Stora Enso poinformowała o wynikach za 3. kwartał 2024 roku. Firma osiągnęła w nim przychody ze sprzedaży w wysokości 2,261 mld euro, co oznacza wzrost – w ujęciu rok do roku – o 6%. Skorygowana wartość zysku operacyjnego EBIT wyniosła w ww. okresie 175 mln euro (przy 21 mln euro przed rokiem), natomiast marża zysku operacyjnego EBIT zwiększyła się do 7,8% (z 1% w 3. kwartale 2023). Przepływy gotówkowe z działalności operacyjnej zamknęły się kwotą 271 mln euro (przy 231 mln euro przed rokiem).
Firma odnotowała też wzrost długu netto o 409 mln euro, głównie za sprawą realizowanej inwestycji w zakładach w Oulu, gdzie budowana jest nowa linia do produkcji tektury. W ujęciu uwzględniającym wyniki za pierwsze trzy kwartały br., Stora Enso osiągnęła przychody w wysokości 6,727 mld euro (przy 7,222 mld euro w analogicznym okresie 2023 r.), skorygowany zysk EBIT wyniósł 478 mln euro (292 mln przed rokiem), zaś przepływy gotówkowe zamknęły się kwotą 863 mln euro (przy 631 mln euro przed rokiem).
Kontynuacja kluczowych programów: tworzenia wartości i ochrony zyskowności
Podczas podsumowującej pierwsze trzy kwartały br. konferencji prasowej, która odbyła się 24 października, kierownictwo firmy podkreślało m.in. dalszą kontynuację realizowanych przez Stora Enso programów tworzenia wartości. Koncentrują się one na stałym poszukiwaniu nowych źródeł surowcowych oraz zwiększaniu wydajności operacyjnej i handlowej. „Miło mi poinformować, że nasze programy tworzenia wartości o poprawy zyskowności przynoszą oczekiwane efekty i dotyczy to wszystkich działów wchodzących w skład grupy – napisał w komunikacie do inwestorów i akcjonariuszy Hans Sohlström, CEO i prezes Stora Enso. – Inicjatywy te, stworzone z myślą o optymalizacji procesów i poprawie konkurencyjności, znajdują się na właściwej drodze ich realizacji. Poprawa rentowności, wraz z korzystniejszymi warunkami rynkowymi w niektórych segmentach odnotowanymi w 3. kwartale, wspierała pozytywny trend w stronę większej zyskowności. Nasz zespół starannie zarządza działalnością operacyjną, sprzedażą, zaopatrzeniem, kapitałem obrotowym i procesami naprawczymi, aby zapewnić całej firmie odpowiednią wydajność operacyjną, konkurencyjność kosztową i odporność finansową. Z kolei nasz program poprawy zysków, którego celem jest obniżenie kosztów stałych o 120 mln euro rocznie, ma przynieść pełne, oczekiwane efekty już w 2025 roku”.
Wzrost przychodów ze sprzedaży w ujęciu kwartalnym
„W minionym kwartale odnotowaliśmy znaczącą poprawę wyników finansowych całej Grupy w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku – kontynuuje Hans Sohlström. – Był on stymulowany przez wyższe ceny i wolumeny dostaw, szczególnie w odniesieniu do Packaging Materials. Również dział Biomaterials zanotował dobre wyniki, choć tu popyt słabł w ciągu kwartału wraz z gwałtownie spadającymi cenami celulozy. Dział Forest osiągnął w 3. kwartale rekordowy wynik, na czym zaważył wzrost cen drewna. W efekcie cała grupa odnotowała wzrost przychodów ze sprzedaży w ujęciu kwartalnym z 2,127 mld euro do 2,261 mld euro. Był to zarazem czwarty kwartał z rzędu, w którym odnotowaliśmy wzrost skorygowanego zysku EBIT. Osiągnął on poziom 175 mln euro, w porównaniu z 21 mln euro w 2023 r., głównie dzięki podwyżkom cen i redukcji kosztów. To poprawiło naszą marżę z 1% do 7,8%. Z wieloma wyzwaniami wciąż mierzy się natomiast dział Wood Products, głównie z uwagi na słabą koniunkturę w branży budowlanej. Z kolei na działalność Packaging Solutions negatywnie wpływają wahania cenowe i nadwyżka mocy produkcyjnych na rynku. Pomimo tych wyzwań, nasze działania oszczędnościowe skutecznie pozwoliły zredukować zarówno koszty stałe, jak i zmienne”.
Rezygnacja ze sprzedaży zakładów w Beihai
23 października br. Stora Enso poinformowała, że rezygnuje z procesu sprzedaży swoich zakładów produkcyjnych w Beihai (Chiny) oraz powiązanej z nimi działalności leśnej, prowadzonej w tym kraju. „Uważamy, że wartość tych zasobów w kontekście możliwości wewnętrznego ich wykorzystania przewyższa wartość potencjalnej transakcji z tytułu sprzedaży – uzasadnia Hans Sohlström. – Decyzja ta jest też zbieżna z naszym strategicznym celem i ambicją tj. budowaniem i utrzymywaniem wiodącej pozycji na rynku opakowań, bazujących na włóknach. Optymalizując portfolio wytwarzanych w Beihai produktów, będziemy w stanie wzmocnić naszą wiodącą pozycję globalnego dostawcy tego typu asortymentu, zwłaszcza w regionie Azji Pacyficznej. Jesteśmy tu zobowiązani do zachowania ostrożności finansowej, co oznacza brak znaczących nakładów kapitałowych w średnioterminowej perspektywie i koncentrację na strategicznej poprawie realizowanej tu działalności”.
Sprzedaż części zasobów leśnych w Szwecji
Kolejnym kluczowym działaniem, zainicjowanym w 3. kwartale br. było przygotowanie się do sprzedaży ok. 12% zasobów leśnych Stora Enso, posiadanych przez koncern na obszarze Szwecji. To jeden z elementów planu, którego celem jest utrzymanie stabilności finansowej. „Plantacje przeznaczone do sprzedaży zajmują 1,4 mln ha, a wartość transakcji prognozujemy na kwotę 6,3 mld euro – pisze Hans Sohlström. – Sprzedaż ma pozwolić na dalszą poprawę wyników finansowych, a także wzmocnić wartość ekonomiczną i trwałość obecnych zasobów leśnych”.
CEO firmy dodaje: „Nieustanne działania w priorytetowy sposób traktujące stabilność finansową są zobrazowane poprzez strategiczne decyzje, takie jak zbycie aktywów leśnych w Szwecji. Jednocześnie pozostajemy równie zdeterminowani, by utrzymywać najwyższe standardy środowiskowe we wszystkich działaniach operacyjnych”.
„Intensyfikujemy naszą koncentrację na alokacji kapitału i aktywów w rozwijających się segmentach rynku, kładąc podwaliny pod zwiększoną konkurencyjność i rentowny wzrost całej grupy – pisze Hans Sohlström. – Nasze programy poprawy rentowności, zrealizowane na przestrzeni ostatniego roku wzmocniły kondycję finansową Stora Enso. Przewidujemy jednak wolniejszą poprawę koniunktury rynkowej w pozostałej części roku co będzie miało negatywny wpływ na zyski z uwagi na spadające ceny celulozy, obniżony popyt na tekturę i zmiany w portfolio produktów opakowaniowych oraz utrzymujące się wysokie koszty pozyskania drewna. Potwierdzamy jednocześnie nasze roczne prognozy dotyczące skorygowanego zysku EBIT, który ma być znacznie wyższy niż w roku 2023 r. Nadal jesteśmy zdeterminowani, by zapewnić naszym klientom wyjątkowy poziom obsługi, a naszym akcjonariuszom - solidne wzrosty”.
Packaging Materials
Oczekuje się tu zmniejszonych wolumenów spowodowanych słabszym popytem i corocznymi przestojami konserwacyjnymi, a także sezonowością cechującą czwarty kwartał roku. Stora Enso zakłada, że średni poziom cen realizowanych przez dział Packaging Materials będzie niższy w bieżącym kwartale, pomimo wzrostu cen zarówno tektury litej, jak i falistej. Wynika to z modyfikacji w portfolio jej produktów na rzecz większej ilości tańszej tektury falistej w porównaniu z droższymi produktami, wykonanymi z tektury litej. Planowane coroczne przestoje konserwacyjne dotyczą pięciu fabryk, z których cztery zajmują się produkcją tektury konsumenckiej. Dwie z nich to zintegrowane, kluczowe dla całego działu zakłady, co spowoduje dodatkowy wzrost kosztów stałych. Głównym problemem i wyzwaniem, jak podkreśla Stora Enso, jest w przypadku Packaging Materials utrzymujący się wysoki koszt drewna. Niska ilość nowych zamówień w trzecim kwartale sprawiła, że perspektywy na czwarty kwartał pozostają niepewne. Oczekuje się, że popyt na karton, tektury kraftliner i testliner nieznacznie spadnie (z uwagi na wspomnianą wcześniej sezonowość sprzedaży), podczas gdy popyt na papier wzrośnie w ujęciu sekwencyjnym ze względu na sprzyjającą – w jego przypadku – sezonowość rynkową.
Packaging Solutions
Firma podaje, że popyt rynkowy pozostaje tu nieprzewidywalny i zmienny – to efekt cotygodniowych wahań i powszechnej nadwyżki mocy produkcyjnych. Stora Enso oczekuje sekwencyjnego spadku wolumenu zamówień w Europie Zachodniej z uwagi na sezonowość rynkową. Jednocześnie nie oczekuje się znaczącego wzrostu w tradycyjnych okresach szczytowych, takich jak tzw. „Black week” czy Święta Bożego Narodzenia. Ze słabym otoczeniem gospodarczym nadal boryka się rynek chiński. Pomimo braku większych przewidywanych wzrostów kosztów w czwartym kwartale, oczekuje się, że bieżące wydatki związane ze wzrostem cen tektury falistej i trwającą rozbudową zakładu opakowań z tektury falistej w De Lier w Holandii ograniczą wzrost marży.
Biomaterials
Popyt w przypadku Biomaterials będzie zróżnicowany w zależności od segmentu, ale oczekuje się, że średnia dla całego działu pozostanie – w ujęciu kwartalnym – na tym samym poziomie. Stora Enso przewiduje, że w czwartym kwartale wzrośnie popyt na rynku chińskim – ze względu na niskie zapasy, sprzyjającą sezonowość i niższe ceny. Z kolei popyt w Europie ma nieznacznie spaść, głównie ze względu na obniżone zapotrzebowanie na papiery graficzne, przeznaczone oraz wyroby higieniczne. Na stabilnym poziomie pozostanie zdaniem firmy celuloza higieniczna. Przewiduje się, że ceny drewna w krajach skandynawskich będą wysokie, podczas gdy ceny chemikaliów prawdopodobnie ustabilizują się na poziomie z trzeciego kwartału.
Wood Products
Oczekuje się, że popyt na klasyczne produkty tartaczne i pelet, zwłaszcza do ogrzewania, wzrośnie w czwartym kwartale ze względu na czynniki sezonowe. Z kolei zwiększone zapotrzebowanie na rozwiązania budowlane, takie jak elementy konstrukcyjne i drewno klejone krzyżowo, spowoduje wzrost wolumenu dostaw. Oczekuje się, że koszty surowców w czwartym kwartale utrzymają się na średnim poziomie z trzeciego kwartału, choć koszty stałe mogą wzrosnąć wraz ze wzrostem wolumenu dostaw. Przewiduje się, że wyższe koszty drewna będą się utrzymywać, ze wzrostem w ujęciu rok do roku.
Forest
Przewiduje się, że rynki krajów z regionu Morza Bałtyckiego będzie cechował niedobór z uwagi na braki drewna – to efekt zwiększonego popytu na drewno przemysłowe (drewno celulozowe i tartaczne). Firma oczekuje, że wcześniej odnotowywane w przypadku działu Forest stabilne i zrównoważone wyniki finansowe utrzymają się także w czwartym kwartale. Z kolei wzrost kosztów, w szczególności związanych z logistyką i pozyskiwaniem drewna, odnotowany już w 3. kwartale, będzie miał wpływ również na wyniki realizowane przez dział Forest w ostatnim kwartale roku.
Długookresowe perspektywy wzrostu
Stora Enso, jak podkreśla, że utrzymuje wiodącą pozycję w sektorach nastawionych na długoterminowy wzrost, w tym w segmencie wysokiej klasy opakowań konsumenckich, konstrukcji budowlanych i innowacyjnych biomateriałów. Firma, jak zapowiada, jest gotowa nadal wykorzystywać obecne trendy w kierunku zrównoważonego rozwoju i dostosowywać swoją ofertę do zmieniających się przepisów środowiskowych, a w efekcie – zwiększać swoje udziały rynkowe i stymulować tym samym dalszy rozwój całej grupy.
Na podstawie informacji Poligraficznej Agencji Informacyjnej