Co­dzien­ne wy­zwa­nia, a cy­fro­we kom­pe­ten­cje pra­cow­ni­kówPoprzedni artykuł 

Dla firm w ca­łej Eu­ro­pie pra­ca w re­al­nym świe­cie ozna­cza co­raz wi­ęk­sze uza­le­żnie­nie od roz­wi­ązań cy­fro­wych. Szyb­ki roz­wój tech­no­lo­gii spra­wił, że fir­my ma­so­wo prze­cho­dzą na ko­rzy­sta­nie z chmu­ry obli­cze­nio­wej, a co­dzien­na pra­ca i har­mo­no­gra­my sta­ją się co­raz bar­dziej zauto­ma­ty­zo­wa­ne.

Odzwier­cie­dla to per­spek­ty­wę li­de­rów bi­zne­su: 85% re­spon­den­tów son­da­żu prze­pro­wa­dzo­ne­go przez Sa­ge przy­zna­ło, że ko­rzy­sta­nie z tech­no­lo­gii cy­fro­wych będzie mia­ło klu­czo­we zna­cze­nie dla przy­szłe­go roz­wo­ju ich or­ga­ni­za­cji. Mniej­sze fir­my mu­szą w tej sy­tu­acji sta­wić czo­ła co­raz bar­dziej ewi­dent­nym nie­do­bo­rom umie­jęt­no­ści cy­fro­wych swo­je­go per­so­ne­lu.

Od cza­su pan­de­mii oraz tzw. Gre­at Re­si­gna­tion, czy­li okre­su, w którym nie­za­do­wo­le­ni z wa­run­ków pra­cow­ni­cy ma­so­wo od­cho­dzi­li ze swo­ich sta­no­wisk, re­ali­za­cję am­bi­cji zwi­ąza­nych z cy­fry­za­cją ha­mu­je nie­do­bór pra­cow­ni­ków, dys­po­nu­jących od­po­wied­ni­mi umie­jęt­no­ścia­mi. Z trud­no­ścia­mi na tym po­lu bo­ry­ka­ją się szcze­gól­nie ma­łe przed­si­ębior­stwa; no­we roz­wi­ąza­nia mo­gą za­pew­nić ogrom­ne ko­rzy­ści, ale brak za­zna­jo­mio­nych z tech­no­lo­gią pra­cow­ni­ków spra­wia, że di­gi­ta­li­za­cja nie­sie za so­bą wi­ęcej za­gro­żeń niż ko­rzy­ści. We­dług Eu­ro­pe­an Di­gi­tal SME Al­lian­ce licz­ba nie­wy­kwa­li­fi­ko­wa­nych pra­cow­ni­ków wzro­sła do jed­ne­go mi­lio­napo­mi­mo po­stępów, ja­kie ob­ser­wu­je się od cza­su pan­de­mii, od­wróce­nie tej ten­den­cji przy­spa­rza kra­jom UE ogrom­nych trud­no­ści.

Co mo­gą zro­bić ma­łe fir­my?

Pro­blem nie­do­bo­rów umie­jęt­no­ści cy­fro­wych sta­je się co­raz bar­dziej po­wszech­ny, co mo­że znie­chęcać do po­dej­mo­wa­nia wy­si­łków w tym za­kre­sie. Nie mo­żna jed­nak tra­cić na­dziei. Cho­ciaż ka­żda ma­ła fir­ma jest in­na i ma wła­sne prio­ry­te­ty, z nie­do­bo­rem umie­jęt­no­ści mo­żna so­bie po­ra­dzić.

Gro­ma­dze­nie wie­dzy

Pierw­szym kro­kiem jest usta­le­nie, ja­ki­mi umie­jęt­no­ścia­mi cy­fro­wy­mi pra­cow­ni­cy dys­po­nu­ją już te­raz, oraz których bra­ku­je im w kon­te­kście ist­nie­jących na­rzędzi i plat­form bi­zne­so­wych. Mo­że część pra­cow­ni­ków ma trud­no­ści z ob­słu­gą plat­formy, którą in­ni ko­le­dzy i ko­le­żan­ki zdo­ła­li już do­sko­na­le opa­no­wać? A mo­że ktoś jest moc­ny w za­rządza­niu da­ny­mi, ale sła­by w pro­ce­sach zwi­ąza­nych z cy­ber­bez­pie­cze­ństwem? Aby się te­go do­wie­dzieć, war­to prze­pro­wa­dzić we­wnętrz­ne ba­da­nie w fir­mie, czy to roz­ma­wia­jąc z per­so­ne­lem, czy w ra­mach warsz­ta­tów cy­fro­wych. Zdo­by­cie tej wie­dzy mo­że po­móc li­de­rom ma­łych firm zro­zu­mieć wy­zwa­nia, ja­kie przed ni­mi sto­ją i zde­cy­do­wać, od cze­go na­le­ża­ło­by za­cząć.

Dzi­ęki te­mu będą mie­li ja­sny obraz te­go, cze­go po­trze­bu­je ich or­ga­ni­za­cja, aby móc re­ali­zo­wać swo­je przy­szłe ce­le. War­to skon­cen­tro­wać się na tym, co naj­wa­żniej­sze w tej chwi­li i co będzie praw­do­po­dob­nie mia­ło naj­wi­ęk­szy wpływ w przy­szło­ści.

Ko­rzy­sta­nie ze szko­leń

Zgod­nie z wy­ni­ka­mi nie­daw­no prze­pro­wa­dzo­ne­go son­da­żu, tyl­ko 54% osób w wie­ku 16–74 lat w UE jest w sta­nie wy­ko­ny­wać pod­sta­wo­we za­da­nia cy­fro­we. Po­jęcie „za­da­ń” obej­mu­je wszyst­ko, od bez­piecz­ne­go ko­rzy­sta­nia z In­ter­ne­tu po kon­fi­gu­ro­wa­nie i pro­wa­dze­nie spo­tkań wir­tu­al­nych. Sz­ko­le­nia, klu­czo­we w pro­ce­sie podno­sze­nia kwa­li­fi­ka­cji, od­gry­wa­ją wa­żną ro­lę w eli­mi­no­wa­niu nie­do­bo­rów umie­jęt­no­ści. Ma­łe fir­my mo­gą ko­rzy­stać z plat­form edu­ka­cyj­nych i za­so­bów do­stęp­nych on­li­ne, które sta­no­wią nie­dro­gie i ela­stycz­ne opcje zdo­by­wa­nia umie­jęt­no­ści z ob­sza­ru IT. Fir­my, w których nie­do­bo­ry umie­jęt­no­ści są nie­co wi­ęk­sze, mo­gą ko­rzy­stać z usług IT, a dzi­ęki te­mu zy­skać do­stęp do stra­te­gicz­ne­go do­radz­twa i po­mo­cy w ko­rzy­sta­niu z no­wych tech­no­lo­gii.

Ist­nie­je rów­nież mo­żli­wo­ść sko­rzy­sta­nia ze sku­tecz­nych pro­gra­mów ucze­nia się w try­bie pe­er-to­-pe­er. Ma­łe fir­my mo­gą i po­win­ny wdra­żać pro­gra­my men­tor­skie, w ra­mach których pra­cow­ni­cy bar­dziej kom­pe­tent­ni cy­fro­wo są men­to­ra­mi swo­ich mniej do­świad­czo­nych ko­le­gów.

Wy­ko­rzy­sta­nie swo­ich moc­nych stron

Je­śli cho­dzi o eli­mi­no­wa­nie nie­do­bo­rów umie­jęt­no­ści cy­fro­wych, ma­łe fir­my ma­ją pod kil­ko­ma względa­mi prze­wa­gę nad wi­ęk­szy­mi or­ga­ni­za­cja­mi. Współpra­ca w mniej­szych i bar­dziej zgra­nych ze­spo­łach jest z re­gu­ły ła­twiej­sza. Te­go ty­pu śro­do­wi­sko mo­że sprzy­jać ucze­niu się od sie­bie i dzie­le­niu się wie­dzą, a ta­kże ofe­ru­je mo­żli­wo­ści zdo­by­wa­nia prak­tycz­ne­go do­świad­cze­nia w ko­rzy­sta­niu z na­rzędzi cy­fro­wych.

Wi­ęk­sze prak­tycz­ne do­świad­cze­nie mo­że przy­czy­nić się do roz­wo­ju umie­jęt­no­ści cy­fro­wych i po­móc ze­spo­łom do­trzy­my­wać tem­pa zmia­nom. Ma­łe fir­my po­win­ny wy­ko­rzy­stać swo­ją ogra­ni­czo­ną ska­lę dzia­łal­no­ści na swo­ją ko­rzy­ść: zmia­ny mo­żna wdro­żyć szyb­ko, bez utrud­nień zwi­ąza­nych ze skom­pli­ko­wa­ną hie­rar­chią czy pro­to­ko­ła­mi po­dej­mo­wa­nia de­cy­zji.

Wzmoc­nie­nie cy­fro­we­go po­ten­cja­łu

Nie­do­bo­ry umie­jęt­no­ści cy­fro­wych mo­gą się szyb­ko po­głębiać al­bo, prze­ciw­nie, mo­żna im za­ra­dzić. W przy­pad­ku ma­łych firm ro­śnie pre­sja, aby po­dwo­ić wy­si­łki w za­kre­sie cy­fry­za­cji, a jed­no­cze­śnie ob­sa­dzić wa­żne sta­no­wi­ska w dzia­łach IT. Cho­ciaż na po­cząt­ku mo­że to wy­da­wać się nie la­da wy­zwa­niem, po­ten­cjal­ne ko­rzy­ści znacz­nie prze­wy­ższa­ją nie­zbęd­ne na­kła­dy.

Przy­pad­ki na­ru­sze­nia bez­pie­cze­ństwa da­nych są co­raz częst­sze i już jed­na trze­cia eu­ro­pej­skich MŚP pa­dła ofia­rą ata­ku wi­ru­sa kom­pu­te­ro­we­go. Za­zna­jo­mie­nie z tech­no­lo­gią mo­że po­móc fir­mom zwi­ęk­szyć swo­ją od­por­no­ść. Co­raz wi­ęcej part­ne­rów w ła­ńcu­chach do­staw ko­rzy­sta z na­rzędzi cy­fro­wych, a klien­ci ocze­ku­ją ła­twej i szyb­kiej ob­słu­gi, dla­te­go też po­sia­da­nie ze­spo­łów dys­po­nu­jących umie­jęt­no­ścia­mi cy­fro­wy­mi da­je fir­mom do­stęp do no­wych mo­de­li bi­zne­so­wych, ba­zu­jących na sztucz­nej in­te­li­gen­cji czy chmu­rze obli­cze­nio­wej.

W ja­ki spo­sób fir­ma Sharp mo­że po­móc?

Sharp ofe­ru­je usłu­gi IT ma­łym fir­mom, aby wzmoc­nić ich cy­fro­wy po­ten­cjał. Obej­mu­ją one sze­ro­ki za­kres usług cy­ber­bez­pie­cze­ństwa, spe­cja­li­stycz­nych apli­ka­cji, wspar­cia IT i do­radz­twa. Dzi­ęki współpra­cy z Sharp, fir­my ma­ją do­stęp do spe­cja­li­stycz­ne­go wspar­cia cy­fro­we­go, aby no­wi i obec­ni pra­cow­ni­cy mo­gli efek­tyw­niej ko­rzy­stać z do­bro­dziejstw tech­no­lo­gii.

Co wi­ęcej, usłu­gi i roz­wi­ąza­nia mo­żna do­sto­so­wać do in­dy­wi­du­al­nych po­trzeb ka­żdej or­ga­ni­za­cji. Dzi­ęki te­mu ze­spo­ły mo­gą skon­cen­tro­wać się na swo­jej co­dzien­nej pra­cy, ma­jąc pew­no­ść, że wszyst­kie za­da­nia zwi­ąza­ne z IT po­wie­rzo­no spe­cja­li­stom.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji fir­my Sharp

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści