Ame­ry­ka­nie i Eu­ro­pej­czy­cy scep­tycz­nie pod­cho­dzą do przy­szło­ści AIPoprzedni artykuł 

Licz­ba osób ko­rzy­sta­jących z na­rzędzi sztucz­nej in­te­li­gen­cji wzro­sła nie­mal trzy­krot­nie w ci­ągu ostat­nich czte­rech lat, ze 115 mi­lio­nów w 2020 ro­ku do 314 mi­lio­nów w 2024 ro­ku. Cho­ciaż ocze­ku­je się, że licz­ba ta znacz­nie wzro­śnie w przy­szło­ści, po­nie­waż co­raz wi­ęcej kon­su­men­tów i firm ko­rzy­sta z na­rzędzi sztucz­nej in­te­li­gen­cji, nie­które kra­je ma­ją wi­ęcej en­tu­zja­stów AI niż in­ne.

We­dług da­nych przed­sta­wio­nych przez Al­tIn­dex.com, tyl­ko je­den na pi­ęciu Eu­ro­pej­czy­ków i Ame­ry­ka­nów jest skłon­ny ko­rzy­stać z apli­ka­cji AI w co­dzien­nym ży­ciu, znacz­nie mniej niż w wi­ęk­szo­ści in­nych kra­jów.

In­die, Ni­ge­ria i Wiet­nam ma­ją dwa ra­zy wi­ęcej en­tu­zja­stów sztucz­nej in­te­li­gen­cji niż Sta­ny Zjed­no­czo­ne i Eu­ro­pa

Cho­ciaż licz­ba osób ko­rzy­sta­jących z na­rzędzi sztucz­nej in­te­li­gen­cji, głów­nie ge­ne­ra­tyw­nej sztucz­nej in­te­li­gen­cji, wzro­sła w ci­ągu ostat­nich kil­ku lat, po­strze­ga­nie ko­rzy­sta­nia z apli­ka­cji AI w ży­ciu co­dzien­nym znacz­nie się różni na ca­łym świe­cie. Co za­ska­ku­jące, kra­je o naj­wi­ęk­szej licz­bie użyt­kow­ni­ków AI ma­ją naj­mniej en­tu­zja­stów AI.

We­dług nie­daw­nej an­kie­ty prze­pro­wa­dzo­nej przez Sta­ti­sta Con­su­mer In­si­ghts, dwa naj­wi­ęk­sze ryn­ki AI na świe­cie, Sta­ny Zjed­no­czo­ne i Chi­ny, nie znaj­du­ją się na­wet w pierw­szej pi­ąt­ce pod względem chęci ko­rzy­sta­nia z apli­ka­cji AI w ży­ciu co­dzien­nym, prze­gry­wa­jąc wy­ścig z kra­ja­mi ta­ki­mi jak In­die, Ni­ge­ria czy Wiet­nam.

We­dług ba­da­nia, In­die li­czą naj­wi­ęcej en­tu­zja­stów sztucz­nej in­te­li­gen­cji, z 49% re­spon­den­tów, którzy twier­dzą, że są pod­eks­cy­to­wa­ni per­spek­ty­wą ko­rzy­sta­nia z na­rzędzi ta­kich jak Cha­tGPT. Ni­ge­ria, Wiet­nam i Zjed­no­czo­ne Emi­ra­ty Arab­skie uzy­ska­ły od­po­wied­nio 47% i 45%. W rze­czy­wi­sto­ści da­ne Sta­ti­sta po­ka­zu­ją, że wi­ęk­szo­ść re­spon­den­tów w an­kie­to­wa­nych kra­jach Azji i Bli­skie­go Wscho­du od­po­wie­dzia­ła po­zy­tyw­nie. Tak by­ło w przy­pad­ku In­do­ne­zji, Pa­ki­sta­nu, Ma­le­zji, Sin­ga­pu­ru i Chin, w których by­ło 41%, 39%, 38%, 37% i 35% en­tu­zja­stów sztucz­nej in­te­li­gen­cji, znacz­nie wi­ęcej niż w kra­jach eu­ro­pej­skich czy Sta­nach Zjed­no­czo­nych.

Sta­ty­sty­ki po­ka­za­ły, że na­ro­dy eu­ro­pej­skie wy­da­ją się być ogól­nie bar­dziej scep­tycz­ne lub przy­naj­mniej mniej za­chwy­co­ne tech­no­lo­gią, a od­se­tek re­spon­den­tów chęt­nych do ko­rzy­sta­nia z AI w ży­ciu co­dzien­nym wa­ha się od 23% do 27%.

Z dru­giej stro­ny, Ame­ry­ka Północ­na mia­ła bar­dziej mie­sza­ny obraz, z za­le­d­wie jed­ną na pi­ęć do­ro­słych osób w USA pod­eks­cy­to­wa­nych sztucz­ną in­te­li­gen­cją, w po­rów­na­niu z 28% re­spon­den­tów w Ka­na­dzie i Mek­sy­ku. Da­ne te są zgod­ne z wy­ni­ka­mi an­kie­ty Ip­sos, która wy­ka­za­ła, że Azja jest najbar­dziej en­tu­zja­stycz­nie na­sta­wio­na do przy­szło­ści ze sztucz­ną in­te­li­gen­cją.

Bli­sko 730 mi­lio­nów lu­dzi będzie ko­rzy­stać z na­rzędzi AI do ko­ńca de­ka­dy

Po­mi­mo bra­ku en­tu­zja­zmu dla na­rzędzi AI w nie­których kra­jach, licz­ba użyt­kow­ni­ków AI będzie na­dal ro­sła na ca­łym świe­cie. Sta­ti­sta spo­dzie­wa się, że wzrost licz­by użyt­kow­ni­ków przy­spie­szy w ko­lej­nych la­tach, a ry­nek będzie po­wi­ęk­szał się o po­nad 70 mi­lio­nów użyt­kow­ni­ków rocz­nie.

Ro­snące za­po­trze­bo­wa­nie na au­to­ma­ty­za­cję i opty­ma­li­za­cję w różnych bra­nżach, ro­snące wy­ko­rzy­sta­nie sztucz­nej in­te­li­gen­cji w apli­ka­cjach kon­su­menc­kich oraz ro­snące in­we­sty­cje w ba­da­nia i roz­wój sztucz­nej in­te­li­gen­cji po­mo­gą ryn­ko­wi sztucz­nej in­te­li­gen­cji osi­ągnąć 730 mi­lio­nów użyt­kow­ni­ków do 2030 ro­ku, czy­li o 132% wi­ęcej niż w tym ro­ku.

Pe­łną hi­sto­rię i sta­ty­sty­ki mo­żna zna­le­źć tu­taj.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji fir­my Psy­chic Ven­tu­res ltd.

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści