We współczesnych, niezwykle trudnych dla wielu branż czasach, ważne jest przyciągnięcie uwagi konsumentów, nie tylko dzięki wysokiej jakości produktom, lecz także efektownym opakowaniom, które będą wyróżniać się na tle konkurencyjnych marek i ich produktów. Jak się okazuje, coraz większe znaczenie we współczesnych nawykach zakupowych mają nie tylko wrażenia wizualne, lecz także zmysł dotyku - dla mnóstwa klientów ważne jest nie tylko by widzieć, lecz także „poczuć” dany produkt. Dlaczego tak istotne są doznania sensoryczne?
„Dotyk przenosi strukturę, emocje, ciepło i trochę tajemniczości. Dotyk, to także wyobraźnia, która natychmiast jest uruchomiona. Stąd decyzje, jakie podejmujemy dotykając różnie uszlachetnionych mediów, mają swoje podłoże w naszych emocjach.” – mówi Anastasiya Yavorska, Koordynator Centrum Pokazowego Konica Minolta w Warszawie.
Czując kupujemy więcej
Z pewnością wielokrotnie podczas wizyty w księgarni naszą uwagę przykuła intrygująca „wypukła” okładka książki, która wręcz zachęcała nas do przesunięcia po niej palcami. Tradycyjne „analogowe” wydania ozdobione szatą graficzną wykonaną w ten sposób, są gwarancją nie tylko wyjątkowej przyjemności podczas obcowania z nimi, lecz także żelaznym kontrargumentem na popularność e- booków, audiobooków oraz wydań cyfrowych.
Można to odnieść także do wielu innych produktów oraz ich opakowań. Ciekawy projekt działający na zmysł naszego wzroku stanowi zaledwie połowę sukcesu - warto zadbać także o wrażenia sensoryczne. Według raportu opublikowanego przez renomowane amerykańskie stowarzyszenie FSEA (Foil and Specialty Effects Association), zrzeszające międzynarodowych specjalistów w zakresie uszlachetniania druku, czas przeznaczony na rozpoznanie wzbogaconych o wrażenia dotykowe produktów jest o 45% krótszy, niż w przypadku opakowań, które nie posiadają żadnych tego typu „ulepszeń”.
Ponadto uwaga, którą poświęca im statystyczny klient, jest o 18% dłuższa niż w przypadku standardowych towarów, co także ma silny wpływ na decyzję o jego nabyciu. Im dłużej skupiamy się na danym produkcie, tym bardziej prawdopodobny staje się jego zakup. Wyróżniające się opakowanie przyciąga uwagę konsumentów - interesujące, dotykowe elementy zwiększają „ekskluzywność” produktu, nasze pozytywne nastawienie, zamiary zakupowe, a także zaufanie do danej marki, jej rozpoznawalność i ogólny wizerunek - co znacząco przekłada się na zwiększenie sprzedaży.
Ma to także wielki wpływ na zakupy impulsywne, dokonywane spontanicznie, bez większego zastanowienia i pod wpływem nagłej, silnej potrzeby. Uszlachetniony druk ceniony jest nie tylko przez klientów, lecz także nabywców usług poligraficznych, którzy chętnie decydują się zapłacić więcej za tego typu rozwiązania.
„Decyzje zakupowe są oparte na emocjach. Świadomość tego ma ogromne znaczenie przy projektowaniu produktów i ich opakowań. Produkt oddziałujący na zmysły to produkt przemyślany, dogłębnie zbadany, zaprojektowany tak by wzbudzać emocje.” – dodaje Anastasiya Yavorska.
W ostatnich latach projektowanie efektownych opakowań ozdobionych elementami sensorycznymi stało się kluczowym narzędziem marketingowym wielu marek.
W jaki sposób możemy sprawić, aby to właśnie nasz produkt budził emocje i trafił do koszyka klienta?
Spektakularny efekt niewielkim kosztem
Niezwykle ciekawym rozwiązaniem dedykowanym do tego typu zastosowań jest urządzenie do uszlachetnień MGI Jetvarnish 3D One, będące kolejnym, niezwykle udanym efektem trwającej od 2014 roku współpracy Konica Minolta z MGI, francuskim potentatem w zakresie druku uszlachetnień.
Na czym polega fenomen tego modelu?
Pomimo, że niezwykle atrakcyjne możliwości maszyn drukarskich, takie jak lakier punktowy czy też druk 2D nie są nowością w branży, korzystanie z nich było do tej pory mało wydajne, czasochłonne i dostępne zazwyczaj dla największych drukarni przy okazji wysokobudżetowych projektów. MGI Jetvarnish 3D One umożliwia wykorzystanie funkcji druku sensorycznego przez wszystkich, niezależnie od możliwości sprzętowych, logistycznych i finansowych - model promowany jest zresztą sloganem „Embellishment for everybody”, czyli dosłownie „Uszlachetnianie dla każdego”, co podkreśla jego znaczącą przewagę nad innym urządzeniami z tego segmentu, nie tylko pod względem ekonomicznym.
Sprzęt ten skierowany jest przede wszystkim do rynku związanego z reklamą i marketingiem oraz do branży projektowej i kreatywnej - niewielkich drukarń oraz firm graficznych, a także dla dotychczasowych użytkowników sprzętu japońskiej marki, pragnących rozwijać swoje możliwości biznesowe i zwiększać dochody. Możliwości jego zastosowań są wręcz nieograniczone, zarówno jeśli chodzi o druk offsetowy, jak i cyfrowy. Doskonale sprawdzi się w wytwarzaniu niewielkich opakowań premium, okładek książek, katalogów produktów, wizytówek, kart menu, personalizowanej korespondencji, wszelkiego rodzaju broszur, albumów fotograficznych, kartek z życzeniami i przy realizacji każdego projektu, który wymaga kreatywności i efektu wow.
Wydajność i nowoczesność. Jakie są największe atuty MGI Jetvarnish 3D One?
„Jednym z największych są bez wątpienia piezoelektryczne głowice drukujące Konica Minolta typu DoD, które w połączeniu z technologią lakierowania cyfrowego MGI są gwarancją wydruków 3D o jakości dorównującej urządzeniom z najwyższej półki cenowej. ” – mówi Jacek Gmyz, Specjalista Wsparcia Technicznego do rozwiązań inkjetowych w Konica Minolta Business Solutions Polska.
Urządzenie do stosowania na szerokiej gamie podłoży wykorzystuje jeden lakier do uzyskania wszystkich efektów sensorycznych 3D, umożliwiając lakierowanie bez laminowania, a także lakierowanie na drukach offsetowych. Jest to osiągalne przy jednoprzebiegowym lakierowaniu precyzyjnym, w którym urządzenie osiąga zaskakującą wydajność. Możliwe jest wydrukowanie aż 2077 arkuszy A3 na godzinę. W przypadku druku jednoprzebiegowego możliwe jest zastosowanie zmiennej grubości lakieru od 21 do 116 mikronów.
Suszenie i utwardzanie nie wymagają dodatkowego czasu - odbywa się ono w przebiegu za pomocą zintegrowanych diod LED umożliwiających pracę przy niskim poborze energii, bez wysokich temperatur i szkodliwego dla środowiska ozonu. To nie jedyne ekologiczne aspekty, o jakie zadbał producent - znacznie zredukowano zużycie papieru i lakieru, który rozprowadzany jest w szczelnie zamkniętym obiegu. Urządzenie nie wymaga czasochłonnych zabiegów pomiędzy kolejnymi zadaniami i nie powoduje strat materiałów. Sprzęt dostarczany jest z pakietem oprogramowania dysponującym wieloma funkcjami - umożliwia on śledzenie zadań i zarządzanie ich kolejką, tworzenie zleceń, funkcję ponownego druku, katalog wzorów, kalkulację kosztów i eksport danych oraz liczne rozwiązania służące do odpowiedniej kalibracji urządzenia.
Drukuj kreatywnie
„MGI Jetvarnish 3D One stanowi idealne połączenie kreatywności z funkcjonalnością. Umożliwia nie tylko uszlachetnianie w przystępnej formie, lecz także oferuje dostosowanie do indywidualnych potrzeb wielu użytkowników.” - stwierdza Anastasiya Yavorska.
Mateusz Woźniak, Dyrektor Działu Rozwiązań Produkcyjnych w Konica Minolta Business Solutions Polska, podsumowuje: „Technologia MGI pozwala na stworzenie wyjątkowych i niezwykle widowiskowych wydruków zapewniających jedyne w swoim rodzaju wrażenia wizualne. To idealny wybór dla wszystkich pragnących odejść od przeciętności i zaoferować wszystkim klientom i odbiorcom docelowym atrakcyjne rozwiązania. Dzięki temu książki, opakowania, zaproszenia czy też materiały sprzedażowe zyskają zupełnie nową jakość, która do tej pory zarezerwowana była głównie dla produktów klasy premium. Rozwiązanie to z pewnością w znaczący sposób wpłynie na zwiększenie dochodów praktycznie w każdej drukarni.”
Na podstawie informacji frmy Konica Minolta