Stora Enso informuje, że EcoFishBox – proekologiczne opakowanie na świeże ryby i przetworzone produkty rybne, pozostające w jej ofercie od dłuższego czasu, wciąż zyskuje na popularności. Firma podkreśla, że do jego wdrożenia przez kolejnych klientów przyczynia się jego odnawialność, wychodząca naprzeciw ich oczekiwaniom. Coraz częściej poszukują oni bowiem rozwiązań przyjaznych środowisku i zbieżnych z założeniami gospodarki o obiegu zamkniętym. EcoFishBox, jako opakowanie bazujące na włóknach drzewnych, spełnia - zdaniem producenta - te założenia.
Stora Enso podkreśla, że jej celem i ambicją pozostaje dostarczanie klientom odnawialnych produktów oraz oferowanie narzędzi pozwalających na przedefiniowanie całego łańcucha dostaw – od etapu pozyskania surowców, poprzez fazę produkcji, na pakowaniu i logistyce skończywszy. W ocenie firmy jednym z tego rodzaju rozwiązań jest EcoFishBox – opakowanie nagrodzone w 2017 roku prestiżowym wyróżnieniem Worldstar (także za proekologiczność w kategorii WPO Sustainability Award). Jest ono przeznaczone do transportu świeżych ryb oraz przetworów na nich bazujących. Jak podkreśla Stora Enso, swoją rolę we wspomnianym łańcuchu dostaw odgrywają też konsumenci. Jednym z kluczowych argumentów przemawiających za wprowadzaniem na rynek tego typu produktów jest– zdaniem skandynawskiego koncernu – trend w kierunku zastępowania tworzyw sztucznych i materiałów powstałych z zastosowaniem surowców kopalnych przez nowe, odnawialne i odzyskiwalne rozwiązania.
Odnawialne surowce, łatwiejszy recykling finalnego produktu
EcoFishBox to – jak podkreśla Stora Enso – pierwsze tego typu rozwiązanie, w którym zastosowano opakowanie bazujące na włóknach drzewnych. Materiały, z których jest wykonane, można w 100% poddać recyklingowi, co eliminuje problem związany z ich utylizacją. Jak podkreśla Stora Enso, w porównaniu z plastikiem, w Europie wskaźnik recyklingu opakowań wykonanych z włókien jest dwa razy wyższy. Argumenty te przekonują kolejnych użytkowników EcoFishBox, wśród których od dłuższego czasu jest firma Kalaneuvos, zajmująca się przetwórstwem rybnym. Początkowo do wdrożenia rozwiązania Stora Enso podchodzono tu sceptycznie, z uwagi na konieczność utrzymania stałej, niskiej temperatury produktów w całym łańcuchu dostaw. Okazało się jednak, że reżim ten udało się utrzymać, a opakowanie EcoFishBox jest tu z powodzeniem stosowane już piąty rok. Zdaniem kierownictwa Kalaneuvos, świeże ryby dostarczane w polistyrenie ekspandowanym (EPS) stanowią duże wyzwanie, zarówno dla samej firmy jako dostawcy produktów, jak też dla konsumentów, sklepów detalicznych i klientów z branży hotelarskiej i gastronomicznej. W przypadku każdego z nich problemem jest bowiem obsługa i utylizacja opakowań. Jak dodają przedstawiciele Kalaneuvos, po wdrożeniu EcoFishBox poziom satysfakcji współpracujących z firmą odbiorców wzrósł w sposób znaczący. Klienci zwracają bowiem uwagę na takie jego aspekty jak łatwość w użytkowaniu oraz możliwość poddania opakowania recyklingowi. Proekologiczność tego rozwiązania Toni Hukkanen, dyrektor operacyjny Kalaneuvos skwitował jednym zdaniem: „Zrównoważony rozwój nie jest już dzisiaj opcją; musimy rozumieć w jaki sposób proekologiczność wpływa na cały nasz biznes”.
EcoFishBox – autorski projekt Stora Enso
Opakowanie EcoFishBox powstało w DesignStudio w Lahti, należącym do Stora Enso. Jak podkreśla firma, jest ono wodoodporne i bardzo szczelne dzięki zastosowanemu tu laminatowi PET oraz specjalnej metodzie zginania, wykorzystanej przy jego produkcji. Finalny kształt pudełka może zostać uformowany ręcznie bądź maszynowo. Można je również zadrukowywać zgodnie z preferencjami klienta.
Wykonane z odnawialnych surowców pudełka dostarczane są do firm przetwórczych bądź też końcowych użytkowników w postaci płaskich arkuszy tektury falistej, co generuje dodatkowe oszczędności – zdaniem producenta zajmują one siedem razy mniej miejsca niż opakowania polistyrenowe.
Na podstawie informacji Poligraficznej Agencji Informacyjnej