Ca­non Pol­ska: 2021 rok w po­li­gra­fii pod zna­kiem cy­fry­za­cji i no­wych tren­dów w wy­ko­rzy­sty­wa­niu tech­no­lo­gii dru­kuPoprzedni artykuł 

Pan­de­mia, zmia­na re­ali­ów pra­cy, a ta­kże na­głe pro­ble­my z ła­ńcu­cha­mi do­staw – to część pro­ble­mów, z który­mi mu­sie­li się zmie­rzyć przed­si­ębior­cy w 2021 ro­ku. Jak z wy­zwa­nia­mi po­ra­dził so­bie Ca­non? Na­szym naj­wa­żniej­szym za­da­niem po­zo­sta­je od­po­wia­da­nie na wy­zwa­nia i po­trze­by klien­tów, nie­za­le­żnie od ze­wnętrz­nych trud­no­ści – ko­men­tu­ją przed­sta­wi­cie­le pro­du­cen­ta. A co przy­nie­sie 2022 rok?

To już dru­gi rok, pod­czas które­go sze­ro­ko po­jęte­mu bi­zne­so­wi przy­szło się mie­rzyć z pan­de­mią COVID-19. Wy­da­je się, że tym ra­zem by­ło nie­co ła­twiej – lock­dow­ny by­ły rzad­sze i mniej do­tkli­we, a przed­si­ębior­cy zdąży­li się już przy­go­to­wać do zmien­nych wa­run­ków pra­cy. Jed­nak tym ra­zem, oprócz pan­de­mii, ogól­no­świa­to­wy bi­znes mu­siał bo­ry­kać się z prze­rwa­niem ła­ńcu­chów do­staw, zwłasz­cza w dzie­dzi­nie pod­ze­spo­łów elek­tro­nicz­nych.

Prze­my­sł po­li­gra­ficz­ny, po­dob­nie jak ca­ły świat bi­zne­su, w 2021 ro­ku zna­la­zł się pod ogrom­ną pre­sją z po­wo­du ogra­ni­czo­nych do­staw su­row­ców i pro­ble­mów z kosz­ta­mi. Do­szło do zna­czącej pre­sji ce­no­wej i po­da­żo­wej, z który­mi przed­si­ębior­cy i klien­ci mu­szą się do dzi­siaj mie­rzyć – mówi To­masz Mi­ękus, Pro­duct Bu­si­ness De­ve­lo­per w Ca­non Pol­ska.

Po­nie­waż pro­du­cen­ci ma­ją pro­ble­my z uzy­ska­niem pod­sta­wo­wych kom­po­nen­tów elek­tro­nicz­nych, nie­które urządze­nia nie są do­stęp­ne w sze­ro­kim za­kre­sie dla klien­tów. Jak jed­nak prze­ko­nu­je To­masz Mi­ękus, nie do­ty­czy­ło to roz­wi­ązań ofe­ro­wa­nych przez Ca­non. – Na­sza fir­ma za­pew­nia­ła sta­ły do­stęp do urządzeń, pod­ze­spo­łów i ma­te­ria­łów eks­plo­ata­cyj­nych. Istot­ne by­ło za­pew­nie­nie pe­łnej ofer­ty oraz pro­fe­sjo­nal­ne­go wspar­cia eks­perc­kie­go dla klien­tów i part­ne­rów. W 2021 ro­ku nie tyl­ko kon­ty­nu­owa­li­śmy sprze­daż do­tych­cza­so­wych pro­duk­tów, ale też za­pre­zen­to­wa­li­śmy 24 no­we urządze­nia i roz­wi­ąza­nia. Wśród nich zna­la­zły się no­we mo­de­le z uzna­nych se­rii urządzeń, ale też ta­kie in­no­wa­cje jak li­nie po­ręcz­nych ska­ne­rów ima­ge­FORMULA, umo­żli­wia­jących di­gi­ta­li­za­cję do­ku­men­tów z do­wol­ne­go miej­sca, na­wet z po­ci­ągu czy sa­mo­cho­du – wy­li­cza To­masz Mi­ękus.

Ro­śnie po­pu­lar­no­ść urządzeń z naj­wy­ższe­go seg­men­tu

Z dia­gno­zą do­ty­czącą pro­ble­mów lo­gi­stycz­nych zga­dza się ta­kże in­ny przed­sta­wi­ciel Ca­non Pol­ska. Mi­chał Mły­nar­czyk, Pro­fes­sio­nal Print Pro­duct Ma­na­ger, przy­po­mi­na pro­ble­my zwi­ąza­ne z dłu­gą blo­ka­dę Ka­na­łu Su­eskie­go. Kon­te­ne­ro­wiec, który utknął w po­przek ka­na­łu, na kil­ka ty­go­dni unie­mo­żli­wił że­glu­gę mi­ędzy Oce­anem In­dyj­skim a Mo­rzem Śródziem­nym.

Ale są też do­bre wie­ści. – Cho­ciaż pro­ble­mów w 2021 ro­ku by­ło spo­ro, Ca­non kon­ty­nu­uje do­bry trend sprze­da­ży pro­duk­cyj­nych urządzeń ko­lo­ro­wych. Po­dob­ne ten­den­cje wi­dać ta­kże w kra­jach Eu­ro­py Za­chod­niej – mówi Mi­chał Mły­nar­czyk. – Pro­gno­za fir­my Smi­thers prze­wi­du­je, że do 2026 ro­ku naj­chęt­niej ku­po­wa­ne będą wła­śnie pro­duk­cyj­ne urządze­nia ko­lo­ro­we z naj­wy­ższe­go seg­men­tu – do­da­je eks­pert.

Przy­go­to­wać zdal­ne sta­no­wi­sko pra­cy

Pan­de­mia COVID-19 w ostat­nich la­tach spo­wo­do­wa­ła ko­niecz­no­ść po­sze­rze­nia try­bu pra­cy zdal­nej. To, co dla wie­lu bra­nż sta­no­wi­ło pro­blem, dla pro­du­cen­tów urządzeń biu­ro­wych oka­za­ło się szan­są. Z jed­nej stro­ny przed­si­ębior­stwa mu­sia­ły przy­go­to­wać od­po­wied­nie na­rzędzia, umo­żli­wia­jące pra­cow­ni­kom wy­daj­ną i bez­piecz­ną pra­cę z do­mu. Z dru­giej stro­ny – co­raz wi­ęcej firm za­częło in­te­re­so­wać się roz­wi­ąza­nia­mi cy­fro­we­go obie­gu do­ku­men­tów.

W 2021 ro­ku umoc­ni­li­śmy swo­ją po­zy­cję ja­ko wio­dący do­staw­ca roz­wi­ązań dla biur – ko­men­tu­je Da­riusz Szwed, MPS Bu­si­ness De­ve­lop­ment Ma­na­ger w Ca­non Pol­ska. – Był to dla nas rok kil­ku wa­żnych pre­mier, od­po­wia­da­jących na po­trze­by zwi­ąza­ne z pra­cą w du­żych biu­rach oraz z try­bem pra­cy hy­bry­do­wej. Wpro­wa­dzi­li­śmy na ry­nek cho­cia­żby no­we li­nie pro­duk­to­we seg­men­tu A3 co­lor, w tym z uzna­nej se­rii urządzeń wie­lo­funk­cyj­nych ima­ge­RUNNER – wy­li­cza.

Z ewo­lu­ującym try­bem pra­cy co­raz częściej wi­ążą się jed­nak za­gro­że­nia. Dla­te­go 2021 rok zda­niem Da­riu­sza Szwe­da upły­nął pod zna­kiem dba­ło­ści o bez­pie­cze­ństwo cy­fro­we. – Mi­nio­ny rok ne­ga­tyw­nie za­sły­nął du­żą licz­bą wy­da­rzeń zwi­ąza­nych z cy­ber­bez­pie­cze­ństwem. Wie­my, że to je­den z naj­wa­żniej­szych te­ma­tów dla dzi­siej­sze­go bi­zne­su, dla­te­go sta­wia­my na naj­no­wo­cze­śniej­sze za­bez­pie­cze­nia sto­so­wa­ne w na­szych urządze­niach i opro­gra­mo­wa­niu. Rów­nie istot­na jest edu­ka­cja – mówi eks­pert Ca­non Pol­ska. Jak do­da­je, pol­ski od­dział Ca­non w ra­mach dzia­łań podno­szących świa­do­mo­ść przed­si­ębior­ców na te­mat bez­pie­cze­ństwa cy­fro­we­go przy­go­to­wał w mi­nio­nym ro­ku m.in. pod­cast po­świ­ęco­ny te­ma­ty­ce cy­ber­se­cu­ri­ty oraz wska­zy­wał na klu­czo­we ele­men­ty bez­pie­cze­ństwa dru­ku. – Opo­wia­da­li­śmy o naj­lep­szych spo­so­bach ochro­ny fir­my oraz o stan­dar­dach bez­pie­cze­ństwa do­ku­men­tów w kon­te­kście RODO. Ro­zwie­wa­li­śmy też fak­ty i mi­ty zwi­ąza­ne z bez­pie­cze­ństwem cy­fro­wym – za­zna­cza Da­riusz Szwed.

Tren­dy wiel­kie­go for­ma­tu: au­to­ma­ty­za­cja i ara­nża­cja wnętrz

A jak wy­glądał rok w seg­men­cie urządzeń dla in­ży­nie­rów i pro­jek­tan­tów? – Ry­nek wiel­ko­for­ma­to­wej do­ku­men­ta­cji tech­nicz­nej, choć wy­ma­ga­jący, jest sta­bil­ny od lat – mówi Ra­fał Osie­ko­wicz, Mar­ke­ting Ma­na­ger w Ca­non Pro­duc­tion Prin­ting. I do­da­je: – W 2021 ro­ku uda­ło nam się na­wet zwi­ęk­szyć udzia­ły ryn­ko­we. Po­mo­gło nam w tym odświe­że­nie ca­łej ga­my plo­te­rów in­ży­nie­ryj­nych Co­lo­rWa­ve i Plo­tWa­ve, wraz z to­wa­rzy­szący­mi im no­wo­cze­sny­mi tech­no­lo­gia­mi.

Tech­no­lo­gie, o których wspo­mi­na Ra­fał Osie­ko­wicz, to mi­ędzy in­ny­mi Smar­tShield oraz Cle­arCon­nect. Pierw­sza z nich to zy­sku­jący na zna­cze­niu in­te­li­gent­ny sys­tem ochro­ny wiel­ko­for­ma­to­wych plo­te­rów. Dru­ga – to opro­gra­mo­wa­nie au­to­ma­ty­zu­jące pra­cę z plo­te­rem. Klien­ci co­raz częściej zwra­ca­ją uwa­gę na pe­łną au­to­ma­ty­za­cję pro­duk­cji, za­rów­no w za­kre­sie przy­go­to­wa­nia ze­sta­wów pli­ków, jak rów­nież sa­me­go dru­ku. Wa­żne jest ta­kże au­to­ma­tycz­ne skła­da­nie do­ku­men­ta­cji na ko­ńcu pro­ce­su pro­duk­cyj­ne­go.

Jak za­uwa­ża eks­pert, przez ostat­nie dwa la­ta ry­nek gra­fi­ki wiel­ko­for­ma­to­wej ule­gł znacz­nym zmia­nom.
Nie­mal ca­łko­wi­cie za­ma­rła bra­nża even­to­wa i wy­sta­wien­ni­cza, za to do­sko­na­le roz­wi­ja się ry­nek dru­ku w ara­nża­cji wnętrz. Na­sze fla­go­we plo­te­ry, Co­lo­ra­do oraz Ari­zo­na, po­ma­ga­ją two­rzyć do­wol­ne pro­jek­ty na ca­łej ga­mie różno­rod­nych podło­ży. Chęt­nie wy­ko­rzy­stu­ją to pro­jek­tan­ci, pro­po­nu­jąc klien­tom za­dru­ko­wa­ne ta­pe­ty, podło­gi czy szy­by. Jest to trend, który z ca­łą pew­no­ścią będzie pod­le­gał dy­na­micz­ne­mu roz­wo­jo­wi w na­stęp­nych la­tach – prze­wi­du­je Ra­fał Osie­ko­wicz.

Wy­zwa­nia na 2022 rok

Ja­ka per­spek­ty­wa cze­ka nas w 2022 ro­ku? Jak pod­kre­śla­ją eks­per­ci, wie­le za­le­ży od roz­wo­ju sy­tu­acji zwi­ąza­nej z pan­de­mią COVID-19. – Część z nas przez naj­bli­ższe mie­si­ące będzie na­dal pra­co­wać zdal­nie lub w mo­de­lu hy­bry­do­wym. Dla­te­go sze­ro­ko po­jęte cy­ber­bez­pie­cze­ństwo po­win­no być jed­nym z naj­wa­żniej­szych wy­zwań no­we­go ro­ku, a ta­kże zwi­ąza­na z tym za­gad­nie­niem edu­ka­cja i podno­sze­nie świa­do­mo­ści wśród przed­si­ębior­ców – za­zna­cza Da­riusz Szwed.

Pan­de­mia na­uczy­ła w du­żej mie­rze przed­si­ębior­ców lep­szej lo­gi­sty­ki, by nie do­pu­ścić do sy­tu­acji m.in. z bra­kiem do­staw. To wa­żny ele­ment, które­go do­pra­co­wa­nie będzie wa­żne w my­śle­niu o przy­szło­ści i za­bez­pie­cze­niu się na wy­pa­dek ko­lej­nych kry­zy­sów – twier­dzą eks­per­ci Ca­non Pol­ska.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji fir­my Ca­non Pol­ska Sp. z o.o.

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści