Druk per­so­na­li­zo­wa­ny: klucz do bu­do­wa­nia wy­jąt­ko­wych do­świad­czeń i lo­jal­no­ści klien­tówPoprzedni artykuł 

W dzi­siej­szym dy­na­micz­nym świe­cie, gdzie ko­mu­ni­ka­cja zdo­mi­no­wa­na jest przez cy­fro­we tre­ści, per­so­na­li­za­cja sta­je się klu­czo­wym na­rzędziem, wy­różnia­jącym mar­ki na tle kon­ku­ren­cji. W trend ten do­sko­na­le wpi­su­je się druk per­so­na­li­zo­wa­ny, po­zwa­la­jący two­rzyć ma­te­ria­ły do­sto­so­wa­ne do in­dy­wi­du­al­nych po­trzeb od­bior­ców, co wzmac­nia ich za­an­ga­żo­wa­nie i bu­du­je sil­niej­sze wi­ęzi z klien­ta­mi. Per­so­na­li­zo­wa­ne pro­duk­ty zy­sku­ją na zna­cze­niu za­rów­no w wy­daw­nic­twach, jak i w mar­ke­tin­gu, gdzie sku­tecz­nie wspie­ra­ją dzia­ła­nia pro­mo­cyj­ne.

Per­so­na­li­za­cja wy­kra­cza po­za stan­dar­do­wy druk – obej­mu­je za­rów­no ma­te­ria­ły co­dzien­ne­go użyt­ku, jak i bar­dziej zło­żo­ne kam­pa­nie re­kla­mo­we, które an­ga­żu­ją od­bior­ców emo­cjo­nal­nie. To nie tyl­ko tech­no­lo­gia, ale stra­te­gia bu­do­wa­nia wy­jąt­ko­wych do­świad­czeń klien­ta.

O za­sto­so­wa­niach, wy­zwa­niach oraz po­ten­cja­le per­so­na­li­za­cji w dru­ku roz­ma­wia­li eks­per­ci w naj­now­szym od­cin­ku pod­ca­stu „Ro­zmo­wy o dru­ku”, re­ali­zo­wa­nej przez Ca­non Pol­ska. Go­śćmi dzien­ni­ka­rza Ja­ku­ba Łu­kow­skie­go by­li: Mag­da­le­na Woj­ta­now­ska, pro­ject me­na­dżer­ka i kie­row­nicz­ka pro­mo­cji w Wy­daw­nic­twie Otwar­te, zaj­mu­jąca się im­prin­tem Mo­on­dri­ve oraz Mag­da­le­na Świa­tły, kie­row­nicz­ka biu­ra ob­słu­gi klien­ta w dru­kar­ni in­ter­ne­to­wej Ope­nPrint. Fir­mę Ca­non Pol­ska re­pre­zen­to­wał Mi­chał Mły­nar­czyk, eks­pert zaj­mu­jący się dru­kiem ma­ło­for­ma­to­wym.

Per­so­na­li­za­cja w wy­daw­nic­twach – od ksi­ążek po ga­dże­ty

Wy­daw­nic­twa co­raz częściej si­ęga­ją po druk per­so­na­li­zo­wa­ny, który nie tyl­ko zwi­ęk­sza atrak­cyj­no­ść ksi­ążek, ale ta­kże an­ga­żu­je czy­tel­ni­ków, zmie­nia­jąc tra­dy­cyj­ne pro­duk­ty wy­daw­ni­cze w bar­dziej in­te­rak­tyw­ne do­świad­cze­nia. Dzi­siej­si od­bior­cy, szcze­gól­nie młod­si, ocze­ku­ją, że pro­dukt, który otrzy­mu­ją, będzie odzwier­cie­dlał ich oso­bo­wo­ść i in­dy­wi­du­al­ne po­trze­by. W od­po­wie­dzi na te ocze­ki­wa­nia, wy­daw­cy two­rzą co­raz bar­dziej kre­atyw­ne roz­wi­ąza­nia.

„Per­so­na­li­za­cja w ksi­ążkach sta­ła się dla nas spo­so­bem na bu­do­wa­nie głęb­szej re­la­cji z czy­tel­ni­kiem. Ofe­ru­je­my różne for­my per­so­na­li­za­cji, ta­kie jak mo­żli­wo­ść do­da­nia imie­nia czy zdjęcia na okład­ce. Ale to nie wszyst­ko. Wpro­wa­dzi­li­śmy też in­no­wa­cyj­ne roz­wi­ąza­nia, które an­ga­żu­ją czy­tel­ni­ka w pro­ces two­rze­nia pro­duk­tu – na przy­kład na or­ga­ni­zo­wa­nych przez nas obo­zach czy­tel­ni­czych mło­dzież ma mo­żli­wo­ść sa­mo­dziel­nie za­pro­jek­to­wać okład­kę ksi­ążki, którą później wy­dru­ku­je­my. To, co do­sta­ją w ręce, jest uni­kal­nym eg­zem­pla­rzem, który sa­mi stwo­rzy­li. Dla mło­dych od­bior­ców to nie tyl­ko ksi­ążka – to wy­raz ich kre­atyw­no­ści i in­dy­wi­du­al­no­ści, a jed­no­cze­śnie spo­sób na bu­do­wa­nie tr­wa­łych wi­ęzi z mar­ką. Te­go ty­pu dzia­ła­nia nie tyl­ko zwi­ęk­sza­ją atrak­cyj­no­ść pro­duk­tu, ale da­ją od­bior­com po­czu­cie wy­jąt­ko­wo­ści, co jest klu­czo­we w erze ma­so­wej pro­duk­cji” – mówi Mag­da­le­na Woj­ta­now­ska z Wy­daw­nic­twa Otwar­te.

Per­so­na­li­za­cja to jed­nak nie tyl­ko ksi­ążki. Obej­mu­je ta­kże sze­ro­ką ga­mę ga­dże­tów, które to­wa­rzy­szą li­te­ra­tu­rze, ta­kich jak tor­by, kub­ki czy smy­cze z gra­fi­ką od­po­wia­da­jącą okład­ce ksi­ążki. Te ele­men­ty wzmac­nia­ją do­świad­cze­nie czy­tel­ni­ka, two­rząc uni­kal­ne ze­sta­wy pro­mo­cyj­ne, które do­dat­ko­wo an­ga­żu­ją od­bior­ców. Dla wy­daw­ców per­so­na­li­za­cja jest wi­ęc na­rzędziem, które po­zwa­la nie tyl­ko wy­różnić się na ryn­ku, ale też bu­do­wać głęb­sze re­la­cje z klien­ta­mi.

Druk w bra­nży re­kla­mo­wej – jak per­so­na­li­za­cja bu­du­je lo­jal­no­ść od­bior­ców?

W świe­cie mar­ke­tin­gu per­so­na­li­za­cja ma rów­nie ogrom­ne zna­cze­nie. Ma­te­ria­ły re­kla­mo­we, które są do­sto­so­wa­ne do kon­kret­nych od­bior­ców, sku­tecz­nie bu­du­ją lo­jal­no­ść i wzmac­nia­ją wi­ęzi z mar­ką. Ofe­ro­wa­nie klien­to­wi pro­duk­tu za­pro­jek­to­wa­ne­go z my­ślą o je­go in­dy­wi­du­al­nych po­trze­bach spra­wia, że czu­je się on wy­jąt­ko­wy. W mar­ke­tin­gu ta­ki prze­kaz ma ogrom­ną war­to­ść, po­nie­waż per­so­na­li­zo­wa­ne tre­ści wzbu­dza­ją emo­cje i bu­du­ją po­zy­tyw­ne sko­ja­rze­nia.

„Per­so­na­li­za­cja w dru­ku re­kla­mo­wym da­je nam nie­sa­mo­wi­te mo­żli­wo­ści do­sto­so­wy­wa­nia tre­ści do po­trzeb kon­kret­ne­go od­bior­cy. To nie jest już tyl­ko dru­ko­wa­nie lo­go fir­my na ga­dże­tach. Dzi­siaj mo­że­my two­rzyć za­pro­sze­nia, ka­ta­lo­gi, czy in­ne ma­te­ria­ły re­kla­mo­we, które różnią się w ka­żdym eg­zem­pla­rzu – od in­dy­wi­du­al­nych de­dy­ka­cji po szcze­góło­we da­ne do­sto­so­wa­ne do kon­kret­nej oso­by. Fak­tycz­nie, ta­ki druk moc­no sper­so­na­li­zo­wa­ny, bez­po­śred­nio do kon­kret­ne­go klien­ta, jest do­brym spo­so­bem na bu­do­wa­nie lo­jal­no­ści. Klien­ci czu­ją się wy­jąt­ko­wi, a to wy­wo­łu­je po­zy­tyw­ne emo­cje, co z ko­lei prze­kła­da się na wzrost lo­jal­no­ści wo­bec mar­ki. Co­raz częściej szu­ka­ją uni­ka­to­wych roz­wi­ązań, a my mo­że­my im to za­ofe­ro­wać, co zy­sku­je ich za­ufa­nie i bu­du­je dłu­go­ter­mi­no­we re­la­cje” – mówi Mag­da­le­na Świa­tły z fir­my Ope­nPrint.

Dzi­ęki no­wo­cze­snym tech­no­lo­giom per­so­na­li­za­cja sta­je się co­raz bar­dziej do­stęp­na i efek­tyw­na. Fir­my mo­gą do­sto­so­wy­wać ka­żdy eg­zem­plarz, bez względu na wiel­ko­ść za­mówie­nia, co po­zwa­la na two­rze­nie wy­jąt­ko­wych, emo­cjo­nal­nie an­ga­żu­jących kam­pa­nii re­kla­mo­wych.

Tech­no­lo­gia wspie­ra­jąca per­so­na­li­za­cję – ela­stycz­no­ść i pre­cy­zja

Ro­zwój tech­no­lo­gii cy­fro­wej umo­żli­wił per­so­na­li­za­cję ka­żde­go eg­zem­pla­rza prze­zna­czo­ne­go do dru­ku, bez względu na na­kład czy różno­rod­no­ść tre­ści. No­wo­cze­sne urządze­nia po­zwa­la­ją na pe­łną ela­stycz­no­ść w pro­duk­cji, bez ogra­ni­cza­nia pro­jek­tan­ta a ła­two do­stęp­ne i sto­sun­ko­wo nie­dro­gie opro­gra­mo­wa­nie, które au­to­ma­ty­zu­je ten pro­ces, spra­wia, że per­so­na­li­zo­wa­ny druk jest do­stęp­ny za­rów­no dla ma­łych, jak i du­żych firm.

„Tech­no­lo­gicz­nie je­ste­śmy w sta­nie per­so­na­li­zo­wać ka­żdy ma­te­riał, nie­za­le­żnie od te­go, jak du­że są różni­ce mi­ędzy eg­zem­pla­rza­mi. Opro­gra­mo­wa­nie łączy da­ne zmien­ne, ta­kie jak imię czy spe­cjal­ne de­dy­ka­cje, z tre­ścią sta­łą, co po­zwa­la na szyb­kie i efek­tyw­ne dru­ko­wa­nie na­wet przy ma­łych na­kła­dach. Na­le­ży jed­nak pa­mi­ętać, że­by do­brze prze­my­śleć wy­bór tech­no­lo­gii dru­ku, aby zrów­no­wa­żyć kosz­ty z efek­tyw­no­ści­ą” – tłu­ma­czy Mi­chał Mły­nar­czyk z Ca­non Pol­ska.

Przy­szło­ść per­so­na­li­za­cji – nie­sko­ńczo­ne mo­żli­wo­ści

Per­so­na­li­za­cja dru­ku otwie­ra przed fir­ma­mi ogrom­ne mo­żli­wo­ści, które mo­gą stać się klu­czo­wym ele­men­tem w bu­do­wa­niu re­la­cji z klien­ta­mi. Za­sto­so­wa­nie per­so­na­li­zo­wa­nych tre­ści w kam­pa­niach mar­ke­tin­go­wych mo­że zna­cząco zwi­ęk­szyć za­an­ga­żo­wa­nie od­bior­ców i wy­różnić mar­kę na tle kon­ku­ren­cji.

„Naj­wi­ęk­szym ogra­ni­cze­niem w per­so­na­li­za­cji nie jest tech­no­lo­gia, ale kre­atyw­no­ść i po­my­sł. Dzi­siej­sze na­rzędzia po­zwa­la­ją na per­so­na­li­za­cję w nie­mal ka­żdym aspek­cie – od tre­ści po obra­zy, a na­wet ge­ne­ro­wa­nie uni­kal­nych ko­dów QR dla ka­żde­go klien­ta. Przy­szło­ść per­so­na­li­za­cji to ogrom­ne po­le do po­pi­su dla firm, które po­tra­fią zro­zu­mieć po­trze­by swo­ich od­bior­ców i do­sto­so­wać ofer­tę w spo­sób uni­kal­ny. To nie tyl­ko tech­no­lo­gia, ale też stra­te­gia, która mo­że za­de­cy­do­wać o suk­ce­sie mar­ki w nad­cho­dzących la­ta­ch” – pod­su­mo­wu­je Mi­chał Mły­nar­czyk.

Pod­cast do­stęp­ny jest na po­pu­lar­nych plat­for­mach pod­ca­sto­wych oraz na stro­nie:

https://www.ca­non.pl/bu­si­nes­s/in­si­ght­s/ar­tic­le­s/per­so­na­li­za­cja­-dru­ku­-pod­ca­st/

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji fir­my Ca­non

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści