Roland Singer, Vice President IT Services Sharp Europe, omawia najważniejsze trendy kształtujące usługi informatyczne i przedstawia prognozy na ten rok.
Nowoczesne usługi informatyczne oferowane małym i średnim przedsiębiorstwom ewoluują w zawrotnym tempie. W ciągu najbliższych 12 miesięcy firmy będą mierzyć się ze złożonymi i różnorodnymi wyzwaniami, ale i szerokim wachlarzem możliwości: od rewolucyjnego potencjału AI, przez zawsze istotne kwestie cyberbezpieczeństwa, po ewoluujące rozwiązania oparte na chmurze.
Usługi informatyczne i wykorzystanie sztucznej inteligencji
W ciągu ostatnich 18 miesięcy znaczenie sztucznej inteligencji (AI) na rynku nieprzerwanie rosło i technologia ta nadal stanowi wyzwanie dla wielu branż. Wykorzystanie potencjału AI wiąże się z czymś więcej niż tylko uzbrojeniem się w odpowiednie narzędzia — wymaga strategicznego podejścia na wszystkich poziomach działalności.
Można śmiało powiedzieć, że możliwości AI budzą ogromne emocje. Jest to uzasadnione, ale tylko częściowo. Organizacje nadal nie wykorzystują w pełni potencjału tej przełomowej technologii. Narzędzia takie jak Microsoft Copilot pozwalają na znaczne zwiększenie produktywności, ale perspektywa ich wdrożenia może zniechęcać, szczególnie MŚP, które nie mają bezpośredniego dostępu do fachowej wiedzy informatycznej.
W Sharp dostrzegamy dwa powody tego zjawiska. Pierwszym są obawy związane z tym, co sztuczna inteligencja umożliwi personelowi. AI może szybko dotrzeć do wszystkich informacji zawartych w systemach danej organizacji, dając tym samym pracownikom dostęp do wewnętrznych informacji, których normalnie nie byliby w stanie odszukać. To generuje problemy związane z bezpieczeństwem; firma musi znaleźć sposób, aby korzystanie z AI nie doprowadziło do wycieków informacji. Po drugie, pojawiają się pytania dotyczące tego, w jaki sposób jednostki oraz organizacje mogą najlepiej wykorzystać sztuczną inteligencję, by zwiększyć produktywność i obniżyć koszty.
W rezultacie coraz wyraźniej widać potrzebę edukacji w zakresie AI. Firmy zwracają się do dostawców usług IT, którzy służą doradztwem w zakresie skutecznej integracji AI. Usługi te polegają na wyjaśnieniu, jak działa AI oraz na pomocy w dostosowywaniu rozwiązań do konkretnych potrzeb danej organizacji. Mogą obejmować pomoc we wdrożeniu narzędzi takich jak Microsoft Copilot, by organizacja mogła uzyskać optymalny zwrot z inwestycji, a także szkolenia dotyczące zasad bezpieczeństwa i sposobów ich wdrażania.
Sharp opracowuje usługę doradczą w zakresie Microsoft Copilot, która będzie dotyczyć aspektów bezpieczeństwa i zarządzania danymi w organizacji oraz tego, w jaki sposób firma Sharp może pomóc w zrozumieniu korzyści i wdrożeniu odpowiedniej strategii wykorzystania sztucznej inteligencji w całej organizacji, aby zapewnić większą efektywność i zwrot z inwestycji.
Cyberbezpieczeństwo jako priorytet w usługach informatycznych
Dane są sercem każdej firmy, a ponieważ systemy IT stają się coraz bardziej połączone, cyberbezpieczeństwo jest najwyższym priorytetem dla firm każdej wielkości. Ma krytyczne znaczenie, ponieważ chroni organizację i osoby w niej pracujące przed złośliwymi atakami, naruszeniem danych i nieautoryzowanym dostępem do nich; wszystkie te sytuacje stanowią zagrożenie dla poufnych informacji i mogą zakłócić działalność firmy. Tego rodzaju zakłócenia odbijają się negatywnie nie tylko na procesach handlowych, ale mogą powodować znaczne straty finansowe i szkodzić reputacji.
Wiele osób postrzega zagrożenia bezpieczeństwa jako coś, co pochodzi z zewnątrz. Tymczasem pomimo nieustannych postępów w zakresie technologii cyberbezpieczeństwa, 88% naruszeń danych, niezależnie od wielkości firmy, nadal jest efektem błędu ludzkiego. Aby temu przeciwdziałać, należy nieustannie zwiększać świadomość pracowników na temat bezpieczeństwa organizacji. Obserwujemy także tendencję do organizowania częstszych i bardziej spersonalizowanych szkoleń. Firmy muszą szkolić swoich pracowników, aby ci byli w stanie rozpoznawać ataki phishingowe, socjotechniczne i inne zagrożenia.
Cyberbezpieczeństwo to jednak coś więcej niż przeciwdziałanie atakom. Nowe przepisy, takie jak unijna dyrektywa NIS2, wymagają od firmy optymalizacji ich odporności cybernetycznej, w tym zapobiegania, odporności i odzyskiwania danych po incydentach cybernetycznych; nowe przepisy dotyczące cyberbezpieczeństwa będą obowiązywać od 2025 r.
Podejście do NIS2 zależy od kraju, ale podstawowe wymogi w zakresie bezpieczeństwa, obejmujące organizację szkoleń w zakresie świadomości bezpieczeństwa, będą obowiązywać w całym regionie. Organizacje, które do tej pory nie traktowały kwestii bezpieczeństwa wystarczająco poważnie, będą zmuszone zmienić swoje podejście.
Dyrektywa ta narzuca przedsiębiorstwom bardziej surowe zasady bezpieczeństwa, ale ma również wpływ na wszystkie aspekty łańcucha dostaw, niezależnie od lokalizacji. Oznacza to, że przedsiębiorstwa muszą zapewnić, że inne podmioty w ich łańcuchu dostaw spełniają normy wynikające z przepisów, co powoduje efekt domina, który nawet MŚP zmusza do podniesienia poziomu bezpieczeństwa.
Usługi w chmurze wychodzą poza rozwiązania pojedynczego dostawcy
W ostatnich latach przekonaliśmy się, że usługi przetwarzania w chmurze to coś więcej niż „przeniesienie wszystkiego do chmury”. Zamiast tego firmy poszukują teraz bardziej elastycznych strategii, które optymalizują wydajność, zapewniają zgodność z przepisami i większą opłacalność.
Nowoczesne organizacje zdają sobie sprawę, że żaden pojedynczy dostawca rozwiązań w chmurze nie jest w stanie sprostać wszystkim ich potrzebom. Stąd coraz częstsze podejście multi-cloud, polegające na tym, że firmy łączą infrastrukturę lokalną, chmurę prywatną i usługi chmury publicznej w sposób, który najpełniej odpowiada ich specyficznym wymaganiom. Można to określić mianem strategii chmury hybrydowej, ponieważ firmy w strategiczny sposób wybierają sobie dostawców poszczególnych usług, w zależności od wydajności, ceny i konkretnych potrzeb.
Wraz z rozwojem tej technologii, możliwość bezproblemowej integracji i zarządzania różnymi usługami w chmurze stanowi o ważnej przewadze konkurencyjnej wielu organizacji. Choć migracja do chmury początkowo wydaje się opłacalna, koszty mogą szybko rosnąć. Firmy poszukują obecnie strategicznych partnerów, którzy pomogą im poruszać się i optymalizować wydatki na usługi w chmurze na wielu platformach. W odróżnieniu od firm o zasięgu globalnym, lokalni dostawcy mogą oferować specjalistyczne, certyfikowane pod kątem zgodności z przepisami usługi.
Organizacje oczekują obecnie elastycznego ekosystemu multi-cloud, ale bez komplikacji i konieczności podpisywania wielu umów. Chcą mieć dostęp do najlepszych w swojej klasie usług od różnych dostawców, jednocześnie optymalizując wydajność i obniżając koszty. W rezultacie jesteśmy świadkami tworzenia warstwy usług zarządzanych (Managed Service Layer), w ramach której dostawcy usług oferują platformy pośredniczące. Upraszczają one zarządzanie chmurą dzięki kompleksowym umowom zarządzania usługami, a co najważniejsze, czynią infrastrukturę mniej złożoną.
Oznacza to wybór jednego dostawcy usług, takiego jak firma Sharp, który jest w stanie zapewnić wszystko: świadczenie usług na miejscu, prywatną lub współdzieloną chmurę oraz hiperskaler. Oznacza to, że firma ma jeden punkt kontaktowy – Sharp IT Services – a my zarządzamy wszystkim, od infrastruktury po rozliczenia.
Podsumowanie: Trendy w usługach informatycznych w 2025 roku
Jeśli chodzi o złożoność i możliwości usług IT, weszliśmy w nową erę, w której wiele firm z sektora MŚP nie ma wystarczającej wiedzy, aby w pełni zrozumieć lub zarządzać rozwiązaniami opartymi na technologii AI, chmurze obliczeniowej, czy też kwestiami cyberbezpieczeństwa.
Ta luka w wiedzy stwarza nowe możliwości dla dostawców usług zarządzanych, czy to w postaci doradztwa jako zaufany partner, czy też odpowiednio dopasowanych, skutecznych rozwiązań, które pomogą firmom każdej wielkości zachować konkurencyjność.
Na podstawie informacji firmy Sharp Electronics (Europe) GMBH