Pro Car­ton Su­rvey 2025: Kosz­ty ży­cia i zmia­ny kli­ma­tu to głów­ne oba­wy kon­su­men­tówPoprzedni artykuł 

We­dług no­we­go ba­da­nia zle­co­ne­go przez Pro Car­ton, kosz­ty ży­cia są obec­nie naj­wa­żniej­szym czyn­ni­kiem wpły­wa­jącym na za­cho­wa­nia kon­su­men­tów, a tuż za ni­mi pla­su­ją się zmia­ny kli­ma­tycz­ne. Ba­da­nie „2025 Eu­ro­pe­an Con­su­mer Pac­ka­ging Per­cep­tions Su­rvey”, prze­pro­wa­dzo­ne wśród po­nad 5000 kon­su­men­tów w Niem­czech, Fran­cji, Wło­szech, Hisz­pa­nii i Wiel­kiej Bry­ta­nii, ana­li­zu­je zmie­nia­jące się po­sta­wy wo­bec zrów­no­wa­żo­ne­go roz­wo­ju, pre­fe­ren­cje do­ty­czące opa­ko­wań i ro­lę firm w sta­wia­niu czo­ła wy­zwa­niom śro­do­wi­sko­wym.

Kwe­stie fi­nan­so­we w cen­trum uwa­gi

Wy­ni­ki po­ka­zu­ją, że oba­wy kon­su­men­tów ule­gły zmia­nie, a 66% Eu­ro­pej­czy­ków po raz pierw­szy wy­mie­nia kosz­ty utrzy­ma­nia ja­ko głów­ne zmar­twie­nie, wy­prze­dza­jąc zmia­ny kli­ma­tycz­ne (62%). Oba­wy fi­nan­so­we są naj­bar­dziej wi­docz­ne w Wiel­kiej Bry­ta­nii, gdzie 79% re­spon­den­tów wy­mie­nia je ja­ko swo­je naj­wi­ęk­sze zmar­twie­nie. Nie­pew­no­ść geo­po­li­tycz­na rów­nież ma du­że zna­cze­nie, zwłasz­cza w Niem­czech, gdzie 65% kon­su­men­tów jest za­nie­po­ko­jo­nych tr­wa­jący­mi kon­flik­ta­mi.

Jed­nak po­mi­mo tych wy­zwań go­spo­dar­czych i po­li­tycz­nych, kwe­stia zrów­no­wa­żo­ne­go roz­wo­ju po­zo­sta­je na szczy­cie li­sty prio­ry­te­tów kon­su­men­tów. 57% re­spon­den­tów stwier­dzi­ło, że zrów­no­wa­żo­ny styl ży­cia stał się dla nich wa­żniej­szy w ci­ągu ostat­nie­go ro­ku, przy czym na­stro­je te są szcze­gól­nie sil­ne w Hisz­pa­nii (64%) i we Wło­szech (65%).

Zrów­no­wa­żo­ny roz­wój po­zo­sta­je w cen­trum uwa­gi

Kon­su­men­ci na­dal po­dej­mu­ją kon­kret­ne wy­si­łki w ce­lu zmniej­sze­nia swo­je­go wpły­wu na śro­do­wi­sko. Ba­da­nie po­ka­zu­je, że kon­su­men­ci uwa­ża­ją re­cy­kling za naj­lep­szy spo­sób na po­wstrzy­ma­nie zmian kli­ma­tycz­nych, a 67% z nich twier­dzi, że jest to ich pierw­szy wy­bór. 62% kon­su­men­tów zwi­ęk­szy­ło swo­je dzia­ła­nia w za­kre­sie re­cy­klingu w ci­ągu ostat­nich 12 mie­si­ęcy, przy czym oso­by po­wy­żej 60. ro­ku ży­cia wy­ka­za­ły naj­wy­ższy wzrost wska­źni­ków re­cy­klingu na po­zio­mie 70%.

Pre­fe­ren­cje dla zrów­no­wa­żo­nych roz­wi­ązań opa­ko­wa­nio­wych na­dal ro­sną, a 89% kon­su­men­tów twier­dzi, że pre­fe­ru­je kar­ton za­miast pla­sti­ku, gdy ma wy­bór – wzrost z 87% w 2024 r. Ro­snąca licz­ba kon­su­men­tów re­zy­gnu­je rów­nież z opa­ko­wań pla­sti­ko­wych, a 37% świa­do­mie ogra­ni­cza kon­sump­cję to­wa­rów owi­ni­ętych w fo­lię. Wy­bie­ra­jąc opa­ko­wa­nie, 65% twier­dzi, że ła­two­ść re­cy­klin­gu jest klu­czo­wym czyn­ni­kiem, obok mo­żli­wo­ści po­now­ne­go za­mkni­ęcia i wy­ko­rzy­sta­nia na­tu­ral­nych, od­na­wial­nych ma­te­ria­łów.

Wzro­sło rów­nież za­ufa­nie kon­su­men­tów do ich wie­dzy na te­mat re­cy­klin­gu, przy czym 84% re­spon­den­tów jest prze­ko­na­nych o swo­jej zdol­no­ści do roz­różnia­nia ma­te­ria­łów na­da­jących się do re­cy­klin­gu. Zau­fa­nie to jest naj­wy­ższe w przy­pad­ku kar­to­nu i tek­tu­ry fa­li­stej: od­po­wied­nio 83% i 85% kon­su­men­tów uwa­ża, że ma­te­ria­ły te mo­żna z po­wo­dze­niem pod­dać re­cy­klin­go­wi. Ba­da­nie z 2025 r. jest dru­gim – po ze­szło­rocz­nym – w którym opa­ko­wa­nia na ba­zie włókien wy­prze­dza­ją szkło pod względem za­ufa­nia kon­su­men­tów, odzwier­cie­dla­jąc ro­snącą świa­do­mo­ść ko­rzy­ści dla śro­do­wi­ska.

Po­strze­ga­nie ma­rek i firm przez kon­su­men­tów

Ba­da­nie wy­ka­za­ło rów­nież, że kon­su­men­ci ocze­ku­ją od firm wi­ęk­szej od­po­wie­dzial­no­ści w wal­ce ze zmia­na­mi kli­ma­tycz­ny­mi. Cho­ciaż zrów­no­wa­żo­ne prak­ty­ki są co­raz częściej włącza­ne do co­dzien­ne­go ży­cia, 79% re­spon­den­tów uwa­ża, że na­le­ży zro­bić wi­ęcej. Po­nad po­ło­wa kon­su­men­tów uwa­ża, że pro­du­cen­ci ma­rek po­no­szą naj­wi­ęk­szą od­po­wie­dzial­no­ść za zmniej­sze­nie ilo­ści od­pa­dów opa­ko­wa­nio­wych, pod­czas gdy 21% uwa­ża, że sa­mi kon­su­men­ci ma­ją ta­ki obo­wi­ązek. 14% ocze­ku­je, że rządy po­dej­mą dzia­ła­nia, a 8% uwa­ża, że wi­ęk­szą ro­lę do ode­gra­nia ma­ją sprze­daw­cy de­ta­licz­ni.

Zrów­no­wa­żo­ny roz­wój ma rów­nież bez­po­śred­ni wpływ na lo­jal­no­ść wo­bec mar­ki. Cz­te­rech na dzie­si­ęciu kon­su­men­tów w Eu­ro­pie zmie­ni­ło mar­kę w ci­ągu ostat­nie­go ro­ku ze względu na oba­wy zwi­ąza­ne z opa­ko­wa­nia­mi, przy czym ma­te­ria­ły nie­na­da­jące się do re­cy­klin­gu są wy­mie­nia­ne ja­ko głów­ny po­wód zmia­ny. Młod­si kon­su­men­ci są si­łą na­pędo­wą tej zmia­ny, a 57% osób w wie­ku 18–29 lat zmie­nia mar­ki na al­ter­na­tyw­ne ze względu na oba­wy zwi­ąza­ne ze zrów­no­wa­żo­nym roz­wo­jem. Klu­czo­wym czyn­ni­kiem po­zo­sta­je jed­nak przy­stęp­no­ść ce­no­wa:

64% kon­su­men­tów twier­dzi, że wy­bie­rze zrów­no­wa­żo­ne pro­duk­ty tyl­ko wte­dy, gdy będą one kosz­to­wać ty­le sa­mo, co kon­wen­cjo­nal­ne al­ter­na­ty­wy.

Ko­men­tu­jąc wy­ni­ki ba­da­nia, Win­fried Müh­ling, dy­rek­tor ds. mar­ke­tin­gu i ko­mu­ni­ka­cji w Pro Car­ton, po­wie­dział: „Po­mi­mo tr­wa­jącej pre­sji fi­nan­so­wej, ja­sne jest, że zrów­no­wa­żo­ny roz­wój i re­cy­kling po­zo­sta­ją naj­wa­żniej­szy­mi prio­ry­te­ta­mi dla eu­ro­pej­skich kon­su­men­tów. Wy­ni­ki po­ka­zu­ją, że mar­ki ma­ją mo­żli­wo­ść ob­jęcia ro­li li­de­ra w za­kre­sie zrów­no­wa­żo­nych opa­ko­wań, zwłasz­cza je­śli cho­dzi o zrów­no­wa­że­nie przy­stęp­nej ce­ny i od­po­wie­dzial­no­ści za śro­do­wi­sko. Kar­ton na­dal jest pre­fe­ro­wa­nym wy­bo­rem, wzmac­nia­jąc swo­ją re­pu­ta­cję ja­ko nie­za­wod­ne roz­wi­ąza­nie opa­ko­wa­nio­we na­da­jące się do re­cy­klingu. Jest to klu­czo­wy mo­ment dla firm, aby wpro­wa­dzać in­no­wa­cje w spo­sób zrów­no­wa­żo­ny, spe­łniać ocze­ki­wa­nia kon­su­men­tów i przy­czy­niać się do kon­ku­ren­cyj­nej go­spo­dar­ki o obie­gu za­mkni­ęty­m”.

Pe­łny ra­port „2025 Eu­ro­pe­an Con­su­mer Pac­ka­ging Per­cep­tions Su­rvey” mo­żna zna­le­źć tu­taj: https://www.pro­car­ton.co­m/.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji fir­my Pro Car­ton

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści