Po­nad 60% Po­la­ków de­kla­ru­je, że mo­że za­pła­cić wi­ęcej za pro­duk­ty w bar­dziej eko­lo­gicz­nych opa­ko­wa­niachPoprzedni artykuł 

61% Po­la­ków jest go­to­wych pła­cić wi­ęcej za pro­duk­ty opa­ko­wa­ne w bar­dziej eko­lo­gicz­ne ma­te­ria­ły. Jed­no­cze­śnie 38% an­kie­to­wa­nych de­kla­ru­je, że zda­rzy­ło im się kie­dy­kol­wiek wy­brać da­ny pro­dukt wśród wie­lu in­nych tyl­ko dla­te­go, że je­go opa­ko­wa­nie zo­sta­ło wy­ko­na­ne z mniej szko­dli­wych dla śro­do­wi­ska ma­te­ria­łów – to da­ne pły­nące z naj­now­sze­go ba­da­nia EKOba­ro­metr, prze­pro­wa­dzo­ne­go przez pra­cow­nię SW RESEARCH we współpra­cy z Gru­pą Ako­mex. Co cie­ka­we, wy­ni­ki te są zbie­żne z ostat­ni­mi pro­jek­ta­mi no­we­go roz­po­rządze­nia Unii Eu­ro­pej­skiej, które ma zmu­sić kra­je człon­kow­skie do ogra­ni­cza­nia od­pa­dów pla­sti­ko­wych i częste­go wy­ko­rzy­sty­wa­nia opa­ko­wań, które na­da­ją się do re­cyc­lin­gu. Ba­da­nie zo­sta­ło prze­pro­wa­dzo­ne na re­pre­zen­ta­tyw­nej gru­pie Po­la­ków.

Ko­mi­sja Eu­ro­pej­ska przed­sta­wi­ła na po­cząt­ku grud­nia te­go ro­ku pro­jekt roz­po­rządze­nia, który do­ty­czy sys­te­ma­tycz­ne­go zmniej­sza­nia od­pa­dów z pla­sti­ku. No­we prze­pi­sy ma­ją spra­wić, że w kra­jach człon­kow­skich wi­ęcej opa­ko­wań będzie uży­wa­nych wie­lo­krot­nie lub będą one wy­ko­na­ne z prze­two­rzo­ne­go pla­sti­ku. Będzie też obo­wi­ązek pro­wa­dze­nia sys­te­mów kau­cyj­nych, choć bez bu­te­lek szkla­nych. Unia tym sa­mym chce za­chęcić pa­ństwa i ich oby­wa­te­li do po­now­ne­go wy­ko­rzy­sty­wa­nia opa­ko­wań i ko­rzy­sta­nia tyl­ko z tych pro­duk­tów, które na­da­ją się do re­cy­klin­gu. Jak wy­ni­ka z różnych ba­dań Po­la­cy są go­to­wi nie tyl­ko do ko­rzy­sta­nia z pro­duk­tów opa­ko­wa­nych w bar­dziej eko­lo­gicz­ne pro­duk­ty, ale ta­kże de­kla­ru­ją, że będą za ta­kie roz­wi­ąza­nia wi­ęcej pła­cić.

Aż 61% Po­la­ków de­kla­ru­je, że mo­że wi­ęcej wy­dać na pro­duk­ty, które są opa­ko­wa­ne w bar­dziej eko­lo­gicz­ne ma­te­ria­ły. Oko­ło 40% re­spon­den­tów wska­za­ło, że jest skłon­na za­pła­cić do 10% wi­ęcej niż do­tych­czas. Mniej­sza gru­pa, ale na­dal spo­ra – 13% ba­da­nych – uwa­ża, że kwo­ta wy­ższej od­płat­no­ści mo­że się mie­ścić w prze­dzia­le 10–30% za bar­dziej eko­lo­gicz­ne opa­ko­wa­nie pro­duk­tu, na­to­miast od 30% do 50% wi­ęcej mo­że za­pła­cić już tyl­ko 6% an­kie­to­wa­nych. 3% bio­rących udział w ba­da­niu wska­za­ło, że jest w sta­nie za­pła­cić po­wy­żej 50% ce­ny pro­duk­tu, je­śli będzie za­pa­ko­wa­ny w spo­sób przy­ja­zny śro­do­wi­sku. Z prze­pro­wa­dzo­nych ba­dań wy­ni­ka rów­nież, że mężczy­źni (chęt­niej niż ko­bie­ty) zga­dza­li­by się na wy­ższe od­płat­no­ści w gra­ni­cach 30–70% za pro­duk­ty w eko­-o­pa­ko­wa­niach.

- Od kil­ku mie­si­ęcy ob­ser­wu­je­my wzra­sta­jące ce­ny na różne pro­duk­ty w prak­tycz­nie ka­żdym sek­to­rze go­spo­dar­ki. To efekt in­fla­cji. Dla­te­go de­kla­ra­cja zde­cy­do­wa­nej wi­ęk­szo­ści Po­la­ków, że mo­gą pła­cić wi­ęcej za pro­duk­ty opa­ko­wa­ne w bar­dziej eko­lo­gicz­ne ma­te­ria­ły, jak na przy­kład kar­ton i pa­pier mo­że za­ska­ki­wać. Jed­nak to do­wód na to, jak wa­żna sta­je się eko­lo­gia i do­ce­nie­nie pro­eko­lo­gicz­nych roz­wi­ązań oraz za­cho­wań w na­szym co­dzien­nym ży­ciu. To wa­żne da­ne, po­nie­waż praw­do­po­dob­nie już nie­ba­wem na pro­du­cen­tach będzie spo­czy­wa­ła jesz­cze wi­ęk­sza od­po­wie­dzial­no­ść za opa­ko­wa­nie pro­duk­tu, je­go re­cy­kling i po­now­ne wy­ko­rzy­sta­nie. Zgod­nie z dy­rek­ty­wa­mi i pla­na­mi Unii Eu­ro­pej­skiej pro­du­cen­ci wpro­wa­dza­jący na ry­nek pro­duk­ty w opa­ko­wa­niach mie­li­by obo­wi­ązek sfi­nan­so­wa­nia i zor­ga­ni­zo­wa­nia sys­te­mu zbie­ra­nia oraz re­cy­klingu od­pa­dów opa­ko­wa­nio­wych po opa­ko­wa­niach. Cel tych wszyst­kich dzia­łań jest ja­sny: zmniej­sze­nie ilo­ści od­pa­dów, które za­nie­czysz­cza­ją na­sze śro­do­wi­sko. Z na­szych ana­liz i wła­śnie ba­dań wy­ni­ka, że wi­ęk­szo­ść Po­la­ków po­pie­ra ta­kie dzia­ła­nia a na­wet wi­ęcej, chce w nich ak­tyw­nie uczest­ni­czyć prze­zna­cza­jąc na nie wła­sne środ­ki fi­nan­so­we – za­uwa­ża Grze­gorz Łaj­ca, Pre­zes Za­rządu Gru­py Ako­mex.

Wy­ni­ki ba­dań prze­pro­wa­dzo­nych przez pra­cow­nię SW RESEARCH we współpra­cy z Gru­pą Ako­mex uka­zu­ją też, że 38% kon­su­men­tów zda­rzy­ło się kie­dy­kol­wiek wy­brać da­ny pro­dukt po­śród wie­lu in­nych tyl­ko dla­te­go, że je­go opa­ko­wa­nie zo­sta­ło wy­ko­na­ne z eko­lo­gicz­nych ma­te­ria­łów. Do gru­py re­spon­den­tów, która naj­częściej si­ęga­ła po ta­kie pro­dukty za­li­cza­ją się przede wszyst­kim miesz­ka­ńcy miast po­wy­żej 500 tys. osób oraz wsi, a ta­kże an­kie­to­wa­ni w wie­ku po­mi­ędzy 55 a 65 ro­kiem ży­cia.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji fir­my Ako­mex

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści