Glo­bal­ny Ra­port o pra­cy hy­bry­do­wej 2022Poprzedni artykuł 

Pra­cow­ni­cy, którzy mo­gą w pe­łni au­to­no­micz­nie wy­bie­rać miej­sce wy­ko­ny­wa­nia pra­cy, są z niej bar­dziej za­do­wo­le­ni. Jed­nak obec­nie tyl­ko je­den na pi­ęciu ma pe­łną swo­bo­dę wy­bo­ru miej­sca, z które­go pra­cu­je. Choć 63% wszyst­kich pra­cow­ni­ków pre­fe­ru­je pra­cę hy­bry­do­wą, tyl­ko 45% mo­że ela­stycz­nie dzie­lić czas na pra­cę w do­mu i w biu­rze. Tak wy­ni­ka z te­go­rocz­ne­go glo­bal­ne­go ra­por­tu o pra­cy hy­bry­do­wej ,,Hy­brid Ways of Wor­king Glo­bal Re­por­t” opra­co­wa­ne­go przez Ja­bra. Ra­port, prze­pro­wa­dzo­ny wśród 2800 pra­cow­ni­ków umy­sło­wych z sze­ściu kra­jów, ana­li­zu­je na­stro­je i mo­ty­wa­cje pra­cow­ni­ków zwi­ąza­ne z fi­zycz­nym miej­scem pra­cy w erze pra­cy hy­bry­do­wej.

Pra­cow­ni­cy twier­dzą, że mo­żli­wo­ść de­cy­do­wa­nia o miej­scu i cza­sie pra­cy ma po­zy­tyw­ny wpływ na ich sa­mo­po­czu­cie, sa­tys­fak­cję i pro­duk­tyw­no­ść. Pra­ca hy­bry­do­wa sty­mu­lu­je prze­bu­do­wę fi­zycz­nych miejsc pra­cy, dla­te­go pra­co­daw­cy mu­szą prze­my­śleć swo­je ogól­ne mo­de­le pra­cy, aby za­pew­nić efek­tyw­ne współdzia­ła­nie i za­do­wo­le­nie pra­cow­ni­ków.

Pra­ca w do­mu czy pra­ca w biu­rze

Roz­po­czy­na­my no­wy etap roz­wo­ju pra­cy hy­bry­do­wej, a pra­cow­ni­cy prze­ko­na­li się, że znacz­na wi­ęk­szo­ść z nich na­dal świet­nie ra­dzi so­bie z za­da­nia­mi, nie­za­le­żnie od miej­sca, w którym się znaj­du­ją. W cza­sie, gdy wie­le du­żych firm wzy­wa do po­wro­tu do pra­cy w biu­rze, znacz­na część pra­cow­ni­ków do­ma­ga się wi­ęk­szej de­cy­zyj­no­ści w spra­wie or­ga­ni­za­cji wła­snej pra­cy i mo­żli­wo­ści wy­bo­ru mi­ędzy pra­cą w do­mu lub w biu­rze. Wi­ęk­szo­ść (57%) pra­cow­ni­ków, którzy mo­gą w pe­łni au­to­no­micz­nie de­cy­do­wać o miej­scu wy­ko­ny­wa­nia pra­cy, pra­cu­je w try­bie hy­bry­do­wym. To po­nad dwa ra­zy wi­ęcej niż osób, które wo­lą pra­co­wać ca­łko­wi­cie zdal­nie i po­nad trzy ra­zy wi­ęcej niż zwo­len­ni­ków pra­cy tyl­ko w biu­rze.

Po­nad­to pra­cow­ni­cy ma­jący pe­łną kon­tro­lę nad miej­scem i cza­sem wy­ko­ny­wa­nia pra­cy kon­se­kwent­nie oce­nia­ją le­piej swo­je do­świad­cze­nia (77%) niż oso­by ma­jące w tym względzie śred­nią au­to­no­mię (73%) czy też nie­wiel­ką (65%). Różni­ce te są naj­bar­dziej wi­docz­ne, je­że­li cho­dzi o po­czu­cie przy­na­le­żno­ści, pro­duk­tyw­no­ść, za­ufa­nie do li­de­rów, rów­no­wa­gę mi­ędzy ży­ciem za­wo­do­wym i pry­wat­nym oraz samopo­czu­cie psy­chicz­ne. Wy­stępu­je też różni­ca opi­nii mi­ędzy po­ko­le­nia­mi — przed­sta­wi­cie­le ge­ne­ra­cji Z i mi­le­nial­si są bar­dziej nie­chęt­ni pra­cy w biu­rze w pe­łnym wy­mia­rze go­dzin – tyl­ko 19% z nich pre­fe­ru­je pe­łny ty­dzień pra­cy w biu­rze. Pod­czas gdy u po­ko­le­nia X wska­źnik ten wy­no­si 26%, a u po­ko­le­nia wy­żu de­mo­gra­ficz­ne­go (Ba­by bo­omers) — 30%.

Au­to­no­mia będzie nie­odzow­nym aspek­tem zwi­ęk­sza­nia za­do­wo­le­nia oraz za­an­ga­żo­wa­nia pra­cow­ni­ków i będzie od­gry­wać klu­czo­wą ro­lę w sta­bi­li­zo­wa­niu fi­la­rów kul­tu­ry or­ga­ni­za­cyj­nej oraz suk­ce­sów fir­my.

Biu­ra trze­ba prze­pro­jek­to­wać nie tyl­ko pod względem prze­strze­ni

Fir­my i in­sty­tu­cje prze­pro­jek­to­wu­ją biu­ra pod kątem współpra­cy, ale z ra­por­tu wy­ni­ka, że trze­ba mieć na uwa­dze coś wi­ęcej. We wszyst­kich gru­pach pra­cow­ni­ków ist­nie­je pra­gnie­nie po­sia­da­nia w biu­rze wy­dzie­lo­nej prze­strze­ni oso­bi­stej. Nie­mal czte­rech na dzie­si­ęciu pra­cow­ni­ków uwa­ża, że od­czu­wa­ło­by mniej­szą lo­jal­no­ść i przy­wi­ąza­nie wo­bec fir­my, gdy­by nie mia­ło sta­łe­go, re­gu­lar­ne­go miej­sca pra­cy. Jed­no­cze­śnie nie­mal sied­miu na dzie­si­ęciu pra­cow­ni­ków przy­zna­je się do przy­zwy­cza­jeń: gdy­by nie mie­li sta­łe­go sta­no­wi­ska pra­cy w biu­rze, na­dal sta­ra­li­by się sia­dać i pra­co­wać co­dzien­nie w tym sa­mym miej­scu.

Po­nad­to z da­nych Ja­bra wy­ni­ka, że wraz ze wzro­stem cza­su spędza­ne­go przez pra­cow­ni­ka na spo­tka­niach, wzra­sta rów­nież je­go pre­fe­ren­cja względem biu­ra do­mo­we­go w sto­sun­ku do te­go tra­dy­cyj­ne­go. Spo­śród osób spędza­jących po­nad 50% cza­su na spo­tka­niach 75% wo­li biu­ro do­mo­we. Po­nie­waż osiem na dzie­si­ęć spo­tkań pro­wa­dzi się obec­nie w pe­łni wir­tu­al­nie lub hy­bry­do­wo, li­de­rzy mu­szą bar­dzo do­brze się za­sta­no­wić nad tym, jak tech­no­lo­gie do współpra­cy wir­tu­al­nej mo­gą po­móc pra­cow­ni­kom w od­czu­wa­niu przy­na­le­żno­ści za­rów­no w biu­rze, jak i po­za nim.

Epo­ka „w­sze­cho­bec­ne­go biu­ra”

Ge­ne­ra­cja Z to po­ko­le­nie epo­ki nie tyl­ko cy­fro­wej, ale i hy­bry­do­wej. Wie­le z tych osób roz­po­częło ka­rie­rę pod­czas pan­de­mii i zna tyl­ko pra­cę zdal­ną oraz hy­bry­do­wą. W zwi­ąz­ku z tym 64% przed­sta­wi­cie­li po­ko­le­nia Z uwa­ża, że ich „biu­re­m” jest lap­top, ze­staw słu­chaw­ko­wy i do­bre po­łącze­nie z In­ter­ne­tem. Świad­czy to o ro­snącym zna­cze­niu tech­no­lo­gii w de­fi­nio­wa­niu do­świad­czeń pra­cow­ni­ków.

Oso­by z tej hy­bry­do­wej ge­ne­ra­cji dwa ra­zy częściej niż mi­le­nial­si i nie­mal trzy ra­zy częściej niż przed­sta­wi­cie­le po­ko­le­nia X wska­zu­ją, że ich zwy­kłym miej­scem pra­cy jest „miej­sce trze­cie”, ta­kie jak biu­ro co­wor­kin­go­we, ka­wiar­nia czy bi­blio­te­ka. Po­nie­waż po­ko­le­nie Z sta­no­wi co­raz wi­ęk­szy seg­ment per­so­ne­lu, pra­co­daw­cy mu­szą zro­zu­mieć te za­sad­ni­cze różni­ce po­ko­le­nio­we do­ty­czące pre­fe­ro­wa­nych lo­ka­li­za­cji, aby przy­ci­ągać naj­wi­ęk­sze ta­len­ty i świet­nie so­bie ra­dzić w przy­szło­ści, w której pra­ca będzie wy­ko­ny­wa­na z do­wol­ne­go miej­sca. Aby utrzy­mać pro­duk­tyw­no­ść, do­bre sa­mo­po­czu­cie pra­cow­ni­ków oraz re­pu­ta­cję praw­dzi­wie pro­fe­sjo­nal­nej fir­my nie­za­le­żnie od śro­do­wi­ska, mu­szą oni za­pew­niać od­po­wied­nie tech­no­lo­gie i wspar­cie. Hol­ger Re­isin­ger, star­szy wi­ce­pre­zes w Ja­bra, po­wie­dział: „Od dwóch lat pro­wa­dzi­my najwi­ęk­szy eks­pe­ry­ment wszech cza­sów do­ty­czący pra­cy. Za­czął się od wy­mu­szo­ne­go prze­jścia na pra­cę zdal­ną, ale ewo­lu­ował w dłu­go­ter­mi­no­we te­sto­wa­nie hy­bry­do­wych spo­so­bów pra­cy. Wkra­cza­my w trze­ci rok tej no­wej epo­ki, dla­te­go mu­si­my za­cząć ina­czej my­śleć o pra­cy hy­bry­do­wej i fi­zycz­nych miej­scach jej wy­ko­ny­wa­nia, aby przy­ci­ągać i za­trzy­my­wać uta­len­to­wa­nych pra­cow­ni­ków. Li­de­rzy mu­szą py­tać, słu­chać i ro­zu­mieć pra­cow­ni­ków, aby po­znać ich rze­czy­wi­ste po­trze­by w za­kre­sie ulep­sza­nia do­świad­czeń w pra­cy. Mu­si­my też ko­niecz­nie zna­le­źć spo­sób na bu­do­wa­nie po­czu­cia przy­na­le­żno­ści do miej­sca pra­cy, które jest w pierw­szej ko­lej­no­ści wir­tu­al­ne. Daj­my pra­cow­ni­kom mo­żli­wo­ść wy­bo­ru fi­zycz­ne­go miej­sca pra­cy i za­ofe­ruj­my im tech­no­lo­gie, na­rzędzia oraz wspar­cie, aby mo­gli pra­co­wać pro­duk­tyw­nie nie­za­le­żnie od miej­sca. Nie my­śl­my tyl­ko o pra­cy w do­mu i w biu­rze, ale też o pra­cy przy­szło­ści — z do­wol­ne­go miej­sca”.

Pe­łny ra­port z ba­da­nia mo­żna po­brać pod ad­re­sem: https://www.ja­bra.co­m/hy­bri­dwor­k/2022.

Na pod­sta­we in­for­ma­cji fir­my Ja­bra

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści