„Ba­ro­metr Re­ali­ów Kli­ma­tycz­nych” – co nie­po­koi Po­la­kówPoprzedni artykuł 

W ra­mach cy­klicz­ne­go glo­bal­ne­go ba­da­nia Ep­son: „Ba­ro­metr Re­ali­ów Kli­ma­tycz­ny­ch”, pod­gru­pa pol­skich re­spon­den­tów do­star­czy­ła in­te­re­su­jących da­nych na te­mat świa­do­mo­ści kli­ma­tycz­nej i obaw zwi­ąza­nych ze zmia­na­mi śro­do­wi­ska w na­szym kra­ju.

Oto pod­su­mo­wa­nie wy­ni­ków z Pol­ski, ba­zu­jących na od­po­wie­dziach 562 uczest­ni­ków.

1. Pro­ble­ma­ty­ka glo­bal­na w per­cep­cji Po­la­ków w 2023 ro­ku.

Kie­dy za­py­ta­no Po­la­ków o naj­wi­ęk­sze wy­zwa­nia, z ja­ki­mi zma­ga się świat w 2023 ro­ku, spo­śród 9 za­pro­po­no­wa­nych kwe­stii, naj­częściej wska­zy­wa­li oni na:

  • Wzrost cen – 65,5% (w ba­da­niu glo­bal­nym miej­sce 2 z 53%)
  • Zmia­ny kli­ma­tu – 50% (na świe­cie nr 1 z 55,3%)
  • Kon­flik­ty glo­bal­ne – 44% (glo­bal­nie czwar­te miej­sce 22,6%, za ubóstwem z 36,5%)

Za­ska­ku­jąco nie­wie­lu re­spon­den­tów – za­le­d­wie 9,4% w sto­sun­ku do 50% zmar­twio­nych zmia­na­mi kli­ma­tycz­ny­mi – sku­pia­ło się na zu­ży­ciu pa­liw ko­pal­nych. Wska­zu­je to, że jest to poj­mo­wa­ne do­syć abs­trak­cyj­nie, bez wi­ąza­nia te­go bez­po­śred­nio ze skut­ka­mi. Nie od­sta­je­my tu od re­spon­den­tów z in­nych kra­jów – śred­nio wska­za­ło to w ca­łym ba­da­niu 8,9% uczest­ni­ków.

Ko­bie­ty w Pol­sce bar­dziej mar­twi­ły się ce­na­mi (70%) oraz kli­ma­tem (55%) niż kon­flik­ta­mi (41%).

Cie­ka­we jest też, że dla gru­py wie­ko­wej 35–44 la­ta ce­ny by­ły głów­ną kwe­stią za­prząta­jącą uwa­gę (75,5%) z przy 44% dla kwe­stii kli­ma­tycz­nych. Tym­cza­sem gdy dla se­nio­rów 65+ głów­nym pro­ble­mem by­ły zmia­ny kli­ma­tu (58%), dru­gim w ko­lej­no­ści kon­flik­ty 53,5%, a ce­ny upla­so­wa­ły się do­pie­ro na 3 miej­scu z 44%.

2. Czy za­po­bie­gnie­my zmia­nom kli­ma­tu w na­szym ży­ciu?

Zda­nia Po­la­ków by­ły tu po­dzie­lo­ne: 36,3% re­spon­den­tów by­ło opty­mi­stycz­nie na­sta­wio­nych (na świe­cie wy­ra­źnie wi­ęcej – 47%) , a 34,2% pe­sy­mi­stycz­nie (vs 25,5% w ca­łym ba­da­niu). Wśród ko­biet by­ło wi­ęcej pe­sy­mi­stów – 39,9%. Naj­bar­dziej opty­mi­stycz­ne by­ły oso­by w wie­ku 16–24 lat (37,1%) oraz se­nio­rzy 55+ (51%).

3. Co mo­gą zro­bić fir­my, by prze­ciw­dzia­łać ka­ta­stro­fie kli­ma­tycz­nej

Wi­ęk­szo­ść re­spon­den­tów (55,83%) uwa­ża­ła, że klu­czo­wą ro­lą firm jest ulep­sza­nie re­cy­klin­gu i0 po­now­ne­go wy­ko­rzy­sta­nia pro­duk­tów. Dru­gim naj­wa­żniej­szym dzia­ła­niem by­ły in­we­sty­cje w tech­no­lo­gie pro­eko­lo­gicz­ne (49,46%). Najm­niej na­dziei Po­la­cy po­kła­da­li w współpra­cę firm z rząda­mi i in­ny­mi in­sty­tu­cja­mi – tyl­ko 10% uwa­ża­ło to za wa­żne.

Tym­cza­sem dla świa­ta to in­we­sty­cje by­ły wska­zy­wa­ne na 1 miej­scu z 47,6%, a re­cyc­ling i po­now­ne wy­ko­rzy­sta­nie ja­ko 2 z 44,7%. Ni­skie na­dzie­je zwi­ąza­ne z na­wi­ąza­niem współpra­cy wy­gląda­ły po­dob­nie: 9,3%.

4. In­dy­wi­du­al­ne dzia­ła­nia po­dej­mo­wa­ne w wal­ce z ocie­ple­niem

Z ba­da­nia wy­ni­ka, że Po­la­cy chęt­nie po­dej­mu­ją in­dy­wi­du­al­ne ini­cja­ty­wy eko­lo­gicz­ne:

  • 77% uży­wa pro­duk­tów wie­lo­krot­ne­go użyt­ku, jak tr­wa­łe tor­by na za­ku­py – 15% za­mie­rza roz­po­cząć to la­da dzień (świat: 68,4%, 21,2%)
  • 70% ba­da­nych wy­bie­ra spa­cer lub ro­wer za­miast sa­mo­cho­du, a roz­po­częcie te­go za chwi­lę wska­za­ło ko­lej­ne 20% (glo­bal­nie jest to: 58% i 27%)

Niem­niej jed­nak, 22,35% an­kie­to­wa­nych znad Wi­sły ka­te­go­rycz­nie nie za­mie­rza re­zy­gno­wać z pro­duk­tów po­cho­dze­nia zwie­rzęce­go (w tym żyw­no­ści), a 19,45% nie pla­nu­je ogra­ni­czać podróży wa­ka­cyj­nych i słu­żbo­wych. War­to­ści glo­bal­ne wy­no­szą tu: 18% i 16,9%.

5. Emo­cje w kon­te­kście kli­ma­tu

Po­la­cy głębo­ko prze­ży­wa­ją sy­tu­ację kli­ma­tycz­ną. 29,05% za naj­bar­dziej ade­kwat­ne okre­śle­nie uzna­ło strach, 20,4% by­ło za­nie­po­ko­jo­nych, a 18,9% zmar­twio­nych. W po­rów­na­niu do śred­niej świa­to­wej je­ste­śmy wi­ęk­szy­mi pe­sy­mi­sta­mi – wy­ni­ki ogól­ne wska­zy­wa­ły na 1 miej­scu na­dzie­ję z 24,6%, choć strach jest tuż za nim z 24,03%.

W gru­pie wie­ko­wej 16–24 te ne­ga­tyw­ne emo­cje by­ły nie­co mniej in­ten­syw­ne, co mo­że być spo­wo­do­wa­ne trud­no­ścia­mi w wy­ra­że­niu uczuć w za­sto­so­wa­nym w ba­da­niu słow­nic­twie.

Wszyst­kie wy­ni­ki ba­da­nia są do­stęp­ne pod ad­re­sem: https://bit.ly­/3Gk­sSha

Ba­da­nie na zle­ce­nie Ep­son zo­sta­ło prze­pro­wa­dzo­ne od 13 do 25.07.2023 przez fir­mę Cen­su­swi­de wśród 30 294 re­spon­den­tów w wie­ku po­wy­żej 16 lat z 39 kra­jów. Wśród nich by­ło 562 uczest­ni­ków z Pol­ski.

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści