym cza­sie schni­ęcia. Ag­fa pod­kre­śla, że In­kTu­ne po­pra­wia też sta­bil­no­ść ko­lo­ry­stycz­ną, jak rów­nież ja­ko­ść i spój­no­ść re­pro­du­ko­wa­ne­go obra­zu. Re­zul­ta­tem są: szyb­sze na­rządza­nie ma­szy­ny i mniej­sza ilo­ść ma­ku­la­tu­ry. In­kTu­ne jest in­te­gral­ną częścią sys­te­mu work­flow, a je­go dzia­ła­nie ma miej­sce pod­czas pro­ce­su ra­ste­ry­za­cji obra­zu.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji Po­lo­gra­ficz­nej Agen­cji In­for­ma­cyj­nej

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści