Ra­port KPMG i Pol­skie­go Brac­twa Ka­wa­le­rów Gu­ten­ber­ga pt. „Ry­nek po­li­gra­ficz­ny i opa­ko­wań z na­dru­kiem w Pol­sce”Poprzedni artykuł 

We­dług sza­cun­ków KPMG w 2014 r. war­to­ść pro­duk­cji sprze­da­nej sek­to­ra po­li­gra­ficz­ne­go w Pol­sce wzro­sła o 6,5% i wy­nio­sła 13,2 mld zł. Ek­sport osi­ągnął re­kor­do­wy po­ziom pra­wie 6 mld zł. O roz­wo­ju bra­nży świad­czą ta­kże po­zy­tyw­ne na­stro­je wśród przed­sta­wi­cie­li firm dru­kar­skich. W tym ro­ku po raz pierw­szy od kil­ku lat wi­ęk­szo­ść przed­si­ębiorstw oce­nia sy­tu­ację na pol­skim ryn­ku do­brze lub na­wet bar­dzo do­brze.

Lep­sze na­stro­je wśród pol­skich firm po­li­gra­ficz­nych 

Spo­śród 300 ba­da­nych przed­si­ębiorstw po­li­gra­ficz­nych 43% wy­ra­zi­ło za­do­wo­le­nie z sy­tu­acji na pol­skim ryn­ku, co ozna­cza wzrost o 10 p.p. w po­rów­na­niu z ze­szło­rocz­ną edy­cją ba­da­nia. Jed­no­cze­śnie udział firm nie­za­do­wo­lo­nych zmniej­szył się o 2 p.p. i wy­ni­ósł 19%. Sy­tu­acja wła­snej fir­my zo­sta­ła po­zy­tyw­nie oce­nio­na przez po­nad po­ło­wę re­spon­den­tów, a je­dy­nie 7% nie jest z niej za­do­wo­lo­na. Pro­gno­zy do­ty­czące naj­bli­ższej przy­szło­ści wy­pa­da­ją nie­co mniej opty­mi­stycz­nie niż rok te­mu – 14% przed­si­ębior­ców oba­wia się spad­ków, ale wci­ąż po­nad po­ło­wa ba­da­nych firm spo­dzie­wa się wzro­stu sprze­da­ży.

Oprócz ogól­nej opi­nii do­ty­czącej sy­tu­acji w bra­nży i we wła­snej fir­mie, ba­da­ne przed­si­ębior­stwa zo­sta­ły po­pro­szo­ne o do­ko­na­nie oce­ny po­szcze­gól­nych aspek­tów ryn­ku po­li­gra­ficz­ne­go w Pol­sce. Po­dob­nie jak w po­przed­nich edy­cjach ba­da­nia, do­brze oce­nio­ne zo­sta­ły przede wszyst­kim: różno­rod­no­ść ofer­ty, ja­ko­ść świad­czo­nych usług, no­wo­cze­sno­ść środ­ków pro­duk­cji, ter­mi­no­wo­ść re­ali­za­cji zle­ceń i do­świad­cze­nie ka­dry za­rządza­jącej. Co cie­ka­we, po raz ko­lej­ny zwi­ęk­szył się udział firm za­do­wo­lo­nych z do­stęp­no­ści ka­pi­ta­łu oraz wiel­ko­ści ryn­ku zby­tu. Do sła­biej oce­nia­nych aspek­tów na­le­żą ter­mi­no­wo­ść roz­li­czeń, ry­zy­ko upa­dło­ści, a ta­kże ren­tow­no­ść – mówi Ja­cek Baj­ger, part­ner w dzia­le do­radz­twa po­dat­ko­we­go w KPMG w Pol­sce.

Ek­sport na­dal na­pędza roz­wój bra­nży po­li­gra­ficz­nej w Pol­sce

Wy­so­ka ja­ko­ść usług i pro­duk­tów w po­łącze­niu ze sto­sun­ko­wo ni­ski­mi kosz­ta­mi pra­cy po­zwa­la pol­skim fir­mom po­li­gra­ficz­nym sku­tecz­nie kon­ku­ro­wać za­rów­no na ryn­ku unij­nym, jak i po­za nim. Po­nad po­ło­wa ba­da­nych firm po­li­gra­ficz­nych sprze­da­je swo­je pro­duk­ty i usłu­gi za gra­ni­cą. Jak wy­ni­ka z da­nych fir­my Eu­ro­stat, w la­tach 2010–2014 ca­łko­wi­ty eks­port pro­duk­tów prze­my­słu po­li­gra­ficz­ne­go zwi­ęk­szył się no­mi­nal­nie o 50%, a sam ze­szły rok przy­ni­ósł wzrost o 11,2% do po­zio­mu 5,94 mld zł. Z mo­żli­wo­ści eks­portu ko­rzy­sta­ją przede wszyst­kim śred­nie i du­że fir­my – w tej gru­pie je­dy­nie 19% sku­pia się wy­łącz­nie na ryn­ku kra­jo­wym. Udział eks­porterów wśród ma­łych firm wy­no­si 58%, a w gru­pie podmio­tów mi­kro – 37% (rok te­mu – od­po­wied­nio 63% i 31%).

Po­dob­nie jak ubie­głym ro­ku, zde­cy­do­wa­nie naj­częściej wska­zy­wa­nym przez re­spon­den­tów kie­run­kiem eks­por­tu są Niem­cy – wśród firm pro­wa­dzących ak­tyw­ną dzia­łal­no­ść han­dlo­wą za gra­ni­cą 59% ma w tym kra­ju klien­tów. Bli­sko­ść geo­gra­ficz­na w po­łącze­niu z chłon­nym ryn­kiem czy­nią Niem­cy bar­dzo atrak­cyj­nym ce­lem dla pol­skich firm po­li­gra­ficz­nych. Istot­na jest ta­kże prze­wa­ga ce­no­wa, która po­zwa­la pol­skim fir­mom sku­tecz­nie kon­ku­ro­wać z lo­kal­nym prze­my­słem po­li­gra­ficz­nym. Po­dob­nie jest z kra­ja­mi, które od lat zaj­mu­ją ko­lej­ne miej­sca w ran­kin­gu naj­po­pu­lar­niej­szych kie­run­ków eks­por­tu – Fran­cji, Wiel­kiej Bry­ta­nii, Ho­lan­dii, a ta­kże kra­jów skan­dy­naw­skich. Wśród pa­ństw Eu­ro­py Środ­ko­wo­-Wschod­niej naj­wa­żniej­szym od­bior­cą pro­duk­tów i usług po­li­gra­ficz­nych są Cze­chy. Co cie­ka­we, kra­je ba­łtyc­kie wy­pa­dły w tym ro­ku z ran­kin­gu naj­wa­żniej­szych kie­run­ków eks­por­to­wych – tłu­ma­czy Ja­cek Ku­śmier­czyk, kanc­lerz Pol­skie­go Brac­twa Ka­wa­le­rów Gu­ten­ber­ga.

Po­stępu­jąca in­for­ma­ty­za­cja sek­to­ra po­li­gra­ficz­ne­go w Pol­sce

Z ra­por­tu KPMG i Pol­skie­go Brac­twa Ka­wa­le­rów Gu­ten­ber­ga wy­ni­ka, że śred­nio 59% zle­ceń przyj­mo­wa­nych przez ba­da­ne fir­my ob­słu­gi­wa­nych jest dro­gą elek­tro­nicz­ną, a bli­sko co dru­ga fir­ma po­szu­ku­je zle­ceń za po­śred­nic­twem in­ter­ne­tu, co ozna­cza wzrost w sto­sun­ku do ze­szło­rocz­nej edy­cji ba­da­nia. Wa­żna jest przy tym spe­cy­fi­ka bra­nży po­li­gra­ficz­nej – zwłasz­cza w przy­pad­ku kom­plek­so­wych i tech­nicz­nie wy­ma­ga­jących pro­jek­tów wie­lu klien­tów wo­li jed­nak ko­rzy­stać z fa­cho­we­go do­radz­twa pra­cow­ni­ków na miej­scu, za­miast skła­dać za­mówie­nia dro­gą in­ter­ne­to­wą.

Ina­czej wy­gląda sy­tu­acja w przy­pad­ku stan­dar­do­wych, mniej skom­pli­ko­wa­nych za­mówień, których ob­słu­ga często mo­że od­by­wać się w ca­ło­ści za po­śred­nic­twem in­ter­ne­tu. Mo­żli­wo­ść tę wy­ko­rzy­stu­ją zwłasz­cza dru­kar­nie in­ter­ne­to­we, które na ogół ca­łko­wi­cie re­zy­gnu­ją ze sta­cjo­nar­ne­go punk­tu ob­słu­gi klien­ta. Osi­ąga­nej w ten spo­sób re­duk­cji kosz­tów to­wa­rzy­szy po­sze­rze­nie za­si­ęgu dzia­łal­no­ści – dru­kar­nie in­ter­ne­to­we mo­gą ob­słu­giwać klien­tów z ca­łej Pol­ski, co da­je im prze­wa­gę wo­bec firm dzia­ła­jących lo­kal­nie. Bli­sko 70% re­spon­den­tów uwa­ża, że w ci­ągu naj­bli­ższych lat zna­cze­nie te­go ty­pu dru­kar­ni wzro­śnie w śred­nim lub na­wet znacz­nym stop­niu – mówi Ja­cek Baj­ger, part­ner w dzia­le do­radz­twa po­dat­ko­we­go w KPMG w Pol­sce.

Pe­łną wer­sję ra­por­tu w wer­sji elek­tro­nicz­nej, mo­żna po­brać ze stro­ny kpmg.pl

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji fir­my KPMG

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści