Too Go­od To Go roz­gry­zło tren­dy na 2022 rokPoprzedni artykuł 

Too Go­od To Go po­sta­no­wi­ło bli­żej przyj­rzeć się ak­tu­al­nym tren­dom i te­mu, co nam będzie w du­szy grać w bie­żącym ro­ku. Na ce­low­ni­ku zna­la­zł się ob­szar ze­ro wa­ste oraz wszel­kie dzia­ła­nia zmie­rza­jące do za­ini­cjo­wa­nia zmian spo­łecz­nych w za­kre­sie nie­mar­no­wa­nia żyw­no­ści i zrów­no­wa­żo­ne­go roz­wo­ju. Na li­ście dzie­si­ęciu tren­dów wid­nie­ją mi­ędzy in­ny­mi no­stal­gia fo­od, ul­traur­ban far­ming czy di­rect to ava­tar. Co kry­je się pod ty­mi po­jęcia­mi? Jak będzie­my ma­ni­fe­sto­wać te tren­dy w 2022 ro­ku?

Ten rok upły­nie pod ha­słem świa­do­me­go ogra­ni­cze­nia mar­no­wa­nia i to w ka­żdym za­kre­sie. Oczy­wi­ście po­cząw­szy od je­dze­nia. Będzie­my bar­dziej świa­do­mi przez co do­strze­że­my no­we ob­sza­ry, które wy­ma­ga­ją za­go­spo­da­ro­wa­nia ce­lem zrów­no­wa­żo­ne­go roz­wo­ju. Too Go­od To Go, czy­li naj­po­pu­lar­niej­sza apli­ka­cja prze­ciw­dzia­ła­jąca mar­no­wa­niu żyw­no­ści po­sta­no­wi­ło od­kryć kar­ty i przyj­rzeć się z bli­ska tren­dom, które będą mia­ły naj­wi­ęk­szą si­łę od­dzia­ły­wa­nia w tym ro­ku.

1. Cir­cu­lar to „New Nor­mal” dla Gen Z

Reu­se, re­cyc­ling i re­sa­le – to sło­wa klu­cze w przy­pad­ku go­spo­dar­ki cyr­ku­lar­nej nie­zwy­kle bli­skie naj­młod­sze­mu po­ko­le­niu. Ge­ne­ra­cja „Z” chce wi­dzieć eko­no­mię ja­ko obieg za­mkni­ęty, gdzie zu­ży­te ma­te­ria­ły i su­row­ce wpro­wa­dza­ne są po­now­nie do ko­lej­ne­go cy­klu ży­cia. Kul­tu­ra po­sia­da­nia wy­pie­ra­na jest przez kul­tu­rę do­stępu, dla­te­go tak du­żym po­wo­dze­niem cie­szą się mo­de­le bi­zne­so­we opar­te o wy­na­jem i po­now­ne wy­ko­rzy­sta­nie. Tak jest w przy­pad­ku Too Go­od To Go, gdzie nie­spo­ży­te da­ne­go dnia po­si­łki mo­gą zo­stać ura­to­wa­ne. Ge­ne­ra­cja Z sta­no­wi spo­rą część użyt­kow­ni­ków apli­ka­cji. Ta­kie dzia­ła­nie oszczędza na­szej pla­ne­cie ci­ężar w po­sta­ci emi­sji dwu­tlen­ku węgla nie­zbęd­ne­go do pro­duk­cji tej żyw­no­ści. Ten trend będzie rów­nież naj­bar­dziej za­uwa­żal­ny w przy­pad­ku bra­nży mo­do­wej. Przy­kła­do­wo w jed­nej z war­szaw­skich ga­le­rii po­wstał sta­cjo­nar­ny Cyr­ku­lar­ny Bu­tik, gdzie mo­żna za­ku­pić ubra­nia z dru­gie­go obie­gu.

2. Die­ta „kli­ma­tycz­na”

Ma­my co­raz wi­ęk­szą świa­do­mo­ść na te­mat kosz­tu, ja­ki pla­ne­ta po­no­si w pro­ce­sie pro­duk­cji je­dze­nia. Jest to nie tyl­ko ślad węglo­wy po­cho­dzący z trans­por­tu, ale rów­nież ze zu­ży­cia wo­dy, ener­gii czy zie­mi. Niek­tóre pro­duk­ty po­sia­da­ją mniej­szy ślad, in­ne wi­ęk­szy. Ma­jąc jed­nak na uwa­dze wpływ je­dze­nia na śro­do­wi­sko, będzie­my chcie­li do­ko­ny­wać świa­do­mych wy­bo­rów. Wła­śnie dla­te­go nor­ma­li­za­cja roślin­nej żyw­no­ści mo­że ro­snąć w si­łę. Już te­raz sprze­daż ro­ślin­nych za­mien­ni­ków pro­duk­tów zwie­rzęcych w nie­których kra­jach sko­czy­ła o kil­ka­set pro­cent — w USA na­wet o 140%. Cel jest do­ść pro­sty: po­ka­zać, że po­si­łki bo­ga­te w roślin­ne pro­duk­ty nie są gor­sze od tych, w których prze­wa­ża­ją te zwie­rzęce. Będzie­my po­szu­ki­wać rów­no­wa­gi mi­ędzy spo­ży­ciem mi­ęsa czy na­bia­łu. Spo­ro osób sta­wia już na flek­si­ta­ria­nizm czy re­duk­ta­ria­nizm, a w tym ro­ku licz­ba mi­ło­śni­ków te­go tren­du powi­ęk­szy się.

3. Opa­ko­wa­nia ze­ro wa­ste i reu­se

To do­ść oczy­wi­sta po­zy­cja w ran­kin­gu tren­dów. Pan­de­mia przy­czy­ni­ła się do ogrom­ne­go wzro­stu w ob­sza­rze za­ma­wia­nia po­si­łków na wy­nos, co sta­ło się du­żym wy­zwa­niem dla pro­du­cen­tów opa­ko­wań. Eko­świa­do­mi klien­ci chcą bo­wiem, że­by je­dze­nie zosta­ło za­pa­ko­wa­ne zgod­nie z ich prze­ko­na­nia­mi. Klu­czem do suk­ce­su jest zna­le­zie­nie ide­al­ne­go roz­wi­ąza­nia. A spek­trum mo­żli­wo­ści jest sze­ro­kie. Od opa­ko­wań z ma­te­ria­łów wie­lo­krot­ne­go użyt­ku czy na­da­jące­go się do re­cy­klin­gu, przez ma­te­ria­ły de­gra­do­wal­ne i biode­gra­do­wal­ne po ja­dal­ne w przy­pad­ku po­si­łków na wy­nos. Ta­nie i ła­twe w pro­duk­cji opa­ko­wa­nie ze­ro wa­ste jest tym, cze­go będzie­my po­szu­ki­wać. Nie ina­czej po­dej­dzie­my do edu­ka­cji spo­łe­cze­ństwa i na­kła­nia­nia do po­now­ne­go wy­ko­rzy­sty­wa­nia opa­ko­wań. To ob­szar, w którym Too Go­od To Go ma spo­re za­słu­gi – od daw­na za­chęca, aby przy od­bio­rze ura­to­wa­nych po­si­łków wy­ko­rzy­sty­wać wła­sną tor­bę czy box. To trend, który roz­sze­rzy się na po­zo­sta­łe ga­łęzie go­spo­dar­ki.

4. Smart Fo­od Shop­ping

Ro­śnie za­in­te­re­so­wa­nie nur­tem Eco Tech. Per­so­na­li­za­cja, ana­li­za na­szej die­ty, pla­ny po­si­łków, go­to­wa li­sta za­ku­pów. Wy­ko­rzy­sta­nie cy­fro­wych roz­wi­ązań w słu­żbie eko­lo­gii nie do­ść, że jest ła­twe i przy­jem­ne to jesz­cze po­trzeb­ne. Ch­ce­my ogra­ni­czać mar­no­wa­nie żyw­no­ści przez świa­do­me po­stępo­wa­nie: chęt­nie ko­rzy­sta­my z roz­wi­ązań ro­bie­nia za­ku­pów bez wy­cho­dze­nia z do­mu oraz sta­wia­my na od­po­wie­dzial­ne i prze­my­śla­ne wy­bo­ry, gdzie pla­no­wa­nie po­si­łków jest klu­czem do suk­ce­su. Co­raz wi­ęcej jest na ryn­ku roz­wi­ązań, które od­po­wia­da­ją na ta­kie po­trze­by. A kto nam ma to uła­twić jak nie in­te­li­gent­ny, cy­fro­wy asy­stent? O za­mi­ło­wa­niu do ta­kich roz­wi­ązań świad­czy cho­ćby suk­ces apli­ka­cji Too Go­od To Go. Przez po­nad dwa la­ta dzia­łal­no­ści uda­ło się ura­to­wać za po­śred­nic­twem tech­no­lo­gii i za­an­ga­żo­wa­nia bli­sko półto­ra mi­lio­na użyt­kow­ni­ków po­nad 2 mi­lio­ny po­si­łków.

5. No­stal­gia Fo­od

Pow­rót do sma­ków dzie­ci­ństwa, które ko­ja­rzy się z bło­gim spo­ko­jem? W tym ro­ku trend „com­fort fo­od” czy­li je­dze­nie wzbu­dza­jące po­zy­tyw­ne emo­cje zo­sta­nie roz­sze­rzo­ne o głęb­sze do­zna­nia – sen­ty­men­tal­ne ko­no­ta­cje. Za­pach czy smak tra­dy­cyj­nych do­mo­wych po­si­łków po­tra­fi uru­cho­mić no­stal­gicz­ne wspo­mnie­nia, do których będzie­my chcie­li wra­cać. No­stal­gia fo­od to nic in­ne­go jak prze­pi­sy na­szych ba­bć. To po­wrót do ko­rze­ni, kul­ty­wo­wa­nie pro­stych form i prze­pi­sów bez zbęd­nych ozdob­ni­ków. W przy­go­to­wa­niu po­si­łków będzie li­czyć się oszczęd­no­ść, dba­nie o przy­do­mo­wy ogródek upra­wia­ny na wła­sne po­trze­by czy wy­ko­rzy­sty­wa­nie resz­tek w kuch­ni.

6.Ul­traur­ban far­ming

W tym ro­ku od­no­tu­je­my wzrost zna­cze­nia miej­skie­go rol­nic­twa i ogrod­nic­twa w no­wej od­sło­nie. Ul­traur­ban far­ming będzie kon­cen­tro­wał się na roz­wi­ja­niu we­wnętrz­nych farm i upraw ro­ślin w miej­skich szklar­niach lub far­mach na po­trze­by kon­kret­nej in­sty­tu­cji, ga­le­rii han­dlo­wej, mar­ke­tu czy spo­łecz­no­ści. Wer­ty­kal­ne far­my – czy­li pio­no­we upra­wy mo­żli­we do za­ło­że­nia prak­tycz­nie wszędzie, ta­kże w cen­trum du­żej me­tro­po­lii – to po­my­sł wdra­ża­ny już w wie­lu mia­stach. Ale po­my­słów jest co­raz wi­ęcej – od do­mo­wych upraw hy­dro­po­nicz­nych (opar­tych o wo­dę), przez grzy­by ho­do­wa­ne nad alej­ka­mi skle­po­wy­mi, po far­my za­rządza­ne przez ro­bo­ty. Rok 2022 ma na­le­żeć szcze­gól­nie do tych naj­bar­dziej hi­per­lo­kal­nych miej­skich farm, które po­wsta­ją na da­chach skle­pów lub „w pa­kie­cie” z osie­dlem miesz­ka­nio­wym. Przy­kła­do­wo w Do­li­nie Krze­mo­wej po­wsta­je pro­jekt miesz­ka­nio­wy Agri­ho­od za­kła­da­jący ulo­ko­wa­nie na te­re­nie osie­dla far­my miej­skiej ma­jącej pro­du­ko­wać ta­nią i zdro­wą żyw­no­ść dla miesz­ka­ńców.

7. Rol­nic­two re­ge­ne­ra­tyw­ne

To trend, który będzie mo­żna za­uwa­żyć w prze­my­sło­wej pro­duk­cji żyw­no­ści. Po­le­ga na ode­jściu od do­tych­czas po­wszech­nej for­my upra­wy i skon­cen­tro­wa­niu się na ta­kim spo­so­bie, który nie ge­ne­ru­je szkód dla na­tu­ral­ne­go śro­do­wi­ska. Klu­czem do suk­ce­su jest sku­pie­nie się na ma­te­rii or­ga­nicz­nej gle­by, jej zdro­wiu, czy­sto­ści wo­dy oraz bio­różno­rod­no­ści. W cen­trum za­in­te­re­so­wa­nia rol­nic­twa re­ge­ne­ra­tyw­ne­go jest za­sto­so­wa­nie na­wo­zów na­tu­ral­nych, ze­ro­emi­syj­no­ść i przy­czy­nia­nie się do ujem­ne­go śla­du węglo­we­go. Wa­żnym aspek­tem są rów­nież per­ma­kul­tu­ry czy­li sa­mo­re­gu­lu­jące się sys­te­my rol­ni­cze na wzór na­tu­ral­nych eko­sys­te­mów. W li­sto­pa­dzie 2021 ro­ku UE ogło­si­ła no­wą po­li­ty­kę ochro­ny gleb, która jest od­po­wie­dzią na wy­zna­czo­ny cel ogra­ni­cze­nia emi­sji CO2 do 2030 ro­ku. Too Go­od To Go do tej po­ry po­zwo­li­ło przy­bli­żyć nas do te­go ce­lu za­osz­czędza­jąc emi­sję po­nad 5 mi­lio­nów ton dwu­tlen­ku węgla w Pol­sce przez ura­to­wa­nie po­si­łków w apli­ka­cji.

8. Ogrod­ni­cza te­ra­pia

Miej­skie upra­wy, za­kła­da­nie per­ma­kul­tur czy do­mo­we far­my to chęć po­szu­ki­wa­nia bez­po­śred­nie­go kon­tak­tu z na­tu­rą. We­dług Go­ogle Trends w ro­ku 2021 na ca­łym świe­cie ha­sło „jak prze­pro­wa­dzić się z ro­śli­na­mi” wy­szu­ki­wa­no częściej niż „jak prze­pro­wa­dzić się z dzie­ćmi” i „jak prze­pro­wa­dzić się ze zwie­rzęta­mi”. Nie­wąt­pli­wie trend na ro­śli­ny w na­szym ży­ciu będzie ewo­lu­ował. W po­łącze­niu z po­trze­bą upra­wia­nia wła­snej żyw­no­ści, ro­snącym ob­sza­rem „men­tal he­alth” i pra­cy z na­szym do­bro­sta­nem psy­chicz­nym, który wy­ra­sta na wio­dący trend w post­pan­de­micz­nym świe­cie – mo­że na­pędzać ta­kie roz­wi­ąza­nia jak ogrod­ni­cza te­ra­pia. Pra­ca z ro­śli­na­mi, ich sa­dze­nie, upra­wa i do­gląda­nie nie tyl­ko przy­wra­ca nas do ko­rze­ni, ale ma sze­ro­kie wła­ści­wo­ści po­zy­tyw­nie wpły­wa­jące na na­sze sa­mo­po­czu­cie i pla­ne­tę.

9. Ma­gicz­ne grzy­by i in­ne no­we ma­te­ria­ły

W bie­żącym ro­ku będzie­my po­szu­ki­wać na­tu­ral­nych, a jed­no­cze­śnie „ma­gicz­ny­ch” ma­te­ria­łów, które będą mia­ły sze­ro­kie spek­trum za­sto­so­wa­nia. Do tej gru­py na­le­żeć będą grzy­by! To w nich upa­tru­je się szcze­gól­nych wła­ści­wo­ści po­ma­ga­jących za­stąpić mi­ęso, a na­wet owo­ce mo­rza czy skórę w pro­duk­cji odzie­ży. Je­den z ja­po­ńskich grzy­bów Ko­ji bo­ga­ty jest w aro­ma­ty uma­mi i świet­nie pod­bi­ja smak, co mo­że stać się praw­dzi­wym hi­tem w pro­duk­cji ro­ślin­ne­go mi­ęsa. A wal­ka to­czy się wła­śnie o smak, który pomo­że do­rów­nać te­mu ko­ja­rzo­ne­mu ze zwie­rzęcym. Ka­li­for­nij­ska fir­ma stwo­rzy­ła ro­ślin­ny be­kon, które­go smak jest rów­nie do­bry, jak ory­gi­nal­ny. Grzy­by wpły­wa­ją rów­nież po­zy­tyw­nie na bio­różno­rod­no­ść, a ich wła­ści­wo­ści będą wy­ko­rzy­sty­wa­ne do roz­kła­da­nia pla­sti­ku.

10.Di­rect to ava­tar

Nad­cho­dzi trend łącze­nia wir­tu­al­ne­go i rze­czy­wi­ste­go świa­ta. Je­go prze­ja­wem jest di­rect to ava­tar, które­go po­ten­cjał zo­stał szcze­gól­nie za­uwa­żo­ny przez bra­nżę fa­shion. Opie­ra się on o „di­gi­ta­lo­wą pro­duk­cję” i two­rze­nie wir­tu­al­nej mo­dy. Po­ja­wia­ją się tu fir­my spe­cja­li­zu­jące się w pro­duk­cji dóbr dla na­szych ava­tarów w me­ta­ver­sum, przy jed­no­cze­snym ogra­ni­cze­niu szko­dli­we­go wpły­wu na pla­ne­tę. To będzie no­wy spo­sób na wy­ra­że­nie sie­bie i ma­ni­fe­sta­cji spo­łecz­nej od­po­wie­dzial­no­ści w zmie­nia­jącym się świe­cie. Ro­zwi­ąza­nia mi­xed re­ali­ty będzie­my mo­gli do­strzec np. pod­czas za­ku­pów spo­żyw­czych, gdzie w rze­czy­wi­stym skle­pie na­tknie­my się na tech­no­lo­gię AR wy­ko­rzy­sty­wa­ną do po­ka­zy­wa­nia do­dat­ko­wych in­for­ma­cji o ku­po­wa­nym pro­duk­cie.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji fir­my Too Go­od To Go

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści