Ba­da­nia Ep­son pod­kre­śla­ją istot­ną różni­cę mi­ędzy po­strze­ga­niem zmian kli­ma­tycz­nych, a po­wa­gą fak­tycz­nej sy­tu­acji kry­zy­so­wejPoprzedni artykuł 

Prze­pro­wa­dzo­ne na ca­łym świe­cie ba­da­nie fir­my Ep­son ujaw­nia za­ska­ku­jący brak świa­do­mo­ści kli­ma­tycz­nej – aż 46% osób uwa­ża opty­mi­stycz­nie, że za ich ży­cia uda się unik­nąć kry­zy­su kli­ma­tycz­ne­go.

Przed roz­po­częciem w Wiel­kiej Bry­ta­nii li­sto­pa­do­wej kon­fe­ren­cji COP 26 fir­ma Ep­son ogła­sza wy­ni­ki an­kie­ty „Ba­ro­metr Re­ali­ów Kli­ma­tycz­ny­ch”.

Ba­da­nia ujaw­nia­ją po­ten­cjal­nie szko­dli­wą różni­cę mi­ędzy re­alia­mi sy­tu­acji kli­ma­tycz­nej, a po­zio­mem spo­łecz­ne­go zro­zu­mie­nia jej ka­ta­stro­fal­nych skut­ków. Obej­mu­ją one do­świad­cze­nia i po­strze­ga­nie zmian kli­ma­tu przez 15 264 miesz­ka­ńców z Azji, Eu­ro­py, Ame­ry­ki Północ­nej i Ame­ry­ki Po­łu­dnio­wej.

Ba­ro­metr Re­ali­ów Kli­ma­tycz­nych, prze­pro­wa­dzo­ny przez Ep­son z my­ślą o kon­fe­ren­cji COP 26, ma na ce­lu podnie­sie­nie świa­do­mo­ści spo­łecz­nej na te­mat skut­ków zmian kli­ma­tu, wpły­ni­ęcie na de­cy­zje bi­zne­so­we oraz umo­żli­wie­nie de­cy­den­tom po­dej­mo­wa­nia bar­dziej świa­do­mych dzia­łań.

Nie­wła­ści­wy ogląd rze­czy­wi­sto­ści: opty­mizm kon­tra do­wo­dy

W an­kie­cie wzi­ęły udział oso­by z Au­stra­lii, Bra­zy­lii, Chin, Fran­cji, Nie­miec, In­dii, In­do­ne­zji, Włoch, Ja­po­nii, Sin­ga­pu­ru, Ko­rei Po­łu­dnio­wej, Hisz­pa­nii, Taj­wa­nu, Wiel­kiej Bry­ta­nii i USA. Nie­mal po­ło­wa re­spon­den­tów (46%) za­py­ta­nych o ich po­gląd na to, czy ludz­ko­ść będzie w sta­nie za­po­biec kry­zy­so­wi kli­ma­tycz­ne­mu za ich ży­cia wy­ra­zi­ła bar­dzo lub umiar­ko­wa­nie opty­mi­stycz­ną po­sta­wę. Znacz­nie mniej, bo je­dy­nie 27% osób, wy­ra­zi­ło po­gląd bar­dzo lub umiar­ko­wa­nie pe­sy­mi­stycz­ny.

Naj­częściej po­da­wa­ne po­wo­dy na po­par­cie tej opty­mi­stycz­nej pod­sta­wy to ro­snąca świa­do­mo­ść spo­łecz­na w za­kre­sie zmian kli­ma­tycz­nych (32%), zdol­no­ść na­uki i tech­no­lo­gii do do­star­cza­nia no­wych roz­wi­ązań (28%) oraz zwrot ku sto­so­wa­niu od­na­wial­nych źródeł ener­gii (19%). W ska­li glo­bal­nej aż 5% re­spon­den­tów nie wie­rzy, że za­gro­że­nie kli­ma­tycz­ne w ogóle ist­nie­je – przy czym wśród osób ne­gu­jących zmia­ny kli­ma­tycz­ne na cze­le znaj­du­ją się Sta­ny Zjed­no­czo­ne (11%), Niem­cy (7%) i Wiel­ka Bry­ta­nia (6%).

Mi­ędzy­rządo­wy Ze­spół ds. Zmian Kli­ma­tu (IPCC) do­no­si, że od­wróce­nie nie­których zmian kli­ma­tu spo­wo­do­wa­nych dzia­łal­no­ścią czło­wie­ka po­trwa ca­łe ty­si­ąc­le­cia, a zwa­żyw­szy na dłu­gą li­stę za­uwa­żal­nych na ca­łym świe­cie wy­jąt­ko­wych zda­rzeń – ta­kich jak naj­cie­plej­szy li­piec w hi­sto­rii, po­ża­ry w Eu­ro­pie, Ame­ry­ce Północ­nej i Azji, czy po­wo­dzie w Chi­nach, Ko­lum­bii i Niem­czech – wy­ni­ki Ba­ro­me­tru do­wo­dzą, że triumf opty­mi­zmu nad przy­tła­cza­jący­mi do­wo­da­mi sta­no­wi wy­raz bra­ku świa­do­mo­ści kli­ma­tycz­nej.

„Kry­zys kli­ma­tycz­ny dzie­je się tu i te­raz, dla­te­go nie­po­ko­jące jest, że tak wie­le osób go nie do­strze­ga, a na­wet ak­tyw­nie za­prze­cza je­go ist­nie­niu. Jest to sy­gnał alar­mo­wy i za­chęta do współpra­cy dla wszyst­kich – rządów, przed­si­ębiorstw, jak i osób pry­wat­nych – tak aby kon­fe­ren­cja COP 26 mo­gła przy­nie­ść po­trzeb­ne de­cy­zje oraz in­spi­ra­cję do dzia­łań ma­jących na ce­lu ła­go­dze­nie zmian kli­ma­tycz­nych” – po­wie­dział Hen­ning Ohls­son, dy­rek­tor ds. zrów­no­wa­żo­ne­go roz­wo­ju w fir­mie Ep­son Eu­ro­pe.

Zde­rze­nie z rze­czy­wi­sto­ścią: zro­zu­mie­nie im­pul­sem do dzia­ła­nia

Ba­ro­metr su­ge­ru­je, że ten opty­mizm mo­że być wy­ni­kiem nie­do­strze­ga­nia zmian kli­ma­tu, a za­ra­zem ich ska­li. Oko­ło trzech czwar­tych re­spon­den­tów do­strze­ga zwi­ązek mi­ędzy zmia­ną kli­ma­tu a wzro­stem tem­pe­ra­tu­ry na świe­cie (77%), eks­tre­mal­ny­mi zja­wi­ska­mi po­go­do­wy­mi (74%) i sza­le­jący­mi po­ża­ra­mi (73%). Z ko­lei w przy­pad­ku ta­kich wy­da­rzeń jak głód (57%), ma­so­we mi­gra­cje lu­dzi (55%) i pla­gi owa­dów (51%) świa­do­mo­ść spa­da do nie­co po­nad po­ło­wy. Wy­stępu­je tu znacz­ne zróżni­co­wa­nie re­gio­nal­ne, przy czym zro­zu­mie­nie pro­ble­mu gło­du jest naj­wy­ższe na Taj­wa­nie (72%), a naj­ni­ższe w USA (44%).

Wie­le osób uwa­ża, że od­po­wie­dzial­no­ść za roz­wi­ąza­nie sy­tu­acji kry­zy­so­wej spo­czy­wa na or­ga­nach pa­ństwo­wych i podmio­tach prze­my­sło­wych. Spo­śród an­kie­to­wa­nych po­nad jed­na czwar­ta (27%) ja­ko naj­bar­dziej od­po­wie­dzial­ne wska­zu­je or­ga­ny pa­ństwo­we, a 18% – przed­si­ębior­stwa. Bli­sko 18% przy­zna­je, że po­no­si za to oso­bi­stą od­po­wie­dzial­no­ść – przy czym naj­wy­ższy po­ziom od­no­to­wa­no w In­do­ne­zji (30%), a naj­ni­ższy w Chi­nach i Niem­czech (po 11%). Po­zy­tyw­nym ak­cen­tem jest to, że naj­wi­ęk­sza licz­ba re­spon­den­tów okre­śla od­po­wie­dzial­no­ść ja­ko zbio­ro­wą (31%).

Lu­dzie są skłon­ni do wpro­wa­dze­nia zmian w sty­lu ży­cia, aby za­po­biec kry­zy­so­wi, jed­nak dzia­ła­nia nie­których są bar­dzo po­wol­ne. Ba­ro­metr po­ka­zu­je, że 65% re­spon­den­tów zga­dza się (i już to re­ali­zu­je lub pla­nu­je) na ogra­ni­cze­nie podróży słu­żbo­wych i tu­ry­stycz­nych, ale je­dy­nie 40% już pod­jęło to dzia­ła­nie. 68% re­spon­den­tów zga­dza się na prze­jście na po­jaz­dy elek­trycz­ne, lecz tyl­ko 16% już do­ko­na­ło tej zmia­ny. A 58% zga­dza się na wpro­wa­dze­nie die­ty ro­ślin­nej – ale tyl­ko 27% prze­szło na we­ga­nizm. Na­wet w przy­pad­ku sto­sun­ko­wo pro­stych wy­bo­rów, ta­kich jak boj­ko­to­wa­nie nie­eko­lo­gicz­nych ma­rek, mi­mo iż zga­dza się z tym aż 63%, tyl­ko 29% ba­da­nych fak­tycz­nie zmie­ni­ło swo­je zwy­cza­je za­ku­po­we.

Rze­czy­wi­sto­ść bi­zne­so­wa – nad­sze­dł czas, by dzia­łać

Ba­ro­metr Re­ali­ów Kli­ma­tycz­nych su­ge­ru­je, że dla wie­lu osób kry­zys kli­ma­tycz­ny na­dal jest czy­mś, co przy­tra­fia się ko­muś in­ne­mu. Choć ba­da­nie ujaw­ni­ło, że tyl­ko 14% re­spon­den­tów przy­zna­je, iż naj­wi­ęk­szą od­po­wie­dzial­no­ść za prze­ciw­dzia­ła­nie kry­zysowi kli­ma­tycz­ne­mu po­no­szą du­że przed­si­ębior­stwa, a ma­łe fir­my – je­dy­nie 3% (co sta­no­wi od­se­tek mniej­szy niż 5% osób ne­gu­jących zmia­ny kli­ma­tycz­ne), su­ge­ru­je ono też, że nad­sze­dł czas, by przed­si­ębior­stwa ka­żdej wiel­ko­ści za­częły od­gry­wać wi­ęk­szą ro­lę.

Wy­ko­rzy­stu­jąc in­no­wa­cje zgod­ne z za­sa­da­mi zrów­no­wa­żo­ne­go roz­wo­ju, przed­si­ębior­stwa mo­gą wspie­rać swo­ich part­ne­rów bi­zne­so­wych oraz od­bior­ców pro­duk­tów i usług. W przy­pad­ku fir­my Ep­son jest to roz­wój ini­cja­tyw ma­jących na ce­lu zmniej­sze­nie wpły­wu użyt­kow­ni­ków na śro­do­wi­sko, za po­mo­cą sto­so­wa­nia ener­go­osz­częd­nej tech­no­lo­gii dru­ku bez uży­cia cie­pła. In­nym przy­kła­dem są tu ba­da­nia i roz­wój eko­lo­gicz­nych tech­no­lo­gii, ta­kich jak ma­te­ria­ły po­cho­dze­nia na­tu­ral­ne­go (za­stępu­jące two­rzy­wa sztucz­ne).

Oprócz sa­mych in­no­wa­cji w za­kre­sie pro­duk­tów i ma­te­ria­łów przed­si­ębior­stwa mo­gą przy­czy­nić się do zmian rów­nież po­przez pro­mo­wa­nie „zie­lo­ny­ch” dzia­łań i pod­kre­śla­nie wa­gi od­po­wie­dzial­no­ści kli­ma­tycz­nej. Ep­son re­ali­zu­je te ce­le m.in. po­przez prze­jście na ener­gię elek­trycz­ną po­cho­dzącą w ca­ło­ści ze źródeł od­na­wial­nych oraz za­an­ga­żo­wa­nie w ini­cja­ty­wy ta­kie jak pro­jekt RE100 (dąże­nie do pra­cy z uży­ciem elek­trycz­no­ści uzy­ska­nej w 100% z za­so­bów od­na­wial­nych). Do­dat­ko­wo, po­przez za­chęca­nie do od­na­wia­nia i po­now­ne­go wy­ko­rzy­sta­nia pro­duk­tów, Ep­son dzia­ła ak­tyw­nie na rzecz wdro­że­nia go­spo­dar­ki o obie­gu za­mkni­ętym, a do­dat­ko­wo współpra­cu­je z Part­ne­ra­mi w istot­nych przed­si­ęw­zi­ęciach eko­lo­gicz­nych, ta­kich jak part­ner­stwo z Na­tio­nal Ge­ogra­phic w ak­cji ma­jącej na ce­lu ochro­nę wiecz­nej zmar­z­li­ny.

Ya­su­no­ri Oga­wa, pre­zes fir­my Ep­son, sko­men­to­wał: „Od­kry­cie bra­ku świa­do­mo­ści kli­ma­tycz­nej wska­zu­je, że zro­zu­mie­nie w po­łącze­niu z dzia­ła­niem ma kry­tycz­ne zna­cze­nie dla za­po­bie­ga­nia kry­zy­so­wi. Ce­lem fir­my Ep­son jest zwi­ęk­sza­nie tej świa­do­mo­ści oraz do­star­cza­nie tech­no­lo­gii po­trzeb­nej do do­ko­na­nia zmian o cha­rak­te­rze trans­for­ma­cyj­nym, za­rów­no na­szej fir­mie, jak też in­nym przed­si­ębior­stwom i kon­su­men­tom. Zrów­no­wa­żo­ny roz­wój jest cen­tral­nym ele­men­tem na­sze­go pla­nu bi­zne­so­we­go i prze­zna­cza­my na ten cel zna­czące za­so­by. Choć wie­my, że przed na­mi jesz­cze dłu­ga dro­ga, wie­rzy­my, że je­ste­śmy w sta­nie zbu­do­wać lep­szą przy­szło­ść”.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji fir­my Ep­son

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści