Ru­ną mo­sty? Xe­rox wy­ko­rzy­stu­je no­wą tech­no­lo­gię, aby te­mu za­po­biecPoprzedni artykuł 

Xe­rox i Stan Vic­to­ria pod­jęły współpra­cę w ce­lu uru­cho­mie­nia spółki Elo­que. Ma ona na ce­lu ko­mer­cja­li­za­cję no­wej tech­no­lo­gii, która będzie zdal­nie mo­ni­to­ro­wać stan mo­stów i in­for­mo­wać ope­ra­to­rów o wszyst­kich od­kszta­łce­niach i po­ten­cjal­nych za­gro­że­niach kon­struk­cji.

We­dług ra­por­tu z 2021 ro­ku do­ty­czące­go in­fra­struk­tu­ry w USA, przy­go­to­wa­ne­go przez Ame­ri­can So­cie­ty of Ci­vil En­gi­ne­ers – w sa­mych Sta­nach Zjed­no­czo­nych 42 pro­cent wszyst­kich mo­stów ma co naj­mniej 50 lat, a pra­wie 231 000 mo­stów wy­ma­ga na­praw i kon­ser­wa­cji. Ten pro­blem wy­stępu­je na ca­łym świe­cie. Sza­cu­je się, że 70 pro­cent au­stra­lij­skich mo­stów ma wi­ęcej niż 50 lat. Oko­ło 11 000 z 25 000 nie­miec­kich mo­stów ko­le­jo­wych ma po­nad 100 lat, a sie­dem pro­cent mo­stów we Fran­cji jest już za­gro­żo­nych za­wa­le­niem.

- Sta­rze­jąca i po­gar­sza­jąca się in­fra­struk­tu­ra pu­blicz­na to pro­blem glo­bal­ny. Je­ste­śmy pio­nie­ra­mi tech­no­lo­gii, którzy za­pew­nią bez­pie­cze­ństwo mo­stów, wy­dłu­ża­jąc ich ży­wot­no­ść i po­zy­tyw­nie wpły­ną na pla­no­wa­nie i kon­ser­wa­cję. Na­sza współpra­ca ze sta­nem Vic­to­ria nie tyl­ko po­zwa­la nam roz­wi­ązać pro­blem w tym re­jo­nie, ale ta­kże do­trzeć do klien­tów na ca­łym świe­cie sto­jących przed ta­ki­mi sa­my­mi wy­zwa­nia­mi – po­wie­dział wi­ce­pre­zes i dy­rek­tor ge­ne­ral­ny Xe­rox, John Vi­sen­tin.

Za­awan­so­wa­na tech­no­lo­gia Elo­que od­po­wie­dzial­na za mo­ni­to­ro­wa­nie kon­struk­cji mo­stów

Ro­zwi­ąza­nie Elo­que dzia­ła za po­mo­cą tech­no­lo­gii prze­my­sło­we­go in­ter­ne­tu rze­czy (In­du­strial In­ter­net of Things). Dzi­ęki wy­ko­rzy­sta­niu ma­łych czuj­ni­ków świa­tło­wo­do­wych przy­mo­co­wa­nych do mo­stu, mo­żli­we jest osza­co­wa­nie od­kszta­łce­nia struk­tu­ral­ne­go, od­po­wie­dzi ter­micz­nej, zgi­na­nia, ob­ci­ążeń, wi­bra­cji i ko­ro­zji, które są mia­ra­mi sta­nu kon­struk­cji. Na­stęp­nie otrzy­ma­ne z czuj­ni­ków da­ne są ana­li­zo­wa­ne, a in­for­ma­cja o sta­nie bada­nej in­fra­struk­tu­ry jest do­star­cza­na bez­po­śred­nio wła­ści­cie­lom i ope­ra­to­rom mo­stów w cza­sie rze­czy­wi­stym.

Tech­no­lo­gia zo­sta­ła opra­co­wa­na w Cen­trum Ba­daw­czym Xe­rox Pa­lo Al­to (PARC) i prze­te­sto­wa­na w ra­mach part­ner­stwa mi­ędzy Xe­rox i Vi­cTrack, pa­ństwo­wym przed­si­ębior­stwem sta­nu Vic­to­ria, które jest wła­ści­cie­lem wszyst­kich li­nii ko­le­jo­wych i tram­wa­jo­wych w re­gio­nie. Ro­zwi­ąza­nie PARC wy­ko­rzy­stu­je czuj­ni­ki i za­awan­so­wa­ne na­rzędzia ana­li­tycz­ne do mo­ni­to­ro­wa­nia sta­nu kon­struk­cji mo­stów, aby zop­ty­ma­li­zo­wać ich ży­wot­no­ść.

- Tech­no­lo­gia po­mo­że wy­kryć pro­ble­my wcze­śniej oraz zmniej­szyć opóźnie­nia spo­wo­do­wa­ne za­mkni­ęciem dróg w przy­pad­ku ręcz­nych in­spek­cji i na­praw, a ta­kże po­mo­że szyb­ciej i do­kład­niej zna­le­źć pro­ble­my w przy­pad­ku za­wa­le­nia się mo­stów lub in­nych nie­ocze­ki­wa­nych zda­rzeń – po­wie­dzia­ła mi­ni­ster in­fra­struk­tu­ry trans­por­to­wej sta­nu Vic­to­ria, Ja­cin­ta Al­lan.

Stan Vic­to­ria prze­zna­czył 50 mi­lio­nów do­la­rów na wpro­wa­dze­nie tech­no­lo­gii Elo­que na prio­ry­te­to­wych mo­stach w Au­stra­lii. Ma ona umo­żli­wić wcze­sne wy­kry­wa­nie i prze­wi­dy­wa­nie pro­ble­mów, za­nim ich na­pra­wa sta­nie się po­ten­cjal­nie bar­dziej kosz­tow­na, oraz po­ma­gać klien­tom efek­tyw­nie za­rządzać bu­dże­ta­mi na kon­ser­wa­cję.

- Tech­no­lo­gia zo­sta­ła już wdro­żo­na na 7 mo­stach w re­gio­nie i będzie to stop­nio­wo kon­ty­nu­owa­ne na mo­stach prio­ry­te­to­wych, szcze­gól­nie tych, które re­gu­lar­nie ob­słu­gu­ją ci­ężkie ła­dun­ki i są naj­bar­dziej na­ra­żo­ne na po­gor­sze­nie – po­wie­dział Camp­bell A. Ro­se AM, dy­rek­tor ge­ne­ral­ny Vi­cTrack oraz dy­rek­tor ge­ne­ral­ny Elo­que.

Tech­no­lo­gia Elo­que na chwi­lę obec­ną do­sto­so­wa­na jest do dzia­ła­nia na mo­stach ko­le­jo­wych i dro­go­wych. W przy­szło­ści pla­no­wa­ne jest roz­sze­rze­nie jej o in­ne kon­struk­cje, jak tu­ne­le, por­ty, wie­lo­pi­ętro­we ga­ra­że i in­ne kry­tycz­ne ele­men­ty in­fra­struk­tu­ry.

Xe­rox jest wi­ęk­szo­ścio­wym wła­ści­cie­lem fir­my Elo­que. Jest to część stra­te­gii fir­my do­ty­cząca sze­ro­kie­go we­jścia na ry­nek IoT z no­wą ofer­tą prze­my­sło­wą. W ze­szłym ro­ku Xe­rox ogło­sił rów­nież, że PARC współpra­cu­je z Agen­cją Za­awan­so­wa­nych Pro­jek­tów Ba­daw­czych w Obro­nie Sta­nów Zjed­no­czo­nych (DARPA) nad opra­co­wa­niem tech­no­lo­gii, która umo­żli­wi mo­ni­to­ro­wa­nie mórz na du­żą ska­lę w ra­mach pro­gra­mu Oce­an of Things.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji fir­my Xe­rox

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści