Sto­ra En­so pod­su­mo­wu­je 2022 rok: naj­wy­ższy zysk ope­ra­cyj­ny EBIT od po­nad 20 latPoprzedni artykuł 

Fot.: Stora Enso
Fot.: Sto­ra En­so

31 stycz­nia od­by­ła się kon­fe­ren­cja dla in­we­sto­rów i me­di­ów, pod­czas której kie­row­nic­two Sto­ra En­so po­in­for­mo­wa­ło o wy­ni­kach fi­nan­so­wych gru­py za 4. kwar­tał oraz ca­ły rok 2022.

Jak pod­kre­śla­ła An­ni­ca Bre­sky – CEO kon­cer­nu, fir­ma osi­ągnęła w nim naj­lep­szy rocz­ny re­zul­tat fi­nan­so­wy od 22 lat. Jej przy­cho­dy ze sprze­da­ży wy­nio­sły w ub.r. 11,86 mld eu­ro, co – bez uwzględ­nia­nia dzia­łu Pa­per – ozna­cza wzrost o 17%. Z ko­lei zysk ope­ra­cyj­ny EBIT za­mknął się kwo­tą 1,891 mld eu­ro (wzrost o ok. 20%). W 4. kwar­ta­le 2022 r., po­mi­mo licz­nych wy­zwań ryn­ko­wych, Sto­ra En­so osi­ągnęła – w po­rów­na­niu z ana­lo­gicz­nym okre­sem 2021 r. – wzrost sprze­da­ży o 5%, zysk ope­ra­cyj­ny EBIT ob­ni­żył się do 355 mln eu­ro (z 426 mln eu­ro), zaś ma­rża zy­sku ope­ra­cyj­ne­go EBIT spa­dła z 15,7% do 12,4%. Kon­fe­ren­cja by­ła też oka­zją do przy­po­mnie­nia kil­ku stra­te­gicz­nych ru­chów pod­jętych przez kie­row­nic­two Sto­ra En­so: prze­jęcia De Jong Pac­ka­ging Gro­up (for­mal­nie sfi­na­li­zo­wa­ne­go w stycz­niu br.), prze­kszta­łceń w dzia­le Pa­per (m.in. w kon­te­kście sprze­da­ży za­kła­dów Hyl­te, Ma­xau i Ny­möl­la oraz po­zo­sta­wie­nia pa­pier­ni An­ja­la w struk­tu­rach gru­py), in­we­sty­cji w no­wą li­nię do pro­duk­cji tek­tu­ry li­tej w za­kła­dach Ou­lu (kosz­tem ok. 1 mld eu­ro) oraz pla­no­wa­nej sprze­da­ży fa­bry­ki Be­ihai (Chi­ny) i wy­co­fa­nia się z pro­wa­dzo­nej w tym kra­ju dzia­łal­no­ści le­śnej.

„Po ro­ku, który oka­zał się dla nas wy­jąt­ko­wym pod wie­lo­ma względa­mi, mi­ło mi za­ko­mu­ni­ko­wać zre­ali­zo­wa­nie za­ło­żo­nych w nim ce­lów, po­mi­mo nie­sprzy­ja­jące­go oto­cze­nia, pe­łne­go wy­zwań, za­wi­ro­wań ryn­ko­wych i na­zna­czo­ne­go wy­so­ką in­fla­cją – pi­sze w ko­mu­ni­ka­cie do in­we­sto­rów i ak­cjo­na­riu­szy An­ni­ca Bre­sky, CEO kon­cer­nu. – Sfi­na­li­zo­wa­li­śmy w nim zna­czące, stra­te­gicz­ne pro­jek­ty, a jed­no­cze­śnie po­czy­ni­li­śmy ko­lej­ne istot­ne kro­ki na dro­dze do roz­wo­ju in­no­wa­cyj­nych ob­sza­rów, na których chce­my się kon­cen­tro­wać: opa­ko­wań od­na­wial­nych, zrów­no­wa­żo­nych roz­wi­ązań kon­struk­cyj­nych i bio­su­row­ców. Nasz wy­nik za rok 2022 po­twier­dza jed­no­cze­śnie sil­ną po­zy­cję ryn­ko­wą Sto­ra En­so oraz na­szą zdol­no­ść do re­ago­wa­nia na zmia­ny ryn­ko­we i pro­wa­dze­nia pro­ak­tyw­nych dzia­łań w kon­te­kście nie­zbęd­nych ko­rekt, za­rów­no w per­spek­ty­wie krót­ko- jak i dłu­go­ter­mi­no­we­j”.

Wy­ni­ki za rok 2022: naj­lep­sze od po­nad dwóch de­kad

„Mi­nio­ny rok przy­ni­ósł nam wy­jąt­ko­wo do­bre re­zul­ta­ty fi­nan­so­we – osi­ągnęli­śmy w nim przy­cho­dy ze sprze­da­ży na po­zio­mie 11,68 mld eu­ro. Po­dob­nie jak rok wcze­śniej, od­no­to­wa­li­śmy przy tym re­kor­do­wo wy­so­ki po­ziom zy­sku ope­ra­cyj­ne­go EBIT, który za­mknął się kwo­tą 1,891 mld eu­ro. Ozna­cza to wzrost w ujęciu rok do ro­ku o 24% i jest to nasz naj­lep­szy wy­nik od 2000 ro­ku” – pi­sze An­ni­ca Bre­sky.

W 4. kwar­ta­le 2022 r. fir­ma zre­ali­zo­wa­ła sprze­daż w wy­so­ko­ści 2,864 mld eu­ro, co ozna­cza wzrost o 5% w po­rów­na­niu z ana­lo­gicz­nym okre­sem 2021 r. „Ostat­ni kwar­tał mi­nio­ne­go ro­ku cha­rak­te­ry­zo­wał się pe­sy­mi­stycz­ną pro­gno­zą w ska­li ma­kro­eko­no­micz­nej i ro­snącą sła­bo­ścią na wy­bra­nych ryn­kach, np. drew­na tar­tacz­ne­go czy tek­tu­ry li­tej na opa­ko­wa­nia zbior­cze. Po­mi­mo tych spad­ków, osi­ągnęli­śmy w nim zysk ope­ra­cyj­ny EBIT na po­zio­mie 355 mln eu­ro. To przede wszyst­kim efekt so­lid­nej sprze­daży w dzia­le Bio­ma­te­rials, sta­bil­nej sy­tu­acji dzia­łu Fo­rest oraz do­brych wy­ni­ków po­zo­sta­jącej wci­ąż w na­szych struk­tu­rach części bi­zne­su pa­pier­ni­cze­go”.

Ma­rża zy­sku ope­ra­cyj­ne­go EBIT wy­nio­sła w 4. kwar­ta­le 2022 r. 12,4% (przy 15,7% przed ro­kiem), a zysk ope­ra­cyj­ny (IFRS) za­mknął się kwo­tą 705 mln eu­ro. Prze­pły­wy go­tów­ko­we z dzia­łal­no­ści ope­ra­cyj­nej wy­nio­sły 429 mln eu­ro (619 mln eu­ro rok wcze­śniej), zaś z uwzględ­nie­niem wy­dat­ków in­we­sty­cyj­nych ich war­to­ść to 202 mln eu­ro. Wska­źnik dłu­gu do zy­sku ope­ra­cyj­ne­go EBITDA wy­ni­ósł w 4. kwar­ta­le 0,7 (1,1 przed ro­kiem). Ce­lem fir­my jest je­go utrzy­ma­nie na po­zio­mie nie prze­kra­cza­jącym 2,0.

„Po­djęli­śmy w tym okre­sie sze­reg dzia­łań ta­kich jak ko­rek­ty ce­no­we, zwi­ęk­sze­nie ela­stycz­no­ści w kon­te­kście za­rządza­nia wo­lu­me­nem pro­duk­cji i sta­na­mi ma­ga­zy­no­wy­mi, jak też zwi­ęk­szo­na kon­tro­la kosz­tów – wszyst­ko po to, by za­po­biec zna­czące­mu wzro­sto­wi kosz­tów zmien­nych i fluk­tu­acjom ma­rży w obrębie ca­łej gru­py. Tę po­li­ty­kę będzie­my kon­ty­nu­ować do­póki na ryn­ku nie po­ja­wią się symp­to­my wy­ra­źne­go oży­wie­nia w kon­te­kście pro­gno­zo­wa­nej zy­skow­no­ści – ocze­ku­je­my bo­wiem, że rok obec­ny będzie słab­szy od po­przed­nie­go. Re­la­tyw­nie wy­so­ka sa­mo­wy­star­czal­no­ść ener­ge­tycz­na i do­stęp do źródeł drew­na, wraz z so­lid­nym za­ple­czem su­row­co­wym, po­zwa­la­ją nam od­po­wied­nio re­ago­wać na za­wi­ro­wa­nia ryn­ko­we”.

Opa­ko­wa­nia – jed­nym z fi­la­rów suk­ce­su

Jak po­in­for­mo­wa­no pod­czas kon­fe­ren­cji pra­so­wej oraz w ko­mu­ni­ka­cie dla in­we­sto­rów, dział Pac­ka­ging Ma­te­rials od­no­to­wał sta­bil­ny po­pyt i udział ryn­ko­wy, głów­nie dzi­ęki wy­so­kiej sprze­da­ży na ryn­ku tek­tu­ry li­tej na opa­ko­wa­nia jed­nost­ko­we. Z ko­lei w ob­sza­rze tek­tu­ry fa­li­stej na opa­ko­wa­nia zbior­cze 4. kwar­tał 2022 przy­ni­ósł spa­dek za­po­trze­bo­wa­nia i cen ryn­ko­wych. „W ujęciu glo­bal­nym zy­skow­no­ść te­go dzia­łu nie­co osła­bła z uwa­gi na ni­ższą ma­rżę wy­ni­ka­jącą ze zwi­ęk­szo­nych kosz­tów zmien­nych i ni­ższe­go wo­lu­me­nu za­mówień – pi­sze An­ni­ca Bre­sky. – Wy­dat­ki zwi­ąza­ne z co­rocz­nym prze­glądem oraz zwi­ąza­ny­mi z tym cza­so­wy­mi prze­sto­ja­mi w naj­wi­ęk­szych za­kła­dach na­le­żących do Pac­ka­ging Ma­te­rials sta­no­wi­ły wi­ęk­szo­ść kosz­tów kon­ser­wa­cyj­nych w ra­mach ca­łej gru­py. Re­ne­go­cjo­wa­ne umo­wy w ob­sza­rze tek­tu­ry li­tej, ja­kie mia­ły miej­sce w mi­nio­nym kwar­ta­le, i zwi­ąza­ne z tym ko­rek­ty ce­no­we z cza­sem zre­kom­pen­su­ją zja­wi­sko in­fla­cji. Z ko­lei w dzia­le Pac­ka­ging So­lu­tions od­no­to­wa­li­śmy w 4. kwar­ta­le ub.r. sta­bil­ny po­pyt w ob­sza­rze tek­tu­ry fa­li­stej”.

Wo­od Pro­ducts pod pre­sją in­fla­cyj­no­-kosz­to­wą

Jak pod­kre­śla An­ni­ca Bre­sky, ca­ły ry­nek bu­dow­la­ny był w ub.r. zna­cząco do­tkni­ęty wy­so­ką in­fla­cją i za­wi­ro­wa­nia­mi w ła­ńcu­chu do­staw, co si­łą rze­czy mia­ło wpływ na wy­ni­ki dzia­łu Wo­od Pro­ducts. „Po­pyt na tra­dy­cyj­ne wy­ro­by tar­tacz­ne osła­bł w 2. po­ło­wie ro­ku naj­pierw na ryn­kach eu­ro­pej­skich, a na­stęp­nie – za­mor­skich. Trend ten przy­spie­szył w ostat­nim kwar­ta­le 2022. Na słab­sze wy­ni­ki te­go dzia­łu wpływ mia­ła też mniej­sza licz­ba po­zwo­leń na bu­do­wę, wy­da­wa­nych w ub.r. i roz­po­czętych w zwi­ąz­ku z tym pro­jek­tów – w efek­cie Wo­od Pro­ducts od­no­to­wa­ła kwar­tal­ną stra­tę. Jak do­da­je CEO kon­cer­nu, wi­ęk­szą sta­bil­no­ść w kon­te­kście 4. kwar­ta­łu fir­ma od­no­to­wa­ła w dzia­le Bu­il­ding So­lu­tions. „ To je­den z na­szych klu­czo­wych ryn­ków ofe­ru­jących naj­wi­ęk­szy po­ten­cjał wzro­sto­wy – pi­sze An­ni­ca Bre­sky. – Ja­ko że pro­cen­to­wy je­go udział w na­szym ca­łym bi­zne­sie sys­te­ma­tycz­nie ro­śnie, zy­ski te­go dzia­łu będą z cza­sem ce­cho­wać się mniej­szą zmien­no­ści­ą”.

Stra­te­gicz­na „ma­pa dro­go­wa”

An­ni­ca Bre­sky pod­kre­śla, że na prze­strze­ni ca­łe­go ro­ku 2022, a zwłasz­cza w ostat­nim je­go kwar­ta­le, kie­row­nic­two Sto­ra En­so pod­jęło sze­reg stra­te­gicz­nych ini­cja­tyw, wpi­su­jących się w jej plan bu­do­wa­nia od­por­no­ści fir­my na za­wi­ro­wa­nia ryn­ko­we, przy­spie­sza­nia w ob­sza­rach wzro­sto­wych oraz kszta­łto­wa­nia na no­wo ca­łe­go bi­zne­su. Fir­ma pod­jęła w nim też de­cy­zję o sprze­da­ży za­kła­dów Be­ihai (Chi­ny), wy­twa­rza­jących tek­tu­rę li­tą do opa­ko­wań jed­nost­ko­wych oraz wy­co­fa­nie się z pro­wa­dzo­nej w tym kra­ju dzia­łal­no­ści le­śnej. „Wy­dzie­le­nie tej fa­bry­ki z na­szych struk­tur po­zwo­li na lep­szą alo­ka­cję za­so­bów i skie­ro­wa­nie ich do za­kła­dów o eko­no­mii ska­li umo­żli­wia­jącej ob­słu­gę glo­bal­nych, ro­snących ryn­ków opa­ko­wa­nio­wych, w tym Chi­n”.

„Zgod­nie z przy­jętą stra­te­gią wzro­stu, wy­co­fa­li­śmy się z wi­ęk­szo­ści na­szych dzia­łań na ryn­ku pa­pier­ni­czym, kła­dąc co­raz wi­ęk­szy na­cisk na klu­czo­we dla nas, stra­te­gicz­ne ob­sza­ry. Po­djęli­śmy de­cy­zję o in­we­sty­cji w wy­so­ko­wy­daj­ną li­nię do tek­tu­ry li­tej na opa­ko­wa­nia jed­nost­ko­we, wy­twa­rza­ną w za­kła­dach Ou­lu (Fin­lan­dia). Zwi­ęk­szyliśmy też obec­no­ść w ob­sza­rze opa­ko­wań od­na­wial­nych po­przez prze­jęcie ho­len­der­skiej fir­my De Jong Pac­ka­ging Gro­up. Tu na­szym ce­lem jest zbu­do­wa­nie od­po­wied­nich udzia­łów ryn­ko­wych w Eu­ro­pie Za­chod­nie­j”.

W ostat­nim cza­sie Sto­ra En­so pod­pi­sa­ła też sze­reg wa­żnych umów o współpra­cy, part­ner­stwie i wspól­nych przed­si­ęw­zi­ęciach w ob­sza­rze in­no­wa­cji, dzie­le­nia się wie­dzą i do­stępu do no­wych ryn­ków ta­kich jak ba­te­rie i aku­mu­la­to­ry, wy­ko­rzy­stu­jące su­row­ce drzew­ne. „W tym mie­si­ącu pod­pi­sa­li­śmy ko­lej­ne po­ro­zu­mie­nie z fir­mą Po­le­star, dzia­ła­jącą na ryn­ku sa­mo­cho­dów elek­trycz­nych. Będzie­my part­ne­rem w re­ali­zo­wa­nym przez nią pro­jek­cie Po­le­star 0, który za­kła­da wy­pro­du­ko­wa­nie – do 2030 ro­ku – neu­tral­ne­go względem kli­ma­tu sa­mo­cho­du, z za­sto­so­wa­niem ma­te­ria­łu Li­gno­de fir­my Sto­ra En­so” – pi­sze An­ni­ca Bre­sky.

„Zie­lo­na trans­for­ma­cja przy­spie­sza na­szą stra­te­gi­ę”

Jak pod­kre­śla An­ni­ca Bre­sky, w per­spek­ty­wie dłu­go­ter­mi­no­wej Sto­ra En­so spo­dzie­wa się ro­snące­go za­po­trze­bo­wa­nia na jej pro­duk­ty w ska­li glo­bal­nej: „Je­ste­śmy prze­ko­na­ni do na­szej stra­te­gii dal­sze­go zwi­ęk­sza­nia udzia­łów ryn­ko­wych i re­ali­zo­wa­nia zrów­no­wa­żo­nych wzro­stów, dzi­ęki po­sia­da­niu od­por­nej na wstrząsy ryn­ko­we, sil­nej plat­for­my bi­zne­so­wej. Klu­czem do suk­ce­su jest we­dług nas re­ali­zo­wa­nie dzia­łań uwzględ­nia­jących in­no­wa­cyj­no­ść i eko­lo­gię, co ści­śle wi­ąże się z pro­wa­dzo­ną przez nas alo­ka­cją ka­pi­ta­łu, bie­żącą ak­tyw­no­ścią i kre­śle­niem dal­szych wy­tycz­nych. Na ca­łym świe­cie są różne ro­dza­je po­li­ty­ki, re­ali­zo­wa­nej lo­kal­nie przez po­szcze­gól­ne kra­je, uwzględ­nia­jące tak po­trzeb­ną dziś „zie­lo­ną” trans­for­ma­cję. Przy­kła­dem są tu m.in.: dy­rek­ty­wa Unii Eu­ro­pej­skiej do­ty­czącą jed­no­ra­zo­wych pro­duk­tów pla­sti­ko­wych, ra­mo­wa dy­rek­ty­wa w spra­wie od­pa­dów, roz­po­rządze­nie w spra­wie wy­ro­bów bu­dow­la­nych czy roz­po­rządze­nie UE w spra­wie ba­te­rii. Ta­kże ini­cja­ty­wy w ro­dza­ju New Eu­ro­pe­an Bau­haus wspie­ra­ją na­sze in­no­wa­cyj­ne po­de­jście, uwzględ­nia­jące two­rze­nie no­wych pro­duk­tów od­na­wial­nych. Am­bi­cją Sto­ra En­so, z ro­kiem 2050 ja­ko punk­tem od­nie­sie­nia, jest po­sia­da­nie w ofer­cie roz­wi­ązań w 100% re­ge­ne­ro­wal­nych, pro­duk­tów w 100% od­na­wial­nych i neu­tral­nych względem śla­du węglo­we­go a ta­kże osi­ągni­ęcie po­zy­tyw­nej bio­różno­rod­no­ści net­to”.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji Po­li­gra­ficz­nej Agen­cji In­for­ma­cyj­nej

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści