Innowacyjny system niezależnych napędów cylindrów płytowych DriveTronic SPC pojawił się w ofercie KBA we wrześniu 2007 roku, po przejściu licznych, intensywnych testów u klientów firmy. Jego pierwsza prezentacja dla szerokiej publiczności miała miejsce na targach drupa 2008 – wówczas rozwiązanie to demonstrowano na pracującej na stoisku KBA maszynie KBA Rapida 106. System DriveTronic SPC, umożliwiający niezwykle szybką zmianę form drukowanych i zleceń, pozwolił jej osiągnąć tytuł „mistrza świata w narządzaniu maszyny w klasie urządzeń pełnoformatowych”. Zaś maszyny KBA Rapida 106 w różnych konfiguracjach, wyposażone w system DriveTronic SPC, zaczęły znajdować nabywców wśród drukarń z całego świata. Z uwagi na fakt, że formy drukowe są w nich zmieniane podczas mycia i innych czynności związanych z narządem maszyny, rzeczywisty czas związany z tą fazą procesu produkcyjnego równa się zeru. Co bardzo istotne, system DriveTronic SPC jest kompatybilny z innym stworzonym przez KBA systemem, dedykowanym dla maszyn arkuszowych (który firma oferuje dziś jako jedyny producent) – KBA Flying JobChange, umożliwiającym zmianę zleceń „w locie” – bez konieczności zatrzymywania urządzenia.
KBA DriveTronic SPC podbija świat
Ponad połowa spośród stu sprzedanych do tej pory maszyn z rodziny KBA Rapida 106, wyposażonych w dedykowany system niezależnego napędu cylindrów płytowych, to modele 8- i 10-kolorowe (a także dłuższe) z systemem odwracania arkusza i jednym lub większą liczbą zespołów lakierujących. Rozwiązanie to znajduje zastosowanie także w maszynach z mniejszą liczbą agregatów drukujących. Na jego zakup decydują się zarówno drukarnie akcydensowe jak i opakowaniowe. Około 40% nowych kontraktów podpisywanych obecnie przez KBA na dostawę modelu KBA Rapida 106 uwzględnia maszyny wyposażone w to innowacyjne rozwiązanie. Wśród europejskich drukarń, które doceniły jego zalety, są także firmy z Polski.
Innowacyjna koncepcja napędu cylindrów formowych
Pomimo iż DriveTronic SPC jest kluczowym rozwiązaniem w procesie narządzania maszyny, jest on tylko jednym z wielu modułów wchodzących w skład kompleksowego systemu DriveTronic. Na przykład 75% wszystkich nowych linii produkcyjnych KBA Rapida 106 posiada system nakładania bez marki bocznej DriveTronic SIS – unikalną funkcję, będącą idealnym rozwiązaniem w przypadku wysokowydajnych maszyn arkuszowych pracujących z prędkością 18 tys. ark/h, zapewniającą większą ilość czasu na odpowiednie spozycjonowanie arkusza.
Innym rozwiązaniem oferowanym wyłącznie przez KBA jest samonakładak DriveTronic Feeder, będący standardem w przypadku wszystkich modeli pełno- i wielkoformatowych. Elektronicznie sterowane pojedyncze napędy przejmują wszystkie funkcje transportu arkusza aż do pierwszego zespołu drukującego. W przypadku zatrzymania maszyny DriveTronic Feeder umożliwia transport arkuszy ze stołu spływowego z powrotem na stos. Funkcja ta jest nieosiągalna w konwencjonalnych systemach nakładania. Co oczywiste, wyeliminowanie zbędnych elementów mechanicznych wiąże się z możliwością zastosowania tu wielu funkcji wstępnego ustawiania parametrów maszyny.