Mark An­dy Di­gi­tal Se­ries HD Hi­ghSpe­ed 1200 w hisz­pa­ńskiej dru­kar­ni Mir­marPoprzedni artykuł 

Jaime Mir Pastor jest przekonany, że maszyny hybrydowe to idealne rozwiązanie w obliczu spadających nakładów, większej liczby prac z SKU i wobec zapotrzebowania na zastosowanie zmiennych danych
Ja­ime Mir Pa­stor jest prze­ko­na­ny, że ma­szy­ny hy­bry­do­we to ide­al­ne roz­wi­ąza­nie w obli­czu spa­da­jących na­kła­dów, wi­ęk­szej licz­by prac z SKU i wo­bec za­po­trze­bo­wa­nia na za­sto­so­wa­nie zmien­nych da­nych

Hisz­pa­ńska dru­kar­nia ety­kie­to­wa Mir­mar to wie­lo­let­ni użyt­kow­nik roz­wi­ązań Mark An­dy. Po­za licz­ny­mi ma­szy­na­mi flek­so­gra­ficz­ny­mi, od pew­ne­go cza­su sto­so­wa­ła ona w swo­jej pro­duk­cji ta­kże sztan­da­ro­wy mo­del hy­bry­do­wy z ofer­ty te­go pro­du­cen­ta – Di­gi­tal Se­ries HD.

Po nie­spe­łna dwóch la­tach do­świad­czeń z tą tech­no­lo­gią, zde­cy­do­wa­ła się na za­kup dru­giej ma­szy­ny, wy­ko­rzy­stu­jącej za­rów­no druk in­kje­to­wy i flek­so­gra­ficz­ny. Tym ra­zem będzie nią Di­gi­tal Se­ries HD Hi­ghSpe­ed 1200 – naj­now­sza pro­po­zy­cja Mark An­dy, pro­mo­wa­na przez nią ja­ko naj­szyb­sza ety­kie­to­wa ma­szy­na dru­ku­jąca, ba­zu­jąca na tech­no­lo­gii in­kje­to­wej. Mo­del ten po­ja­wił się w jej ofer­cie pod­czas nie­daw­nych tar­gów La­be­le­xpo Ame­ri­cas 2024 i już zna­la­zł pierw­szych klien­tów chęt­nych do je­go wdro­że­nia. O do­świad­cze­niach fir­my Mir­mar z po­przed­nią wer­sją Di­gi­tal Se­ries HD i prze­słan­ka­mi do in­we­sty­cji w ko­lej­ną „hy­bry­dę” Mark An­dy mo­żna do­wie­dzieć się z fil­mu za­miesz­czo­ne­go pod ad­re­sem &fe­atu­re­=y­outu.be

Dru­kar­nia Mir­mar zo­sta­ła za­ło­żo­na w 1989 ro­ku i wci­ąż na­le­ży do hisz­pa­ńskiej ro­dzi­ny Mir. Spe­cja­li­zu­je się w pro­duk­cji ety­kiet dla od­bior­ców z bra­nży spo­żyw­czej. W swo­im za­kła­dzie pro­duk­cyj­nym zlo­ka­li­zo­wa­nym w Wa­len­cji za­trud­nia obec­nie oko­ło 50 osób (pra­cu­jących na dwie zmia­ny przez pi­ęć dni w ty­go­dniu), a jej rocz­ne mo­ce prze­ro­bo­we prze­kra­cza­ją 24 mln m2 za­dru­ko­wa­nych podło­ży.
Fir­ma od po­cząt­ku jest zwi­ąza­na z Mark An­dy ja­ko stra­te­gicz­nym do­staw­cą ma­szyn dru­ku­jących. Pierw­szy­mi za­in­sta­lo­wa­ny­mi tu roz­wi­ąza­nia­mi tej mar­ki by­ły dwie ma­szyny flek­so­gra­ficz­ne, ob­słu­gu­jące wstęgę o sze­ro­ko­ści 10 ca­li (254 mm): 4120 (ba­zu­jąca na tech­no­lo­gii farb wod­nych) i 4150. Nie­co później Mir­mar wdro­żył pro­duk­cję re­ali­zo­wa­ną na wstędze 13-ca­lo­wej (330 mm), a na­stęp­nie – 17-ca­lo­wej (430 mm). Obec­nie park sprzęto­wy dru­kar­ni obej­mu­je sze­ść ma­szyn flek­so­gra­ficz­nych Mark An­dy z se­rii Per­for­man­ce Se­ries P5 i P7, w kon­fi­gu­ra­cjach od 6 do 10 ko­lo­rów.
Ja­ime Mir Pa­stor, CEO dru­kar­ni Mir­mar mówi: „Na­sza fir­ma zo­sta­ła zbu­do­wa­na w opar­ciu o tech­no­lo­gię Mark An­dy, której sprzęt i kom­plek­so­wą ob­słu­gę po­sprze­da­żo­wą nie­zwy­kle so­bie ce­ni­my. Ma­szy­ny z se­rii Per­for­man­ce Se­ries re­pre­zen­tu­ją bar­dzo du­żą wy­daj­no­ść, co po­zwo­li­ło nam na dy­na­micz­ny roz­wój na ryn­kach spo­żyw­czym, ko­sme­tycz­nym, pie­lęgna­cji do­mu i far­ma­ceu­tycz­nym. Jed­nak z uwa­gi na spa­da­jące na­kła­dy za­ma­wia­ne przez klien­tów, za­częli­śmy roz­glądać się za al­ter­na­tyw­ny­mi roz­wi­ąza­nia­mi tech­no­lo­gicz­ny­mi, które by­ły­by wła­ści­wym uzu­pe­łnie­niem na­sze­go do­tych­cza­so­we­go par­ku sprzęto­we­go”.

W efek­cie w 2023 ro­ku w dru­kar­ni Mir­mar zo­sta­ła za­in­sta­lo­wa­na pierw­sza w jej hi­sto­rii ma­szy­na hy­bry­do­wa – Di­gi­tal Se­ries HD. Stwo­rzo­na od pod­staw we wła­snym za­kre­sie przez Mark An­dy, łączy tech­no­lo­gie in­kje­to­wą i flek­so­gra­ficz­ną. Ba­zu­je na plat­for­mie ser­wo zna­nej ze spraw­dzo­nej se­rii Per­for­man­ce Se­ries i ofe­ru­je różne mo­żli­wo­ści roz­bu­do­wy. Po­za „ser­ce­m” ma­szy­ny, którym jest za­awan­so­wa­ny mo­duł in­kje­to­wy UV, dru­ku­jący z roz­dziel­czo­ścią 1200 dpi, zna­la­zły tu za­sto­so­wa­nie ta­kże do­dat­ko­we ze­spo­ły flek­so­gra­ficz­ne, umo­żli­wia­jące wy­ka­ńcza­nie i uszla­chet­nia­nie dru­ków w jed­nym prze­jściu. W przy­pad­ku Mir­mar du­żą za­le­tą oka­za­ła się też kom­pa­ty­bil­no­ść na­rzędzi i części Di­gi­tal Se­ries HD i do­tych­czas uży­wa­nych tu ma­szyn flek­so­gra­ficz­nych Per­for­man­ce Se­ries. Po­na­drocz­ne do­świad­cze­nia po­ka­za­ły też, że ja­ko­ść uzy­ski­wa­na w obu ty­pach ma­szyn jest nie­mal iden­tycz­na, co po­zwo­li­ło za­cho­wać spój­no­ść re­ali­zo­wa­nej pro­duk­cji. W pierw­szym pe­łnym ro­ku jej sto­so­wa­nia w Mir­mar, Di­gi­tal Se­ries HD za­dru­ko­wa­ła po­nad 3,4 mln me­trów bie­żących podło­ża.

„Współcze­sny ry­nek ce­chu­ją ni­ższe na­kła­dy, wi­ęcej pro­duk­cji z udzia­łem SKU oraz ro­snące za­po­trze­bo­wa­nie na per­so­na­li­za­cję i dru­ko­wa­nie zmien­nych da­nych. Po in­we­sty­cji w Di­gi­tal Se­ries HD ma­szy­na ta prze­jęła 35% ca­łko­wi­tej licz­by na­szych prac w ob­sza­rze ety­kiet, zwal­nia­jąc do­dat­ko­we mo­ce prze­ro­bo­we ma­szyn flek­so­gra­ficz­nych w kon­te­kście zle­ceń śred­nio- i wy­so­ko­na­kła­do­wych, na które wci­ąż od­no­to­wu­je­my za­po­trze­bo­wa­nie. To nie tyl­ko zwi­ęk­szy­ło wy­daj­no­ść dzia­łań w za­kre­sie już ist­nie­jących za­mówień, ale też otwo­rzy­ło prze­strzeń dla zu­pe­łnie no­wych prac zwłasz­cza od klien­tów z sek­to­ra ko­sme­tycz­ne­go i far­ma­ceu­tycz­ne­go” – do­da­je Ja­ime Mir Pa­stor.

Pra­cu­jąca tu ma­szy­na dru­ku­je w stan­dar­do­wym try­bie CMYK z do­dat­ko­wy­mi ko­lo­ra­mi: po­ma­ra­ńczo­wym, fio­le­to­wym i bia­łym (CMYK + OVW) z pręd­ko­ścią 73 m/min. i ob­słu­gu­je licz­ne podło­ża, w tym wra­żli­we na na­cisk pa­pie­ry, fo­lie, ta­gi oraz ni­sko­gra­ma­tu­ro­we kar­to­ny. Pro­du­cent pod­kre­śla, że nie ma tu opłat „od ka­żde­go klik­ni­ęcia”, wi­ęc ele­ment ten nie ist­nie­je w kon­te­kście kal­ku­la­cji po­szcze­gól­nych prac.

Po­za wy­ższą wy­daj­no­ścią, Mir­mar nie­zwy­kle so­bie ce­ni oszczęd­no­ści cza­su, ge­ne­ro­wa­ne za spra­wą wdro­że­nia Di­gi­tal Se­ries HD. „Na­sze ma­szy­ny flek­so­gra­ficz­ne re­ali­zu­ją śred­nio 3–4 pra­ce pod­czas jed­nej zmia­ny, kie­dy w tym sa­mym cza­sie Di­gi­tal Se­ries HD wy­ko­nu­je ich na­wet 10. Zna­cząco krót­szy jest tu rów­nież czas na­rządza­nia – wy­no­si on ok. 20 mi­nut przy ok. 60 w przy­pad­ku ma­szyn flek­so­gra­ficz­nych. To po­zwa­la uspraw­nić nam ca­ły har­mo­no­gram prac i de­cy­do­wać na bie­żąco w ja­kiej tech­no­lo­gii wy­ko­nać da­ne zlece­nie z punk­tu wi­dze­nia wy­daj­no­ści” – mówi Ja­ime Mir Pa­stor.
Ko­lej­ną wy­mie­nia­ną przez CEO fir­my Mir­mar za­le­tą Di­gi­tal Se­ries HD jest re­la­tyw­nie pro­sty etap pre­press, który re­du­ku­je ko­niecz­no­ść ko­ry­go­wa­nia zle­ce­nia pod­czas pro­ce­su dru­ko­wa­nia. To rów­nież istot­ne, zda­niem Ja­ime Mir Pa­sto­ra, w kon­te­kście nie tyl­ko lo­kal­nych, ale wręcz glo­bal­nych pro­ble­mów ze zna­le­zie­niem wy­kwa­li­fi­ko­wa­nej ka­dry do ob­słu­gi ma­szyn flek­so­gra­ficz­nych.

Ja­ime Mir Pa­stor ce­ni so­bie rów­nież po­ziom wspar­cia po­sprze­da­żo­we­go i szko­leń prze­pro­wa­dzo­nych przez Mark An­dy po do­sta­wie i za­in­sta­lo­wa­niu Di­gi­tal Se­ries HD. To – jak pod­kre­śla – umo­żli­wi­ło wdro­że­nie no­wej hy­bry­do­wej ma­szy­ny do pro­duk­cji za­le­d­wie po ty­go­dniu od jej po­ja­wie­nia się w ha­li pro­duk­cyj­nej. Co wi­ęcej, oka­za­ło się, że prze­sta­wie­nie się ope­ra­to­rów do­tych­czas pra­cu­jących na ma­szy­nach flek­so­gra­ficz­nych do ob­słu­gi Di­gi­tal Se­ries HD rów­nież prze­bie­gło bar­dzo spraw­nie.
Wska­zu­jąc na wspo­mnia­ne wcze­śniej kwe­stie ka­dro­we, Ja­ime Mir Pa­stor wy­mie­nia też in­ne wy­zwa­nia sto­jące przed ca­łą bra­nżą: „Z pew­no­ścią co­raz wi­ęcej będzie w niej au­to­ma­ty­za­cji pro­ce­sów i ko­niecz­no­ści za­pew­nie­nia, że po­ja­wia­jące się w fir­mie do­dat­ko­we mo­ce wy­twór­cze wy­ni­ka­ją z wła­ści­wej oce­ny wy­daj­no­ści”. Obec­nie w dru­kar­ni Mir­mar pro­por­cje wy­ko­rzy­sta­nia po­szcze­gól­nych podło­ży wska­zu­ją na prze­wa­gę fo­lii nad pa­pie­ra­mi (70:30), a po­pyt na te pierw­sze wci­ąż ro­śnie. To z ko­lei, jak za­uwa­ża Ja­ime Mir Pa­stor, ge­ne­ru­je ko­lej­ne wy­zwa­nia o cha­rak­te­rze śro­do­wi­sko­wym: „Naj­lep­szy przy­kład to ety­kie­ty li­ner­less, na które naj­wi­ęk­sze za­po­trze­bo­wa­nie zgła­sza­ją klien­ci z bra­nży spo­żyw­czej. W niej zaś pa­ra­me­trem do­mi­nu­jącym jest ce­na co sa­mo w so­bie prze­czy „zie­lo­ne­mu” eto­so­wi. Trud­no bo­wiem, by pro­eko­lo­gicz­ne, zrów­no­wa­żo­ne tech­ni­ki pro­duk­cji by­ły ty­mi naj­ta­ńszy­mi. Nie­ła­two tu za­tem o za­cho­wa­nie rów­no­wa­gi”.

Do­sta­wa no­wej ma­szy­ny Di­gi­tal Se­ries HD Hi­ghSpe­ed 1200 jest prze­wi­dzia­na na po­czątek 2025 ro­ku. Ko­men­tu­jąc de­cy­zję o jej za­ku­pie Ja­ime Mir Pa­stor pod­kre­śla swo­je pe­łne prze­ko­na­nie względem roz­wi­ązań hy­bry­do­wych: „Ma­jąc sze­ść za­awan­so­wa­nych, od­po­wied­nio skon­fi­gu­ro­wa­nych ma­szyn flek­so­gra­ficz­nych trud­no roz­wa­żać ko­le­ją in­we­sty­cję w tym ob­sza­rze. Jed­nak wi­ęk­sza prze­strzeń dla dru­ku cy­fro­we­go z pew­no­ścią po­pra­wi na­szą ela­stycz­no­ść i umo­żli­wi przy­jęcie zu­pe­łnie no­wych zle­ceń. Wszyst­kim, którzy wąt­pią w sku­tecz­no­ść ma­szyn hy­bry­do­wych, po­le­cam wy­bór roz­wi­ąza­nia z ofer­ty w pe­łni za­ufa­ne­go, spraw­dzo­ne­go do­staw­cy, który zbu­do­wał je od po­cząt­ku do ko­ńca we wła­snym za­kre­sie. Dzi­ęki te­mu za­in­we­stu­ją w tr­wa­łą i spraw­dzo­ną tech­no­lo­gię, która za­pew­ni im wła­ści­wą ja­ko­ść i wy­daj­no­ść w co­dzien­nej pro­duk­cji. W na­szym przy­pad­ku jest nim fir­ma Mark An­dy”.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji Po­li­gra­ficz­nej Agen­cji In­for­ma­cyj­nej

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści