In­no­wa­cyj­ne roz­wi­ąza­nia Ag­fa Gra­phics dla bra­nży pra­so­wej z tar­gów World Pu­bli­shing Expo 2012Poprzedni artykuł 

Rudolf Tippner - Manager Global Communications w belgijskiej centrali Agfa Graphics (z lewej) i Stefan Piotrowski, odpowiedzialny za rynek druku gazetowego w polskim oddziale firmy
Ru­dolf Tip­p­ner – Ma­na­ger Glo­bal Com­mu­ni­ca­tions w bel­gij­skiej cen­tra­li Ag­fa Gra­phics (z le­wej) i Ste­fan Pio­trow­ski, od­po­wie­dzial­ny za ry­nek dru­ku ga­ze­to­we­go w pol­skim od­dzia­le fir­my
World Pu­bli­shing Expo 2012, trzy­dnio­wa im­pre­za skła­da­jąca się z wy­sta­wy IFRA Expo i sze­re­gu kon­fe­ren­cji oraz sym­po­zjów, by­ła miej­scem pre­zenta­cji wie­lu no­wych roz­wi­ązań dla dru­ka­rń i wy­daw­nictw pra­so­wych. Zor­ga­ni­zo­wa­na we Frank­fur­cie, zgro­ma­dzi­ła po­nad 250 wy­staw­ców, wśród których zna­la­zła się fir­ma Ag­fa Gra­phics. Za­pre­zen­to­wa­ła ona licz­ne no­wo­ści i udo­sko­na­le­nia z za­kre­su pro­duk­cji pra­so­wej, z du­żym na­ci­skiem na opro­gra­mo­wa­nie po­zwa­la­jące two­rzyć tre­ści re­dak­cyj­ne i re­kla­mo­we na różne plat­for­my: urządzeń prze­no­śnych, te­le­fo­nów ko­mór­ko­wych, In­ter­ne­tu oraz dru­ku. Fir­ma zor­ga­ni­zo­wa­ła też dla swo­ich klien­tów dwie wi­zy­ty w od­da­lo­nych ok. 40 km od Frank­fur­tu za­kła­dach pro­duk­cji płyt of­f­se­to­wych w Wies­ba­den, gdzie wy­twa­rza­ne są m.in. pły­ty sto­so­wa­ne w pro­duk­cji ga­ze­to­wej.

Pierw­sze­go dnia tar­gów od­by­ła się kon­fe­ren­cja pra­so­wa Ag­fa Gra­phics, pod­czas której przed­sta­wi­cie­le fir­my szcze­góło­wo po­in­for­mo­wa­li o no­wo­ściach przy­go­to­wa­nych z my­ślą o World Pu­bli­shing Expo 2012. Przy­by­łych na spo­tka­nie dzien­ni­ka­rzy po­wi­tał Ste­fa­an Van­ho­oren, pre­zes Ag­fa Gra­phics, który przed­sta­wił kil­ka po­ten­cjal­nych sce­na­riu­szy roz­wo­ju bra­nży po­li­gra­ficz­nej i wy­daw­ni­czej. Je­den z nich za­kła­da wza­jem­ną sy­ner­gię mi­ędzy tra­dy­cyj­nym dru­kiem i me­dia­mi cy­fro­wy­mi, a suk­ces na ryn­ku wy­daw­ni­czym mo­że w tym przy­pad­ku za­gwa­ran­to­wać wła­ści­wa ich ko­re­la­cja i za­cho­wa­nie od­po­wied­nich za­le­żno­ści mi­ędzy tech­no­lo­gią, przy­zwy­cza­je­nia­mi od­bior­cy oraz za­mo­żno­ścią kon­su­men­tów. Ste­fa­an Van­ho­oren pod­kre­ślił, że mi­mo po­wszech­nej opi­nii o słab­nącej kon­dy­cji bra­nży pra­so­wej co­dzien­nie na ca­łym świe­cie uka­zu­je się po­nad 540 mln eg­zem­pla­rzy ga­zet, z cze­go zna­czącą wi­ęk­szo­ść sta­no­wią ty­tu­ły płat­ne. A to – zda­niem pre­zesa Ag­fa Gra­phics – ozna­cza bar­dzo du­ży po­ten­cjał, ja­ki wci­ąż drze­mie w tym seg­men­cie ryn­ko­wym, na które­go w rów­nym stop­niu będą mia­ły wpływ ocze­ki­wa­nia i dzia­ła­nia czy­tel­ni­ków, wy­daw­ców i dru­ka­rzy. „Ewo­lu­cja w spo­so­bach prze­ka­zy­wa­nia tre­ści po­ka­zu­je ja­sno, że po sys­te­mach CtF i CtP ko­lej­nym eta­pem – przy­naj­mniej w od­nie­sie­niu do na­szej dzia­łal­no­ści – mu­szą być roz­wi­ąza­nia so­ftwa­re­’o­we po­zwa­la­jące na pu­bli­ko­wa­nie na ta­ble­tach, smart­fo­nach oraz w In­ter­ne­cie – za­zna­czył Ste­fa­an Van­ho­oren. – Z te­go też względu na­szą dzia­łal­no­ść na ryn­ku pra­so­wym chce­my pro­wa­dzić czte­ro­kie­run­ko­wo ofe­ru­jąc: roz­wi­ąza­nia w za­kre­sie pro­duk­cji po­li­gra­ficz­nej, roz­wi­ąza­nia w za­kre­sie pu­bli­ko­wa­nia na urządze­niach mo­bil­nych, roz­wi­ąza­nia ba­zu­jące na tech­no­lo­gii clo­ud com­pu­ting i usłu­gach ty­pu Sa­aS oraz roz­wi­ąza­nia za­pew­nia­jące zrów­no­wa­żo­ny i sta­bil­ny roz­wój bi­zne­su”.

Ro­zwi­ąza­nia dla bra­nży po­li­gra­ficz­nej
Tę część ofer­ty Ag­fa Gra­phics, kon­cen­tru­jącej się na sys­te­mach pre­press i pro­ce­sach przy­go­to­wy­wa­nia płyt do dru­ku oraz obrób­ki zdjęć i obra­zów, przed­sta­wił Bob­by Grauf – me­ne­dżer mar­ke­tin­gu sys­te­mów ga­ze­to­wych Ag­fa Gra­phics. Roz­po­czął od ro­dzi­ny na­świe­tla­rek fio­le­to­wych z se­rii :Advan­ta­ge N, która zo­sta­ła ostat­nio wzbo­ga­co­na o ko­lej­ny mo­del, ofe­ru­jący pręd­ko­ść do 350 pły­t/h i po­zwa­la­jący – dzi­ęki wy­so­kiej au­to­ma­ty­za­cji – na nie­prze­rwa­ną pro­duk­cję na­wet 6 tys. form dru­ko­wych. Na­stęp­nie omówił krót­ko ko­lej­ne udo­sko­na­le­nia w za­kre­sie fo­to­po­li­me­ro­wych płyt nie­wy­ma­ga­jących wy­wo­ły­wa­nia :N94-VCF i de­dy­ko­wa­nych im urządzeń czysz­cząco­-gu­mu­jących :VXCF85. W no­wej wer­sji urządze­nia te za­pew­nia­ją 30% re­duk­cję zu­ży­cia gu­my uży­wa­nej do obrób­ki płyt, co wy­dłu­ży­ło w tym sa­mym stop­niu ży­wot­no­ść wan­ny. W efek­cie wy­ma­ga­ją one rzad­szej kon­ser­wa­cji, co prze­kła­da się na mniej­szą licz­bę prze­sto­jów w pro­duk­cji form dru­ko­wych.
War­to do­dać, że z pro­eko­lo­gicz­nych roz­wi­ązań do pro­duk­cji form dru­ko­wych ko­rzy­sta już po­ło­wa pol­skich klien­tów Ag­fa Gra­phics z ryn­ku ga­ze­to­we­go. Jak za­pew­nił obec­ny na tar­gach Ste­fan Pio­trow­ski, od­po­wie­dzial­ny za ten seg­ment w pol­skim od­dzia­le Ag­fa Gra­phics, u po­zo­sta­łych tr­wa­ją in­ten­syw­ne te­sty w za­kre­sie wdro­że­nia płyt bez­pro­ce­so­wych w co­dzien­nej pro­duk­cji.

Fir­ma sta­le roz­wi­ja też swój sztan­da­ro­wy sys­tem pro­duk­cyj­ny, ste­ru­jący dzia­łem pre­press w dru­kar­niach ko­rzy­sta­jących z roz­wi­ązań Ag­fa Gra­phics. W ostat­nim cza­sie na ry­nek tra­fi­ły udo­sko­na­lo­ne wer­sje sys­temu work­flow :Ar­ki­tex Di­rec­tor 8 (je­go no­we funk­cje to m.in. au­to­ma­tycz­ne prze­twa­rza­nie wie­lo­stro­ni­co­wych pli­ków PDF oraz wi­ęk­sze wspar­cie dla śro­do­wisk wir­tu­al­nych), por­ta­lu :Ar­ki­tex Por­tal 2, a ta­kże pro­gra­mów do obrób­ki zdjęć :Ar­ki­tex In­tel­li­Tu­ne oraz re­du­ku­jące­go zu­ży­cie far­by Op­ti­Ink 3.1. No­wo­ścią w ofer­cie fir­my jest mo­duł :Ar­ki­tex Pres­sRe­gi­ster, po­zwa­la­jący na ko­rek­tę pa­so­wa­nia na eta­pie dru­ku, a wi­ęc w ha­li ma­szyn. Ten ostat­ni jest jed­nym z kil­ku roz­wi­ązań Ag­fa Gra­phics, de­dy­ko­wa­nych wła­śnie ope­ra­to­rom ma­szyn dru­kujących; po­zo­sta­łe to :Ar­ki­tex Pla­te­Re­ady – mo­duł do za­rządza­nia pro­duk­cją płyt z po­zio­mu kon­so­li ope­ra­to­ra i Ve­ri­press for :Ar­ki­tex – mo­duł do so­ft­pro­ofin­gu ta­kże wy­ko­ny­wa­ne­go z po­zio­mu kon­so­li.
Ro­zwi­ąza­niem przy­szło­ści ma być na­to­miast :Ar­ki­tex Clo­ud – ba­zu­jące na tech­no­lo­gii clo­ud com­pu­ting śro­do­wi­sko bez­piecz­nych, wir­tu­al­nych ośrod­ków pro­duk­cyj­nych, uwzględ­nia­jących różne mo­du­ły z se­rii :Ar­ki­tex. Ro­zwi­ąza­nie ma być w pe­łni do­pa­so­wa­ne do in­dy­wi­du­al­nych po­trzeb dru­kar­ni, za­pew­nia­jąc za­rządza­nie stro­na­mi pu­bli­ka­cji (i wspie­ra­jąc jed­no­cze­śnie wy­daw­ców i dru­kar­nie), pro­duk­cją form dru­ko­wych oraz sys­te­ma­mi do­staw­ców ze­wnętrz­nych.

Ro­zwi­ąza­nia na urządze­nia mo­bil­ne
Tę część ofer­ty Ag­fa Gra­phics dla wy­daw­ców pra­so­wych przed­sta­wił An­dy Grant – szef dzia­łu opro­gra­mo­wa­nia. Na wstępie wspo­mniał o do­mi­nu­jącej ro­li Ag­fa Gra­phics w tym ob­sza­rze, z po­nad 55% udzia­ła­mi w ryn­ku sys­te­mów pro­duk­cyj­nych i oko­ło 2 ty­si­ąca­mi użyt­kow­ni­ków roz­wi­ązań z ro­dzi­ny :Ar­ki­tex. Na­stęp­nie przed­sta­wił po­ten­cjał, ja­ki nie­sie ze so­bą roz­wój run­ku wszel­kie­go ty­pu urządzeń mo­bil­nych. „Tyl­ko w tym ro­ku Mi­cro­soft sprze­da po­nad 5 mln ta­ble­tów Sur­fa­ce. Na po­nad 100 mln sza­co­wa­na jest licz­ba iPa­dów w ska­li świa­ta. Na­to­miast licz­ba te­le­fo­nów ko­mór­ko­wych jesz­cze w tym ro­ku prze­kro­czy po­pu­la­cję ludz­ko­ści – będzie ich w uży­ciu po­nad 7 mld. Jest to po­ten­cjał, na który ka­żdy wy­daw­ca mu­si zwrócić uwa­gę” – mówił An­dy Grant.
Z my­ślą o tej części ryn­ku Ag­fa Gra­phics wpro­wa­dzi­ła do swo­jej ofer­ty :Ar­ki­tex Ever­si­fy – roz­wi­ąza­nie po­zwa­la­jące pu­bli­ko­wać tre­ść na różnych urządze­niach prze­no­śnych. Jest to usłu­ga ty­pu Sa­aS, au­to­ma­ty­zu­jąca work­flow i opar­ta na wir­tu­al­nej in­fra­struk­tu­rze IT, wy­ko­rzy­stu­jącej mo­du­ły :Ar­ki­tex Clo­ud. „Co :Ever­si­fy ofe­ru­je wy­daw­cy? Ro­zwój bi­zne­su, mi­ni­mal­ne in­we­sty­cje w in­fra­struk­tu­rę, prze­wi­dy­wal­no­ść kosz­tów, pro­sto­tę użyt­ko­wa­nia, pe­łną kon­tro­lę nad pro­ce­sa­mi, wresz­cie – in­no­wa­cyj­no­ść, nie­za­le­żno­ść i zwi­ęk­sza­nie ja­ko­ści mar­ki w oczach czy­tel­ni­ka i re­kla­mo­daw­cy” – wy­mie­niał An­dy Grant.
Na­stęp­nie po­in­for­mo­wał, że :Ar­ki­tex Ever­si­fy w wer­sji 1.1 jest już do­stęp­ny w ra­mach usłu­gi :Ar­ki­tex Clo­ud. Jed­nym z je­go użyt­kow­ni­ków jest gru­pa me­dial­na DD+V, która przy­go­to­wu­je się do wy­pusz­cze­nia na ry­nek cy­fro­wych wer­sji swo­ich pu­bli­ka­cji. Wśród no­wych funk­cji, po raz pierw­szy za­anon­so­wa­nych na World Pu­bli­shing Expo, war­to wy­mie­nić: wspar­cie dla ob­słu­gi re­klam, zin­te­gro­wa­ne ści­ąga­nie zawar­tości e-czyt­ni­ków czy wspar­cie dla czyt­ni­ka Kin­dle Fi­re. An­dy Grant za­zna­czył, że :Ar­ki­tex Ever­si­fy jest kom­pa­ty­bil­ny ze wszyst­ki­mi po­wszech­nie do­stęp­nymi smart­fo­na­mi, te­le­fo­na­mi opar­ty­mi na sys­te­mie An­dro­id oraz ta­ble­ta­mi.

Z wi­zy­tą w Wies­ba­den
Pod­czas tar­gów Ag­fa Gra­phics zor­ga­ni­zo­wa­ła dla swo­ich klien­tów z ca­łe­go świa­ta wi­zy­ty w nie­da­le­kich za­kła­dach pro­duk­cyj­nych w Wies­ba­den, wcho­dzących w skład par­ku prze­my­sło­we­go Kal­le­-Al­bert (nie­gdyś na­le­żące­go w ca­ło­ści do fir­my Ho­echst, po­tem przez nią sprze­da­ne­go, po­dzie­lo­ne­go na części i za­adap­to­wa­ne­go przez różne przed­si­ębior­stwa). Tu, na trzech li­niach pro­duk­cyj­nych, wy­twa­rza­ne są pły­ty of­f­se­to­we sto­so­wa­ne nie tyl­ko w pro­duk­cji ga­ze­to­wej, ale też ak­cy­den­so­wej czy opa­ko­wa­nio­wej. Co cie­ka­we, na ka­żdej z li­nii mo­żna pro­du­ko­wać ka­żdy ro­dzaj płyt, w ja­kich spe­cja­li­zu­je się fa­bry­ka, we wszyst­kich do­stęp­nych for­ma­tach.
Klien­ci zwie­dza­jący za­kła­dy mie­li oka­zję za­po­znać się z m.in. dzia­łem, gdzie te­sto­wa­ne są wszyst­kie pro­du­ko­wa­ne w Wies­ba­den pły­ty, a ta­kże prze­śle­dzić ca­ły pro­ces wy­twór­czy – od wstęp­ne­go przy­go­to­wa­nia alu­mi­nium, po­przez ko­lej­ne eta­py pro­duk­cji, na kon­fek­cjo­no­wa­niu i pa­ko­wa­niu go­to­wych do na­świe­tla­nia płyt sko­ńczyw­szy. Pod­czas spo­tka­nia z kie­row­nic­twem fa­bry­ki krót­ko za­pre­zen­to­wa­na zo­sta­ła hi­sto­ria i ka­mie­nie mi­lo­we w jej roz­wo­ju.
Po­cząt­ki pro­duk­cji che­micz­nej w Wies­ba­den si­ęga­ją 1863 ro­ku, zaś pierw­sze jej zwi­ąz­ki z po­li­gra­fią to rok 1949, kie­dy wy­pro­du­ko­wa­no tu pierw­szą na świe­cie pre­sen­sy­bi­li­zo­wa­ną pły­tę of­f­se­to­wą po­zy­ty­wo­wą, zaś dwa la­ta później – ne­ga­ty­wo­wą. W 1965 ro­ku me­cha­nicz­ną me­to­dę pro­duk­cji płyt za­stąpio­no me­to­dą elek­tro­che­micz­ną, co sta­no­wi­ło praw­dzi­wy prze­łom tech­no­lo­gicz­ny. Rok 1972 przy­ni­ósł pierw­szą na świe­cie pły­tę fo­to­po­li­me­ro­wą; co cie­ka­we do dziś pro­duk­cja tych płyt jest w du­żej mie­rze opar­ta na tej sa­mej, 40-let­niej już re­cep­tu­rze. W tym sa­mym ro­ku uru­cho­mio­na zo­sta­ła w Wies­ba­den pierw­sza li­nia pro­duk­cyj­na dzia­ła­jąca w try­bie in­li­ne. W ro­ku 1990 wy­twa­rza­ne tu pły­ty N90 otrzy­ma­ły na­gro­dę pod­czas tar­gów Dru­pa – by­ły to jed­no­cze­śnie pierw­sze do­stęp­ne w wer­sji ryn­ko­wej pły­ty cy­fro­we do na­świe­tla­rek CtP. W 1996 ro­ku Ag­fa Gra­phics prze­jęła od fir­my Ho­echst pro­duk­cję płyt of­f­se­to­wych w Wies­ba­den, zaś już trzy la­ta później wy­twa­rza­ne by­ły tu wszyst­kie ro­dza­je płyt ofe­ro­wa­ne wó­wczas przez bel­gij­skie­go pro­du­cen­ta: fo­to­po­li­me­ro­we, sre­bro­we i ter­mo­czu­łe. W ro­ku 2004 w Wies­ba­den po­wsta­ła :Azu­ra – pio­nier w dzie­dzi­nie płyt bez­che­micz­nych pro­du­ko­wa­nych przez Ag­fa Gra­phics. Obec­nie za­kład ten, za­trud­nia­jący oko­ło 400 pra­cow­ni­ków, jest naj­wi­ęk­szą na świe­cie fa­bry­ką Ag­fa Gra­phics pro­du­ku­jącą pre­sen­sy­bi­li­zo­wa­ne pły­ty of­f­se­to­we, za­rów­no cy­fro­we jak i ana­lo­go­we.
Mówi Ste­fan Pio­trow­ski: „Cie­szy­my się, że część z obec­nych na World Pu­bli­shing Expo przed­sta­wi­cie­li pol­skich dru­ka­rń i wy­daw­nictw sko­rzy­sta­ła z na­sze­go za­pro­sze­nia i zwie­dzi­ła fa­bry­kę w Wies­ba­den. Ma­my na­dzie­ję, że by­ło to dla nich cie­ka­we do­świad­cze­nie i uzu­pe­łnie­nie in­for­ma­cji o no­wych roz­wi­ąza­niach po­ka­za­nych przez Ag­fa Gra­phics na frank­furc­kich tar­gach.”


Na pod­sta­wie in­for­ma­cji PAI Prin­ti­nPo­land.com

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści