Eu­ro­pej­ski sek­tor edu­ka­cyj­ny nie nadąża za no­wy­mi tech­no­lo­gia­miPoprzedni artykuł 

W dzi­siej­szej cy­fro­wej erze na eu­ro­pej­skich in­sty­tu­cjach edu­ka­cyj­nych spo­czy­wa obo­wi­ązek za­pew­nie­nia mło­dym lu­dziom umie­jęt­no­ści tech­nicz­nych, które będą im po­trzeb­ne na ryn­ku pra­cy. Jed­nak we­dług wy­ni­ków nie­za­le­żnych ba­dań, wy­ko­na­nych na zle­ce­nie fir­my Ep­son, wi­ęk­szo­ść ko­mórek IT w eu­ro­pej­skich in­sty­tu­cjach edu­ka­cyj­nych nie sta­je na wy­so­ko­ści wy­zna­czo­ne­go za­da­nia.

W ra­mach mi­ędzy­na­ro­do­wych ba­dań do­ty­czących umie­jęt­no­ści ob­słu­gi kom­pu­te­rów oraz sys­te­mów in­for­ma­tycz­nych ze­bra­no opi­nie na­uczy­cie­li, z których wi­ęk­szo­ść uwa­ża, że in­no­wa­cyj­ne tech­no­lo­gie są nie­zbęd­ne w pro­ce­sie roz­wo­ju umie­jęt­no­ści tech­nicz­nych nie­zbęd­nych na sta­no­wi­sku pra­cy XXI wie­ku – umie­jęt­no­ści sa­mo­dziel­ne­go przy­swa­ja­nia wie­dzy, kry­tycz­ne­go my­śle­nia, re­flek­sji nad rze­czy­wi­sty­mi pro­ble­ma­mi i ich roz­wi­ązy­wa­nia, ko­mu­ni­ka­cji i współpra­cy, kre­atyw­no­ści oraz umie­jęt­no­ści ob­słu­gi cy­fro­wych sys­te­mów. Jed­nak pra­wie po­ło­wa re­spon­den­tów z Fran­cji, Nie­miec, Włoch, Hisz­pa­nii oraz Wiel­kiej Bry­ta­nii, mi­mo świa­do­mo­ści tech­no­lo­gicz­nych po­trzeb swo­ich pla­cówek, nie po­dej­mu­je czyn­nych dzia­łań w ce­lu ich spe­łnie­nia. We Wło­szech po­nad po­ło­wa (57%) ba­da­nych przy­zna­ła, że nic nie ro­bi z za­uwa­żo­ny­mi pro­ble­ma­mi. Le­piej wy­pa­da pod tym względem Hisz­pa­nia; tam po­dob­nej od­po­wie­dzi udzie­li­ło je­dy­nie 28% re­spon­den­tów.

Oprócz te­go 38% podmio­tów na­byw­czych w sek­to­rach edu­ka­cyj­nych wspo­mnia­nych kra­jów nie dba o pro­ak­tyw­ną mo­der­ni­za­cję po­sia­da­nych roz­wi­ązań tech­no­lo­gicz­nych. Ten pro­blem jest zwłasz­cza wi­docz­ny we Fran­cji, gdzie do­ty­czy po­nad po­ło­wy podmio­tów, w po­rów­na­niu z 30% w Hisz­pa­nii, 32% w Wiel­kiej Bry­ta­nii, 40% w Niem­czech i 41% we Wło­szech.

Po­nad­to po­nad 1/4 pra­cow­ni­ków sek­to­ra edu­ka­cyj­ne­go twier­dzi, że nie­mo­żno­ść zmo­der­ni­zo­wa­nia sprzętu „pra­wie za­wsze” lub „często” by­ła przy­czy­ną utrud­nień w użyt­ko­wa­niu tech­no­lo­gii. Pra­cow­ni­cy z Fran­cji i Niem­czech, gdzie bo­ry­ka się z nim od­po­wied­nio 15% i 18% re­spon­den­tów, naj­rza­dziej na­rze­ka­ją na ten pro­blem. Z dru­giej we Wło­szech utrud­nie­nia zgła­szał co trze­ci ba­da­ny pra­cow­nik. W od­po­wie­dzi na py­ta­nie o ro­dzaj tech­no­lo­gii, który po­wi­nien być zda­niem re­spon­den­tów naj­szyb­ciej zmo­der­ni­zo­wa­ny lub wdro­żo­ny w ich pla­ców­kach, 43% pra­cow­ni­ków wska­za­ło lap­to­py, a 40% dru­kar­ki.

Hans Drum­mer, szef dzia­łu pro­jek­to­rów w Ep­son Eu­ro­pe, sko­men­to­wał re­zul­ta­ty ba­dań: „We­dług tych wy­ni­ków, ze­spo­ły IT pla­cówek edu­ka­cyj­nych po­win­ny le­piej re­ago­wać na ich po­trze­by i dbać o mo­der­ni­za­cję po­sia­da­nych roz­wi­ązań, aby na­uczy­cie­le nie mu­sie­li pra­co­wać z prze­sta­rza­łym wy­po­sa­że­niem. Nie jest to ła­twe, szcze­gól­nie w obli­czu nie­ustan­nie kur­czących się bu­dże­tów. Pro­blem ten mo­żna roz­wi­ązań po­przez za­sto­so­wa­nie roz­wi­ązań, które by­ły­by ta­ńsze w za­ku­pie i utrzy­ma­niu.

Brak do­stępu do no­wo­cze­snych tech­no­lo­gii to tyl­ko jed­na z rze­czy, które unie­mo­żli­wia­ją in­sty­tu­cjom edu­ka­cyj­nym zre­ali­zo­wa­nie pe­łne­go po­ten­cja­łu tech­no­lo­gii w kla­sach. Na­le­ży też za­dbać o po­praw­ne szko­le­nie na­uczy­cie­li, aby ci czu­li się pew­ni w ob­słu­dze no­wych tech­no­lo­gii i mo­gli sku­tecz­nie prze­ka­zy­wać swą wie­dzę in­nym. Jed­nak 31% wszyst­kich ba­da­nych przy­zna­je, że sła­be przeszko­le­nie jest głów­ną z ba­rier do pe­łne­go zre­ali­zo­wa­nie ko­rzy­ści z no­wo­cze­snych tech­no­lo­gii w sek­to­rze edu­ka­cyj­nym. Pro­blem wy­ma­ga zna­czącej po­pra­wy w Wiel­kiej Bry­ta­nii oraz Hisz­pa­nii, gdzie zo­stał zgło­szo­ny przez 34% i 33% re­spon­den­tów.

„Mu­si­my wło­żyć wi­ęcej wy­si­łku w zni­we­lo­wa­nie prze­pa­ści mi­ędzy kla­sa­mi w szko­łach, a sa­la­mi kon­fe­ren­cyj­ny­mi w bi­zne­sie. Do­brą wia­do­mo­ścią jest to, że co­raz wi­ęcej pla­cówek edu­ka­cyj­nych otwie­ra się na no­we tech­no­lo­gie. Wie­le szkół w Eu­ro­pie wy­ko­rzy­stu­je już na­rzędzia do ko­mu­ni­ka­cji wi­zu­al­nej – ta­kie jak in­te­rak­tyw­ne pro­jek­to­ry – uspraw­nia­jąc pro­ces na­ucza­nia po­przez współpra­cę, co jest nie­zbęd­ną umie­jęt­no­ścią w dzi­siej­szych miej­scach pra­cy”, pod­su­mo­wu­je Drum­mer.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji fir­my Ep­son

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści