W połowie lutego firma Alwar z Łodzi, specjalizująca się w kompleksowej obsłudze zleceń poligraficznych, stała się kolejnym polskim użytkownikiem wielkoformatowego plotera UV z rodziny Agfa :Anapurna. System :Anapurna M2050, będący pierwszym urządzeniem produkcyjnym w historii tego rodzinnego przedsiębiorstwa, ma służyć mu przede wszystkim do realizacji zleceń na sztywnych podłożach, takich jak pleksi czy szkło. Ploter został zakupiony dzięki wsparciu finansowemu z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2007-2013 (oś priorytetowa 3: gospodarka, innowacyjność, przedsiębiorczość; działanie 3.6: rozwój mikro i małych przedsiębiorstw).Alwar to działające od ponad 15 lat kilkuosobowe przedsiębiorstwo rodzinne, którego właścicielami są Aleksandra i Wojciech Zatorscy, absolwenci łódzkiej Akademii Sztuk Pięknych. Z uwagi na ich wykształcenie początkowo firma specjalizowała się w projektowaniu graficznym, głównie opakowań drukowanych w technice offsetowej. Z czasem rozszerzała zakres swoich usług i obecnie z powodzeniem obsługuje kompleksowe zlecenia poligraficzne, współpracując z kilkoma drukarniami offsetowymi z Łodzi i okolic. Kilka lat temu wśród partnerów biznesowych firmy Alwar pojawiły się też cyfrowe drukarnie wielkoformatowe z uwagi na pojawiające się coraz częściej zamówienia na druk niskonakładowy, także na nietypowych podłożach. Mówi Wojciech Zatorski: Zleceń tego rodzaju przybywało z miesiąca na miesiąc, co skłoniło nas do rozważań nad zasadnością inwestycji we własny ploter. Pierwsze przymiarki w tym zakresie miały miejsce już dwa lata temu. Wówczas jednak brakowało nam odpowiedniego obłożenia na tego rodzaju wysokowydajną, produkcyjną maszynę – kupowanie plotera UV bez portfela zleceń było obarczone zbyt dużym ryzykiem.
W związku z tym przez dłuższy czas Alwar, podobnie jak ma to miejsce w przypadku zamówień na offset, podzlecał tego rodzaju prace współpracującym drukarniom cyfrowym z Łodzi. Jednak pod koniec ubiegłego roku pojawił się potencjalny partner strategiczny w zakresie wydruków w technologii UV. Jest nim polski oddział firmy Alrec Sign & Display, oferującej rozwiązania w zakresie wsparcia sprzedaży w handlu detalicznym. Wśród jej licznych usług dotyczących komunikacji wewnątrzsklepowej, (mającej na celu przyciągnięcie uwagi konsumenta w taki sposób, by z oglądającego zamienił się w kupującego) znajdują się m.in. produkcja i dostarczanie systemów POS dla wielu uznanych marek światowych.
Na podstawie zawartej umowy Alwar wynajął od niej część hali produkcyjnej, gdzie został zainstalowany ploter. Chcielibyśmy w szczególny sposób podziękować panu Ericowi Zandersowi – prezesowi firmy Alrec, bez którego cała operacja nie mogłaby dojść do skutku. Przyjęliśmy założenie, że zlecenia firmy Alrec będą dla nas priorytetem i wypełnią znaczną część czasu pracy plotera. Mamy nadzieję, że korzyści z tej współpracy będą obopólne – kontynuuje Wojciech Zatorski. – Pierwsze zlecenie otrzymane od firmy Alrec napawa nas optymizmem i daje nadzieję, że w pełni wykorzystamy możliwości produkcyjne tej maszyny. Zainteresowanie tą inwestycją wykazują również nasi klienci „offsetowi”. Liczymy też na to, że po raz kolejny sprawdzi się zasada marketingu szeptanego i że zadowoleni z jakości druku i poziomu obsługi klienci przyciągną kolejnych.
Dostarczony do firmy Alwar w połowie lutego ploter to :Anapurna M2050, najlepiej sprzedające się obecnie – nie tylko na polskim rynku – urządzenie z rodziny Agfa :Anapurna. Maszyna zadrukowuje z prędkością do 53 m2/h media sztywne (w trybie płaskim) do formatu 2 x 3 m, bądź giętkie (w trybie „z roli na rolę”) o maksymalnej szerokości 2,05 m. W przypadku materiałów sztywnych ich grubość może dochodzić nawet do 4,5 cm. Ploter drukuje w sześciu kolorach (CMYK, jasny cyjan, jasna magenta), z dodatkową bielą kryjącą/podkładową. Zastosowana w nim zaawansowana technologia była – jak zapewnia Wojciech Zatorski – jednym z kryteriów wyboru Agfa Graphics jako dostawcy urządzenia: Ponieważ było ono współfinansowane ze środków unijnych, musieliśmy ogłosić przetarg. Oferta złożona przez Agfa Graphics okazała się najlepsza, tak pod względem cenowym, jak i technologicznym. Wybór ten okazał się zbieżny z sugestiami naszego partnera – firmy Alrec – który w swoich europejskich zakładach produkcyjnych także wykorzystuje wielkoformatowe urządzenia Agfa Graphics. Można zatem powiedzieć, że trafiliśmy w dziesiątkę, co potwierdza nie tylko jakość wydruków z urządzenia, ale też poziom obsługi przed- i posprzedażowej (m.in. wsparcie serwisu) ze strony Agfa Graphics. Szczególne słowa podziękowania należą się w tym miejscu panu Przemysławowi Arabskiemu, który – odpowiadając za ten region Polski – jest naszym lokalnym opiekunem.
Właściciel firmy Alwar chwali sobie także wydajność oferowaną przez ploter :Anapurna M2050, jak też prostotę jego obsługi: Dla osoby posiadającej doświadczenie w pracy z oprogramowaniem jest to – przyjmując wszelkie proporcje – nieco większa drukarka – śmieje się Wojciech Zatorski. – Z tego też względu szkolenie w zakresie jej obsługi zajęło zaledwie dzień. Z urządzeniem radzimy sobie we własnym zakresie, ale z uwagi na obciążenie innymi zleceniami już dziś planujemy zwiększyć zatrudnienie o co najmniej dwie osoby. Zamierzamy także rozpocząć kampanię informacyjno-promocyjną pokazującą możliwości plotera. Mamy nadzieję, że będziemy z niego korzystać w pełni, wykorzystując do tego najróżniejsze podłoża. Tak czy inaczej pomysłów mamy mnóstwo.
Jako osoba z wykształceniem plastycznym pan Wojciech Zatorski zdaje sobie sprawę z niebagatelnych możliwości, jakie daje jego wiedza i wyobraźnia w połączeniu z możliwościami technicznymi plotera :Anapurna M2050 – mówi Przemysław Arabski, regionalny kierownik sprzedaży w dziale inkjet firmy Agfa Graphics. – Tym bardziej cieszymy się z tej instalacji oraz z faktu, że firma Alwar dołączyła do grona polskich użytkowników systemów UV Agfa Graphics. Mając tak stabilnego partnera jak Alrec może spokojnie szukać kolejnych klientów zainteresowanych nietuzinkowymi opcjami, oferowanymi przez system :Anapurna. Dotychczasowe doświadczenia, także z polskiego rynku, pokazują, że ta inwestycja pozwala na odkrycie wielu nowych zastosowań z obszaru reklamy i poligrafii. Jestem przekonany, że w przypadku firmy Alwar będzie podobnie.
Na podstawie informacji PAI PrintinPoland.com