Stora Enso zdobywa cztery nagrody ScanStar dla proekologicznych projektów opakowaniowych i Red Dot Design Award dla opakowania magazynu Vogue SkandinaviaPoprzedni artykuł 

Fot.: Stora Enso
Fot.: Stora Enso

Cztery stworzone przez Stora Enso proekologiczne rozwiązania opakowaniowe, umożliwiające zastąpienie tworzyw sztucznych materiałami przyjaznymi dla środowiska naturalnego, zostały nagrodzone w tegorocznej edycji konkursu ScanStar. Jest on organizowany od ponad 50 lat przez Skandynawską Organizację Opakowań. W konkursie, skierowanym do firm z regionu Skandynawii (zgłoszony produkt musi być przez nie zaprojektowany, wytworzony bądź stosowany), wyróżniono w sumie 14 nadesłanych projektów. Jeden z nich – opakowanie na magazyn Vogue Scandinavia, został doceniony również przez jurorów innej, prestiżowej nagrody – Red Dot Design Award. Innowacyjna koncepcja pakowania czasopism w proekologiczne opakowanie kartonowe zdobyła tu główną nagrodę w kategorii „Marka i komunikacja”.

Red Dot Design Award za „wyjątkową jakość i kreatywność”

W sierpniu br. na rynku pojawił się pierwszy numer magazynu Vogue Scandinavia. Zgodnie z filozofią wyznawaną przez wydawcę, podejmuje on stale inicjatywy mające zmieniać obraz całej branży wydawniczej. W przypadku skandynawskiej edycji magazynu jest nią nowy projekt proekologicznego opakowania, które zastąpiło tu tradycyjne opakowania foliowe. Wykonane na bazie kartonu Ensocoat firmy Stora Enso, jest dostępne w dwóch wersjach: standardowej i limitowanej, kolekcjonerskiej. Ta druga uwzględnia sztywne opakowanie ze specjalnymi motywami graficznymi i tłoczeniami.

Proekologiczna koncepcja opakowania Vogue Scandinavia zwróciła uwagę jurorów przyznających prestiżową nagrodę Red Dot Design Award. Zwyciężyło ono w kategorii „Marka i komunikacja”, głównie z uwagi na – co podkreślają jurorzy – wyjątkową jakość i kreatywność projektu. Peter Zec – twórca nagrody i CEO konkursu Red Dot powiedział m.in.: „Cieszę się, że nagroda w kategorii „Marka i komunikacja” przypadła w udziale projektowi będącemu odpowiedzią na obecne, globalne wyzwania. To ważne, że Stora Enso i Vogue Scandinavia wspólnie przyjęły bardzo klarowne stanowisko w kwestii ekologii, podnosząc jej świadomość w skali globalnej. Dzięki wyjątkowej jakości, wyróżniony projekt opakowania niesie ze sobą jasne przesłanie, które może zmienić stosunek wielu osób do spraw środowiskowych”. Martina Bonnier, redaktor naczelna Vogue Scandinavia, dodała: „Skandynawska edycja magazynu powstała by zmienić krajobraz medialny w tym regionie świata, a jednocześnie zwiększyć świadomość czytelnika w obszarze zrównoważonego rozwoju. Chcemy tym samym uczynić kolejny krok w przyszłość i zmodernizować całą koncepcję obcowania czytelnika z magazynem – zarówno poprzez treść, jak też jej otoczkę. Dzięki wprowadzanym przez Stora Enso na rynek innowacyjnym rozwiązaniom opakowaniowym o niskim śladzie węglowym, firma jest doskonałym partnerem dla takich działań”.

David Ekberg, EVP Packaging Solutions w firmie Stora Enso, uzupełnił: „Magazyn Vogue Scandinavia stał się dla nas prawdziwą inspiracją, gdyż jego wydawca przekracza dotychczasowe granice w różnych aspektach prowadzonej działalności. Jego ambicja, w połączeniu z naszym doświadczeniem w obszarze projektowania opakowań i działań środowiskowych, z pewnością pomogą na zwiększenie proekologicznej świadomości w całej branży modowej”.

Cztery rozwiązania Stora Enso nagrodzone w konkursie ScanStar

Opakowanie dla magazynu Vogue Scandinavia to również jedno z czterech rozwiązań Stora Enso wyróżnionych w tegorocznej edycji konkursu ScanStar. Jak podkreśliło jego jury, zarówno sam magazyn, jak i opakowanie są neutralne względem śladu węglowego, a przy tym wyprodukowane z udziałem odnawialnych surowców w energooszczędnym procesie produkcji. Powstała w nim emisja dwutlenku węgla jest niwelowana w ramach usługi CarbonZero, oferowanej przez Stora Enso wspólnie z jej partnerem – South Pole.

Drugie wyróżnione przez jury konkursu ScanStar rozwiązanie Stora Enso to EcoFreshBox – innowacyjne opakowanie zaprojektowane pierwotnie z myślą o jagodach, ale znajdujące zastosowanie także w przypadku innych produktów. Stosowany dotychczas w tego typu opakowaniach plastik został tu całkowicie zastąpiony przez materiały proekologiczne. Jak podaje Stora Enso, także zintegrowane z nim wieczko jest wykonane z tektury falistej. Firma podkreśla, że pół miliona tego typu odnawialnych pojemników na owoce oznacza wyeliminowanie z obiegu 4500 kg tworzyw sztucznych, a samo opakowanie jest efektywne kosztowo, łatwe w użytkowaniu, trwałe i odzyskiwalne. Aby zwiększyć atrakcyjność i rozpoznawalność, na powierzchnię opakowania może zostać naniesiony nadruk.

Kolejne nagrodzone ScanStar rozwiązanie Stora Enso to wykonane z tektury falistej opakowanie zbiorcze, przeznaczone do transportu kruchych wyrobów. Zastosowano tu innowacyjne złamywanie uwzględniające specjalną ochronę krawędzi. Producent podkreśla, że usprawnia ono proces pakowania, pozwala na redukcję ilości tworzyw sztucznych (plastikowe owijki stają się bowiem zbędne), a jednocześnie spełnia funkcję ochronną i zmniejsza ryzyko uszkodzeń towaru podczas jego przewożenia. Inne wymieniane przez Stora Enso jego zalety to łatwe pakowanie i odpakowywanie produktów oraz możliwość odzysku.

Czwartym wyróżnionym w tegorocznej edycji ScanStar rozwiązaniem Stora Enso jest odnawialne opakowanie do mrożonych produktów, stworzone z myślą o projekcie Selfly Store realizowanym przez firmę. Zakłada on możliwość prowadzenia samoobsługowych (i jednocześnie bezobsługowych) mikrosklepów, a stosowane z myślą o nim opakowania zastępują rozwiązania, które – jak podkreśla Stora Enco – najczęściej stanowią mieszankę różnych materiałów: EPS, folii termokurczliwej i drewna. Wykonane w całości z odnawialnej tektury falistej, może być poddane recyklingowi, zaś sam proces pakowania nie wymaga żadnych narzędzi zewnętrznych i wspiera ergonomię pracy w całym łańcuchu dostaw.

Na podstawie informacji Poligraficznej Agencji Informacyjnej

 Produkcja: WebFabrika 1999-2024 | Kontakt | Regulamin | Polityka Prywatności