Nexpress: Jolanta Wiśniewska, dyrektor zarządzający Kodak Polska, przy jednej z targowych premier - cyfrowej maszynie drukującej NexPress SX3300
Zakończone niedawno targi drupa 2012 były potwierdzeniem zwrotu, jaki następuje w całej branży; również w firmie Kodak. Rynki poligraficzny, wydawniczy i opakowaniowy przechodzą głębokie przeobrażenia. Kodak stara się być w tym okresie wsparciem dla swoich klientów, oferując szerokie portfolio rozwiązań z zakresu produkcji analogowej, cyfrowej i dedykowanej dla środowisk hybrydowych. Podczas dwutygodniowej wystawy firma przekroczyła założone przed targami cele sprzedażowe – także w odniesieniu do rynku polskiego – a prezentowane przez nią rozwiązania spotkały się z bardzo dużym zainteresowaniem ze strony gości z całego świata. Przez cały okres trwania targów drupa 2012 stoisko firmy Kodak było tłumnie odwiedzane przez klientów (także z Polski), którzy brali udział w demonstracjach i prezentacjach nowych rozwiązań, rozmawiali z ekspertami firmy oraz wymieniali doświadczenia z użytkownikami rozwiązań tego producenta. Do dyspozycji odwiedzających targi gości przez całą imprezę był również zespół z Polski. Firma Kodak wielokrotnie podkreślała w ostatnim czasie, iż w swojej strategii stawia obecnie na transformację branży poligraficznej za sprawą najnowszych technologii, wdrażanych na światowych i lokalnym rynku. W związku z tym podczas tegorocznych targów drupa – imprezy, która była doskonałą okazją do wdrożenia tego założenia – zaprezentowała na swoim stoisku aż dziesięć nowości z zakresu druku cyfrowego. Co więcej, jej rozwiązania można było zobaczyć na trzydziestu innych stoiskach partnerów biznesowych Kodaka.
Na stoisku Kodaka każdego dnia targów miały miejsce prezentacje urządzeń prowadzone na żywo z udziałem strategicznych partnerów, ekspertów branżowych, przedstawicieli i klientów tej firmy. Mówi Jolanta Wiśniewska, dyrektor zarządzający Kodak Polska: „Cieszy nas bardzo fakt, że wśród gości Kodaka znalazło się podczas tegorocznej edycji targów drupa tak wielu odwiedzających z Polski. Jesteśmy przekonani, że w bogatej ofercie, jaką prezentowaliśmy w Dusseldorfie, znaleźli dla siebie wiele ciekawych rozwiązań”.
Premiera za premierą Kodak zaprezentował podczas drupy rozwiązania przeznaczone dla druku komercyjnego, sektora wydawniczego oraz produkcji opakowań. Goście odwiedzający stoisko tego amerykańskiego producenta mogli bezpośrednio przekonać się w jaki sposób mogą one przyczynić się do rozwoju ich firm. Wśród nowych rozwiązań, cieszących się największym zainteresowaniem gości targowych, na pewno można wymienić cyfrowe maszyny drukujące Kodak Prosper 6000XL i Kodak NexPress SX3300. Pierwsza z nich to czterokolorowa maszyna, pracująca z prędkością 300 m/min, która pozwala drukować miesięcznie do 160 milionów stron w formacie A4. Jest ona przygotowana z myślą o firmach zajmujących się drukiem komercyjnym, przygotowywaniem korespondencji tradycyjnej oraz drukiem na skalę przemysłową. Moduł Kodak Prosper Image Optimizer Station, również prezentowany na targach, gwarantuje większą elastyczność podłoży i większe oszczędności, umożliwia korzystanie z papierów powlekanych, niepowlekanych, błyszczących i matowych oraz oszczędności na papierze – jak podaje producent – od 10 do nawet 60%. Odwiedzający stoisko firmy Kodak mogli również zobaczyć zupełnie nowe efekty druku, które można osiągnąć dzięki rozwiązaniu Kodak NexPress SX z opcjami Gold (Toner Złoty), Pearlescent (Toner Perłowy) i Neon Pink (Toner Różowy Fluorescencyjny ). Prezentowana na stoisku maszyna NexPress SX3300 wyposażona była w system lakierowania UV w linii z efektem błyszczącym lub matowym, a także w podajnik na długie arkusze (660 mm). Nie mniejszym zainteresowaniem gości odwiedzających stoisko Kodaka cieszył się cyfrowy system produkcji form fleksograficznych Kodak Flexcel, który dzięki nowym możliwościom gwarantuje znaczącą poprawę w zakresie kosztów, jakości i elastyczności produkcji.
Także nowa płyta Kodak Sonora XP Process Free Plate, pozwalająca uzyskiwać wysoką jakość oraz szerokie możliwości druku bez stosowania środków chemicznych i wywoływarki, budziła wśród odwiedzających stoisko firmy Kodak pozytywny odbiór. Jej zastosowanie pozwala uniknąć kosztów zakupu i użytkowania wywoływarki, usprawnia proces naświetlania płyt, poprawia efektywność operacyjną przy lepszej kontroli procesu, a także podnosi poziom ekologiczny drukarni gwarantując czystsze i bezpieczniejsze miejsce pracy. Wśród propozycji Kodaka cieszących się największym zainteresowaniem był również system produkcyjny Kodak Prinergy 6. Zwiększa on możliwości przygotowalni, umożliwia automatyzację i współpracę z rozwiązaniami firm trzecich. Mówi Jolanta Wiśniewska: „Wszystkie prezentowane na stoisku Kodaka rozwiązania cieszyły się ogromnym zainteresowaniem naszych gości. Szczególną uwagę wzbudziły nowe wersje oprogramowania: workflow Prinergy ver. 6 i Preps ver. 7 oraz portalu Kodak Insite ver. 6.5. Natomiast jeśli chodzi o urządzenia, najbardziej obleganym było stanowisko, na którym prezentowano nowe możliwości cyfrowej maszyny NexPress SX3300. Z naszych obserwacji wynika też, że wciąż niesłabnącym zainteresowanie gości z Polski cieszyła się nowa wersja naświetlarki CtP Magnus 800 oraz system fleksograficzny Flexcel NX. Klienci docenili również nowe możliwości, jakie oferuje Kodak Flexcel Direct System. Doskonałą alternatywą dla małych i średnich drukarń offsetowych okazała się nowa płyta bezprocesowa Kodak Sonora XP, pozwalająca na obniżenie kosztów operacyjnych jak również zmniejszenie negatywnego wpływu na środowisko m.in. dlatego odnotowaliśmy duże zainteresowanie tą nowością”. Jak zapewnia Jolanta Wiśniewska, wiele pytań klientów dotyczyło stworzenia nowych możliwości biznesowych z wykorzystaniem obecnego parku maszynowego, jaki posiadają: „Odpowiedzią na tego rodzaju zapotrzebowanie są z pewnością głowice Kodak Prosper S, pozwalające na wdrażanie druku hybrydowego. Tegoroczne targi drupa potwierdziły również wzmocnienie tendencji dotyczącej wzrostu udziału rozwiązań cyfrowych i hybrydowych w zakładach poligraficznych.”
Duży potencjał rynków rozwijających się Targi drupa 2012 przyniosły znaczący wzrost zamówień na rozwiązania Kodaka ze strony klientów reprezentujących tzw. rynki wschodzące. Stanowią one potwierdzenie dynamicznego wzrostu w tych regionach świata. Choćby w Azji przemysł poligraficzny notuje dwucyfrowy wzrost w skali roku – klienci z tego rynku zamówili podczas targów liczne maszyny z serii Kodak Prosper 1000 i 5000XL. Z kolei modernizacja ośrodków rządowych w krajach Ameryki Łacińskiej przyniosła kompleksowe zamówienia na rozwiązania Kodak z obszaru cyfrowego prepressu i druku cyfrowego. Rosnące zapotrzebowanie na wysokiej jakości opakowania konsumenckie w Rosji i krajach Europy Wschodniej znalazło natomiast odzwierciedlenie w licznych kontraktach na fleksograficzne systemy Kodak Flexcel. Trend ten nie ominął także naszego kraju, gdzie Kodak Polska, wspólnie ze swoim partnerem – firmą Netflex – dostarczyła już kilkanaście tych systemów, a po targach drupa spodziewane są kolejne instalacje. Mówi Jolanta Wiśniewska: „Liczba zamówień dotyczących zarówno oprogramowania oraz systemów Flexcel NX, jakie odnotowaliśmy podczas drupy, przerosła nasze oczekiwania. Dotyczy to również systemów CtP z serii Magnus oraz wiodącego na rynku oprogramowania workflow Prinergy. Cieszy nas fakt, że mimo iż targi zakończyły się już jakiś czas temu, nie słabnie zainteresowanie proponowanymi przez nas na tej największej imprezie poligraficznej rozwiązaniami. Wciąż otrzymujemy zapytania z tym związane.”
Podsumowując udział firmy Kodak w targach drupa 2012, jej prezes i CEO, Antonio M. Perez, powiedział: „Targi były niezwykłym wydarzeniem pod kilkoma względami – dla branży jako takiej, dla naszych klientów, wreszcie dla nas samych. Jesteśmy niezwykle podekscytowani tym, w jaki sposób nasi klienci mierzą się z nowymi wyzwaniami i zmianami rynkowymi, wdrażając w swoich firmach nowe rozwiązania, pozwalające zaoferować ich odbiorcom wartość dodaną w różnorodnych produktach drukowanych. Podczas targów usłyszałem o wielu innowacyjnych przykładach tego, jak produkty i rozwiązania Kodaka stają się katalizatorem zmian i jak są wykorzystywane do tworzenia unikalnych, przyszłościowych usług, pozwalających na wdrożenie nowych zastosowań. Nasze bogate doświadczenia w zakresie cyfrowego obrazowania oraz wiedza o materiałach eksploatacyjnych, w połączeniu ze znajomością rynków, na których działamy, stymuluje dalszy rozwój firmy Kodak. Będziemy obecni w widoczny sposób także na pozostałych wystawach branżowych na całym świecie, głównie po to by dalej pozyskiwać wiedzę od naszych klientów oraz by dać im pewność, że wciąż będziemy tworzyć i dostarczać cyfrowe rozwiązania wspierające ich wzrost i rozwój”.