Co­lo­urs Fac­to­ry pierw­szym w Pol­sce i dru­gim na świe­cie użyt­kow­ni­kiem sys­te­mu CtP fir­my Ag­fa Of­fset – Ava­lon N24–90XTPoprzedni artykuł 

Michał Graś (Colours Factory) i Lidia Matuszak (Agfa Offset) przy pierwszej w Polsce (i zarazem drugiej na świecie) naświetlarce Avalon N24-90XT. podajnik: Nowe rozwiązanie CtP uwzględnia m.in. podajnik umożliwiający bezpośrednią obsługę palet - Skid Loader (to trzecie tego typu rozwiązanie wdrożone przez Agfa; Fot.: Colours Factory
Mi­chał Graś (Co­lo­urs Fac­to­ry) i Li­dia Ma­tu­szak (Ag­fa Of­fset) przy pierw­szej w Pol­sce (i za­ra­zem dru­giej na świe­cie) na­świe­tlar­ce Ava­lon N24–90XT. po­daj­nik: No­we roz­wi­ąza­nie CtP uwzględ­nia m.in. po­daj­nik umo­żli­wia­jący bez­po­śred­nią ob­słu­gę pa­let – Skid Lo­ader (to trze­cie te­go ty­pu roz­wi­ąza­nie wdro­żo­ne przez Ag­fa; Fot.: Co­lo­urs Fac­to­ry

Zna­cząca au­to­ma­ty­za­cja pro­ce­su przy­go­to­wa­nia form dru­ko­wych w for­ma­cie B0, zwi­ęk­sze­nie wy­daj­no­ści dzia­łań re­ali­zo­wa­nych przez ca­ły dział pre­press, oszczęd­no­ści cza­so­we i mniej­sze za­an­ga­żo­wa­nie pra­cow­ni­ków przy­go­to­wal­ni cy­fro­wej do ręcz­nych prac zwi­ąza­nych z pro­duk­cją CtP – to naj­wa­żniej­sze aspek­ty wdro­że­nia no­we­go sys­te­mu CtP fir­my Ag­fa Of­fset w dru­kar­ni Co­lo­urs Fac­to­ry. Jest to pierw­sze roz­wi­ąza­nie CtP bel­gij­skie­go pro­du­cen­ta w tym za­kła­dzie po­li­gra­ficz­nym, a za­ra­zem ko­lej­ne – po trzech plo­te­rach in­kje­to­wych – mar­ki Ag­fa, w ja­kie za­in­we­sto­wa­ła dru­kar­nia z Pi­ły.

Do­star­czo­ny w 3. kwar­ta­le br. sys­tem obej­mu­je pierw­szą w Pol­sce i dru­gą na świe­cie wiel­ko­for­ma­to­wą na­świe­tlar­kę Ava­lon N24–90XT oraz po­daj­nik umo­żli­wia­jący bez­po­śred­nią ob­słu­gę pa­let – Skid Lo­ader (to z ko­lei trze­cie te­go ty­pu roz­wi­ąza­nie w ska­li glo­bal­nej). Umo­wa o współpra­cy po­mi­ędzy obie­ma fir­ma­mi uwzględ­nia też kon­trakt pły­to­wy, na ba­zie które­go Ag­fa Of­fset sta­ła się do­staw­cą ma­te­ria­łów wy­ko­rzy­sty­wa­nych przez Co­lo­urs Fac­to­ry we wszyst­kich pra­cu­jących tu na­świe­tlar­kach CtP.

„Przy ska­li pro­duk­cji re­ali­zo­wa­nej przez na­szą fir­mę w ob­sza­rze wiel­ko­for­ma­to­we­go dru­ku of­f­se­to­we­go, in­we­sty­cja ta jest zna­czącym uspraw­nie­niem w kon­te­kście au­to­ma­ty­za­cji pro­ce­sów i mo­żli­wo­ści od­ci­ąże­nia osób, do­tych­czas za­an­ga­żo­wa­nych w ręcz­ne ła­do­wa­nie płyt do na­świe­tlar­ki – mówi Mi­chał Graś, kie­row­nik dzia­łu pre­press Co­lo­urs Fac­to­ry. – Jest ona jed­no­cze­śnie ko­lej­nym eta­pem kom­plek­so­we­go au­to­ma­ty­zo­wa­nia na­sze­go dzia­łu pre­press. Ma­my już za so­bą m.in. zre­ali­zo­wa­ną dwa la­ta te­mu in­we­sty­cję w sys­tem lo­gi­stycz­ny, łączący wszyst­kie na­świe­tlar­ki i wy­wo­ły­war­ki oraz bez­ob­słu­go­we od­bie­ra­nie go­to­wych form dru­ko­wych i ła­do­wa­nie ich na wóz­ki. Po­ja­wie­nie się roz­wi­ąza­nia Ag­fa Of­fset ozna­cza mie­si­ęcz­nie na­wet 14 ton mniej wiel­ko­for­ma­to­wych płyt, prze­rzu­co­nych ręcz­nie przez ope­ra­to­rów CtP. W ska­li ro­ku mówi­my za­tem o po­nad 150 to­nach. Ab­stra­hu­jąc od względów czy­sto ludz­kich, są to dla nas wy­mier­ne oszczęd­no­ści cza­so­we i eko­no­micz­ne. Dla­te­go też de­cy­du­jąc się na ko­lej­ny sys­tem CtP po­sta­wi­li­śmy na pe­łną au­to­ma­ty­za­cję, w tym na po­da­wa­nie płyt z pa­let o po­jem­no­ści do 600 płyt, wpro­wa­dza­nych bez­po­śred­nio do ma­szy­ny. To zna­cząco podnio­sło er­go­no­mię i eko­no­mię ca­łe­go pro­ce­su pro­duk­cji form dru­ko­wych”.

Pierw­sza w Pol­sce i dru­ga na świe­cie

„Jest to pierw­sze te­go ty­pu roz­wi­ąza­nie Ag­fa Of­fset w na­szym kra­ju i jed­no z pierw­szych na świe­cie – do­da­je Li­dia Ma­tu­szak, re­gio­nal­ny szef sprze­da­ży tej fir­my w re­gio­nie Pol­ski północ­no­-za­chod­niej. – Bar­dzo się cie­szy­my, że na ten za­kup zde­cy­do­wa­ła się jed­na z naj­wi­ęk­szych dru­ka­rń w Pol­sce. Tym bar­dziej, że – po kil­ku la­tach prze­rwy – ozna­cza to rów­nież po­wrót do użyt­ko­wa­nia płyt CtP pro­du­ko­wa­nych przez na­szą fir­mę. Na mo­cy pod­pi­sa­nej umo­wy sta­li­śmy się do­staw­cą płyt (w tym przy­pad­ku jest to wer­sja Ener­gy Eli­te Pro) do wszyst­kich na­świe­tla­rek CtP pra­cu­jących w Pi­le”.

Ro­zwi­ąza­nie, do­star­czo­ne i uru­cho­mio­ne we wrze­śniu br., obej­mu­je wy­so­ko­wy­daj­ną na­świe­tlar­kę w for­ma­cie B0 – Ava­lon N24–90XT oraz de­dy­ko­wa­ny jej sys­tem po­da­wa­nia płyt pro­sto z pa­le­ty – Skid Lo­ader. „Ca­ło­ść, bio­rąc pod uwa­gę, że mówi­my o for­ma­cie B0, ma bar­dzo kom­pak­to­we ga­ba­ry­ty, co prze­kła­da się na do­dat­ko­we ko­rzy­ści w po­sta­ci mniej­szej po­wierzch­ni nie­zbęd­nej na po­sa­do­wie­nie ma­szy­ny. Do­dat­ko­wą jej za­le­tą, którą rów­nież do­ce­nia­ją na­si ope­ra­to­rzy CtP, jest ste­ro­wa­nie z po­zio­mu pa­ne­lu wbu­do­wa­ne­go w na­świe­tlar­kę. Dzi­ęki te­mu zwi­ęk­sza się kom­fort jej ob­słu­gi” – mówi Mi­chał Graś.

Jak przy­zna­je, obec­nie wi­ęk­szo­ść pro­duk­cji w for­ma­cie B0 jest re­ali­zo­wa­na w no­wo uru­cho­mio­nym sys­te­mie fir­my Ag­fa Of­fset: „Przy jej pręd­ko­ści (si­ęga­jącej 36 płyt w for­ma­cie B0 na go­dzi­nę), wy­daj­no­ści i er­go­no­mii to na­tu­ral­na ko­lej rze­czy – po to na­by­li­śmy to roz­wi­ąza­nie. Po­daj­nik, ja­ki tu zna­la­zł za­sto­so­wa­nie, to nie­zwy­kle wa­żny ele­ment. Do­tych­czas ko­rzy­sta­li­śmy z roz­wi­ąza­nia uwzględ­nia­jące­go ręcz­ne ła­do­wa­nie ka­set, wy­daj­no­ść wzro­sła tu za­tem w spo­sób zna­czący”.

Ag­fa po raz ko­lej­ny

Ma­rek Krusz­ka – dy­rek­tor ds. pro­duk­cji i roz­wo­ju Co­lo­urs Fac­to­ry nie ukry­wa, że na fi­nal­ną de­cy­zję o za­ku­pie sys­te­mu CtP fir­my Ag­fa wpływ mia­ły mi­ędzy in­ny­mi po­zy­tyw­ne do­świad­cze­nia z fir­mą w kon­te­kście trzech do­star­cza­nych tu w la­tach wcze­śniej­szych plo­te­rów in­kje­to­wych i ich ob­słu­gi ser­wi­so­wej. Obec­nie Co­lo­urs Fac­to­ry dys­po­nu­je dwie­ma ma­szy­na­mi bel­gij­skie­go pro­du­cen­ta – Je­ti Tau­ro H2500 LED i Je­ti Ti­tan 3020 i sta­no­wią one pod­sta­wę jej par­ku ma­szy­no­we­go w za­kre­sie wiel­ko­for­ma­to­we­go dru­ko­wa­nia cy­fro­we­go. „Nie­za­le­żnie od wy­so­kiej ja­ko­ści i wy­daj­no­ści tych plo­te­rów, na prze­strze­ni ostat­nich lat mo­gli­śmy ob­ser­wo­wać du­że za­an­ga­żo­wa­nie i pro­fe­sjo­nal­ne wspar­cie ze stro­ny ser­wi­su Ag­fa, za­pew­nia­jące spraw­ną pra­cę ma­szyn tej fir­my. Szyb­ka i sku­tecz­na po­moc, szcze­gól­nie w tzw. wy­so­kim se­zo­nie, po­zwa­la nam ter­mi­no­wo re­ali­zo­wać zle­ce­nia dla na­szych klien­tów, gwa­ran­tu­jąc bez­pie­cze­ństwo pro­duk­cji w za­kre­sie dru­ku cy­fro­we­go. Przy­jęli­śmy za­tem, że rów­nież w przy­pad­ku in­we­sty­cji w sys­tem CtP będzie­my mie­li za­gwa­ran­to­wa­ne od­po­wied­nie wspar­cie tech­nicz­no­-ser­wi­so­we” – mówi.

Co­lo­urs Fac­to­ry: „Mo­re than prin­t”

Dru­kar­nia Co­lo­urs Fac­to­ry to obec­nie je­den z naj­wi­ęk­szych pol­skich pry­wat­nych za­kła­dów po­li­gra­ficz­nych, spe­cja­li­zu­jących się w sze­ro­ko ro­zu­mia­nej pro­duk­cji ko­mer­cyj­nej. Ca­ły obiekt zaj­mu­je po­nad 16 tys. m 2 i pra­cu­je w nim ok. 700 osób, co czy­ni fir­mę ta­kże jed­nym z naj­wi­ęk­szych pra­co­daw­ców w re­gio­nie Pi­ły. „Zda­je­my so­bie spra­wę z te­go, jak wa­żna jest na­sza fir­ma dla ca­łe­go re­gio­nu – mówi Klau­dia Grzy­bow­ska, Mar­ke­ting Ma­na­ger w fir­mie Co­lo­urs Fac­to­ry. – Z te­go też względu sta­ra­my się wspie­rać różne lo­kal­ne, ale nie tyl­ko, ini­cja­ty­wy ma­jące na ce­lu po­pu­la­ry­za­cję za­wo­dów zwi­ąza­nych z po­li­gra­fią. W miej­sco­wej szko­le po­nadpodstawowej funk­cjo­nu­je na­sza kla­sa pa­tro­nac­ka, której ucznio­wie od­by­wa­ją prak­ty­ki w Co­lo­urs Fac­to­ry. Uczą się za­wo­du pod okiem do­świad­czo­nych dru­ka­rzy oraz in­tro­li­ga­to­rów, na naj­no­wo­cze­śniej­szych ma­szy­nach, a w ostat­niej kla­sie, na tych sa­mych ma­szy­nach zda­ją swo­je eg­za­mi­ny za­wo­do­we. Pa­tro­nat nad wspo­mnia­ną kla­są pro­wa­dzi­my już od kil­ku lat, a co naj­wa­żniej­sze, znacz­na część uczni­ów, po za­ko­ńcze­niu edu­ka­cji zo­sta­je z na­mi i za­si­la sze­re­gi Co­lo­urs Fac­to­ry.” Park ma­szy­no­wy fir­my obej­mu­je licz­ne ma­szy­ny of­f­se­to­we i cy­fro­we, za­rów­no pe­łno- jak i wiel­ko­for­ma­to­we (do for­ma­tu 1620 x 1200 mm), urządze­nia dru­ku­jące w tech­no­lo­giach UV, sol­wen­to­wej czy la­tek­so­wej, a ta­kże bo­ga­to wy­po­sa­żo­ną przy­go­to­wal­nię i dział fi­nal­nej obrób­ki wy­dru­ków. Klau­dia Grzy­bow­ska pod­kre­śla, że – ja­ko jed­na z nie­licz­nych dru­ka­rń w kra­ju – spółka po­sia­da ta­kże mo­żli­wo­ść sa­mo­dziel­ne­go do­ci­na­nia pa­pie­ru i kar­to­nu z ro­li do od­po­wied­nie­go ar­ku­sza, rów­nież do for­ma­tu B0+: „To ko­lej­ny ele­ment wpi­su­jący się w na­szą stra­te­gię sta­łe­go opty­ma­li­zo­wa­nia re­ali­zo­wa­nych pro­ce­sów pro­duk­cji, a ta­kże ofe­ro­wa­nia klien­tom naj­lep­szych pro­duk­tów w mo­żli­wie naj­lep­szym cza­sie – mówi. – Ha­sło „Mo­re than prin­t”, sta­no­wi­ące na­sze mot­to, mo­żna za­tem od­nie­ść do wie­lu aspek­tów dzia­łal­no­ści fir­my Co­lo­urs Fac­to­ry”.

Jed­nym z nich, jak do­da­je, jest ta­kże pro­eko­lo­gicz­no­ść: „Tu rów­nież ma­my wie­le do za­ofe­ro­wa­nia na­szym klien­tom, którzy w co­raz wi­ęk­szym stop­niu zwra­ca­ją uwa­gę na aspek­ty śro­do­wi­sko­we. Za­sto­so­wa­nie pa­pie­rów z odzy­sku lub cer­ty­fi­ko­wa­nych FSC, a ta­kże in­we­sty­cje w roz­wi­ąza­nia wpły­wa­jące na ener­go­osz­częd­no­ść i re­duk­cję ge­ne­ro­wa­nych opa­dów czy tzw. śla­du węglo­we­go to je­den z na­szych prio­ry­te­tów. In­we­sty­cja w no­wy sys­tem CtP rów­nież wpi­su­je się w tę fi­lo­zo­fię dzia­ła­nia, gdyż – podno­sząc wy­daj­no­ść i efek­tyw­no­ść – wpły­wa na sze­reg pa­ra­me­trów pro­duk­cyj­nych, zwi­ąza­nych ze skróce­niem pro­ce­su pro­duk­cji”.

„Du­mą na­pa­wa nas fakt, że pierw­sza w Pol­sce na­świe­tlar­ka Ava­lon N24–90XT tra­fi­ła wła­śnie do Pi­ły. Zwłasz­cza, że klient zde­cy­do­wał się na bar­dzo zauto­ma­ty­zo­wa­ny wa­riant, uwzględ­nia­jący po­da­wa­nie płyt bez­po­śred­nio z pa­le­ty. Już po pierw­szych kil­ku ty­go­dniach użyt­ko­wa­nia no­we­go sys­te­mu CtP wi­dać, w jak du­żym stop­niu zy­skał na tej in­we­sty­cji ca­ły dział pre­press. Ma­my na­dzie­ję, że rów­nież pły­ty, których będzie­my do­staw­cą w ra­mach pod­pi­sa­nej umo­wy, spraw­dzą się w pro­duk­cji re­ali­zo­wa­nej przez Co­lo­urs Fac­to­ry i przy­czy­nią do dal­sze­go, dy­na­micz­ne­go roz­wo­ju tej dru­kar­ni. Dzi­ęku­jąc za za­ufa­nie, ży­czy­my jej kie­row­nic­twu i ca­łej za­ło­dze suk­ce­sów ryn­ko­wych w Pol­sce i za gra­ni­cą – pod­su­mo­wu­je Mi­chał Śliz, dy­rek­tor za­rządza­jący pol­skim od­dzia­łem Ag­fa Of­fset.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji Po­li­gra­ficz­nej Agen­cji In­for­ma­cyj­nej

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści