Spot­ka­nie VSOP dla pol­skich klien­tów Ko­enig & Bau­er: pod zna­kiem tech­no­lo­gii AI i jej za­sto­so­wa­nia w bra­nży po­li­gra­ficz­nejPoprzedni artykuł 

Spot­ka­nia VSOP (Ve­ry Smart Of­fset Prin­ters), or­ga­ni­zo­wa­ne przez Ko­enig & Bau­er dla pol­skich klien­tów, sta­ły się już co­rocz­ną tra­dy­cją. Tym ra­zem fir­ma za­pro­si­ła gro­no użyt­kow­ni­ków jej ma­szyn of­f­se­to­wych z na­sze­go kra­ju do ho­te­lu Po­ziom 511 w Ju­rze Kra­kow­sko­-Często­chow­skiej. Te­ma­tem prze­wod­nim me­ry­to­rycz­nej części spo­tka­nia by­ła sztucz­na in­te­li­gen­cja (AI) i jej za­sto­so­wa­nie w różnych dzie­dzi­nach ży­cia. Pre­zen­ta­cję na ten te­mat po­pro­wa­dzi­ła prof. Alek­san­dra Prze­ga­li­ńska – ba­dacz­ka, fi­lo­zof­ka i fu­tu­ryst­ka, spe­cja­li­zu­jąca się w za­gad­nie­niach zwi­ąza­nych ze sztucz­ną in­te­li­gen­cją (AI) i jej wpły­wem na spo­łe­cze­ństwo. Z ko­lei Grze­gorz Szym­czy­kow­ski – Sa­les & Se­rvi­ce Di­rec­tor (CEE) za­pre­zen­to­wał ze­bra­nym naj­now­sze da­ne na te­mat ryn­ku po­li­gra­ficz­ne­go Eu­ro­py Cen­tral­nej i Wschod­niej. Wie­czo­rem or­ga­ni­za­to­rzy za­pro­si­li klien­tów (wraz z oso­ba­mi to­wa­rzy­szący­mi) na ko­la­cję przy mu­zy­ce jaz­zo­wej.

„Sz­tucz­na in­te­li­gen­cja od­gry­wa co­raz wi­ęk­szą ro­lę nie tyl­ko w na­szym co­dzien­nym ży­ciu pry­wat­nym, ale też za­wo­do­wym. AI by­ła jed­nym z lajt­mo­ti­wów ubie­gło­rocz­nych tar­gów dru­pa, jest też co­raz częściej wy­ko­rzy­sty­wa­na w na­szych roz­wi­ąza­niach np. w po­sta­ci czat­bo­tu My­Ky­ana. Uzna­li­śmy za­tem, że będzie ona in­te­re­su­jącym za­gad­nie­niem, na które war­to zwrócić uwa­gę na­szych klien­tów z Pol­ski pod­czas do­rocz­ne­go spo­tka­nia VSOP. Cie­szy­my się z du­że­go za­in­te­re­so­wa­nia spo­tka­niem i je­go te­ma­ty­ką” – mówi Grze­gorz Szym­czy­kow­ski.

Jak wy­ko­rzy­sty­wać AI na co dzień?
Ta­ki ty­tuł no­si­ła pre­zen­ta­cja wy­gło­szo­na przez prof. Alek­san­drę Prze­ga­li­ńską. Jest ona zwi­ąza­na m.in. z Aka­de­mią Le­ona Ko­źmi­ńskie­go, gdzie pro­wa­dzi ba­da­nia nad roz­wo­jem AI i jej wpły­wem na co­dzien­ne ży­cie i przy­szło­ść lu­dzi. Nie­daw­no, wraz z Ta­mil­lą Trian­to­ro wy­da­ła ksi­ążkę zaty­tułowaną „Prze­ni­ka­nie umy­słów”, w której od­no­si się do wie­lu ob­sza­rów prak­tycz­ne­go za­sto­so­wa­nia sztucz­nej in­te­li­gen­cji. Jak pod­kre­śla­ła pod­czas pre­zen­ta­cji, zo­sta­ła ona na­pi­sa­na przy udzia­le AI – spe­cjal­nie wy­ge­ne­ro­wa­ni „cy­fro­wi asy­sten­ci” pe­łni­li tu przy­pi­sa­ne im ro­le: edy­to­ra, eks­per­ta, ge­ne­ra­to­ra idei, ale przede wszyst­kim kry­ty­ka. Istot­nym by­ło też – co pod­kre­śla­ła – za­sto­so­wa­nie AI do zu­ni­fi­ko­wa­nia sty­lu ksi­ążki, którą – ka­żda w swo­im – na­pi­sa­ły dwie oso­by.
Alek­san­dra Prze­ga­li­ńska za­zna­czy­ła, że AI jest re­la­tyw­nie sta­rą tech­no­lo­gią, a jej po­cząt­ki si­ęga­ją lat 40. ubie­głe­go wie­ku. W jej hi­sto­rii mia­ły miej­sce dwa okre­sy „zam­ro­że­nia”, pod­czas których ba­da­nia i roz­wój AI zo­sta­ły wstrzy­ma­ne. Obec­nie prze­ży­wa roz­kwit, m.in. za spra­wą co­raz po­wszech­niej­sze­go za­sto­so­wa­nia pro­gra­mów ta­kich jak Cha­tGPT czy Clau­de, za­rów­no w ży­ciu pry­wat­nym jak i za­wo­do­wym wie­lu osób.
Przed­sta­wi­ła różne mo­de­le, ja­kie znaj­du­ją za­sto­so­wa­nie w AI, sku­pia­jąc się na tych sto­so­wa­nych naj­częściej – języ­ko­wych, ale pre­zen­tu­jąc też mo­de­le ope­ra­cyj­ne, wi­deo, dy­fu­zyj­ne (do two­rze­nia gra­fi­ki) czy mu­zycz­ne. Wspo­mi­na­ła o sze­re­gu wy­zwań, ja­kie sto­ją przed użyt­kow­ni­ka­mi i prze­strze­ga­ła, by nie trak­to­wać AI ja­ko tech­no­lo­gii, która ma użyt­kow­ni­ka za­stąpić w pew­nych ob­sza­rach, ale ja­ko na­rzędzie, które ma być je­go swo­istym „cy­fro­wym asy­sten­te­m”, wspie­ra­jąc go w różnych sfe­rach ży­cia. Wska­zy­wa­ła na pro­ble­my, na ja­kie na­po­ty­ka­ją fir­my two­rzące mo­de­le ge­ne­ra­tyw­ne AI, np. w kon­te­kście wła­sno­ści in­te­lek­tu­al­nej i praw au­tor­skich (zwłasz­cza w ob­sza­rze mu­zy­ki czy fil­mu). Za­pre­zen­to­wa­ła w prak­ty­ce mo­żli­wo­ści wy­bra­nych apli­ka­cji do two­rze­nia wi­deo.
Na­wi­ązu­jąc do ksi­ążki swo­je­go współau­tor­stwa, wska­za­ła na po­ja­wia­jące się, no­we stan­dar­dy two­rze­nia tre­ści, gdzie AI mo­że być po­moc­nym na­rzędziem nie tyl­ko uła­twia­jącym funk­cjo­no­wa­nie, ale też zwi­ęk­sza­jącym wy­daj­no­ść pra­cy np. mar­ke­te­rów. Tu po­wo­ła­ła się na ba­da­nia prze­pro­wa­dzo­ne wspól­nie przez kil­ka ośrod­ków aka­de­mic­kich (m.in. Cam­pus AI, z którym rów­nież jest zwi­ąza­nia).
Na za­ko­ńcze­nie za­pre­zen­to­wa­ła różne na­rzędzia, ba­zu­jące na sztucz­nej in­te­li­gen­cji, m.in. mo­de­le ge­ne­ra­tyw­ne, wy­szu­ki­war­ki tre­ści. Pod­su­mo­wu­jąc raz jesz­cze

pod­kre­śli­ła, że klu­czo­we jest zro­zu­mie­nie idei AI i wła­ści­we jej wy­ko­rzy­sty­wa­nie – w spo­sób nor­ma­tyw­ny. Ozna­cza to łącze­nie cech ludz­kich i na­szych wła­snych umie­jęt­no­ści z po­ten­cja­łem wy­so­ko­wy­daj­ne­go na­rzędzia, ja­kim sta­ła się AI.

Ky­ana As­sist – czat­bot Ko­enig & Bau­er dla użyt­kow­ni­ków ma­szyn Ra­pi­da
Od­po­wie­dzią fir­my Ko­enig & Bau­er na dy­na­micz­ny roz­wój AI i za­in­te­re­so­wa­nie tą tech­no­lo­gią ze stro­ny dru­ka­rń jest stwo­rzo­ny z my­ślą o użyt­kow­ni­kach ar­ku­szo­wych ma­szyn of­f­se­to­wych Ra­pi­da de­dy­ko­wa­ny im czat­bot – Ky­ana As­sist, zin­te­gro­wa­ny z por­ta­lem klienc­kim MyKy­ana. Je­go kon­cep­cja wpi­su­je się w zde­fi­nio­wa­ną już wie­le lat te­mu przez nie­miec­ki kon­cern kon­cep­cją Se­rvi­ce 4.0.
„Ky­ana As­sist to nic in­ne­go, jak cy­fro­wy asy­stent, tj. ba­zu­jący na ge­ne­ra­tyw­nej AI czat­bot, po­zwa­la­jący ope­ra­to­rom ma­szyn Ra­pi­da bądź oso­bom od­po­wie­dzial­nym za re­ali­zo­wa­ną na nich pro­duk­cję na na­tych­mia­sto­we zna­le­zie­nie od­po­wie­dzi na nur­tu­jące ich py­ta­nia czy pro­ble­my po­ja­wia­jące się pod­czas pro­ce­su dru­ko­wa­nia – tłu­ma­czy Pa­weł Kra­sow­ski – Tech­no­lo­gy & Pro­duct Ma­na­ger. – Czat­bot jest do­stęp­ny w try­bie 24/7, wi­ęc po­zwa­la re­ago­wać na­tych­miast, gdy trze­ba zna­le­źć in­for­ma­cję o sta­tu­sie ma­szyny, re­ali­zo­wa­nym zle­ce­niu czy po­zy­skać od­po­wie­dź do­ty­czącą eks­plo­ata­cji, kon­ser­wa­cji czy ser­wi­so­wa­nia. To zna­cząco skra­ca pro­ces po­zy­ski­wa­nia nie­zbęd­ne­go wspar­cia, a w efek­cie – zwi­ęk­sza rze­czy­wi­sty czas eks­plo­ata­cji ma­szyny”.
Grze­gorz Szym­czy­kow­ski do­da­je: „Ky­ana As­sist to re­wo­lu­cyj­ne na­rzędzie pod wie­lo­ma względa­mi, ta­kże w kon­te­kście bez­po­śred­nie­go i na­tych­mia­sto­we­go do­stępu do sze­ro­kiej wie­dzy o ma­szy­nie, znaj­du­jącej się w par­ku sprzęto­wym jej użyt­kow­ni­ka.
Wkrót­ce po­ja­wi się tu jesz­cze jed­na, nie­zwy­kle przy­dat­na i po­żąda­na funk­cja – Ky­ana
Da­ta, umo­żli­wia­jąca ana­li­zę da­nych pro­duk­cyj­nych, jak też ob­słu­gę pli­ków ze zle­ce­niem bez­po­śred­nio z po­zio­mu pro­gra­mu”.

Słów kil­ka o zmia­nach w Ko­enig & Bau­er i sy­tu­acji na ryn­ku CEE
Spot­ka­nie by­ło też oka­zją dla fir­my Ko­enig & Bau­er do po­dzie­le­nia się z jej pol­ski­mi klien­ta­mi in­for­ma­cja­mi o zmia­nach, ja­kie nie­daw­no za­szły w jej struk­tu­rach (obec­nie są oni ob­słu­gi­wa­ni przez dział Pa­per & Pac­ka­ging She­et­fed Sy­stems – P&P), jak też o pla­no­wa­nych przez nią no­wych roz­wi­ąza­niach tech­no­lo­gicz­nych (m.in. w ob­sza­rze prze­twa­rza­nia tek­tu­ry fa­li­stej oraz dru­ku cy­fro­we­go).

Grze­gorz Szym­czy­kow­ski, który pro­wa­dził pre­zen­ta­cję, wska­zy­wał na ma­szy­ny ar­ku­szo­we (których użyt­kow­ni­cy sta­no­wią gros obec­nych na spo­tka­niu osób) ja­ko naj­sil­niej­szy seg­ment w ofer­cie dzia­łu P&P, ze zna­czący­mi udzia­ła­mi Ko­enig & Bau­er w ryn­ku CEE. Wy­so­ką dy­na­mi­kę wzro­stu od­no­to­wu­ją jej roz­wi­ąza­nia post­press – do­ty­czy to przede wszyst­kim skła­dar­ko­-skle­ja­rek i ma­szyn do sztan­co­wa­nia. Du­ży po­ten­cjał Ko­enig & Bau­er do­strze­ga w seg­men­cie ma­szyn flek­so­gra­ficz­nych do za­dru­ko­wy­wa­nia tek­tu­ry fa­li­stej.
Na za­ko­ńcze­nie Grze­gorz Szym­czy­kow­ski przed­sta­wił krót­ko obec­ną sy­tu­ację na ryn­ku
CEE, m.in. w kon­te­kście war­to­ści tu­tej­sze­go ryn­ku pro­duk­cji opa­ko­wań oraz pro­gno­zo­wa­ne­go wzro­stu ich sprze­da­ży do ro­ku 2028 (rów­nież w od­nie­sie­niu do po­szcze­gól­nych seg­men­tów i bra­nż).

„Wie­le za­pre­zen­to­wa­nych na spo­tka­niu in­for­ma­cji i pro­gnoz po­zwa­la my­śleć po­zy­tyw­nie za­rów­no nam jak i klien­tom, których ob­słu­gu­je­my – mówi Pa­weł Kra­sow­ski. – Ma­my na­dzie­ję, że kon­wen­cja na­sze­go spo­tka­nia, je­go te­ma­ty­ka i wie­dza, ja­ką tu prze­ka­za­li­śmy, oka­żą się przy­dat­ne i cen­ne w ich co­dzien­nej dzia­łal­no­ści. Dzi­ęku­je­my za licz­ne przy­by­cie, jak rów­nież za za­ufa­nie ja­kim ob­da­rza­cie pa­ństwo Ko­enig & Bau­er, nie­jed­no­krot­nie współpra­cu­jąc z na­mi od wie­lu lat, a na­wet de­ka­d”.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji Po­li­gra­ficz­nej Agen­cji In­for­ma­cyj­nej

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści