Rudolf Tippner - Manager Global Communications w belgijskiej centrali Agfa Graphics (z lewej) i Stefan Piotrowski, odpowiedzialny za rynek druku gazetowego w polskim oddziale firmy
World Publishing Expo 2012, trzydniowa impreza składająca się z wystawy IFRA Expo i szeregu konferencji oraz sympozjów, była miejscem prezentacji wielu nowych rozwiązań dla drukarń i wydawnictw prasowych. Zorganizowana we Frankfurcie, zgromadziła ponad 250 wystawców, wśród których znalazła się firma Agfa Graphics. Zaprezentowała ona liczne nowości i udoskonalenia z zakresu produkcji prasowej, z dużym naciskiem na oprogramowanie pozwalające tworzyć treści redakcyjne i reklamowe na różne platformy: urządzeń przenośnych, telefonów komórkowych, Internetu oraz druku. Firma zorganizowała też dla swoich klientów dwie wizyty w oddalonych ok. 40 km od Frankfurtu zakładach produkcji płyt offsetowych w Wiesbaden, gdzie wytwarzane są m.in. płyty stosowane w produkcji gazetowej. Pierwszego dnia targów odbyła się konferencja prasowa Agfa Graphics, podczas której przedstawiciele firmy szczegółowo poinformowali o nowościach przygotowanych z myślą o World Publishing Expo 2012. Przybyłych na spotkanie dziennikarzy powitał Stefaan Vanhooren, prezes Agfa Graphics, który przedstawił kilka potencjalnych scenariuszy rozwoju branży poligraficznej i wydawniczej. Jeden z nich zakłada wzajemną synergię między tradycyjnym drukiem i mediami cyfrowymi, a sukces na rynku wydawniczym może w tym przypadku zagwarantować właściwa ich korelacja i zachowanie odpowiednich zależności między technologią, przyzwyczajeniami odbiorcy oraz zamożnością konsumentów. Stefaan Vanhooren podkreślił, że mimo powszechnej opinii o słabnącej kondycji branży prasowej codziennie na całym świecie ukazuje się ponad 540 mln egzemplarzy gazet, z czego znaczącą większość stanowią tytuły płatne. A to – zdaniem prezesa Agfa Graphics – oznacza bardzo duży potencjał, jaki wciąż drzemie w tym segmencie rynkowym, na którego w równym stopniu będą miały wpływ oczekiwania i działania czytelników, wydawców i drukarzy. „Ewolucja w sposobach przekazywania treści pokazuje jasno, że po systemach CtF i CtP kolejnym etapem – przynajmniej w odniesieniu do naszej działalności – muszą być rozwiązania software’owe pozwalające na publikowanie na tabletach, smartfonach oraz w Internecie – zaznaczył Stefaan Vanhooren. – Z tego też względu naszą działalność na rynku prasowym chcemy prowadzić czterokierunkowo oferując: rozwiązania w zakresie produkcji poligraficznej, rozwiązania w zakresie publikowania na urządzeniach mobilnych, rozwiązania bazujące na technologii cloud computing i usługach typu SaaS oraz rozwiązania zapewniające zrównoważony i stabilny rozwój biznesu”.
Rozwiązania dla branży poligraficznej Tę część oferty Agfa Graphics, koncentrującej się na systemach prepress i procesach przygotowywania płyt do druku oraz obróbki zdjęć i obrazów, przedstawił Bobby Grauf – menedżer marketingu systemów gazetowych Agfa Graphics. Rozpoczął od rodziny naświetlarek fioletowych z serii :Advantage N, która została ostatnio wzbogacona o kolejny model, oferujący prędkość do 350 płyt/h i pozwalający – dzięki wysokiej automatyzacji – na nieprzerwaną produkcję nawet 6 tys. form drukowych. Następnie omówił krótko kolejne udoskonalenia w zakresie fotopolimerowych płyt niewymagających wywoływania :N94-VCF i dedykowanych im urządzeń czyszcząco-gumujących :VXCF85. W nowej wersji urządzenia te zapewniają 30% redukcję zużycia gumy używanej do obróbki płyt, co wydłużyło w tym samym stopniu żywotność wanny. W efekcie wymagają one rzadszej konserwacji, co przekłada się na mniejszą liczbę przestojów w produkcji form drukowych. Warto dodać, że z proekologicznych rozwiązań do produkcji form drukowych korzysta już połowa polskich klientów Agfa Graphics z rynku gazetowego. Jak zapewnił obecny na targach Stefan Piotrowski, odpowiedzialny za ten segment w polskim oddziale Agfa Graphics, u pozostałych trwają intensywne testy w zakresie wdrożenia płyt bezprocesowych w codziennej produkcji.
Firma stale rozwija też swój sztandarowy system produkcyjny, sterujący działem prepress w drukarniach korzystających z rozwiązań Agfa Graphics. W ostatnim czasie na rynek trafiły udoskonalone wersje systemu workflow :Arkitex Director 8 (jego nowe funkcje to m.in. automatyczne przetwarzanie wielostronicowych plików PDF oraz większe wsparcie dla środowisk wirtualnych), portalu :Arkitex Portal 2, a także programów do obróbki zdjęć :Arkitex IntelliTune oraz redukującego zużycie farby OptiInk 3.1. Nowością w ofercie firmy jest moduł :Arkitex PressRegister, pozwalający na korektę pasowania na etapie druku, a więc w hali maszyn. Ten ostatni jest jednym z kilku rozwiązań Agfa Graphics, dedykowanych właśnie operatorom maszyn drukujących; pozostałe to :Arkitex PlateReady – moduł do zarządzania produkcją płyt z poziomu konsoli operatora i Veripress for :Arkitex – moduł do softproofingu także wykonywanego z poziomu konsoli. Rozwiązaniem przyszłości ma być natomiast :Arkitex Cloud – bazujące na technologii cloud computing środowisko bezpiecznych, wirtualnych ośrodków produkcyjnych, uwzględniających różne moduły z serii :Arkitex. Rozwiązanie ma być w pełni dopasowane do indywidualnych potrzeb drukarni, zapewniając zarządzanie stronami publikacji (i wspierając jednocześnie wydawców i drukarnie), produkcją form drukowych oraz systemami dostawców zewnętrznych.
Rozwiązania na urządzenia mobilne Tę część oferty Agfa Graphics dla wydawców prasowych przedstawił Andy Grant – szef działu oprogramowania. Na wstępie wspomniał o dominującej roli Agfa Graphics w tym obszarze, z ponad 55% udziałami w rynku systemów produkcyjnych i około 2 tysiącami użytkowników rozwiązań z rodziny :Arkitex. Następnie przedstawił potencjał, jaki niesie ze sobą rozwój runku wszelkiego typu urządzeń mobilnych. „Tylko w tym roku Microsoft sprzeda ponad 5 mln tabletów Surface. Na ponad 100 mln szacowana jest liczba iPadów w skali świata. Natomiast liczba telefonów komórkowych jeszcze w tym roku przekroczy populację ludzkości – będzie ich w użyciu ponad 7 mld. Jest to potencjał, na który każdy wydawca musi zwrócić uwagę” – mówił Andy Grant. Z myślą o tej części rynku Agfa Graphics wprowadziła do swojej oferty :Arkitex Eversify – rozwiązanie pozwalające publikować treść na różnych urządzeniach przenośnych. Jest to usługa typu SaaS, automatyzująca workflow i oparta na wirtualnej infrastrukturze IT, wykorzystującej moduły :Arkitex Cloud. „Co :Eversify oferuje wydawcy? Rozwój biznesu, minimalne inwestycje w infrastrukturę, przewidywalność kosztów, prostotę użytkowania, pełną kontrolę nad procesami, wreszcie – innowacyjność, niezależność i zwiększanie jakości marki w oczach czytelnika i reklamodawcy” – wymieniał Andy Grant. Następnie poinformował, że :Arkitex Eversify w wersji 1.1 jest już dostępny w ramach usługi :Arkitex Cloud. Jednym z jego użytkowników jest grupa medialna DD+V, która przygotowuje się do wypuszczenia na rynek cyfrowych wersji swoich publikacji. Wśród nowych funkcji, po raz pierwszy zaanonsowanych na World Publishing Expo, warto wymienić: wsparcie dla obsługi reklam, zintegrowane ściąganie zawartości e-czytników czy wsparcie dla czytnika Kindle Fire. Andy Grant zaznaczył, że :Arkitex Eversify jest kompatybilny ze wszystkimi powszechnie dostępnymi smartfonami, telefonami opartymi na systemie Android oraz tabletami.
Z wizytą w Wiesbaden Podczas targów Agfa Graphics zorganizowała dla swoich klientów z całego świata wizyty w niedalekich zakładach produkcyjnych w Wiesbaden, wchodzących w skład parku przemysłowego Kalle-Albert (niegdyś należącego w całości do firmy Hoechst, potem przez nią sprzedanego, podzielonego na części i zaadaptowanego przez różne przedsiębiorstwa). Tu, na trzech liniach produkcyjnych, wytwarzane są płyty offsetowe stosowane nie tylko w produkcji gazetowej, ale też akcydensowej czy opakowaniowej. Co ciekawe, na każdej z linii można produkować każdy rodzaj płyt, w jakich specjalizuje się fabryka, we wszystkich dostępnych formatach. Klienci zwiedzający zakłady mieli okazję zapoznać się z m.in. działem, gdzie testowane są wszystkie produkowane w Wiesbaden płyty, a także prześledzić cały proces wytwórczy – od wstępnego przygotowania aluminium, poprzez kolejne etapy produkcji, na konfekcjonowaniu i pakowaniu gotowych do naświetlania płyt skończywszy. Podczas spotkania z kierownictwem fabryki krótko zaprezentowana została historia i kamienie milowe w jej rozwoju. Początki produkcji chemicznej w Wiesbaden sięgają 1863 roku, zaś pierwsze jej związki z poligrafią to rok 1949, kiedy wyprodukowano tu pierwszą na świecie presensybilizowaną płytę offsetową pozytywową, zaś dwa lata później – negatywową. W 1965 roku mechaniczną metodę produkcji płyt zastąpiono metodą elektrochemiczną, co stanowiło prawdziwy przełom technologiczny. Rok 1972 przyniósł pierwszą na świecie płytę fotopolimerową; co ciekawe do dziś produkcja tych płyt jest w dużej mierze oparta na tej samej, 40-letniej już recepturze. W tym samym roku uruchomiona została w Wiesbaden pierwsza linia produkcyjna działająca w trybie inline. W roku 1990 wytwarzane tu płyty N90 otrzymały nagrodę podczas targów Drupa – były to jednocześnie pierwsze dostępne w wersji rynkowej płyty cyfrowe do naświetlarek CtP. W 1996 roku Agfa Graphics przejęła od firmy Hoechst produkcję płyt offsetowych w Wiesbaden, zaś już trzy lata później wytwarzane były tu wszystkie rodzaje płyt oferowane wówczas przez belgijskiego producenta: fotopolimerowe, srebrowe i termoczułe. W roku 2004 w Wiesbaden powstała :Azura – pionier w dziedzinie płyt bezchemicznych produkowanych przez Agfa Graphics. Obecnie zakład ten, zatrudniający około 400 pracowników, jest największą na świecie fabryką Agfa Graphics produkującą presensybilizowane płyty offsetowe, zarówno cyfrowe jak i analogowe. Mówi Stefan Piotrowski: „Cieszymy się, że część z obecnych na World Publishing Expo przedstawicieli polskich drukarń i wydawnictw skorzystała z naszego zaproszenia i zwiedziła fabrykę w Wiesbaden. Mamy nadzieję, że było to dla nich ciekawe doświadczenie i uzupełnienie informacji o nowych rozwiązaniach pokazanych przez Agfa Graphics na frankfurckich targach.”