Wy­ścig z cza­sem – biu­ro­kra­cja wstrzy­mu­je zmia­ny w sek­to­rze edu­ka­cyj­nymPoprzedni artykuł 

Eu­ro­pej­skie in­sty­tu­cje edu­ka­cyj­ne ma­ją świa­do­mo­ść, że obec­nie mu­szą wpro­wa­dzać zmia­ny szyb­ciej niż mia­ło to miej­sce na prze­strze­ni trzech ostat­nich lat – przed­sta­wi­cie­le pra­wie wszyst­kich z nich (98%) od­czu­wa­ją pre­sję zwi­ąza­ną z ko­niecz­no­ścią szyb­kie­go do­sto­so­wy­wa­nia się do zmian. Jed­nak ro­la tech­no­lo­gii w przy­szło­ści na­ucza­nia sty­mu­lu­je ich do dzia­ła­nia, a rze­czy­wi­sto­ść roz­sze­rzo­na jest uwa­ża­na za jed­ną z wio­dących tech­no­lo­gii umo­żli­wia­jących popra­wienie wy­daj­no­ści or­ga­ni­za­cji oraz za­pew­nie­nie ucznio­m/stu­den­tom lep­szych wa­run­ków.

Wnio­ski te po­cho­dzą z no­we­go ra­por­tu The Chal­len­ge of Spe­ed przy­go­to­wa­ne­go przez the Eco­no­mist In­tel­li­gen­ce Unit, spon­so­ro­wa­ne­go przez Ri­coh.

Klu­czo­we ob­sza­ry wy­ma­ga­jące zmian są sku­pio­ne na czyn­no­ściach ad­mi­ni­stra­cyj­nych. Dwie naj­wi­ęk­sze prze­szko­dy w osi­ągni­ęciu wi­ęk­szej spraw­no­ści to trud­no­ści w przy­jęciu jed­no­li­tych roz­wi­ązań przez pra­cow­ni­ków, jed­nost­ki bi­zne­so­we czy de­par­ta­men­ty (44%) oraz biu­ro­kra­tycz­ne pro­ce­sy de­cy­zyj­ne (35%).

Car­sten Bruhn, Exe­cu­ti­ve Vi­ce Pre­si­dent, Ri­coh Eu­ro­pe mówi: “Przy­szło­ść sek­to­ra edu­ka­cyj­ne­go mo­że być eks­cy­tu­jąca. Ini­cja­ty­wa Ko­mi­sji Eu­ro­pej­skiej, „Ope­ning Up”, ma na ce­lu otwar­cie za­so­bów edu­ka­cyj­nych, w tym ogól­no­do­stęp­nych otwar­tych kur­sów on­li­ne (MOOC) i tech­no­lo­gii, która umo­żli­wi za­pew­nie­nie ucznio­m/stu­den­tom lep­szych wa­run­ków. Jed­na­kże, ist­nie­je rów­nież pre­sja, by spe­łnić wi­ęk­sze wy­ma­ga­nia, często przy mniej­szej licz­bie do­stęp­nych za­so­bów, po­zo­sta­jąc przy tym atrak­cyj­nym miej­scem do na­uki. Ba­da­nie uka­zu­je, że zło­żo­na biu­ro­kra­tycz­na struk­tu­ra, wie­lu pra­cow­ni­ków ad­mi­ni­stra­cyj­nych i brak wspól­nej wi­zji skut­ku­je tym, że in­sty­tu­cje edu­ka­cyj­ne nie są w sta­nie wpro­wa­dzić żad­nych re­al­nych zmian w za­kre­sie swo­jej dzia­łal­no­ści.”

Li­de­rzy za­uwa­ży­li ko­niecz­no­ść prze­kszta­łce­nia sys­te­mu ad­mi­ni­stra­cyj­ne­go w in­sty­tu­cjach w ce­lu po­pra­wy pod­sta­wo­wych funk­cji, które zwy­kle obej­mu­ją du­żą licz­bę do­ku­men­tów i skom­pli­ko­wa­ne pro­ce­sy. Naj­częściej wska­zy­wa­ny­mi ob­sza­ra­mi wy­ma­ga­jący­mi w naj­wi­ęk­szym stop­niu przy­sto­so­wa­nia do zmian by­ły uspraw­nie­nie klu­czo­wych pro­ce­sów bi­zne­so­wych (44%), re­kru­ta­cja no­we­go per­so­ne­lu (42%) oraz wpro­wa­dze­nie no­wych tech­no­lo­gii (40%). Po­nad­to skla­sy­fi­ko­wa­no wy­mie­nio­ne po­wy­żej ob­sza­ry ja­ko te, w których są prze­wi­dy­wa­ne naj­wi­ęk­sze zmia­ny w ci­ągu na­stęp­nych trzech lat.

Bruhn do­da­je: “Li­de­rzy ma­ją pe­łną świa­do­mo­ść, że wi­ęk­sza szyb­ko­ść i wy­daj­no­ść są bar­dzo istot­ne. Tech­no­lo­gia otwie­ra no­we ho­ry­zon­ty, lecz in­sty­tu­cje mu­szą skon­cen­tro­wać się na pod­sta­wo­wych pro­ce­sach bi­zne­so­wych i prze­kszta­łcić swo­je dzia­ła­nia tak, aby by­ły one w pe­łni cy­fro­we i po­łączo­ne – za­pew­nia­jąc do­stęp­no­ść ma­te­ria­łów edu­ka­cyj­nych i naj­wa­żniej­szych in­for­ma­cji ad­mi­ni­stra­cyj­nych we wła­ści­wym for­ma­cie oraz cza­sie. Szyb­ko­ść zmian jest rów­nież wa­żnym ele­men­tem, który po­zwa­la wpro­wa­dzić sku­tecz­ne pro­gra­my edu­ka­cyj­ne na mia­rę XXI wie­ku. Do­bra wia­do­mo­ść jest ta­ka, że czo­ło­we in­sty­tu­cje edu­ka­cyj­ne mo­gą li­czyć na po­moc. Są wspie­ra­ne za­rów­no przez ini­cja­ty­wy rządo­we, jak i in­no­wa­cje z sek­to­ra pry­wat­ne­go”.

Wi­ęcej wnio­sków z ra­por­tu, in­fo­gra­fi­ka oraz film na stro­nie:

http://tho­ugh­tle­ader­ship.ri­co­h-eu­ro­pe.co­m/pl

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji fir­my Ri­coh Pol­ska Sp. z o.o.

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści