Zimowe spotkanie poligrafów w Bukowinie TatrzańskiejPoprzedni artykuł 

D. Tyrowicz
D. Tyrowicz
Przedstawiciele drukarń, dostawców, organizacji branżowych oraz mediów wzięli udział w czternastej Zimowej Konferencji Poligraficznej, jaka odbywała się w Bukowinie Tatrzańskiej w dniach 9-12 stycznia. Zorganizowane przez Szczecińską Agencję Edukacyjną spotkanie, tradycyjnie otwierające kalendarz imprez branżowych, przebiegało pod hasłem „Drukarnie jutra”. Uczestnicy konferencji wysłuchali kilku interesujących referatów, wielu z nich wzięło też udział w towarzyszących jej 8. zawodach poligrafów w narciarstwie alpejskim o puchar firmy Michael Huber Polska. Konferencja została zorganizowana przy wsparciu Polskiej Izby Druku, pod patronatem medialnym miesięcznika Świat Druku i portalu PrintinPoland.com.

Styczniowe spotkania przedstawicieli branży poligraficznej w Bukowinie Tatrzańskiej stały się już tradycją. Zimowa Konferencja Poligraficzna gromadzi jej przedstawicieli, zainteresowanych zarówno merytoryczną częścią spotkania, jak też dodatkowymi atrakcjami, m.in. zawodami narciarskimi i wieczornymi spotkaniami integracyjnymi. Wiele osób w niej uczestniczących podkreśla właśnie te aspekty spotkań organizowanych przez Szczecińską Agencję Edukacyjną (SAE). Podobnie uczynił Edward Dreszer, prezes Polskiej Izby Druku, który – po krótkim wstępie Waldemara Światłego, szefa SAE – powiedział: „Konferencja w Bukowinie Tatrzańskiej, jak też letnie spotkanie w Krynicy Morskiej, a niegdyś w Kołobrzegu, to chyba ostatnie tego rodzaju kilkudniowe imprezy, pozwalające nie tylko wysłuchać znakomitych merytorycznie referatów, ale też zintegrować osoby z naszej branży. W dobie wszechobecnego kryzysu i niesprzyjających warunków rynkowych takie konferencje są bezcenne. Stąd moja obecność na niej, także jako prezesa Polskiej Izby Druku”.

O zagrożeniach, ale też szansach dla poligrafii, wynikających nie tylko z niesprzyjającej sytuacji ekonomicznej, ale przede wszystkim ofensywy mediów elektronicznych, mówił w pierwszym referacie konferencji Robert Kuczera z firmy Michael Huber Polska. Przedstawił m.in. szereg danych statystycznych na temat liczby sprzedanych i drukowanych gazet (oraz – dla porównania – tabletów), opakowań różnego rodzaju i książek. Z wymienionych produktów poligraficznych – jak wynika z prezentacji Roberta Kuczery – spadki nie dotyczą jedynie opakowań, których sprzedaż rośnie w tempie 5% w przypadku opakowań miękkich i 7% w przypadku opakowań twardych.
Kolejne wystąpienie, przygotowane przez Danutę Tyrowicz z firmy Frogimus, było poświęcone ocenie wzrokowej druków. Na praktycznych przykładach przedstawiła w nim różnice w postrzeganiu barw w zależności od rodzaju oświetlenia, krótko prezentując także związane z nim definicje i standardy. Danuta Tyrowicz zwróciła m.in. uwagę na czynniki wpływające w szczególny sposób na ocenę wzrokową produktu poligraficznego: wykończenie i uszlachetnienie powierzchni, rodzaj zastosowanego rastra oraz otoczenie.
Jacek Franczyk z firmy Infosystems SA zaprezentował z kolei oferowane przez nią rozwiązanie WebToPrint, w sposób komplementarny łączące w sobie sklep internetowy dla produkcji poligraficznej (e-Commerce), workflow PDF (PrePress) oraz elementy MIS związane z nadzorowaniem produkcji (maszyny, statusy prac, liczba prac oczekujących na każdym z etapów/urządzeń). Pozwala ono na automatyzację procesu obsługi klienta i przetwarzania materiału oraz zgodność ze standardami. Prezentacja uwzględniała również część praktyczną – system został bowiem udostępniony uczestnikom konferencji, którzy po zalogowaniu mogli wypróbować jego działanie.
R E K L A M A
Wśród prelegentów zimowego spotkania w Bukowinie Tatrzańskiej nie mogło zabraknąć przedstawiciela Międzynarodowych Targów Poznańskich. Piotr Kamiński, dyrektor projektu Poligrafia, przekazał najważniejsze informacje związane z tegoroczną edycją targów, zaplanowaną na 21-24 maja i odbywającą się równolegle z targami Euro-Reklama, zapewniając obu imprezom efekt synergii. Piotr Kamiński poinformował m.in. o powołaniu Rady Targów, w skład której wchodzą przedstawiciele wystawców, gwarantując dopasowanie wydarzenia do bieżących potrzeb rynku; organizacji Poligraficznego Road Show – zaplanowanego na przełom marca i kwietnia programu seminariów, będących okazją do dyskusji na temat obecnej sytuacji rynkowej, trendów technologicznych oraz nowości, jakie zostaną zaprezentowane w Poznaniu. Kolejne novum to Klub Poligrafii – specjalna karta korzyści wynikających z udziału w targach. Piotr Kamiński poinformował też o reaktywowaniu konferencji Policon, poprzedzającej targi. Z dużym zainteresowaniem spotkała się wzmianka o aplikacji mobilnej Polska Poligrafia, która – za pośrednictwem urządzeń przenośnych – pozwala śledzić najnowsze informacje na temat samych targów, ale też pozyskiwać najświeższe newsy rynkowe.
Merytoryczną część konferencji uzupełnili Andrzej Ćwikliński i Piotr Obrębski z firmy DKS, którzy wystąpili z referatem zatytułowanym „Nowe sposoby rozliczania kontraktów serwisowych jako alternatywa dla drukarń wielkoformatowych i cyfrowych”. Zaprezentowali podczas niego obecne tendencje w druku cyfrowym, typy kontraktów oferowanych na rynku, rodzaje druków objętych kontraktami oferowanymi przez DKS, realizowane zarówno w urządzeniach mało- jak i wielkoformatowych. Następnie przedstawili kontrakty typu TBC (Total Billing Counter)/CRA, prezentując szczegółowo sposoby ich rozliczania.



Dodatkową atrakcją 14. Zimowej Konferencji Poligraficznej były 8. zawody narciarskie Huber Ski Cup Bukowina 2013 o puchar firmy Michael Huber Polska. W tym roku powrócono do wcześniejszego podziału na osobne konkurencje dla kobiet i mężczyzn. W pierwszej z nich zwyciężyła Danuta Tyrowicz z firmy Frogimus, wyprzedzając Roksanę Kościółek z SG Equipment Leasing Polska i Monikę Kapler z Océ Poland. W kategorii mężczyzn, jak również w klasyfikacji ogólnej, najlepszy okazał się Marek Urban z firmy Flexergis, drugie miejsce zajął Paweł Dreszer z drukarni Lotos Poligrafia, trzecie – Piotr Obrębski z firmy DKS.
Pamiątkowe dyplomy zostały wręczone na stoku, tuż po zawodach, zaś nagrody i puchar Michael Huber Polska dla zwycięzcy – podczas tradycyjnej kolacji wieńczącej konferencję. Przed nią uczestnicy konferencji wzięli udział w kuligu. Warto również wspomnieć, że pierwszy dzień spotkania zakończył wieczór z muzyką, któremu oprawę dźwiękową zapewnili didżeje DJ Kip z Zakopanego i Mr Electric z Warszawy.
Mówi Waldemar Światły, szef Szczecińskiej Agencji Edukacyjnej: „Dziękujemy wszystkim uczestnikom za przybycie do Bukowiny, udział w konferencji oraz towarzyszących jej wydarzeniach. Mamy nadzieję, że była to okazja, by wysłuchać kilku interesujących referatów, ale też spotkać się w gronie specjalistów i wymienić uwagi na temat obecnej sytuacji rynkowej i problemów z nią związanych. Już dziś chcielibyśmy też zaprosić na nasze kolejne letnie spotkanie, które odbędzie się w drugiej połowie czerwca w Krynicy Morskiej. O szczegółach będziemy informowali na bieżąco”.


Na podstawie informacji PAI PrintinPoland.com

 Produkcja: WebFabrika 1999-2024 | Kontakt | Regulamin | Polityka Prywatności