Pantone i X-Rite zaprezentowały PantoneLIVEPoprzedni artykuł 

Firmy X-Rite Inc. i należąca do niej Pantone LLC poinformowały o stworzeniu PantoneLIVE – systemu zdalnej kontroli i standaryzacji barwy, umożliwiającego stały dostęp do zdefiniowanych wzorców barwy – barw fimowych producentów z różnych branż. Jest to pierwsza usługa oferowana przez jednostke biznesową Pantone Digital – nowo utworzony oddział firmy X-Rite, łączący w sobie wieloletnie doświadczenia firmy Pantone w dziedzinie wzorcowania barw i bogatą wiedzę naukową i technologiczną o barwie firmy X-Rite, światowego lidera w tym obszarze.

Wielu producentów markowych dóbr – od czekolady, poprzez szampana, na napojach gazowanych kończąc – doświadczyło w ostatnich latach podrabiania, oszustw i wynikającej z tego konsternacji klientów. We wszystkich tego typu przypadkach „łupem” firm podrabiających wyroby padły również barwy, mające identyfikować daną markę. W wojny prawne o określenie i posiadanie barw firmowych były ostatnio zaangażowane takie firmy jak Cadbury czy Veuve Clicquot, zaś Christian Louboutin walczył o przyznanie znaku towarowego na zaprojektowane przez siebie i opatrzone własnym podpisem czerwone szpilki. Gdy barwa jest ściśle związana z tożsamością marki, jakiekolwiek odstępstwa od niej mogą prowadzić do utraty zaufania ze strony konsumentów i strat w sprzedaży.
Z niedawnych badań przeprowadzonych przez Pantone Color Institute wynika, że ponad 70% firm uznało, iż właściwe zdefiniowane koloru firmowego, a także dokładność i stabilność w jego utrzymaniu na wyrobach czy opakowaniach jest niezwykle istotna dla całej działalności. 42% ankietowanych wskazało, że wyzwania związanie z zachowaniem właściwego koloru negatywnie odbijają się na ich przedsiębiorstwach. Niemal 50 lat temu firma Pantone wprowadziła na rynek standaryzację. Historycznie rzecz ujmując, analogowy proces bazujący na wiekowej alchemii kolorów, druku i produkcji, został wzbogacony o odpowiednią technologię charakterystyczną dla ery cyfrowej – mówi Ron Potesky, wiceprezes i dyrektor generalny Pantone. – PantoneLIVE digitalizuje ten proces, pozwalając na przejście od wizualnej, subiektywnej oceny do stałej i powtarzalnej procedury. W efekcie znacznie zredukowana jest liczba przestojów w produkcji i poprawiana całkowita wydajność przedsiębiorstwa.
PantoneLIVE oznacza dla producentów marek wręcz transformacyjną zmianę w obszarze zarządzania barwą w całym łańcuchu dostaw – dodaje Tom Vacchiano, prezes i CEO firmy X-Rite. – Dr Sonia Megert, której wizja cyfrowego łańcucha dostaw stałą się podstawą stworzenia PantoneLIVE, będzie kierowała nowo powołaną do życia jednostką biznesową Pantone Digital.
Stabilne w skali globalnej standardy kolorystyczne są niezbędne do zachowania tożsamości korporacyjnej. Z uwagi na łańcuchy dostaw, składające się z setek różnych podmiotów zlokalizowanych na całym świecie, korporacje przykładają olbrzymią wagę do kontroli i zachowania stabilności kolorystycznej swoich marek – tłumaczy dr Sonia Megert. – PantoneLIVE to dynamiczny ekosystem, otwarty na wszystkich uczestników łańcucha dostaw, dostarczający stabilnych kolorów w całym cyklu produkcji opakowania – od projektu na dostawie na półki sklepowe skończywszy.

Standardy kolorów firmowych są najważniejszą składową systemu PantoneLIVE; pozyskiwane są one z prawdziwej farby na rzeczywistym podłożu przy użyciu odpowiedniego procesu drukowania. To pozwala właścicielom marek przewidywać jak korporacyjne kolory specjalne będą wyglądać po naniesieniu na różnego rodzaju materiały, choćby tekturę falistą o odcieniu brązowym, przezroczystą folię czy biały polipropylen. Składowe kolorystyczne danej marki, analogicznie do kolorystycznego DNA, są zarządzane i utrzymywane w bezpiecznej, zdalnej bazie danych, co zapewnia właściwą komunikację kolorystyczną dla wszystkich dostawców, na całym świecie.
Korzyści wynikające z zastosowanie PantoneLIVE są oczywiste – mówi Nigel Dickie, dyrektor ds. korporacyjnych i rządowych w firmie Heinz. – Cyfrowe narzędzia dały nam niespotykaną dotąd kontrolę i stabilność przy zastosowaniu różnych procesów i podłoży drukowych. We wszystkich wykorzystywanych przez nas rodzajach opakowań odnotowaliśmy redukcję odchyleń kolorystycznych rzędu 50%. Oszczędzamy również wiele czasu dzięki ustanowieniu jednego wzorca barwy, który następnie pojawia się we wszystkich projektach opakowań Heinz Beanz. Efekty wykorzystania systemu dla opakowań Beanz były wręcz niewiarygodne, dlatego planujemy zastosowanie PantoneLIVE także przy pakowaniu innych naszych produktów, m.in. zup Heinz i makaronów do spaghetti Hoops.

Podczas gdy dokładnie odwzorowany kolor jest istotny dla zachowania tożsamości firmowej pakowanych dóbr konsumpcyjnych, w branży farmaceutycznej ochrona integralności marki jest kwestią kluczową z uwagi na liczne przypadki podrabiania leków, a co za tym idzie – narażania zdrowia pacjentów. Chesapeake, globalny producent opakowań dla wielu światowych koncernów farmaceutycznych, zaczął wykorzystywać PantoneLIVE, by zwiększyć stabilność kolorystyczną produkowanych opakowań. W przypadku farmaceutyków oraz leków sprzedawanych w aptekach nawet najmniejsze odchylenie koloru opakowania od normy może wzbudzić podejrzenia odnośnie samego medykamentu i pojawienia się na rynku jego podróbek.
W przypadku jednego z realizowanych zleceń firma Chesapeake była w stanie zredukować odchylenia kolorystyczne aż o 84%, zwiększając jednocześnie kontrolę nad całym procesem produkcji. W efekcie wykonany nakład nie zawierał ani jednej błędnie wydrukowanej pracy i został w całości zaakceptowany przez klienta. PantoneLIVE ma jeszcze jeden pozytywny aspekt w odniesieniu do działalności firmy Chesapeake. Do niedawna była ona zmuszona do magazynowania około 3 tysięcy różnych farb w swoim zakładzie produkcyjnym w Leicester; obecnie ich liczba spadła do 537, przy czym wybór dostępnych kolorów pozostał na niezmienionym poziomie.

System PantoneLIVE jest kompatybilny z wieloma oprogramowaniami, zawiera dostępne na całym świecie rzeczywiste dane kolorymetryczne dla setek tysięcy barw. Co więcej, współpracuje on też z najnowszymi rozwiązaniami technologicznymi w zakresie pomiaru barwy. To oznacza świadczenie profesjonalnych usług uwzględniających audyty racjonalizujące wykorzystanie systemów workflow i działania w zakresie kolorystyki, jak też dostosowane do potrzeb klienta procedury operacyjne, oferowane przez Pantone i X-Rite. Dane widmowe barw – zarówno ogólnodostępne jak i przygotowywane na zamówienie – podobnie jak metadane, znajdują tu zastosowanie przy dygitalizacji kolorów firmowych. Cyfrowe palety są następnie wzbogacane, tworząc niezależne standardy barw dla wielu różnych podłoży.

Dane kolorów firmowych – podobnie jak cyfrowe wzorce barwy – są przechowywane w bezpiecznych, zdalnych portalach, co pozwala właścicielom marek i innym uprawnionym uczestnikom łańcucha dostaw na zarządzanie prawami dostępu do cyfrowych danych i zapewnianie komunikacji o barwie na różnych podłożach, pomiędzy wszystkimi uczestnikami procesów produkcyjnych. Ten scentralizowany sposób komunikacji kolorystycznej wspiera stabilność i pomaga w osiągnięciu wyższej wydajności w działaniach rynkowych – od wstępnego projektu na finalnym produkcie skończywszy. Portal dostarcza też wskazówek dla dostawców, którzy muszą spełniać wymagania w odniesieniu do jakości barwy stawiane przez właścicieli marek.

Wsparcie rynkowe
Z zalet systemu PantoneLIVE będą mogli w pełni korzystać wszyscy producenci farb, jednak preferowanym partnerem w tym zakresie jest firma Sun Chemical. Drugim preferowanym partnerem wspierającym została firma Esko – globalny dostawca zintegrowanych rozwiązań w zakresie opakowań, systemów oznaczeń i wykańczania displejów, jak również druku akcydensowego i działalności wydawniczej. Obie firmy ściśle współpracowały z Pantone i X-Rite przy tworzeniu systemu PantoneLIVE. Technologia i dane kolorystyczne dostarczone przez Sun Chemical leżą u podstaw PantoneLIVE; technologia ta została następnie zintegrowana z rozwiązaniami Esko.
Windmöller & Hölscher, wiodący dostawca maszyn fleksograficznych i wklęsłodrukowych z centralnym dociskiem, został natomiast oficjalnie partnerem technologicznym PantoneLIVE na rynku opakowań produkowanych w technice flekso. Ta niemiecka firma zobowiązała się do wzbogacenia oferowanego przez siebie narzędzia do recepturowania barw EASY COL (instalowanego bezpośrednio w maszynie) o możliwość współpracy z systemem PantoneLIVE. W efekcie jej użytkownicy będą mogli zredukować czasy narządzania i zapewnić lepsze odwzorowanie kolorów firmowych drukowanych w maszynach tego producenta.
Firmy Pantone i X-Rite kontynuują współpracę z czołowymi dostawcami, której efektem ma być integracja kolejnych rozwiązań z systemem PantoneLIVE. Dzięki temu klienci otrzymają jeszcze wyższą wartość z tytułu stosowanych narzędzi do zarządzania barwą i komunikacji o barwie, bez konieczności inwestowania w nowe rozwiązania.

Ceny i dostępność
Roczny dostęp do bazy danych PantoneLIVE kosztuje 76 euro dla projektantów, 885 euro – dla działów przygotowania produkcji i od 1540 do 2040 euro – dla działów produkcji. Audyt kolorystyczny dla właściciela marki wiąże się z kosztem od 3460 euro. Stawka ta może wzrosnąć w zależności od rodzaju świadczonych usług i ich zakresu. Rozwiązanie PantoneLIVE będzie dostępne od 15 czerwca br. Więcej informacji na jego temat można znaleźć na stronie http://www.pantone.com/live.

Na podstawie informacji PAI PrintinPoland.com

 Produkcja: WebFabrika 1999-2024 | Kontakt | Regulamin | Polityka Prywatności