Znacz­ni­ki RFID w pro­duk­cji opa­ko­wań i ety­kiet – po­znaj tech­no­lo­gię, którą po­ko­cha­ją Twoi klien­ciPoprzedni artykuł 

Katarzyna Chapman, Business Development Manager Source Tagging z Checkpoint Systems,
Ka­ta­rzy­na Chap­man, Bu­si­ness De­ve­lop­ment Ma­na­ger So­ur­ce Tag­ging z Check­po­int Sy­stems,

Tech­no­lo­gia pro­duk­cji opa­ko­wań mu­si nie­usta­jąco nadążać za zmie­nia­jący­mi się po­trze­ba­mi klien­tów. No­we ma­te­ria­ły, kszta­łty czy bar­dzo sper­so­na­li­zo­wa­ne po­trze­by to co­dzien­no­ść w bra­nży. Je­śli przyj­rzeć się tren­dom to wy­ra­źnie wi­dać na­cisk na zrów­no­wa­żo­ne opa­ko­wa­nia, które ła­two pod­dać re­cy­klin­go­wi czy opa­ko­wa­nia przedłu­ża­jące tr­wa­ło­ść żyw­no­ści.

Co­raz częściej mówi się też o in­te­li­gent­nych ety­kie­tach i opa­ko­wa­niach, które otwie­ra­ją no­we mo­żli­wo­ści dla pro­du­cen­tów i kon­su­men­tów. Pod­no­szą one sprze­daż, uprasz­cza­ją lo­gi­sty­kę czy za­rządza­nie sta­na­mi ma­ga­zy­no­wy­mi, ale mo­gą rów­nież śle­dzić po­cho­dze­nie pro­duk­tu, mo­ni­to­ro­wać je­go stan w cza­sie rze­czy­wi­stym, czy po­twier­dzać je­go au­ten­tycz­no­ść. Ide­al­nie spraw­dza­ją się w przy­pad­ku pro­duk­tów jak np. mi­ęso czy ry­by, gdzie opa­ko­wa­nie pil­nu­je dat przy­dat­no­ści do spo­ży­cia. Two­rze­nie ta­kich opa­ko­wań nie by­ło­by jed­nak mo­żli­we bez nie­ustan­nie roz­wi­ja­nej tech­no­lo­gii ety­kiet RFID, która gro­ma­dzi wszyst­kie nie­zbęd­ne da­ne w opa­ko­wa­niu.

In­te­li­gent­ne opa­ko­wa­nia i ety­kie­ty – co po­tra­fią?

Na po­czątek war­to pod­kre­ślić, że na­nie­sie­nie na opa­ko­wa­nia ko­du QR nie czy­ni jesz­cze opa­ko­wa­nia „smar­t”. Pierw­szym kro­kiem w kie­run­ku in­te­li­gent­ne­go opa­ko­wa­nia jest im­ple­men­ta­cja do nie­go znacz­ni­ków NFC. Ko­lej­nym, bar­dziej za­awan­so­wa­nym roz­wi­ąza­niem jest umiesz­cze­nie w nim znacz­ni­ka RFID, który po­zwa­la na zdal­ne za­pi­sy­wa­nie i od­czy­ty­wa­nie wie­lu in­for­ma­cji i spra­wia, że mo­że­my mówić o in­no­wa­cyj­nej ety­kie­cie, która wspie­ra sprze­daż i uła­twia wie­le pro­ce­sów. Co wa­żne, do­da­nie ta­kiej cy­fro­wej war­stwy do obec­nie pro­du­ko­wa­nych opa­ko­wań jest pro­ste i nie wi­ąże się z ko­niecz­no­ścią zmia­ny li­nii pro­duk­cyj­nych czy z du­ży­mi na­kła­da­mi fi­nan­so­wy­mi. Ka­żdy tag RFID ma swój uni­kal­ny nu­mer, co w po­łącze­niu z in­for­ma­cją o pro­du­cen­cie i pro­duk­cie po­zwa­la w pro­sty spo­sób po­twier­dzić je­go au­ten­tycz­no­ść. Próba nie­au­to­ry­zo­wa­ne­go sko­pio­wa­nia da­nych ety­kie­ty i prze­nie­sie­nia ich na podro­bio­ny pro­dukt nic nie da, po­nie­waż uni­kal­ny nu­mer RFID będzie i tak spo­za pu­li przy­pi­sa­nej do da­ne­go pro­duktu. RFID w opa­ko­wa­niach i ety­kie­tach da­je nie­mal nie­ogra­ni­czo­ne mo­żli­wo­ści iden­ty­fi­ka­cji. Do­staw­cy opa­ko­wań i ety­kiet dla bra­nży spo­żyw­czej szcze­gól­nie do­ce­nią fakt, że ta tech­no­lo­gia umo­żli­wia zdal­ną kon­tro­lę dat przy­dat­no­ści do spo­ży­cia czy to w hur­tow­ni czy na po­zio­mie skle­pu. W ten spo­sób już sa­mo opa­ko­wa­nie przyczy­nia się do zmniej­sze­nia strat po­wsta­łych w zwi­ąz­ku z mar­no­tra­wie­niem żyw­no­ści.

- Jed­ną z cie­kaw­szych i naj­sze­rzej wy­ko­rzy­sty­wa­nych mo­żli­wo­ści RFID jest mo­żli­wo­ść pe­łne­go mo­ni­to­ro­wa­nia do­stęp­no­ści pro­duk­tów w cza­sie rze­czy­wi­stym. Pro­du­cen­ci, hur­tow­ni­cy i skle­py wi­dzą bar­dzo do­kład­ne sta­ny ma­ga­zy­no­we, jak i za­to­wa­ro­wa­nie ka­żdej pla­ców­ki, przez co mo­gą ła­two utrzy­my­wać sta­łą do­stęp­no­ść pro­duk­tów na półkach – tych fi­zycz­nych, ale i tych wir­tu­al­nych. War­to też pod­kre­ślić, że RFID współpra­cu­je z kla­sycz­ny­mi sys­te­ma­mi an­ty­kra­dzie­żo­wy­mi EAS. Tym sa­mym, ani pro­du­cent, ani sklep nie mu­szą się już mar­twić o ko­niecz­no­ść ręcz­ne­go za­bez­pie­cze­nia ka­żde­go pro­duk­tu. Je­den znacz­nik otwie­ra wie­lo­stron­ny ob­szar za­rządza­nia pro­duk­tem w sie­ci sprze­da­ży i do­staw – ko­men­tu­je Ka­ta­rzy­na Chap­man, Bu­si­ness De­ve­lop­ment Ma­na­ger So­ur­ce Tag­ging z Check­po­int Sy­stems, do­stawcy roz­wi­ązań RFID.

Tech­no­lo­gię RFID mo­żna ta­kże z po­wo­dze­niem wy­ko­rzy­sty­wać przy opa­ko­wa­niach wie­lo­krot­ne­go użyt­ku. Tu­taj prym wie­dzie ga­stro­no­mia i sie­ci fa­st-fo­od, która po­da­jąc po­si­łki na miej­scu co­raz częściej wy­ko­rzy­stu­je do ich ser­wo­wa­nia opa­ko­wa­nia wie­lo­krot­ne­go użyt­ku, za­miast jed­no­ra­zówek. Mu­szą jed­nak pil­no­wać, aby kon­su­men­ci ich ze so­bą nie za­bie­ra­li czy też z przy­zwy­cza­je­nia nie wrzu­ca­li do ko­szy na ze­wnątrz po­za re­stau­ra­cją. RFID po­zwa­la na zauto­ma­ty­zo­wa­ną kon­tro­lę obie­gu te­go ty­pu opa­ko­wań i mo­ni­to­ro­wa­nie cy­klu ich ży­cia.

In­te­li­gent­ne opa­ko­wa­nia z tech­no­lo­gią RFID to ta­kże świet­ne na­rzędzie mar­ke­tin­go­we. Po­zwa­la­ją znacz­nie ła­twiej do­trzeć z pro­duk­tem do tych sie­ci han­dlo­wych, które już wy­ko­rzy­stu­ją cho­ćby elek­tro­nicz­ne sys­te­my an­ty­kra­dzie­żo­we EAS, ale ta­kże tam, gdzie zauto­ma­ty­zo­wa­no już pro­ce­sy przy­jęcia to­wa­ru czy mo­ni­to­ro­wa­nia sta­nów ma­ga­zy­no­wych. Po­zwa­la­ją rów­nież prze­ko­nać do pro­duk­tów kon­su­men­ta – ten ma pew­no­ść, że ku­pu­je ory­gi­nal­ny pro­dukt, który prze­cho­wy­wa­ny był w od­po­wied­nich wa­run­kach, a tym sa­mym ku­pu­je pro­dukt bez­piecz­ny.

Ko­rzy­ści dla pro­du­cen­tów opa­ko­wań i ety­kiet

Do­da­nie do ofer­ty opa­ko­wań i ety­kiet z tech­no­lo­gią RFID w oczy­wi­sty spo­sób zwi­ęk­sza atrak­cyj­no­ść ich wy­twór­cy na ryn­ku. Ry­nek po­ka­zu­je, że co­raz częściej du­zi gra­cze na ryn­ku re­ta­il i e-com­mer­ce za­czy­na­ją ich po pro­stu wy­ma­gać od swo­ich do­staw­ców – cho­ćby Wal­l­mart. Do­staw­com dóbr wy­god­niej i ta­niej jest za­mówić go­to­we, kom­ple­men­tar­ne z ich po­trze­ba­mi opa­ko­wa­nie lub ety­kietę, niż do­kła­dać ten ele­ment sa­mo­dziel­nie lub w ze­wnętrz­nej fir­mie.

- To sy­tu­acja po­dob­na do sa­lo­nów sa­mo­cho­do­wych. Ła­twiej i wy­god­niej za­mówić wy­po­sa­że­nie do­dat­ko­we u pro­du­cen­ta, niż po­tem je do­dat­ko­wo mon­to­wać, często już w nie tak prze­my­śla­ny i es­te­tycz­ny spo­sób, jak zro­bi to wła­śnie pro­du­cent. Nie za­po­mi­naj­my ta­kże, że sam do­staw­ca opa­ko­wań czer­pie ko­rzy­ści z wdro­że­nia RFID. Po pierw­sze ma do­kład­ny wgląd w swo­ją pro­duk­cję i sta­ny ma­ga­zy­no­we. Po dru­gie, je­śli klient zło­ży re­kla­ma­cję na ja­kąś par­tię to­wa­ru, to jest w sta­nie do­kład­nie prze­śle­dzić na ja­kiej zmia­nie zo­stał on wy­pro­du­ko­wa­ny, z uży­ciem ja­kich kom­po­nen­tów i do ko­go tra­fi­ły pro­duk­ty. W ten spo­sób jest w sta­nie bły­ska­wicz­nie do­trzeć do źródła pro­ble­mu i go roz­wi­ązać – do­da­je Ro­bert Gła­żew­ski, Bu­si­ness Unit Di­rec­tor w Check­po­int Sy­stems. Bra­nża opa­ko­wań pod­le­ga ci­ągłym zmia­nom, roz­wo­jo­wi i nie ob­ce są jej in­no­wa­cje tech­no­lo­gicz­ne. Dosz­li­śmy do mo­men­tu, kie­dy to sa­mo opa­ko­wa­nie RFID sta­je się in­te­li­gent­ną częścią pro­duk­tu do­star­cza­ne­go do skle­pów. Jak po­ka­zu­je do­świad­cze­nie – pierw­si, którzy za­ofe­ru­ją ta­kie roz­wi­ąza­nia zy­ska­ją naj­wi­ęcej.

Bra­nża opa­ko­wań pod­le­ga ci­ągłym zmia­nom, roz­wo­jo­wi i nie ob­ce są jej in­no­wa­cje tech­no­lo­gicz­ne. Dosz­li­śmy do mo­men­tu, kie­dy to sa­mo opa­ko­wa­nie RFID sta­je się in­te­li­gent­ną częścią pro­duk­tu do­star­cza­ne­go do skle­pów. Jak po­ka­zu­je do­świad­cze­nie – pierw­si, którzy za­ofe­ru­ją ta­kie roz­wi­ąza­nia zy­ska­ją naj­wi­ęcej.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji fir­my Check­po­int

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści