Too Good To Go postanowiło bliżej przyjrzeć się aktualnym trendom i temu, co nam będzie w duszy grać w bieżącym roku. Na celowniku znalazł się obszar zero waste oraz wszelkie działania zmierzające do zainicjowania zmian społecznych w zakresie niemarnowania żywności i zrównoważonego rozwoju. Na liście dziesięciu trendów widnieją między innymi nostalgia food, ultraurban farming czy direct to avatar. Co kryje się pod tymi pojęciami? Jak będziemy manifestować te trendy w 2022 roku?
Ten rok upłynie pod hasłem świadomego ograniczenia marnowania i to w każdym zakresie. Oczywiście począwszy od jedzenia. Będziemy bardziej świadomi przez co dostrzeżemy nowe obszary, które wymagają zagospodarowania celem zrównoważonego rozwoju. Too Good To Go, czyli najpopularniejsza aplikacja przeciwdziałająca marnowaniu żywności postanowiło odkryć karty i przyjrzeć się z bliska trendom, które będą miały największą siłę oddziaływania w tym roku.
1. Circular to "New Normal" dla Gen Z
Reuse, recycling i resale – to słowa klucze w przypadku gospodarki cyrkularnej niezwykle bliskie najmłodszemu pokoleniu. Generacja „Z” chce widzieć ekonomię jako obieg zamknięty, gdzie zużyte materiały i surowce wprowadzane są ponownie do kolejnego cyklu życia. Kultura posiadania wypierana jest przez kulturę dostępu, dlatego tak dużym powodzeniem cieszą się modele biznesowe oparte o wynajem i ponowne wykorzystanie. Tak jest w przypadku Too Good To Go, gdzie niespożyte danego dnia posiłki mogą zostać uratowane. Generacja Z stanowi sporą część użytkowników aplikacji. Takie działanie oszczędza naszej planecie ciężar w postaci emisji dwutlenku węgla niezbędnego do produkcji tej żywności. Ten trend będzie również najbardziej zauważalny w przypadku branży modowej. Przykładowo w jednej z warszawskich galerii powstał stacjonarny Cyrkularny Butik, gdzie można zakupić ubrania z drugiego obiegu.
2. Dieta „klimatyczna”
Mamy coraz większą świadomość na temat kosztu, jaki planeta ponosi w procesie produkcji jedzenia. Jest to nie tylko ślad węglowy pochodzący z transportu, ale również ze zużycia wody, energii czy ziemi. Niektóre produkty posiadają mniejszy ślad, inne większy. Mając jednak na uwadze wpływ jedzenia na środowisko, będziemy chcieli dokonywać świadomych wyborów. Właśnie dlatego normalizacja roślinnej żywności może rosnąć w siłę. Już teraz sprzedaż roślinnych zamienników produktów zwierzęcych w niektórych krajach skoczyła o kilkaset procent — w USA nawet o 140%. Cel jest dość prosty: pokazać, że posiłki bogate w roślinne produkty nie są gorsze od tych, w których przeważają te zwierzęce. Będziemy poszukiwać równowagi między spożyciem mięsa czy nabiału. Sporo osób stawia już na fleksitarianizm czy reduktarianizm, a w tym roku liczba miłośników tego trendu powiększy się.
3. Opakowania zero waste i reuse
To dość oczywista pozycja w rankingu trendów. Pandemia przyczyniła się do ogromnego wzrostu w obszarze zamawiania posiłków na wynos, co stało się dużym wyzwaniem dla producentów opakowań. Ekoświadomi klienci chcą bowiem, żeby jedzenie zostało zapakowane zgodnie z ich przekonaniami. Kluczem do sukcesu jest znalezienie idealnego rozwiązania. A spektrum możliwości jest szerokie. Od opakowań z materiałów wielokrotnego użytku czy nadającego się do recyklingu, przez materiały degradowalne i biodegradowalne po jadalne w przypadku posiłków na wynos. Tanie i łatwe w produkcji opakowanie zero waste jest tym, czego będziemy poszukiwać. Nie inaczej podejdziemy do edukacji społeczeństwa i nakłaniania do ponownego wykorzystywania opakowań. To obszar, w którym Too Good To Go ma spore zasługi - od dawna zachęca, aby przy odbiorze uratowanych posiłków wykorzystywać własną torbę czy box. To trend, który rozszerzy się na pozostałe gałęzie gospodarki.
4. Smart Food Shopping
Rośnie zainteresowanie nurtem Eco Tech. Personalizacja, analiza naszej diety, plany posiłków, gotowa lista zakupów. Wykorzystanie cyfrowych rozwiązań w służbie ekologii nie dość, że jest łatwe i przyjemne to jeszcze potrzebne. Chcemy ograniczać marnowanie żywności przez świadome postępowanie: chętnie korzystamy z rozwiązań robienia zakupów bez wychodzenia z domu oraz stawiamy na odpowiedzialne i przemyślane wybory, gdzie planowanie posiłków jest kluczem do sukcesu. Coraz więcej jest na rynku rozwiązań, które odpowiadają na takie potrzeby. A kto nam ma to ułatwić jak nie inteligentny, cyfrowy asystent? O zamiłowaniu do takich rozwiązań świadczy choćby sukces aplikacji Too Good To Go. Przez ponad dwa lata działalności udało się uratować za pośrednictwem technologii i zaangażowania blisko półtora miliona użytkowników ponad 2 miliony posiłków.
5. Nostalgia Food
Powrót do smaków dzieciństwa, które kojarzy się z błogim spokojem? W tym roku trend „comfort food” czyli jedzenie wzbudzające pozytywne emocje zostanie rozszerzone o głębsze doznania – sentymentalne konotacje. Zapach czy smak tradycyjnych domowych posiłków potrafi uruchomić nostalgiczne wspomnienia, do których będziemy chcieli wracać. Nostalgia food to nic innego jak przepisy naszych babć. To powrót do korzeni, kultywowanie prostych form i przepisów bez zbędnych ozdobników. W przygotowaniu posiłków będzie liczyć się oszczędność, dbanie o przydomowy ogródek uprawiany na własne potrzeby czy wykorzystywanie resztek w kuchni.
6.Ultraurban farming
W tym roku odnotujemy wzrost znaczenia miejskiego rolnictwa i ogrodnictwa w nowej odsłonie. Ultraurban farming będzie koncentrował się na rozwijaniu wewnętrznych farm i upraw roślin w miejskich szklarniach lub farmach na potrzeby konkretnej instytucji, galerii handlowej, marketu czy społeczności. Wertykalne farmy - czyli pionowe uprawy możliwe do założenia praktycznie wszędzie, także w centrum dużej metropolii - to pomysł wdrażany już w wielu miastach. Ale pomysłów jest coraz więcej - od domowych upraw hydroponicznych (opartych o wodę), przez grzyby hodowane nad alejkami sklepowymi, po farmy zarządzane przez roboty. Rok 2022 ma należeć szczególnie do tych najbardziej hiperlokalnych miejskich farm, które powstają na dachach sklepów lub "w pakiecie" z osiedlem mieszkaniowym. Przykładowo w Dolinie Krzemowej powstaje projekt mieszkaniowy Agrihood zakładający ulokowanie na terenie osiedla farmy miejskiej mającej produkować tanią i zdrową żywność dla mieszkańców.
7. Rolnictwo regeneratywne
To trend, który będzie można zauważyć w przemysłowej produkcji żywności. Polega na odejściu od dotychczas powszechnej formy uprawy i skoncentrowaniu się na takim sposobie, który nie generuje szkód dla naturalnego środowiska. Kluczem do sukcesu jest skupienie się na materii organicznej gleby, jej zdrowiu, czystości wody oraz bioróżnorodności. W centrum zainteresowania rolnictwa regeneratywnego jest zastosowanie nawozów naturalnych, zeroemisyjność i przyczynianie się do ujemnego śladu węglowego. Ważnym aspektem są również permakultury czyli samoregulujące się systemy rolnicze na wzór naturalnych ekosystemów. W listopadzie 2021 roku UE ogłosiła nową politykę ochrony gleb, która jest odpowiedzią na wyznaczony cel ograniczenia emisji CO2 do 2030 roku. Too Good To Go do tej pory pozwoliło przybliżyć nas do tego celu zaoszczędzając emisję ponad 5 milionów ton dwutlenku węgla w Polsce przez uratowanie posiłków w aplikacji.
8. Ogrodnicza terapia
Miejskie uprawy, zakładanie permakultur czy domowe farmy to chęć poszukiwania bezpośredniego kontaktu z naturą. Według Google Trends w roku 2021 na całym świecie hasło „jak przeprowadzić się z roślinami” wyszukiwano częściej niż „jak przeprowadzić się z dziećmi” i „jak przeprowadzić się ze zwierzętami". Niewątpliwie trend na rośliny w naszym życiu będzie ewoluował. W połączeniu z potrzebą uprawiania własnej żywności, rosnącym obszarem "mental health" i pracy z naszym dobrostanem psychicznym, który wyrasta na wiodący trend w postpandemicznym świecie – może napędzać takie rozwiązania jak ogrodnicza terapia. Praca z roślinami, ich sadzenie, uprawa i doglądanie nie tylko przywraca nas do korzeni, ale ma szerokie właściwości pozytywnie wpływające na nasze samopoczucie i planetę.
9. Magiczne grzyby i inne nowe materiały
W bieżącym roku będziemy poszukiwać naturalnych, a jednocześnie „magicznych” materiałów, które będą miały szerokie spektrum zastosowania. Do tej grupy należeć będą grzyby! To w nich upatruje się szczególnych właściwości pomagających zastąpić mięso, a nawet owoce morza czy skórę w produkcji odzieży. Jeden z japońskich grzybów Koji bogaty jest w aromaty umami i świetnie podbija smak, co może stać się prawdziwym hitem w produkcji roślinnego mięsa. A walka toczy się właśnie o smak, który pomoże dorównać temu kojarzonemu ze zwierzęcym. Kalifornijska firma stworzyła roślinny bekon, którego smak jest równie dobry, jak oryginalny. Grzyby wpływają również pozytywnie na bioróżnorodność, a ich właściwości będą wykorzystywane do rozkładania plastiku.
10.Direct to avatar
Nadchodzi trend łączenia wirtualnego i rzeczywistego świata. Jego przejawem jest direct to avatar, którego potencjał został szczególnie zauważony przez branżę fashion. Opiera się on o „digitalową produkcję” i tworzenie wirtualnej mody. Pojawiają się tu firmy specjalizujące się w produkcji dóbr dla naszych avatarów w metaversum, przy jednoczesnym ograniczeniu szkodliwego wpływu na planetę. To będzie nowy sposób na wyrażenie siebie i manifestacji społecznej odpowiedzialności w zmieniającym się świecie. Rozwiązania mixed reality będziemy mogli dostrzec np. podczas zakupów spożywczych, gdzie w rzeczywistym sklepie natkniemy się na technologię AR wykorzystywaną do pokazywania dodatkowych informacji o kupowanym produkcie.
Na podstawie informacji firmy Too Good To Go