Pan­to­ne i X-Ri­te za­pre­zen­to­wa­ły Pan­to­neLIVEPoprzedni artykuł 

Fir­my X-Ri­te Inc. i na­le­żąca do niej Pan­to­ne LLC po­in­for­mo­wa­ły o stwo­rze­niu Pan­to­neLIVE – sys­te­mu zdal­nej kon­tro­li i stan­da­ry­za­cji bar­wy, umo­żli­wia­jące­go sta­ły do­stęp do zde­fi­nio­wa­nych wzor­ców bar­wy – barw fi­mo­wych pro­du­cen­tów z różnych bra­nż. Jest to pierw­sza usłu­ga ofe­ro­wa­na przez jed­nost­ke bi­zne­so­wą Pan­to­ne Di­gi­tal – no­wo utwo­rzo­ny od­dział fir­my X-Ri­te, łączący w so­bie wie­lo­let­nie do­świad­cze­nia fir­my Pan­to­ne w dzie­dzi­nie wzor­co­wa­nia barw i bo­ga­tą wie­dzę na­uko­wą i tech­no­lo­gicz­ną o bar­wie fir­my X-Ri­te, świa­to­we­go li­de­ra w tym ob­sza­rze.

Wie­lu pro­du­cen­tów mar­ko­wych dóbr – od cze­ko­la­dy, po­przez szam­pa­na, na na­po­jach ga­zo­wa­nych ko­ńcząc – do­świad­czy­ło w ostat­nich la­tach podra­bia­nia, oszustw i wy­ni­ka­jącej z te­go kon­ster­na­cji klien­tów. We wszyst­kich te­go ty­pu przy­pad­kach „łu­pe­m” firm podra­bia­jących wy­ro­by pa­dły rów­nież bar­wy, ma­jące iden­ty­fi­ko­wać da­ną mar­kę. W woj­ny praw­ne o okre­śle­nie i po­sia­da­nie barw fir­mo­wych by­ły ostat­nio za­an­ga­żo­wa­ne ta­kie fir­my jak Cad­bu­ry czy Veu­ve Cli­cqu­ot, zaś Ch­ri­stian Lo­ubo­utin wal­czył o przy­zna­nie zna­ku to­wa­ro­we­go na za­pro­jek­to­wa­ne przez sie­bie i opa­trzo­ne wła­snym pod­pi­sem czer­wo­ne szpil­ki. Gdy bar­wa jest ści­śle zwi­ąza­na z to­żsa­mo­ścią mar­ki, ja­kie­kol­wiek od­stęp­stwa od niej mo­gą pro­wa­dzić do utra­ty za­ufa­nia ze stro­ny kon­su­men­tów i strat w sprze­da­ży.
Z nie­daw­nych ba­dań prze­pro­wa­dzo­nych przez Pan­to­ne Co­lor In­sti­tu­te wy­ni­ka, że po­nad 70% firm uzna­ło, iż wła­ści­we zde­fi­nio­wa­ne ko­lo­ru fir­mo­we­go, a ta­kże do­kład­no­ść i sta­bil­no­ść w je­go utrzy­ma­niu na wy­ro­bach czy opa­ko­wa­niach jest nie­zwy­kle istot­na dla ca­łej dzia­łal­no­ści. 42% an­kie­to­wa­nych wska­za­ło, że wy­zwa­nia zwi­ąza­nie z za­cho­wa­niem wła­ści­wego ko­lo­ru ne­ga­tyw­nie od­bi­ja­ją się na ich przed­si­ębior­stwach. Nie­mal 50 lat te­mu fir­ma Pan­to­ne wpro­wa­dzi­ła na ry­nek stan­da­ry­za­cję. Hi­sto­rycz­nie rzecz uj­mu­jąc, ana­lo­go­wy pro­ces ba­zu­jący na wie­ko­wej al­che­mii ko­lo­rów, dru­ku i pro­duk­cji, zo­stał wzbo­ga­co­ny o od­po­wied­nią tech­no­lo­gię cha­rak­te­ry­stycz­ną dla ery cy­fro­wej – mówi Ron Po­te­sky, wi­ce­pre­zes i dy­rek­tor ge­ne­ral­ny Pan­to­ne. – Pan­to­neLIVE di­gi­ta­li­zu­je ten pro­ces, po­zwa­la­jąc na prze­jście od wi­zu­al­nej, su­biek­tyw­nej oce­ny do sta­łej i po­wta­rzal­nej pro­ce­du­ry. W efek­cie znacz­nie zre­du­ko­wa­na jest licz­ba prze­sto­jów w pro­duk­cji i po­pra­wia­na ca­łko­wi­ta wy­daj­no­ść przed­si­ębior­stwa.
Pan­to­ne­LIVE ozna­cza dla pro­du­cen­tów ma­rek wręcz trans­for­ma­cyj­ną zmia­nę w ob­sza­rze za­rządza­nia bar­wą w ca­łym ła­ńcu­chu do­staw – do­da­je Tom Vac­chia­no, pre­zes i CEO fir­my X-Ri­te. – Dr So­nia Me­gert, której wi­zja cy­fro­we­go ła­ńcu­cha do­staw sta­łą się pod­sta­wą stwo­rze­nia Pan­to­ne­LIVE, będzie kie­ro­wa­ła no­wo po­wo­ła­ną do ży­cia jed­nost­ką bi­zne­so­wą Pan­to­ne Di­gi­tal.
Sta­bil­ne w ska­li glo­bal­nej stan­dar­dy ko­lo­ry­stycz­ne są nie­zbęd­ne do za­cho­wa­nia to­żsa­mo­ści kor­po­ra­cyj­nej. Z uwa­gi na ła­ńcu­chy do­staw, skła­da­jące się z se­tek różnych podmio­tów zlo­ka­li­zo­wa­nych na ca­łym świe­cie, kor­po­ra­cje przy­kła­da­ją ol­brzy­mią wa­gę do kon­tro­li i za­cho­wa­nia sta­bil­no­ści ko­lo­ry­stycz­nej swo­ich ma­rek – tłu­ma­czy dr So­nia Me­gert. – Pan­to­ne­LIVE to dy­na­micz­ny eko­sys­tem, otwar­ty na wszyst­kich uczest­ni­ków ła­ńcu­cha do­staw, do­star­cza­jący sta­bil­nych ko­lo­rów w ca­łym cy­klu pro­duk­cji opa­ko­wa­nia – od pro­jek­tu na do­stawie na półki skle­po­we sko­ńczyw­szy.

Stan­dar­dy ko­lo­rów fir­mo­wych są naj­wa­żniej­szą skła­do­wą sys­te­mu Pan­to­ne­LIVE; po­zy­ski­wa­ne są one z praw­dzi­wej far­by na rze­czy­wi­stym podło­żu przy uży­ciu od­po­wied­nie­go pro­ce­su dru­ko­wa­nia. To po­zwa­la wła­ści­cie­lom ma­rek prze­wi­dy­wać jak kor­po­ra­cyj­ne ko­lo­ry spe­cjal­ne będą wy­glądać po na­nie­sie­niu na różne­go ro­dza­ju ma­te­ria­ły, cho­ćby tek­tu­rę fa­li­stą o od­cie­niu brązo­wym, prze­zro­czy­stą fo­lię czy bia­ły po­li­pro­py­len. Skła­do­we ko­lo­rystyczne da­nej mar­ki, ana­lo­gicz­nie do ko­lo­rystycznego DNA, są za­rządza­ne i utrzy­my­wa­ne w bez­piecz­nej, zdal­nej ba­zie da­nych, co za­pew­nia wła­ści­wą ko­mu­ni­ka­cję ko­lo­rystyczną dla wszyst­kich do­staw­ców, na ca­łym świe­cie.
Ko­rzy­ści wy­ni­ka­jące z za­sto­so­wa­nie Pan­to­ne­LIVE są oczy­wi­ste – mówi Ni­gel Dic­kie, dy­rek­tor ds. kor­po­ra­cyj­nych i rządo­wych w fir­mie He­inz. – Cy­fro­we na­rzędzia da­ły nam nie­spo­ty­ka­ną do­tąd kon­tro­lę i sta­bil­no­ść przy za­sto­so­wa­niu różnych pro­ce­sów i podło­ży dru­ko­wych. We wszyst­kich wy­ko­rzy­sty­wa­nych przez nas ro­dza­jach opa­ko­wań od­no­to­wa­li­śmy re­duk­cję od­chy­leń ko­lo­ry­stycz­nych rzędu 50%. Osz­czędza­my rów­nież wie­le cza­su dzi­ęki usta­no­wie­niu jed­ne­go wzor­ca bar­wy, który na­stęp­nie po­ja­wia się we wszyst­kich pro­jek­tach opa­ko­wań He­inz Be­anz. Efek­ty wy­ko­rzy­sta­nia sys­te­mu dla opa­ko­wań Be­anz by­ły wręcz nie­wia­ry­god­ne, dla­te­go pla­nu­je­my za­sto­so­wa­nie Pan­to­ne­LIVE ta­kże przy pa­ko­wa­niu in­nych na­szych pro­duk­tów, m.in. zup He­inz i ma­ka­ro­nów do spa­ghet­ti Ho­ops.

Pod­czas gdy do­kład­nie od­wzo­ro­wa­ny ko­lor jest istot­ny dla za­cho­wa­nia to­żsa­mo­ści fir­mo­wej pa­ko­wa­nych dóbr kon­sump­cyj­nych, w bra­nży far­ma­ceu­tycz­nej ochro­na in­te­gral­no­ści mar­ki jest kwe­stią klu­czo­wą z uwa­gi na licz­ne przy­pad­ki podra­bia­nia le­ków, a co za tym idzie – na­ra­ża­nia zdro­wia pa­cjen­tów. Che­sa­pe­ake, glo­bal­ny pro­du­cent opa­ko­wań dla wie­lu świa­to­wych kon­cer­nów far­ma­ceu­tycz­nych, za­czął wy­ko­rzy­sty­wać Pan­to­ne­LIVE, by zwi­ęk­szyć sta­bil­no­ść ko­lorystyczną pro­du­ko­wa­nych opa­ko­wań. W przy­pad­ku far­ma­ceu­ty­ków oraz le­ków sprze­da­wa­nych w ap­te­kach na­wet naj­mniej­sze od­chy­le­nie ko­loru opa­ko­wa­nia od nor­my mo­że wzbu­dzić po­dej­rze­nia od­no­śnie sa­me­go me­dy­ka­men­tu i po­ja­wie­nia się na ryn­ku je­go podróbek.
W przy­pad­ku jed­ne­go z re­ali­zo­wa­nych zle­ceń fir­ma Che­sa­pe­ake by­ła w sta­nie zre­du­ko­wać od­chy­le­nia ko­lo­ry­stycz­ne aż o 84%, zwi­ęk­sza­jąc jed­no­cze­śnie kon­tro­lę nad ca­łym pro­ce­sem pro­duk­cji. W efek­cie wy­ko­na­ny na­kład nie za­wie­rał ani jed­nej błęd­nie wy­dru­ko­wa­nej pra­cy i zo­stał w ca­ło­ści za­ak­cep­to­wa­ny przez klien­ta. Pan­to­ne­LIVE ma jesz­cze je­den po­zy­tyw­ny aspekt w od­nie­sie­niu do dzia­łal­no­ści fir­my Che­sa­pe­ake. Do nie­daw­na by­ła ona zmu­szo­na do ma­ga­zy­no­wa­nia oko­ło 3 ty­si­ęcy różnych farb w swo­im za­kła­dzie pro­duk­cyj­nym w Le­ice­ster; obec­nie ich licz­ba spa­dła do 537, przy czym wy­bór do­stęp­nych ko­lo­rów pozo­stał na nie­zmie­nio­nym po­zio­mie.

Sy­stem Pan­to­ne­LIVE jest kom­pa­ty­bil­ny z wie­lo­ma opro­gra­mo­wa­nia­mi, za­wie­ra do­stęp­ne na ca­łym świe­cie rze­czy­wi­ste da­ne ko­lo­ry­me­trycz­ne dla se­tek ty­si­ęcy barw. Co wi­ęcej, współpra­cu­je on też z naj­now­szy­mi roz­wi­ąza­nia­mi tech­no­lo­gicz­ny­mi w za­kre­sie po­mia­ru bar­wy. To ozna­cza świad­cze­nie pro­fe­sjo­nal­nych usług uwzględ­nia­jących au­dy­ty ra­cjo­na­li­zu­jące wy­ko­rzy­sta­nie sys­te­mów work­flow i dzia­ła­nia w za­kre­sie ko­lo­ry­sty­ki, jak też do­sto­so­wa­ne do po­trzeb klien­ta pro­ce­du­ry ope­ra­cyj­ne, ofe­ro­wa­ne przez Pan­to­ne i X-Ri­te. Da­ne wid­mo­we barw – za­rów­no ogólnodo­stęp­ne jak i przy­go­to­wy­wa­ne na za­mówie­nie – po­dob­nie jak metada­ne, znaj­du­ją tu za­sto­so­wa­nie przy dy­gi­ta­li­za­cji ko­lo­rów fir­mo­wych. Cy­fro­we pa­le­ty są na­stęp­nie wzbo­ga­ca­ne, two­rząc nie­za­le­żne stan­dar­dy barw dla wie­lu różnych podło­ży.

Da­ne ko­lo­rów fir­mo­wych – po­dob­nie jak cy­fro­we wzor­ce bar­wy – są prze­cho­wy­wa­ne w bez­piecz­nych, zdal­nych por­ta­lach, co po­zwa­la wła­ści­cie­lom ma­rek i in­nym upraw­nio­nym uczest­ni­kom ła­ńcu­cha do­staw na za­rządza­nie pra­wa­mi do­stępu do cy­fro­wych da­nych i za­pew­nia­nie ko­mu­ni­ka­cji o bar­wie na różnych podło­żach, po­mi­ędzy wszyst­ki­mi uczest­ni­ka­mi pro­ce­sów pro­duk­cyj­nych. Ten scen­tra­li­zo­wa­ny spo­sób ko­mu­ni­ka­cji ko­lo­ry­stycz­nej wspie­ra sta­bil­no­ść i po­ma­ga w osi­ągni­ęciu wy­ższej wy­daj­no­ści w dzia­ła­niach ryn­ko­wych – od wstęp­ne­go pro­jek­tu na fi­nal­nym pro­duk­cie sko­ńczyw­szy. Por­tal do­star­cza też wska­zówek dla do­stawców, którzy mu­szą spe­łniać wy­ma­ga­nia w od­nie­sie­niu do ja­ko­ści bar­wy sta­wia­ne przez wła­ści­cie­li ma­rek.

Wspar­cie ryn­ko­we
Z za­let sys­te­mu Pan­to­ne­LIVE będą mo­gli w pe­łni ko­rzy­stać wszy­scy pro­du­cen­ci farb, jed­nak pre­fe­ro­wa­nym part­ne­rem w tym za­kre­sie jest fir­ma Sun Che­mi­cal. Dru­gim pre­fe­ro­wa­nym part­ne­rem wspie­ra­jącym zo­sta­ła fir­ma Esko – glo­bal­ny do­staw­ca zin­te­gro­wa­nych roz­wi­ązań w za­kre­sie opa­ko­wań, sys­te­mów ozna­czeń i wy­ka­ńcza­nia di­sple­jów, jak rów­nież dru­ku ak­cy­den­so­we­go i dzia­łal­no­ści wy­daw­ni­czej. Obie fir­my ści­śle współpra­co­wa­ły z Pan­to­ne i X-Ri­te przy two­rze­niu sys­te­mu Pan­to­ne­LIVE. Tech­no­lo­gia i da­ne ko­lo­ry­stycz­ne do­star­czo­ne przez Sun Che­mi­cal le­żą u pod­staw Pan­to­ne­LIVE; tech­no­lo­gia ta zo­sta­ła na­stęp­nie zin­te­gro­wa­na z roz­wi­ąza­nia­mi Esko.
Wind­möl­ler & Höl­scher, wio­dący do­staw­ca ma­szyn flek­so­gra­ficz­nych i wklęsło­dru­ko­wych z cen­tral­nym do­ci­skiem, zo­stał na­to­miast ofi­cjal­nie part­ne­rem tech­no­lo­gicz­nym Pan­to­ne­LIVE na ryn­ku opa­ko­wań pro­du­ko­wa­nych w tech­ni­ce flek­so. Ta nie­miec­ka fir­ma zo­bo­wi­ąza­ła się do wzbo­ga­ce­nia ofe­ro­wa­ne­go przez sie­bie na­rzędzia do re­cep­tu­ro­wa­nia barw EASY COL (in­sta­lo­wa­ne­go bez­po­śred­nio w ma­szynie) o mo­żli­wo­ść współpra­cy z sys­te­mem Pan­to­ne­LIVE. W efek­cie jej użyt­kow­ni­cy będą mo­gli zre­du­ko­wać cza­sy na­rządza­nia i za­pew­nić lep­sze od­wzo­ro­wa­nie ko­lo­rów fir­mo­wych dru­ko­wa­nych w ma­szynach te­go pro­du­cen­ta.
Fir­my Pan­to­ne i X-Ri­te kon­ty­nu­ują współpra­cę z czo­ło­wy­mi do­staw­ca­mi, której efek­tem ma być in­te­gra­cja ko­lej­nych roz­wi­ązań z sys­te­mem Pan­to­neLIVE. Dzi­ęki te­mu klien­ci otrzy­ma­ją jesz­cze wy­ższą war­to­ść z ty­tu­łu sto­so­wa­nych na­rzędzi do za­rządza­nia bar­wą i ko­mu­ni­ka­cji o bar­wie, bez ko­niecz­no­ści in­we­sto­wa­nia w no­we roz­wi­ąza­nia.

Ce­ny i do­stęp­no­ść
Rocz­ny do­stęp do ba­zy da­nych Pan­to­ne­LIVE kosz­tu­je 76 eu­ro dla pro­jek­tan­tów, 885 eu­ro – dla dzia­łów przy­go­to­wa­nia pro­duk­cji i od 1540 do 2040 eu­ro – dla dzia­łów pro­duk­cji. Au­dyt ko­lo­ry­stycz­ny dla wła­ści­cie­la mar­ki wi­ąże się z kosz­tem od 3460 eu­ro. Staw­ka ta mo­że wzro­snąć w za­le­żno­ści od ro­dza­ju świad­czo­nych usług i ich za­kre­su. Ro­zwi­ąza­nie Pan­to­ne­LIVE będzie do­stępne od 15 czerw­ca br. Wi­ęcej in­for­ma­cji na je­go te­mat mo­żna zna­le­źć na stro­nie http://www.pan­to­ne.co­m/li­ve.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji PAI Prin­ti­nPo­land.com

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści