Livonia Print: jak odnieść sukces na trudnym rynku produkcji dziełowejPoprzedni artykuł 

Jacek Kobyliński - dyrektor zarządzający Müller Martini Sp. z o.o. (z lewej) i Trond Erik Isaksen - właściciel drukarni Livonia Print przy niedawno zainstalowanej linii do oprawy twardej Müller Martini Colibri/Diamant 60
Jacek Kobyliński - dyrektor zarządzający Müller Martini Sp. z o.o. (z lewej) i Trond Erik Isaksen - właściciel drukarni Livonia Print przy niedawno zainstalowanej linii do oprawy twardej Müller Martini Colibri/Diamant 60
Livonia Print z siedzibą w Rydze to jeden z największych zakładów poligraficznych na Łotwie i w całym regionie Europy Środkowej, specjalizujących się w produkcji dziełowej. To także firma, która odnotowuje na swoim koncie sukcesy mimo trudnej sytuacji rynkowej. Działająca od 2007 roku, konsekwentnie realizuje przyjętą strategię, koncentrując się na produkcji wysokojakościowych książek, głównie w oprawie twardej. Jej odbiorcami są wydawcy dziełowi, przede wszystkim skandynawscy. Równie bliskie relacje Livonia Print zbudowała z dwoma strategicznymi partnerami technologicznymi, wśród których od początku jej działania jest firma Müller Martini.

Skandynawska filozofia biznesu podstawą sukcesu

Trond Erik Isaksen – właściciel drukarni Livonia Print – podkreśla, że sukces jego firmy wynika przede wszystkim z przyjętych i konsekwentnie realizowanych założeń biznesowych. Mimo niełatwego rynku, na jakim przyszło jej działać, Livonia Print do dziś pozostaje wierna książce. Koncentracja na tym produkcie gwarantuje jednocześnie specjalizację i niezawodność, a to doceniają jej klienci. Przez te wszystkie lata nie zdarzyło się, by choć jeden klient zrezygnował ze współpracy z nami – mówi właściciel drukarni.
Kolejny ważny element to przyjęta przez Livonia Print strategia zakładająca oferowanie produktów najwyższej jakości, głównie w oprawie złożonej. Firma z założenia nie bierze udziału w wyniszczającej wojnie cenowej, bazując na zaufaniu swoich klientów, gotowych zapłacić nieco więcej za najwyższej jakości produkt. Jej odbiorcy to głównie wydawnictwa ze Skandynawii – tu właśnie Livonia Print posiada swoich kluczowych klientów, tu też koncentruje swoje działania marketingowe, m.in. poprzez udział w targach książki w Goeteborgu.
Firma postawiła też na długotrwałą relację z partnerami technologicznymi, opierając swój park sprzętowy – w poszczególnych obszarach produkcji – na jednym dostawcy. Uznaliśmy, że dzięki temu nasza wydajność oraz ekonomika produkcji będą o wiele wyższe – mówi Trond Erik Isaksen. – Przy kolejnych inwestycjach nasi pracownicy mogą spodziewać się sprzętu, który już w dużej mierze znają. Oznacza to z jednej strony oszczędności w szkoleniach, z drugiej – posiadanie zdublowanych linii produkcyjnych, będących dla siebie zabezpieczeniem na wypadek awarii. Firma przykłada też dużą wagę do regularnych przeglądów maszyn oraz szkoleń. Dzięki temu jesteśmy pewni swojej jakości i niezawodności i możemy skupić się na najwyższej jakości obsłudze naszych klientów – dodaje Janina Bluma, dyrektor sprzedaży Livonia Print.

Książka ponad wszystko

Livonia Print od początku postawiła na wydajną produkcję wysokiej jakości czarno-białych i kolorowych, średnionakładowych książek w oprawie twardej i miękkiej. Duże wrażenie robią znaczące wzrosty obrotów odnotowywane przez firmę we wszystkich latach działania (ostrożne prognozy na rok bieżący wynoszą 16%) oraz jej rosnąca pozycja nie tylko na krajowym rynku. Obecnie, z przychodami sięgającymi 21 mln euro Livonia Print jest największym na Łotwie eksporterem towarów i usług, i to przy uwzględnieniu wszystkich branż. Jej odbiorcami są przede wszystkim wydawcy z Norwegii (46%), Szwecji (30%) i Danii (17%). Miesięcznie wytwarza się tu ok. 1,8 mln książek w oprawie twardej (stanowiącej ok. 65% zleceń) i miękkiej. Wydajność ta została znacznie zwiększona w tym roku, po kolejnych inwestycjach w sprzęt drukujący i introligatorski. Mówi Janina Bluma: W procesach klejenia zwiększyliśmy ją o 100% – z 1 mln do 2 mln bloków książkowych. Podobny skok – z 800 tys. do 1,8 mln egzemplarzy – odnotowaliśmy w zakresie oprawy twardej. Obecnie efektywny czas pracy wszystkich urządzeń introligatorskich wynosi 83-85%, więc z jednej strony – mamy wolne moce w razie nagłych zamówień, z drugiej zaś – bez żadnych zagrożeń możemy obsługiwać około dwustu stałych klientów. Jest też czas na przeglądy prewencyjne, konserwacje czy ewentualne naprawy.
Dziś Livonia Print może zaoferować swoim klientom wykonanie pod jednym dachem wszystkich procesów poligraficznych z wyjątkiem lakierowania UV i sztancowania – te w razie potrzeby zlecane są podwykonawcom.

Najwyższa jakość w szwajcarskim wydaniu

Poszukując w 2006 roku partnera technologicznego w zakresie opraw książkowych kierownictwo Livonia Print podjęło rozmowy z najważniejszymi dostawcami tego typu rozwiązań. Wśród nich znalazła się firma Müller Martini Sp. z o.o., która – poza Polską – jest też odpowiedzialna za rynki Litwy i Łotwy. Jej przedstawiciele nie tylko pomogli nam odpowiednio skonfigurować sprzęt, ale też zaoferowali pomoc i wsparcie w pozyskaniu finansowania inwestycji – mówi Janina Bluma. W efekcie niespełna rok później w drukarni rozpoczęły pracę: linia do oprawy twardej Diamant 30, linia do oprawy bezszyciowej Acoro A5, a także system szycia nićmi bloków książkowych - modułowy Ventura Connect i pojedynczy Ventura Book. Pozytywne doświadczenia ze sprzętem szwajcarskiego producenta zaowocowały kolejnym dużym kontraktem, zrealizowanym w pierwszej połowie tego roku, obejmującym podobną konfigurację sprzętową, ale o wyższej wydajności i automatyce: linię Colibri/Diamant MC 60 oraz drugi system modułowy Ventura Connect.
Inwestycje te zostały niejako „wymuszone” przez naszych klientów – mówi Janina Bluma. – W pewnym momencie doszliśmy bowiem do granicy naszych mocy produkcyjnych, więc – aby obsłużyć wszystkie zlecenia – musieliśmy zakupić jeszcze szybsze, udoskonalone rozwiązania, także w zakresie introligatorni.
Jacek Kobyliński, dyrektor zarządzający Müller Martini Sp. z o.o., dodaje: Bardzo się cieszymy, że już po raz drugi zaproszono nas do projektu inwestycyjnego realizowanego przez Livonia Print. Dynamiczny rozwój tej firmy to najlepszy przykład tego, że konsekwencja w działaniu, koncentracja na wybranym asortymencie produkcji, stała współpraca z partnerami technologicznymi i odpowiednia kultura biznesowa w relacjach z klientami mogą stanowić podstawę sukcesu nawet na tak trudnym rynku, jakim jest produkcja dziełowa. Mamy nadzieję, że przypadek Livonia Print stanie się inspiracją dla innych drukarń dziełowych z naszego regionu, które – pomimo niełatwej sytuacji gospodarczej – wciąż widzą książkę jako podstawę swojej produkcji.

Na podstawie informacji PAI PrintinPoland.com

 Produkcja: WebFabrika 1999-2024 | Kontakt | Regulamin | Polityka Prywatności