Zi­mo­we spo­tka­nie po­li­gra­fów w Bu­ko­wi­nie Ta­trza­ńskiejPoprzedni artykuł 

D. Tyrowicz
D. Ty­ro­wicz
Przed­sta­wi­cie­le dru­ka­rń, do­staw­ców, or­ga­ni­za­cji bra­nżo­wych oraz me­di­ów wzi­ęli udział w czter­na­stej Zi­mo­wej Kon­fe­ren­cji Po­li­gra­ficz­nej, ja­ka od­by­wa­ła się w Bu­ko­wi­nie Ta­trza­ńskiej w dniach 9–12 stycz­nia. Zor­ga­ni­zo­wa­ne przez Sz­cze­ci­ńską Agen­cję Edu­ka­cyj­ną spo­tka­nie, tra­dy­cyj­nie otwie­ra­jące ka­len­darz im­prez bra­nżo­wych, prze­bie­ga­ło pod ha­słem „Dru­kar­nie ju­tra”. Uczest­ni­cy kon­fe­ren­cji wy­słu­cha­li kil­ku in­te­re­su­jących re­fe­ra­tów, wie­lu z nich wzi­ęło też udział w to­wa­rzy­szących jej 8. za­wo­dach po­li­gra­fów w nar­ciar­stwie al­pej­skim o pu­char fir­my Mi­cha­el Hu­ber Pol­ska. Kon­fe­ren­cja zo­sta­ła zor­ga­ni­zo­wa­na przy wspar­ciu Pol­skiej Izby Dru­ku, pod pa­tro­na­tem me­dial­nym mie­si­ęcz­ni­ka Świat Dru­ku i por­ta­lu Prin­ti­nPo­land.com.

Stycz­nio­we spo­tka­nia przed­sta­wi­cie­li bra­nży po­li­gra­ficz­nej w Bu­ko­wi­nie Ta­trza­ńskiej sta­ły się już tra­dy­cją. Zi­mo­wa Kon­fe­ren­cja Po­li­gra­ficz­na gro­ma­dzi jej przed­sta­wi­cie­li, za­in­te­re­so­wa­nych za­rów­no me­ry­to­rycz­ną częścią spo­tka­nia, jak też do­dat­ko­wy­mi atrak­cja­mi, m.in. za­wo­da­mi nar­ciar­ski­mi i wie­czor­ny­mi spo­tka­nia­mi in­te­gra­cyj­ny­mi. Wie­le osób w niej uczest­ni­czących pod­kre­śla wła­śnie te aspek­ty spo­tkań or­ga­ni­zo­wa­nych przez Sz­cze­ci­ńską Agen­cję Edu­ka­cyj­ną (SAE). Po­dob­nie uczy­nił Edward Dre­szer, pre­zes Pol­skiej Izby Dru­ku, który – po krót­kim wstępie Wal­de­ma­ra Świa­tłe­go, sze­fa SAE – po­wie­dział: „Kon­fe­ren­cja w Bu­ko­wi­nie Ta­trza­ńskiej, jak też let­nie spo­tka­nie w Kry­ni­cy Mor­skiej, a nie­gdyś w Ko­ło­brze­gu, to chy­ba ostat­nie te­go ro­dza­ju kil­ku­dnio­we im­pre­zy, po­zwa­la­jące nie tyl­ko wy­słu­chać zna­ko­mi­tych me­ry­to­rycz­nie re­fe­ra­tów, ale też zin­te­gro­wać oso­by z na­szej bra­nży. W do­bie wszech­obec­ne­go kry­zy­su i nie­sprzy­ja­jących wa­run­ków ryn­ko­wych ta­kie kon­fe­ren­cje są bez­cen­ne. Stąd mo­ja obec­no­ść na niej, ta­kże ja­ko pre­zesa Pol­skiej Izby Dru­ku”.

O za­gro­że­niach, ale też szan­sach dla po­li­gra­fii, wy­ni­ka­jących nie tyl­ko z nie­sprzy­ja­jącej sy­tu­acji eko­no­micz­nej, ale przede wszyst­kim ofen­sy­wy me­di­ów elek­tro­nicz­nych, mówił w pierw­szym re­fe­ra­cie kon­fe­ren­cji Ro­bert Ku­cze­ra z fir­my Mi­cha­el Hu­ber Pol­ska. Przed­sta­wił m.in. sze­reg da­nych sta­ty­stycz­nych na te­mat licz­by sprzeda­nych i dru­ko­wa­nych ga­zet (oraz – dla po­rów­na­nia – ta­ble­tów), opa­ko­wań różne­go ro­dza­ju i ksi­ążek. Z wy­mie­nio­nych pro­duk­tów po­li­gra­ficz­nych – jak wy­ni­ka z pre­zen­ta­cji Ro­ber­ta Ku­cze­ry – spad­ki nie do­ty­czą je­dy­nie opa­ko­wań, których sprze­daż ro­śnie w tem­pie 5% w przy­pad­ku opa­ko­wań mi­ęk­kich i 7% w przy­pad­ku opa­ko­wań twar­dych.
Ko­lej­ne wy­stąpie­nie, przy­go­to­wa­ne przez Da­nu­tę Ty­ro­wicz z fir­my Fro­gi­mus, by­ło po­świ­ęco­ne oce­nie wzro­ko­wej dru­ków. Na prak­tycz­nych przy­kła­dach przed­sta­wi­ła w nim różni­ce w po­strze­ga­niu barw w za­le­żno­ści od ro­dza­ju oświe­tle­nia, krót­ko pre­zen­tu­jąc ta­kże zwi­ąza­ne z nim de­fi­ni­cje i stan­dar­dy. Da­nu­ta Ty­ro­wicz zwróci­ła m.in. uwa­gę na czyn­ni­ki wpły­wa­jące w szcze­gól­ny spo­sób na oce­nę wzro­ko­wą pro­duk­tu po­li­gra­ficz­ne­go: wy­ko­ńcze­nie i uszla­chet­nie­nie po­wierzch­ni, ro­dzaj za­sto­so­wa­ne­go ra­stra oraz oto­cze­nie.
Ja­cek Fran­czyk z fir­my In­fo­sys­tems SA za­pre­zen­to­wał z ko­lei ofe­ro­wa­ne przez nią roz­wi­ąza­nie We­bTo­Print, w spo­sób kom­ple­men­tar­ny łączące w so­bie sklep in­ter­ne­to­wy dla pro­duk­cji po­li­gra­ficz­nej (e-Com­mer­ce), work­flow PDF (Pre­Press) oraz ele­men­ty MIS zwi­ąza­ne z nad­zo­ro­wa­niem pro­duk­cji (ma­szy­ny, sta­tu­sy prac, licz­ba prac ocze­ku­jących na ka­żdym z eta­pów/u­rządzeń). Po­zwa­la ono na au­to­ma­ty­za­cję pro­ce­su ob­słu­gi klien­ta i prze­twa­rza­nia ma­te­ria­łu oraz zgod­no­ść ze stan­dar­da­mi. Pre­zen­ta­cja uwzględ­nia­ła rów­nież część prak­tycz­ną – sys­tem zo­stał bo­wiem udo­stęp­nio­ny uczest­ni­kom kon­fe­ren­cji, którzy po za­lo­go­wa­niu mo­gli wy­próbo­wać je­go dzia­ła­nie.
Wśród pre­le­gen­tów zi­mo­we­go spo­tka­nia w Bu­ko­wi­nie Ta­trza­ńskiej nie mo­gło za­brak­nąć przed­sta­wi­cie­la Mi­ędzy­na­ro­do­wych Tar­gów Po­zna­ńskich. Piotr Ka­mi­ński, dy­rek­tor pro­jek­tu Po­li­gra­fia, prze­ka­zał naj­wa­żniej­sze in­for­ma­cje zwi­ąza­ne z te­go­rocz­ną edy­cją tar­gów, za­pla­no­wa­ną na 21–24 ma­ja i od­by­wa­jącą się rów­no­le­gle z tar­ga­mi Eu­ro­-Re­kla­ma, za­pew­nia­jąc obu im­pre­zom efekt sy­ner­gii. Piotr Ka­mi­ński po­in­for­mo­wał m.in. o po­wo­ła­niu Ra­dy Tar­gów, w skład której wcho­dzą przed­sta­wi­cie­le wy­staw­ców, gwa­ran­tu­jąc do­pa­so­wa­nie wy­da­rze­nia do bie­żących po­trzeb ryn­ku; or­ga­ni­za­cji Po­li­gra­ficz­ne­go Ro­ad Show – za­pla­no­wa­ne­go na prze­łom mar­ca i kwiet­nia pro­gra­mu se­mi­na­ri­ów, będących oka­zją do dys­ku­sji na te­mat obec­nej sy­tu­acji ryn­ko­wej, tren­dów tech­no­lo­gicz­nych oraz no­wo­ści, ja­kie zo­sta­ną za­pre­zen­to­wa­ne w Po­zna­niu. Ko­lej­ne no­vum to Klub Po­li­gra­fii – spe­cjal­na kar­ta ko­rzy­ści wy­ni­ka­jących z udzia­łu w tar­gach. Piotr Ka­mi­ński po­in­for­mo­wał też o re­ak­ty­wo­wa­niu kon­fe­ren­cji Po­li­con, po­prze­dza­jącej tar­gi. Z du­żym za­in­te­re­so­wa­niem spo­tka­ła się wzmian­ka o apli­ka­cji mo­bil­nej Pol­ska Po­li­gra­fia, która – za po­śred­nic­twem urządzeń prze­no­śnych – po­zwa­la śle­dzić naj­now­sze in­for­ma­cje na te­mat sa­mych tar­gów, ale też po­zy­ski­wać najświe­ższe new­sy ryn­ko­we.
Me­ry­to­rycz­ną część kon­fe­ren­cji uzu­pe­łni­li An­drzej Ćwi­kli­ński i Piotr Obręb­ski z fir­my DKS, którzy wy­stąpi­li z re­fe­ra­tem za­ty­tu­ło­wa­nym „No­we spo­so­by roz­li­cza­nia kon­trak­tów ser­wi­so­wych ja­ko al­ter­na­ty­wa dla dru­ka­rń wiel­ko­for­ma­to­wych i cy­fro­wy­ch”. Za­pre­zen­to­wa­li pod­czas nie­go obec­ne ten­den­cje w dru­ku cy­fro­wym, ty­py kon­trak­tów ofe­ro­wa­nych na ryn­ku, ro­dza­je dru­ków ob­jętych kon­trak­ta­mi ofe­ro­wa­ny­mi przez DKS, re­ali­zo­wa­ne za­rów­no w urządze­niach ma­ło- jak i wiel­ko­for­ma­to­wych. Na­stęp­nie przed­sta­wi­li kon­trak­ty ty­pu TBC (To­tal Bil­ling Co­un­ter)/CRA, pre­zen­tu­jąc szcze­góło­wo spo­so­by ich roz­li­cza­nia.



Do­dat­ko­wą atrak­cją 14. Zi­mo­wej Kon­fe­ren­cji Po­li­gra­ficz­nej by­ły 8. za­wo­dy nar­ciar­skie Hu­ber Ski Cup Bu­ko­wi­na 2013 o pu­char fir­my Mi­cha­el Hu­ber Pol­ska. W tym ro­ku po­wróco­no do wcze­śniej­sze­go po­dzia­łu na osob­ne kon­ku­ren­cje dla ko­biet i mężczyzn. W pierw­szej z nich zwy­ci­ęży­ła Da­nu­ta Ty­ro­wicz z fir­my Fro­gi­mus, wy­prze­dza­jąc Rok­sa­nę Ko­ści­ółek z SG Equ­ip­ment Le­asing Pol­ska i Mo­ni­kę Ka­pler z Océ Po­land. W ka­te­go­rii mężczyzn, jak rów­nież w kla­sy­fi­ka­cji ogól­nej, naj­lep­szy oka­zał się Ma­rek Ur­ban z fir­my Fle­xer­gis, dru­gie miej­sce za­jął Pa­weł Dre­szer z dru­kar­ni Lo­tos Po­li­gra­fia, trze­cie – Piotr Obręb­ski z fir­my DKS.
Pa­mi­ąt­ko­we dy­plo­my zo­sta­ły wręczo­ne na sto­ku, tuż po za­wo­dach, zaś na­gro­dy i pu­char Mi­cha­el Hu­ber Pol­ska dla zwy­ci­ęz­cy – pod­czas tra­dy­cyj­nej ko­la­cji wie­ńczącej kon­fe­ren­cję. Przed nią uczest­ni­cy kon­fe­ren­cji wzi­ęli udział w ku­li­gu. War­to rów­nież wspo­mnieć, że pierw­szy dzień spo­tka­nia za­ko­ńczył wie­czór z mu­zy­ką, które­mu opra­wę dźwi­ęko­wą za­pew­ni­li di­dże­je DJ Kip z Za­ko­pa­ne­go i Mr Elec­tric z War­sza­wy.
Mówi Wal­de­mar Świa­tły, szef Sz­cze­ci­ńskiej Agen­cji Edu­ka­cyj­nej: „Dzi­ęku­je­my wszyst­kim uczest­ni­kom za przy­by­cie do Bu­ko­wi­ny, udział w kon­fe­ren­cji oraz to­wa­rzy­szących jej wy­da­rze­niach. Ma­my na­dzie­ję, że by­ła to oka­zja, by wy­słu­chać kil­ku in­te­re­su­jących re­fe­ra­tów, ale też spo­tkać się w gro­nie spe­cja­li­stów i wy­mie­nić uwa­gi na te­mat obec­nej sy­tu­acji ryn­ko­wej i pro­ble­mów z nią zwi­ąza­nych. Już dziś chcie­li­by­śmy też za­pro­sić na na­sze ko­lej­ne let­nie spo­tka­nie, które od­będzie się w dru­giej po­ło­wie czerw­ca w Kry­ni­cy Mor­skiej. O szcze­gółach będzie­my in­for­mo­wa­li na bie­żąco”.


Na pod­sta­wie in­for­ma­cji PAI Prin­ti­nPo­land.com

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści