Wy­ni­ki Sto­ra En­so za 3. kwar­tał 2014: ko­lej­ne eta­py trans­for­ma­cji i re­struk­tu­ry­za­cjiPoprzedni artykuł 

Kon­cern Sto­ra En­so po­in­for­mo­wał o wy­ni­kach fi­nan­so­wych za 3. kwar­tał br. Fir­ma za­no­to­wa­ła w nim 14% wzrost zy­sku ope­ra­cyj­ne­go EBIT, do po­zio­mu 210 mln eu­ro. Był to bar­dzo do­bry kwar­tał zwłasz­cza dla dzia­łu Re­ne­wa­ble Pac­ka­ging, w które­go przy­pad­ku zysk ope­ra­cyj­ny EBIT wzrósł aż o 30%. Po­zo­sta­łe dzia­ły po­pra­wi­ły (Bio­ma­te­rials) bądź też utrzy­ma­ły (Bu­il­ding & Li­ving i Prin­ting & Re­ading) wy­ni­ki po­dob­ne do ubie­gło­rocz­nych. Współczyn­nik prze­pły­wów go­tów­ko­wych wy­ni­ósł w 3. kwar­ta­le br. 7,5% (przy 5,4% przed ro­kiem), zaś ich war­to­ść z dzia­łal­no­ści ope­ra­cyj­nej za­mknęła się kwo­tą 257 mln eu­ro. Bio­rąc pod uwa­gę pierw­sze trzy kwar­tały br., sprze­daż Sto­ra En­so wy­nio­sła 7,661 mld eu­ro, zaś zysk ope­ra­cyj­ny 601 mln eu­ro (436 mln eu­ro w ana­lo­gicz­nym okre­sie ub.r.).

Ko­men­tu­jąc wy­ni­ki za 3. kwar­tał br. CEO fir­my Sto­ra En­so –  Kar­l-Hen­rik Sund­ström po­wie­dział: „Osi­ągnęli­śmy w nim bar­dzo do­bry re­zul­tat. Na­sza sprze­daż, wy­łącza­jąc prze­cho­dzący kry­zys struk­tu­ral­ny dział pa­pie­rów gra­ficz­nych, wzro­sła o 3%. Osi­ągnęli­śmy też suk­ces w za­kre­sie za­rządza­nia kosz­ta­mi, a nasz zysk ope­ra­cyj­ny EBIT wzrósł w ujęciu rocz­nym o 14%. Z ko­lei o 9,7% zwi­ęk­szył się zwrot z in­we­sty­cji ka­pi­ta­ło­wych, co ozna­cza ko­lej­ny krok we wła­ści­wym kie­run­ku. Co wi­ęcej, z 3,1 do 1,8 ob­ni­żył się współczyn­nik re­la­cji dłu­gu net­to do zy­sku EBITDA”.

Mon­tes del Pla­ta klu­czo­wą in­we­sty­cją
„Trze­ci kwar­tał przy­ni­ósł na­szej fir­mie kil­ka mi­lo­wych kro­ków ku te­mu, by Sto­ra En­so sta­ła się skon­cen­tro­wa­ną na swo­ich klien­tach fir­mą, ba­zu­jącą na su­row­cach od­na­wial­nych – kon­ty­nu­uje CEO kon­cer­nu. – Naj­wa­żniej­szym z nich by­ło od­da­nie do użyt­ku no­wo wy­bu­do­wa­nej ce­lu­lo­zow­ni Mon­tes del Pla­ta w Uru­gwa­ju. Obec­nie je­ste­śmy go­to­wi na to, by sys­te­ma­tycz­nie zwi­ęk­szać jej mo­ce pro­duk­cyj­ne”.
Pro­duk­cja w Mon­tes del Pla­ta ru­szy­ła z po­cząt­kiem czerw­ca, zaś ofi­cjal­ne uru­cho­mie­nie za­kła­du mia­ło miej­sce we wrze­śniu. Sto­ra En­so, ja­ko udzia­ło­wiec za­rządza­jącej ce­lu­lo­zow­nią spółki jo­int ven­tu­re, ma pra­wo do za­go­spo­da­ro­wa­nia w ska­li ro­ku 240–275 tys. ton pro­du­ko­wa­nej tu ce­lu­lo­zy.

Trans­for­ma­cja i re­struk­tu­ry­za­cja
Trze­ci kwar­tał przy­ni­ósł też in­for­ma­cję o roz­po­częciu przez Sto­ra En­so zmian w za­kła­dach Var­kaus w Fin­lan­dii, do­tych­czas pro­du­ku­jących pa­pie­ry gra­ficz­ne. Już pod ko­niec 2015 ro­ku na tej sa­mej, zmo­dy­fi­ko­wa­nej ma­szy­nie, będą tu wy­twa­rza­ne tek­tu­ry, ba­zu­jące na włók­nach pier­wot­nych.
Ko­lej­na wa­żna in­we­sty­cja Sto­ra En­so to za­kła­dy pro­duk­cji tek­tu­ry w Gu­an­gxhi w Chi­nach. Jej re­ali­za­cja prze­bie­ga zgod­nie z pla­nem. Po­za tym wy­dzie­li­li­śmy z na­szych struk­tur spółkę Co­ren­so, roz­po­częli­śmy też w USA bu­do­wę za­kła­du, w którym po­zy­ski­wa­ne z bio­ma­sy cu­kry będą mo­gły być prze­twa­rza­ne w różne­go ro­dza­ju bio­su­row­ce. Te kro­ki, po­za ci­ągły­mi in­we­sty­cjami w ist­nie­jące port­fo­lio pro­duk­tów, od­gry­wa­ją bar­dzo istot­ną ro­lę w na­szym pro­gra­mie trans­for­ma­cji” – mówi Kar­l-Hen­rik Sund­ström.

Pro­gno­zy ryn­ko­we
Kie­row­nic­two Sto­ra En­so prze­wi­du­je, że 4. kwar­tał br. przy­nie­sie sprze­daż po­rów­ny­wal­ną z wy­ni­kiem osi­ągni­ętym w po­przed­nich trzech mie­si­ącach (ok. 2,5 mld eu­ro). Zysk ope­ra­cyj­ny EBIT wy­nie­sie war­to­ść nie­co ni­ższą od tej uzy­ska­nej w 3. kwar­ta­le br. (210 mln eu­ro), głów­nie za spra­wą se­zo­no­wych wa­hań ko­niunk­tu­ry na ryn­kach, gdzie obec­ne są dzia­ły Re­ne­wa­ble Pac­ka­ging i Bu­il­ding & Li­ving.
„3. kwar­tał br. był mo­im pierw­szym w ro­li CEO kon­cer­nu Sto­ra En­so. Je­stem pod du­żym wra­że­niem kom­pe­ten­cji i za­an­ga­żo­wa­nia wy­ka­zy­wa­ne­go przez na­szych pra­cow­ni­ków na wszyst­kich szcze­blach. Bu­du­ją oni przy­szło­ść Sto­ra En­so, two­rząc jed­no­cze­śnie war­to­ść dla na­szych klien­tów” – pod­su­mo­wu­je CEO fir­my.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji PAI Prin­ti­nPo­land.com
pho­to cre­dit: ken­te­egar­din via pho­to­pin cc

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści