W czasach, w których bardziej niż kiedykolwiek wcześniej technologia stanowi kluczowe wsparcie w procesie edukacji dzieci i młodzieży, firma HP Inc. oraz Fundacja Media 3.0 podjęły wspólne prace nad stworzeniem Nowej Akademii — ogólnodostępnej platformy edukacyjnej. Nowa Akademia skierowana jest do uczniów szkół ponadpodstawowych, zapewniając im praktyczny i interaktywny sposób przyswajania wiedzy. Do tej pory zgromadziła już ponad 19 tys. użytkowników, którzy korzystają z kursów skupiających się na takich zagadnieniach, jak: ochrona środowiska, przedsiębiorczość, programowanie, zrównoważony rozwój, druk 3D, grywalizacja czy start-upy społeczne.
Nowa Akademia to nie tylko angażująca i merytoryczna platforma, która pozwala na to, aby młodzież patrzyła na nowe technologie jak na narzędzia ułatwiające życie. To także miejsce, gdzie można się sprawdzić w wielu obszarach, bezpośrednio „dotknąć” wiedzy. Opracowane i udostępniane przez nas kursy mają charakter otwarty i mogą z nich korzystać uczniowie indywidualnie w zakresie swoich zainteresowań, jak również nauczyciele, którzy mogą wykorzystać kursy podczas lekcji – w wielu przypadkach z elementami grywalizacji i współpracy, co niezwykle pozytywnie wpływa na emocje wśród uczestników – tłumaczy Łukasz Żyła, Prezes Fundacji Media 3.0.
Nieco ponad 8 miesięcy działania platformy pokazało jakim powodzeniem cieszy się e-learning i jak chętnie uczniowie i nauczyciele poszerzają zakres wiedzy i materiału za pomocą dodatkowych narzędzi. Dostępne na platformie materiały są zgodne z obowiązującą podstawą programową i stanowią doskonałe uzupełnienie zajęć realizowanych w szkolnych klasach. Dodatkowo, zasięg innowacyjnej Nowej Akademii pomimo powrotu do nauki stacjonarnej nieustannie się zwiększa, dając dostęp do nowoczesnego nauczania wszystkim tym, którzy tego potrzebują – zwłaszcza młodzieży, która pragnie rozwijać się w kierunku nowoczesnych technologii. Działania platformy są i będą rozwijane, przede wszystkim, w stronę nauki programowania i wykorzystania narzędzi informatycznych, ale będą jednocześnie oferowały wiedzę z innych obszarów, która może stać się nierzadko pasją lub nawet przyszłym zawodem.
Szczególnym zainteresowaniem wśród użytkowników Nowej Akademii cieszył się Mini Hackathon, w ramach którego uczniowie wraz z nauczycielami projektowali aplikacje na zadany temat. Do tej pory odbyły się dwie edycje tego projektu — jedna poświęcona była ochronie środowiska (72 zgłoszenia), a druga recyklingowi (92 zgłoszenia). Na stronie znajdują się również ciekawe materiały i treści oferowane przez HP Life, które uzupełniają wiedzę przygotowaną lokalnie. HP Life to bezpłatna platforma szkoleniowa, zapewniająca darmowe kursy e-learningowe – zarówno dla przedsiębiorców, jak i studentów (działa od 2012 roku i ma ponad milion zarejestrowanych użytkowników).
Świat jak i edukacja zmieniają się zawrotnym tempie. W HP zauważamy jak wielki potencjał drzemie w interaktywnej nauce. Zależy nam też na tym, aby edukować — mówić o tym, że nowe technologie poprawiają komfort i jakość naszego życia. Pragniemy dostarczać narzędzia, dzięki którym młodzi ludzie będą mogli poszerzyć swoje horyzonty i zdobywać wiedzę. Naszą misją jest także budowanie postawy obywatelskiej, dlatego w każdym kursie Akademii znajdują się elementy realnie wpływające na otaczającą nas rzeczywistość. Przykładowo, dzięki kursowi łączącemu IT i ochronę środowiska można monitorować rzeczywiste drzewa, przeznaczone do wycinki. Głęboko wierzymy w to, że Nowa Akademia będzie dla kogoś początkiem drogi w programowaniu albo zrodzi pomysł na własny biznes w przyszłości. Możliwości jest wiele, dlatego pełni zapału dalej będziemy rozwijać naszą inicjatywę — mówi Andrzej Sowiński, Dyrektor Zarządzający, HP Inc Polska.
Głównym sponsorem Nowej Akademii jest firma HP – jeden z liderów branży technologicznej. Ta inicjatywa stanowi cześć strategii firmy HP, aby stać się najbardziej zrównoważoną i dbającą o równe szanse organizacją technologiczną na świecie. Jest również pochodną misji HP, której celem jest przyspieszenie dostępu do rozwiązań cyfrowych dla 150 milionów ludzi do 2030 r.
Na podstawie informacji firmy HP oraz Fundacji Mediów3.0