Po­la­cy spędza­ją w sie­ci 23 la­ta, 5 mie­si­ęcy i 16 dni swo­je­go ży­ciaPoprzedni artykuł 

No­we ba­da­nie prze­pro­wa­dzo­ne przez przo­du­jące­go do­staw­cę wir­tu­al­nych sie­ci pry­wat­nych Nor­dVPN ujaw­ni­ło, że Po­la­cy spędza­ją w In­ter­ne­cie 23 la­ta, 5 mie­si­ęcy i 16 dni swo­je­go ży­cia. W po­rów­na­niu ze śred­nią dłu­go­ścią ży­cia, która w Pol­sce wy­no­si 77,8 lat, jest to pra­wie jed­na trze­cia.

W ty­po­wym ty­go­dniu Po­la­cy ko­rzy­sta­ją z In­ter­ne­tu przez pra­wie 51 go­dzin, co od­po­wia­da po­nad dwóm dniom. Łącz­nie da­je to 110 dni w ro­ku oraz wi­ęcej niż 23 la­ta ży­cia.

Z tych 51 go­dzin ty­go­dnio­wo, pra­wie 16 go­dzin spędza się na pra­cy, a po­zo­sta­łe nie­ca­łe 35 go­dzin – na różnych dzia­ła­niach on­li­ne.

Prze­ci­ęt­na go­dzi­na, w której Po­la­cy za­czy­na­ją prze­glądać In­ter­net ka­żde­go dnia to 9:01. Wy­lo­go­wu­ją się do­pie­ro o 21:49.

Naj­wi­ęk­sza ilo­ść cza­su – me­dia spo­łecz­no­ścio­we

Naj­wi­ęk­szą ilo­ść cza­su ty­go­dnio­wo – 7 go­dzin i 4 mi­nu­ty – Po­la­cy spędza­ją na prze­gląda­niu plat­form spo­łecz­no­ścio­wych, ta­kich jak Fa­ce­bo­ok, In­sta­gram czy Twit­ter. Tyl­ko go­dzinę mniej – 6 go­dzin i 2 mi­nu­ty – spędza­ją na ogląda­niu fil­mów, na przy­kład na Yo­uTu­be.

Ko­lej­ne 4 go­dzi­ny i 38 mi­nut ty­go­dnio­wo prze­zna­cza­ne są na ogląda­nie pro­gra­mów te­le­wi­zyj­nych i fil­mów, np. na Net­flix czy HBO, pod­czas gdy 3 go­dzi­ny i 20 mi­nut spędza się, słu­cha­jąc mu­zy­ki na Spo­ti­fy, Ama­zon Mu­sic, De­ezer i in­nych po­dob­nych plat­for­mach.

Po­za tym, 3 go­dzi­ny i 18 mi­nut ty­go­dnio­wo są prze­zna­cza­ne na za­da­nia ży­cia co­dzien­ne­go, ta­kie jak ban­ko­wo­ść in­ter­ne­to­wą, 2 go­dzi­ny i 49 mi­nut na szu­ka­nie in­for­ma­cji, a po­zo­sta­łą 1 go­dzi­nę i 44 mi­nuty prze­zna­cza się na za­ku­py on­li­ne.

„Wi­ęk­szo­ść z nas sta­ra się uła­twić i wzbo­ga­cić swo­je co­dzien­ne ży­cie o kil­ka różnych plat­form i usług in­ter­ne­to­wych, jed­nak pra­wie nikt nie my­śli o swo­im bez­pie­cze­ństwie on­li­ne i pry­wat­no­ści da­nych do­star­cza­nych apli­ka­cjom i stro­nom in­ter­ne­to­wym.

Dłu­gie go­dzi­ny spędzo­ne w In­ter­ne­cie sy­gna­li­zu­ją je­dy­nie zwi­ęk­szo­ne ry­zy­ko sta­nia się ko­lej­ną ofia­rą cy­ber­prze­stęp­ców – obec­ne glo­bal­ne oko­licz­no­ści spra­wia­ją, że są oni jesz­cze bar­dziej ak­tyw­ni” – ko­men­tu­je Da­niel Mar­ku­son, eks­pert ds. pry­wat­no­ści cy­fro­wej w Nor­dVPN.

Po­la­cy ak­tyw­nie po­da­ją swo­je da­ne oso­bo­we

Z ba­da­nia wy­ni­ka, że co trze­ci Po­lak (35,3%) nie wy­obra­ża so­bie dnia bez In­ter­ne­tu lub po­le­ga na In­ter­ne­cie, zaj­mu­jąc się wi­ęk­szo­ścią swo­ich hob­by (29,4%), a ta­ka za­le­żno­ść zmu­sza go do dzie­le­nia się wie­lo­ma po­uf­ny­mi in­for­ma­cja­mi.

Do naj­częściej ujaw­nia­nych pu­blicz­nie da­nych na­le­żą: imię i na­zwi­sko (82,2%), da­ta uro­dze­nia (74,9%), pe­łny ad­res (62,9%), za­wód (36,8%), sta­tus zwi­ąz­ku (33,3%), a ta­kże roz­miar odzie­ży (28,1%) oraz to, co lu­bią i to, cze­go nie lu­bią in­ter­nau­ci (26,3%).

Do­dat­ko­wo co czwar­ta oso­ba z Pol­ski pu­blicz­nie ujaw­ni­ła swój nu­mer PESEL (24,5%) oraz da­ne kon­ta ban­ko­we­go (22,4%).

Po za­py­ta­niu, z cze­go mo­gli­by zre­zy­gno­wać, by ich da­ne oso­bo­we zo­sta­ły tr­wa­le usu­ni­ęte z In­ter­ne­tu, Po­la­cy zi­den­ty­fi­ko­wa­li gry wi­deo (27,6%), ma­ri­hu­anę (27,3%) i al­ko­hol (24,7%).

„Dzi­siaj wi­ęk­szo­ść na­sze­go ży­cia mo­że być pro­wa­dzo­na on­li­ne: od do­ko­ny­wa­nia płat­no­ści po za­pew­nia­nie so­bie roz­ryw­ki za po­mo­cą pro­gra­mów te­le­wi­zyj­nych i gier. I dla­te­go po­win­ni­śmy zwrócić szcze­gól­ną uwa­gę na za­gro­że­nia on­li­ne. Sper­so­na­li­zo­wa­ne wia­do­mo­ści two­rzące po­czu­cie na­gło­ści, po­dej­rza­ny lub nie­zna­ny nadaw­ca, uży­wa­nie nie­po­praw­ne­go języ­ka, nie­pew­ne za­łącz­ni­ki i lin­ki – to pierw­sze ozna­ki oszu­stwa, na które na­le­ży uwa­żać. Otwie­raj tyl­ko za­łącz­ni­ki od osób, którym ufasz, a je­śli masz ja­kieś wąt­pli­wo­ści – nie wa­haj się omówić spra­wy ze swo­imi ko­le­ga­mi i przy­ja­ci­ółmi” – ostrze­ga Da­niel Mar­ku­son, eks­pert ds. pry­wat­no­ści cy­fro­wej w Nor­dVPN.

Me­to­do­lo­gia: Ba­da­nie zo­sta­ło zle­co­ne przez Nor­dVPN i prze­pro­wa­dzo­ne przez ze­wnętrz­ną fir­mę Nor­stat w dniach 23–30 sierp­nia 2021 r. Gru­pą do­ce­lo­wą ba­da­nia by­li miesz­ka­ńcy Pol­ski w wie­ku 18–74 lat, a próba zo­sta­ła po­bra­na od kra­jo­wych in­ter­nau­tów. Kwo­ty zo­sta­ły okre­ślo­ne na pod­sta­wie wie­ku, płci i miej­sca za­miesz­ka­nia.

Czas spędzo­ny on­li­ne w ty­po­wym ty­go­dniu:

  • Za­ku­py on­li­ne – 1 go­dzi­na 44 mi­nu­ty
  • Ogląda­nie se­ria­li­/fil­mów – 4 go­dzi­ny 38 mi­nut
  • Ko­rzy­sta­nie z me­di­ów spo­łecz­no­ścio­wych – 7 go­dzin 4 mi­nu­ty
  • Słu­cha­nie mu­zy­ki – 3 go­dzi­ny 20 mi­nut
  • Ogląda­nie fil­mi­ków – 6 go­dzin 2 mi­nu­ty
  • Ży­cie co­dzien­ne – 3 go­dzi­ny 18 mi­nut
  • Szu­ka­nie in­for­ma­cji – 2 go­dzi­ny 49 mi­nut
  • Wi­de­oro­zmo­wy – 1 go­dzi­na 30 mi­nut
  • Gra­nie – 1 go­dzi­na 39 mi­nut
  • Za­jęcia­/po­rad­ni­ki on­li­ne – 1 go­dzi­na 28 mi­nut
  • Wy­szu­ki­wa­nie prze­pi­sów – 1 go­dzi­na 45 mi­nut
  • Pra­ca – 15 go­dzin 56 mi­nut
  • Łącz­nie: 50 go­dzin 39 mi­nut.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji fir­my Nor­dVPN

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści