API Folie Polska na 10. konferencji "Bezpieczne Opakowanie": produkty klasy premium a proekologiczność działańPoprzedni artykuł 

Na mini stoisku API Folie Polska dostępne były próbki folii oferowanych przez firmę oraz przykłady opakowań wykonanych z ich udziałem.
Na mini stoisku API Folie Polska dostępne były próbki folii oferowanych przez firmę oraz przykłady opakowań wykonanych z ich udziałem.

Firma API Folie Polska znalazła się już po raz kolejny wśród partnerów i sponsorów konferencji „Bezpieczne Opakowanie”, organizowanej przez miesięczniki Poligrafika i Opakowanie. Podczas jubileuszowej, 10. edycji tego wydarzenia, odbywającego się w Józefowie k. Warszawy w dniach 18-19 listopada br., Katarzyna Kozińska – dyrektor zarządzająca firmy wystąpiła z referatem zatytułowanym „Moda na eko a opakowania premium – z API Foilmakers jedno drugiego nie wyklucza”. W spotkaniu wzięło udział niemal 120 osób, reprezentujących zarówno szeroko rozumianą branżę opakowaniową, jak też właścicieli marek, dla których tego rodzaju spotkania są okazją do poznania najnowszych trendów i obecnej sytuacji na rynku.

„Jesteśmy producentem i dostawcą specjalistycznych folii m.in. dla branży opakowaniowej i etykietowej, dlatego traktujemy te spotkania jako doskonałą możliwość do zaprezentowania naszej oferty, jak też do bezpośrednich rozmów z klientami czy partnerami biznesowymi – mówi Katarzyna Kozińska. – Konferencja „Bezpieczne Opakowanie” jest dla nas ważna, ponieważ pojawiają się na niej również właściciele marek, którzy coraz częściej poszukują innowacyjnych rozwiązań i technik, wzbogacających i uatrakcyjniających opakowania ich produktów, a przy tym będących przyjaznymi dla środowiska. Trend „eko” jest też zauważalny wśród drukarń opakowaniowych oraz dostawców maszyn i materiałów dla tego segmentu rynkowego. Dlatego w swojej prezentacji starałam się połączyć oba te aspekty”.

Proekologiczne działania API Foilmakers

Pierwsza część prezentacji Katarzyny Kozińskiej koncentrowała się na działalności realizowanej przez API Foilmakers, ze szczególnym uwzględnieniem aspektów proekologicznych. Firma od ubiegłego roku należy do australijskiego koncernu Aldus Group (zrzeszającego kilka firm związanych z rynkiem opakowań i etykiet), a jej portfolio składa się przede wszystkim z różnorodnych folii, dedykowanych m.in. wspomnianym segmentom. Jak podkreślała Katarzyna Kozińska, zakłady wytwórcze API Foilmakers są zlokalizowane w Europie, co ma duże znaczenie w kontekście logistyki i ciągłości dostaw, zwłaszcza w obecnej sytuacji globalnej. Konfekcjonowanie i dystrybucja gotowych produktów odbywa się poprzez stale rozwijaną sieć oddziałów, wśród których coraz większą rolę odgrywa API Folie Polska. „Nasza oferta folii i ich przeznaczenie są niezwykle szerokie – od grafiki i zdobienia książek czy kart świątecznych, poprzez różnego rodzaju opakowania i etykiety (w tym luksusowe, kosmetyczne, spirytusowe czy farmaceutyczne), rozwiązania holograficzne, na tablicach rejestracyjnych kończąc. Poza produkcją i dystrybucją ww. asortymentu, oferujemy też doradztwo w doborze folii oraz kompleksową obsługę techniczno-serwisową”.

W kontekście działań proekologicznych, Katarzyna Kozińska wskazała zasady zrównoważonego rozwoju, jakie w codziennej działalności stosuje API Foilmakers: „Staramy się równoważyć ekonomikę produkcji i dbałość o środowisko naturalne. Wdrażamy zasady odpowiedzialności społecznej w całym cyklu życia produktu i w łańcuchu dostaw. Grubość naszych folii wynosi 2-3 mikrony, co jest zbieżne z nowymi normami przemysłowymi w tym zakresie i co ma wpływ na kwestie odzysku i utylizacji odpadów powstałych po wykorzystaniu danego podłoża. Warto dodać, że folie dekoracyjne marki API posiadają od 2016 roku certyfikację PIRA i FSEA w zakresie recyklingu”.

Katarzyna Kozińska nawiązała również do kwestii związanych z redukcją kosztów produkcji i energooszczędności, na którą w coraz większym stopniu zwracają uwagę właściciele i menedżerowie zakładów poligraficznych: „Kleje stosowane w naszych foliach do hot stampingu charakteryzuje niska temperatura aktywacji. Z kolei kartony pokryte foliami API są indeksowane jako odpad zadrukowany, więc mogą być odzyskiwane z ciągach przemysłowych dedykowanych tego typu produktom”. W kontekście produkcji proekologicznej Katarzyna Kozińska wymieniła szereg certyfikatów, jakie posiada firma API Foilamkers: system zarządzania jakością ISO9001, system zarządzania środowiskowego ISO14001, normy REACH i SVHC, jak też deklaracja zgodności w kontakcie z żywnością (EU 10/2011). Podkreślała, że API Foilmakers stara się wdrażać zasady GOZ: „W naszych zakładach zarówno woda, jak i solwent znajdują się w pełnym obiegu zamkniętym – mówiła. – Również poliester jest ponownie wykorzystywany, co wpływa na możliwie najwyższy poziom czystości produkcji”.

Jak dodała, zasady zrównoważonego rozwoju nie są obce klientom API Foilmakers. Tu wymieniła m.in. organizację Scotch Whisky, która już w 2009 roku ogłosiła swój strategiczny cel, by przed rokiem 2020 wszystkie produkty opakowaniowe firm w nim stowarzyszonych można być poddać recyklingowi bądź ponownie wykorzystać.

Opakowania premium: proekologiczne i atrakcyjne dla klienta

W drugiej części swojej prezentacji Katarzyna Kozińska nawiązała do badań zleconych pewien czas temu przez API, a dotyczących decyzji zakupowych podejmowanych przez konsumentów na podstawie opakowań eksponowanych na półce sklepowej. Ich realizacją zajęli się wspólnie firma Package InSight i Uniwersytet Clemson, a do projektu użyto tzw. laboratorium CU Shop, mającego symulować realną inscenizację sklepową, i techniki eye-tracking (śledzenia ruchów gałek ocznych). Wśród uwzględnionych tu towarów znalazły się m.in. dwa rodzaje czekolady od dwóch różnych producentów, przy czym część asortymentu została opakowana w sposób standardowy, część zaś – w opakowania wysoko uszlachetnione techniką hot stamping, co miało wskazywać , że są reprezentantami marki premium. „Okazało się, że wzrok potencjalnych konsumentów znacznie częściej był kierowany i koncentrował się na produktach z opakowaniem poddanym uszlachetnianiu – mówiła Katarzyna Kozińska. – W przypadku marki nr 1 odsetek ten wyniósł 61%, przy marce nr 2 było to aż 87%. Bardzo ciekawe były też cytowane w wynikach badań spostrzeżenia uczestników i ich argumenty przemawiające za wyborem czekolady, która była opakowana w sposób bardziej wysublimowany. Wskazywali oni na potencjalnie wyższą jakość samego produktu, jego luksusowość i klasę premium, elegancję, ekskluzywność, wartość dodaną, wręcz – większą świeżość dzięki opieczętowaniu opakowania pozłacaną folią. Wniosek jest oczywisty: uszlachetnienie opakowania nadaje nawet wyrobom uważanym za zwyczajne walor wyjątkowości czy luksusowości. Pozwala zatem na swego rodzaju upgrade produktu do poziomu premium. To chyba najważniejsza i kluczowa konkluzja w odniesieniu do wspomnianych badań”.

Próbki folii i gotowych produktów

Uczestnicy konferencji mogli również zapoznać się z licznymi próbkami folii API Foilmakers, jak też z gotowymi opakowaniami wykonanymi z ich udziałem. „Przygotowaliśmy wiele przykładowych zastosowań naszych folii m.in. na opakowania na luksusowe marki alkoholi czy kosmetyków. Prezentowane w ramach mini stoiska cieszyły się dużym zainteresowaniem, zarówno ze strony przedstawicieli drukarń i przetwórców, jak też właścicieli marek. Miło nam, że mogliśmy zaprezentować API Foilmakers i ofertę firmy podczas konferencji „Bezpieczne Opakowanie”, zaś wszystkich zainteresowanych produkowanymi przez nas foliami zapraszamy do bezpośredniego kontaktu z polskim oddziałem”.

Na podstawie informacji Poligraficznej Agencji Informacyjnej

 Produkcja: WebFabrika 1999-2024 | Kontakt | Regulamin | Polityka Prywatności