Ba­da­nie wśród firm pa­ństw re­gio­nu 4CE: pra­ca hy­bry­do­wa nie jest naj­bar­dziej po­żąda­nym mo­de­lemPoprzedni artykuł 

Pan­de­mia COVID-19 nie wy­eli­mi­no­wa­ła po­trze­by pra­cy z biu­ra. Fir­my, które zde­cy­do­wa­ły się na wpro­wa­dze­nie mo­de­lu hy­bry­do­we­go, trak­tu­ją go w wi­ęk­szo­ści ja­ko spo­sób prze­jścio­wy na funk­cjo­no­wa­nie przed­si­ębiorstw – wy­ni­ka z ba­da­nia Ca­non prze­pro­wa­dzo­ne­go w re­gio­nie 4CE, czy­li w Pol­sce, Cze­chach i na Węgrzech. Za­ska­ku­jące są też wy­ni­ki do­ty­czące cy­ber­bez­pie­cze­ństwa. Choć świa­do­mo­ść cy­be­rza­gro­żeń jest na wy­so­kim po­zio­mie, to wci­ąż wśród przed­si­ębior­ców dzia­ła­jących w tych kra­jach bra­ku­je za­ufa­nia do no­wo­cze­snych cy­fro­wych na­rzędzi, jak np. chmu­ra.

To naj­bar­dziej ak­tu­al­ne i kom­plek­so­we ba­da­nia ryn­ku biu­ro­we­go po pan­de­mii. Ca­non zle­cił agen­cjom ba­daw­czym przyj­rze­nie się ak­tu­al­nym stan­dar­dom pra­cy w biu­rach oraz po­trze­bom przed­si­ębior­ców w re­gio­nie 4CE. W tym ce­lu w Pol­sce w po­ło­wie wrze­śnia br. fir­ma ba­daw­cza In­si­gh­tLab prze­pro­wa­dzi­ła wy­wia­dy z 202 śred­ni­mi i du­ży­mi or­ga­ni­za­cja­mi. Z ko­lei na Węgrzech w kwiet­niu 2021 r prze­py­ta­no 452 przed­si­ębior­ców, a w Cze­chach – po­nad set­kę. Wy­nik? Oka­zu­je się, że pra­ca zdal­na i hy­bry­do­wa jest dla znacz­nej części firm dzia­ła­jących w tym re­gio­nie Eu­ro­py pro­ble­ma­tycz­na. – Wy­ni­ka to m.in. z te­go, że nie wszyst­kie przed­si­ębior­stwa dys­po­nu­ją od­po­wied­nim sprzętem, który po­zwa­la ca­łko­wi­cie prze­jść na pra­cę zdal­ną. Pro­blem ten do­ty­czy głów­nie śred­nich firm, pod­czas gdy wi­ęk­szo­ść tych du­żych po­czy­ni­ło od­po­wied­nie in­we­sty­cje – wy­ja­śnia Mi­chał Łep­kow­ski, B2B Sa­les & Mar­ke­ting Di­rec­tor w Ca­non Pol­ska.

Pra­ca zdal­na mniej po­pu­lar­na, niż prze­wi­dy­wa­no

Ba­da­nia po­ka­zu­ją, że nie­chęć przed pra­cą zdal­ną wy­ni­ka m.in. z oba­wy przed za­ni­kiem „ze­spo­ło­we­go du­cha”. Tak twier­dzi 2/3 węgier­skich pra­cow­ni­ków. Na Węgrzech, choć aż 85 proc. firm wpro­wa­dzi­ło pod­czas pan­de­mii pew­ne for­my pra­cy zdal­nej, tyl­ko co czwar­te przed­si­ębior­stwo po­zwa­la pra­cow­ni­kom na pra­cę z do­mu w wy­mia­rze wi­ęk­szym niż dwa dni ty­go­dnio­wo. Co wi­ęcej, w ca­ło­ści na ta­ką for­mę pra­cy zde­cy­do­wa­ło się tyl­ko 2 proc. firm.

Nie­chęć przed pra­cą zdal­ną wi­dać też na cze­skim ryn­ku. Tyl­ko 10 proc. tam­tej­szych firm po­zwa­la­ło wi­ęk­szo­ści pra­cow­ni­kom na pra­cę zdal­ną pod­czas lock­dow­nu. Co wi­ęcej, za­le­d­wie 15 proc. przed­si­ębiorstw roz­wa­ża roz­sze­rze­nie mo­żli­wo­ści pra­cy z do­mu w wi­ęk­szym stop­niu niż przed pan­de­mią. Na tle Czech bar­dziej ela­stycz­na oka­zu­je się Pol­ska. Tu 31 proc. firm wpro­wa­dzi­ło pod­czas pan­de­mii mo­del pra­cy hy­bry­do­wej. Jed­nak wi­dać też chęć po­wro­tu pra­cow­ni­ków do biur – 34 proc. przed­si­ębior­ców twier­dzi, że zro­bi to na­tych­miast, jak tyl­ko będzie to mo­żli­we.

No­we tech­no­lo­gie tak, ale ostro­żnie

By pra­ca spo­za biu­ra by­ła mo­żli­wa, po­trzeb­ne są do te­go nie­zbęd­ne na­rzędzia. Dlate­go przy­go­to­wu­jąc się do pra­cy zdal­nej czy hy­bry­do­wej, wie­le przed­si­ębiorstw, nie­za­le­że­nie od roz­mia­ru, po­czy­ni­ło za­ku­py no­we­go sprzętu. 90 proc. węgier­skich pra­cow­ni­ków przy­zna­je, że przed przy­stąpie­niem do pra­cy z do­mu mu­sia­ło ulep­szyć wy­ko­rzy­sty­wa­ny sprzęt kom­pu­te­ro­wy. W Cze­chach 17 proc. firm wy­po­sa­ży­ło wi­ęk­szo­ść pra­cow­ni­ków w no­wo­cze­sny sprzęt, a 40 proc. za­ku­pi­ło go tyl­ko dla części za­trud­nio­nych. Z ko­lei w Pol­sce in­we­sty­cje w sprzęt dla pra­cow­ni­ków po­czy­ni­ło 21 proc. ogółu przed­si­ębiorstw.

Za­in­te­re­so­wa­nie no­wy­mi tech­no­lo­gia­mi wi­dać ta­kże w dzie­dzi­nie bez­pie­cze­ństwa cy­fro­we­go. We wszyst­kich ba­da­nych kra­jach fir­my de­kla­ru­ją wy­so­ki po­ziom za­in­te­re­so­wa­nia te­ma­tem cyberbez­pie­cze­ństwa. Jed­nak nie za­wsze prze­kła­da się to na re­al­ne dzia­ła­nie. W Cze­chach za­le­d­wie 6 proc. przed­si­ębiorstw zna­cząco zwi­ęk­szy­ło swo­je bez­pie­cze­ństwo na wszyst­kich po­lach dzia­ła­nia. Z ko­lei pol­scy przed­si­ębior­cy de­kla­ru­ją sto­sun­ko­wo wy­so­ką nie­uf­no­ść (45 proc.) do roz­wi­ązań chmu­ro­wych. A to wła­śnie one, jak prze­ko­nu­ją eks­per­ci, sta­no­wią jed­ne z naj­bez­piecz­niej­szych mo­żli­wo­ści pra­cy z fir­mo­wy­mi do­ku­men­ta­mi.

Wska­zać kie­ru­nek roz­wo­ju

Ba­da­nia wy­ko­na­ne w czte­rech pa­ństwach Eu­ro­py Środ­ko­wej to dla nas istot­ne źródło wie­dzy – ko­men­tu­je Mi­chał Łep­kow­ski z Ca­non Pol­ska. – W pra­cy biu­ro­wej zmie­nia się ostat­nio wie­le, a my, ja­ko pro­du­cent sprzętu biu­ro­we­go, mu­si­my trzy­mać rękę na pul­sie. Cho­dzi prze­cież o to, aby­śmy mo­gli przed­sta­wić klien­tom roz­wi­ąza­nia, które od­po­wie­dzą na ich po­trze­by nie tyl­ko dziś, ale też za kil­ka czy kil­kanaście lat – pod­kre­śla.

Jak oce­nia przed­sta­wi­ciel Ca­non Pol­ska, wy­ni­ki ba­dań świad­czą o ko­niecz­no­ści nie­ustan­ne­go edu­ko­wa­nia przed­si­ębior­ców, w ja­ki spo­sób zwi­ęk­szać w fir­mie sto­pień cy­ber­bez­pie­cze­ństwa oraz jak spro­stać wy­mo­gom trans­for­ma­cji cy­fro­wej. – Wy­wo­ła­ne przez pan­de­mię przy­śpie­sze­nie w cy­fry­za­cji jest pro­ce­sem, który co­raz bar­dziej będzie de­ter­mi­no­wał ży­cie or­ga­ni­za­cji. Dla­te­go tak wa­żne jest edu­ko­wa­nie przed­si­ębior­ców, że trans­for­ma­cja cy­fro­wa jest ko­niecz­na, by za­cho­wać kon­ku­ren­cyj­no­ść na ryn­ku. Oczy­wi­ście to będzie wy­ma­ga­ło po­czy­nie­nia przez nich in­we­sty­cji, które jed­nak zwrócą się w przy­szło­ści w po­sta­ci no­wo­cze­snej, do­brze pro­spe­ru­jącej fir­my – pod­su­mo­wu­je Mi­chał Łep­kow­ski z Ca­non Pol­ska.

*Ba­da­nie zmian w funk­cjo­no­wa­niu firm i ko­rzy­sta­niu z roz­wi­ązań biu­ro­wych w Pol­sce zo­sta­ło prze­pro­wa­dzo­ne w po­ło­wie wrze­śnia 2021 r. przez agen­cję ba­daw­czą In­si­ght Lab na pod­sta­wie 202 wy­wia­dów z przed­sta­wi­cie­la­mi śred­nich i ma­łych firm. Ba­da­nie na Węgrzech wy­ko­na­no przez Avant­gar­de Gro­up w kwiet­niu 2021 r. i ob­jęło ono 452 wy­wia­dy. Z ko­lei ba­da­nie w Cze­chach zo­sta­ło wy­ko­na­ne przez Da­tank na pod­sta­wie 102 an­kiet z przed­si­ębior­stwa­mi dzia­ła­jący­mi na tym ryn­ku.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji fir­my Ca­non Pol­ska Sp. z o.o.

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści