Ko­lej­ne dru­kar­nie z ca­łe­go świa­ta wdra­ża­ją pro­eko­lo­gicz­ne roz­wi­ąza­nia CtP fir­my Ag­faPoprzedni artykuł 

Mi­nio­ne mie­si­ące przy­nio­sły sze­reg pre­mie­ro­wych roz­wi­ązań w ofer­cie fir­my Ag­fa, de­dy­ko­wa­nych cy­fro­wej przy­go­to­wal­ni CtP. Wie­le z nich, m.in. pły­ta bez­che­micz­na Ada­mas, po­ja­wi­ło się w czerw­cu br., w okre­sie od­wo­ła­nych tar­gów dru­pa.

In­ne zo­sta­ły wpro­wa­dzo­ne na ry­nek nie­co wcze­śniej; tu zda­niem fir­my na szcze­gól­ną uwa­gę za­słu­gu­je pierw­sza w jej ofer­cie bez­pro­ce­so­wa pły­ta of­f­se­to­wa – Ec­lip­se. Na jej wdro­że­nie de­cy­du­ją się ko­lej­ne dru­kar­nie z ca­łe­go świa­ta, ta­kże z Pol­ski, dzia­ła­jące w różnych seg­men­tach ryn­ko­wych: ko­mer­cyj­nym, dzie­ło­wym czy opa­ko­wa­nio­wym. Wszyst­kie ww. pro­duk­ty skła­da­ją się na pa­kiet ECO3, który Ag­fa od dłu­ższe­go cza­su pro­mu­je ja­ko ze­staw roz­wi­ązań dla cy­fro­we­go pre­pres­su, ma­jących za­pew­nić klien­tom naj­wy­ższą wy­daj­no­ść, mi­ni­mal­ny wpływ na śro­do­wi­sko na­tu­ral­ne oraz mak­sy­mal­ną wy­go­dę użyt­ko­wa­nia.

Ec­lip­se: „Na­rząd krót­szy o 40%, re­duk­cja ma­ku­la­tu­ry roz­ru­cho­wej o 15%, kosz­ty czysz­cze­nia ma­szy­ny ni­ższe o 25%”

Jed­ną z dru­ka­rń, które ja­ko pierw­sze zde­cy­do­wa­ły się na wdro­że­nie pły­ty Ec­lip­se, by­ła du­ńska fir­ma Kan­drup Bo­gr­tyk­ke­ri z Ko­pen­ha­gi, spe­cja­li­zu­jąca się w ni­sko­na­kła­do­wej pro­duk­cji ko­mer­cyj­nej, re­ali­zo­wa­nej za­rów­no w tech­no­lo­gii kon­wen­cjo­nal­nej, jak i cy­fro­wej. W przy­pad­ku pierw­szej z nich fir­ma od po­nad 10 lat ko­rzy­sta z roz­wi­ązań sprzęto­wych, so­ftwa­re­’o­wych oraz ma­te­ria­ło­wych mar­ki Ag­fa. Przed ro­kiem zde­cy­do­wa­ła się na wdro­że­nie płyt Ec­lip­se (które za­stąpi­ły tu ma­te­ria­ły in­ne­go do­staw­cy) wraz z roz­two­rem na­wi­lża­jącym An­tu­ra AFS2-H, ta­kże z ofer­ty fir­my Ag­fa. Jak za­pew­nia Tho­mas Thom­sen, wła­ści­ciel Kan­drup Bo­gr­tyk­ke­ri, pły­ta za­pew­nia sta­bil­ny kon­trast i ce­chu­je się wy­so­ką od­por­no­ścią na za­dra­pa­nia czy od­ci­ski pal­ców.

Ec­lip­se jest tu też ce­nio­na za wła­ści­we za­cho­wa­nie się w ma­szy­nie dru­ku­jącej: „Ob­ser­wu­je­my zna­czącą po­pra­wę w tym za­kre­sie. Po wdro­że­niu Ec­lip­se, na­rządza­nie zaj­mu­je nam o 40% cza­su mniej. Nie tra­ci­my już cza­su ani pie­ni­ędzy na kosz­tow­ne prze­dru­ki czy nie­prze­wi­dzia­ne za­kłóce­nia w pra­cy ma­szy­ny. Pły­ty spra­wu­ją się ide­al­nie. Od­no­to­wa­li­śmy też ok. 15% re­duk­cję ilo­ści pa­pie­ru nie­zbęd­ne­go przy roz­ru­chu. Co wi­ęcej, w po­łącze­niu z roz­two­rem An­tu­ra pły­ta za­pew­nia lep­szą rów­no­wa­gę wod­no­-far­bo­wą i wy­ższy po­ziom to­le­ran­cji pod­czas dru­ko­wa­nia”. Ja­ko jed­ną z wie­lu za­let pły­ty Ec­lip­se, jej pro­du­cent wy­mie­nia gwa­ran­cję utrzy­ma­nia ma­szy­ny dru­ku­jącej na najwy­ższym po­ziomie czy­sto­ści. Za­sto­so­wa­na tu i opa­ten­to­wa­na przez fir­mę Ag­fa tech­no­lo­gia bez­pro­ce­so­wa od­po­wia­da za prze­nie­sie­nie po­wło­ki po­kry­wa­jącej pły­tę na kil­ka po­cząt­ko­wych od­bi­tek. Tym sa­mym war­stwa ta nie do­sta­je się do ukła­dów ma­szy­ny. Tho­mas Thom­sen po­twier­dza: „W efek­cie pro­ces czysz­cze­nia fil­trów ukła­du na­wi­lża­jące­go jest krót­szy i prost­szy. Sza­cu­je­my, że ży­wot­no­ść kąpie­li w przy­pad­ku roz­two­ru zo­sta­ła dzi­ęki pły­cie Ec­lip­se po­dwo­jo­na. Rocz­ne oszczęd­no­ści z te­go ty­tu­łu sza­cu­je­my na 25%”.

Ada­mas: du­że na­kła­dy, wy­so­ki kon­trast i od­por­no­ść me­cha­nicz­na

Jed­ną z te­go­rocz­nych pre­mier w ofer­cie fir­my Ag­fa jest bez­che­micz­na pły­ta Ada­mas, anon­so­wa­na przez pro­du­cen­ta ja­ko naj­bar­dziej tr­wa­ła pły­ta ty­pu che­m-free, do­stęp­na na ryn­ku. De­dy­ko­wa­na of­f­se­to­wej pro­duk­cji ar­ku­szo­wej i he­at­se­to­wej, umo­żli­wia ca­łko­wi­te wy­eli­mi­no­wa­nie wo­dy z pro­ce­su pre­press (jej fi­nal­na obrób­ka ma miej­sce w de­dy­ko­wa­nym urządze­niu czysz­cząco­-gu­mu­jącym). Jak za­pew­nia Ag­fa, pły­ta Ada­mas umo­żli­wia na­wet 75% re­duk­cję od­pa­dów w po­rów­na­niu z roz­wi­ąza­nia­mi kon­ku­ren­cyj­ny­mi. De­dy­ko­wa­na jest pro­duk­cji z uży­ciem farb kon­wen­cjo­nal­nych oraz UV (w tym H-UV i LED-UV).

Jed­nym z jej pierw­szych eu­ro­pej­skich użyt­kow­ni­ków jest in­na du­ńska dru­kar­nia – KLS Pu­re­Print, re­ali­zu­jąca swo­ją pro­duk­cję zgod­nie z pro­eko­lo­gicz­nym cer­ty­fi­ka­tem „Cra­dle to Cra­dle” (by­ła dru­gą na świe­cie fir­mą szczy­cącą się je­go po­sia­da­niem). W zwi­ąz­ku z pro­eko­lo­gicz­ną fi­lo­zo­fią dzia­ła­nia już ja­kiś czas te­mu za­in­we­sto­wa­ła w tech­no­lo­gię bez­pro­ce­so­wą in­ne­go do­staw­cy. Jed­nak jej pa­ra­me­try nie spe­łni­ły po­kła­da­nych przez kie­row­nic­two KLS Pu­re­Print ocze­ki­wań w kon­te­kście re­duk­cji opa­dów i oszczęd­no­ści fi­nan­so­wych. Te za­pew­ni­ło do­pie­ro wdro­że­nie płyt bez­che­micz­nych Ada­mas oraz de­dy­ko­wa­ne­go im urządze­nia czysz­cząco­-gu­mu­jące­go, rów­nież z ofer­ty fir­my Ag­fa. Kerl Kort­bæk – me­ne­dżer w dzia­le pre­press KLS Pu­re­Print, mówi: „Od cza­su gdy prze­sta­wi­li­śmy się na roz­wi­ąza­nie Ag­fa, mo­że­my re­ali­zo­wać wy­ższe na­kła­dy. Co wi­ęcej, wy­so­ki kon­trast pły­ty Ada­mas po­zwa­la na wi­zu­al­ną jej in­spek­cję i unik­ni­ęcie ewen­tu­al­nych błędów pod­czas dru­ko­wa­nia. Na uwa­gę za­słu­gu­je też jej od­por­no­ść na za­dra­pa­nia”.

Ener­gy Eli­te Eco i Ar­ka­na: wy­daj­niej­sza pra­ca dzia­łu pre­press

Jak po­da­je Ag­fa, nie słab­nie za­in­te­re­so­wa­nie ta­kże in­ną pły­tą z jej port­fo­lio – Ener­gy Eli­te Eco, de­dy­ko­wa­ną wy­so­ko­na­kła­do­wej pro­duk­cji ak­cy­den­so­wej. Zo­sta­ła ona stwo­rzo­na ja­ko roz­wi­ąza­nie za­pew­nia­jące pro­eko­lo­gicz­ną obrób­kę: ma­jące za­pew­nić ni­skie zu­ży­cie che­mii, zna­cząco re­du­ko­wać ilo­ść zu­ży­wa­nej wo­dy oraz mi­ni­ma­li­zo­wać od­pa­dy. Pły­cie de­dy­ko­wa­na jest wy­wo­ły­war­ka Ar­ka­na, której „ka­ska­do­wa” kon­struk­cja ba­zu­je na roz­wi­ąza­niu At­ti­ro, skie­ro­wa­nym na ry­nek ga­ze­to­wy (je­go no­wy mo­del po­ja­wił się w ofer­cie fir­my Ag­fa w tym ro­ku).

Dru­kar­nie ko­rzy­sta­jące z pa­kie­tu, skła­da­jące­go się z obu ww. roz­wi­ązań, pod­kre­śla­ją ta­kie je­go za­le­ty jak wy­ższa wy­daj­no­ść dzia­łań pre­press oraz zna­cząca re­duk­cja od­pa­dów i zu­ży­cia wo­dy oraz che­mii. Wska­zu­ją też na lep­sze wa­run­ki dru­ko­wa­nia na ma­szy­nie, która pra­cu­je sta­bil­niej i jest na­rządza­na w krót­szym cza­sie. Jed­nym z użyt­kow­ni­ków te­go kom­plek­so­we­go ze­sta­wu jest dru­kar­nia In­ter­pack – naj­wi­ęk­szy pro­du­cent opa­ko­wań pu­de­łko­wych w Ar­gen­ty­nie, dys­po­nu­jąca dwo­ma za­kła­da­mi pro­duk­cyj­ny­mi zlo­ka­li­zo­wa­ny­mi w Bu­enos Ai­res. Fir­ma jest częścią Her­man Zu­pan Gro­up – jed­ne­go z czo­ło­wych pro­du­centów opa­ko­wań w Ame­ry­ce Ła­ci­ńskiej, z fi­lia­mi w Ar­gen­ty­nie, Bra­zy­lii i Chi­le.

Pły­ty Ener­gy Eli­te Eco zo­sta­ły tu wdro­żo­ne z my­ślą o po­pra­wie wy­daj­no­ści, re­duk­cji zu­ży­cia ener­gii (ja­ko że nie wy­ma­ga­ją one wy­pa­la­nia), ni­ższym zu­ży­ciu che­mii, jak też ob­ni­że­niu zu­ży­cia wo­dy i ilo­ści ge­ne­ro­wa­nych od­pa­dów. Jak mówi Ju­an Ko­zel­nik, kie­ru­jący dzia­łem pre­press w fir­mie In­ter­pack, efek­ty wdro­że­nia by­ły za­do­wa­la­jące, jed­nak wci­ąż ist­nia­ła prze­strzeń by po­pra­wić pa­ra­me­try pro­duk­cyj­ne do­ty­czące zu­ży­cia wo­dy, jak też dzia­łań kon­ser­wa­cyj­nych zwi­ąza­nych z do­tych­czas użyt­ko­wa­ną wy­wo­ły­war­ką: „Dla­te­go zde­cy­do­wa­li­śmy się na ko­lej­ny krok w po­sta­ci mo­de­lu Ar­ka­na 125. Dzi­ęki te­mu ob­ni­ży­li­śmy zu­ży­cie wo­dy o 51%, a che­mii – o 84%. Co wi­ęcej, nie uży­wa­my już wo­dy do płu­ka­nia, gdyż ten etap pro­ce­su zo­stał ca­łko­wi­cie wy­eli­mi­no­wa­ny”.

Die­go Go­iti­so­lo, szef dzia­łu dru­ko­wa­nia In­ter­pack, do­da­je: „Za spra­wą roz­two­ru na­wi­lża­jące­go An­tu­ra AFS1 zre­du­ko­wa­li­śmy z ko­lei ilo­ść zu­ży­wa­ne­go al­ko­ho­lu iz­po­pro­py­lo­we­go. Na­si ope­ra­to­rzy z za­do­wo­le­niem od­no­to­wa­li też po­pra­wę w rów­no­wa­dze wod­no­-far­bo­wej i szyb­szy re­start ma­szy­ny po jej za­trzy­ma­niu”.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji Po­li­gra­ficz­nej Agen­cji In­for­ma­cyj­nej

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści