Kilka dni po zakończeniu targów drupa 2016 w Warszawie odbyła się konferencja branżowa „Quo vadis druku cyfrowy?”, zorganizowana przez redakcję miesięcznika Świat Poligrafii Professional. Spotkanie, w którym w roli prelegentów wzięli udział przedstawiciele dostawców rozwiązań z obszaru technologii cyfrowych, stało się okazją do podsumowania nowości zaprezentowanych w Düsseldorfie. Wśród nich znalazł się Maciej Baur – Product Manager w polskim oddziale Agfa Graphics, który wystąpił z referatem zatytułowanym „Gwiazdy Wielkiego Formatu”.
Nawiązał tym samym do najważniejszych premierowych, jak też udoskonalonych rozwiązań z zakresu inkjetowego druku cyfrowego, pokazanych przez belgijskiego producenta na zakończonych niedawno targach. Należały do nich plotery drukujące: Anapurna H2500i LED (miał on w Düsseldorfie światową premierę), Jeti Tauro (w wersji w ¾ zautomatyzowanej za sprawą systemu podawania/odbioru arkuszy), Jeti Mira MG2732 (wyróżniony nagrodą EDP Award w swojej klasie urządzeń), ploter tnący Acorta 3120 HS oraz system workflow Asanti 3.0. Maciej Baur zaznaczył, że w Polsce systematycznie rośnie liczba użytkowników maszyn z rodzin Anapurna i Jeti, którzy reprezentują różne branże. Co ciekawe, Agfa Graphics coraz częściej dostarcza plotery zadrukowujące liczne podłoża sztywne do przedsiębiorstw typowo produkcyjnych, m.in. z branż ceramicznej, szklarskiej czy meblarskiej.
Z myślą o nich belgijski producent sukcesywnie wprowadza do swojego portfolio nowe rozwiązania. Uczestnicy warszawskiej konferencji mieli okazję się z nim pokrótce zapoznać. Maciej Baur dokonał przeglądu maszyn z serii Anapurna M (zakres dostępnych szerokości zadruku waha się tu od 1,6 do 3,2 m), nieco więcej miejsca poświęcając targowej nowości – ploterowi Anapurna H2500i LED. Następnie omówił poszczególne modele z rodziny Jeti, w tym wielokrotnie nagradzany model Jeti Titan HS oraz dwie ubiegłoroczne nowości: Jeti Mira i Jeti Tauro.
O uniwersalności maszyn Anapurna i Jeti uczestnicy konferencji mogli przekonać się, gdy Maciej Baur zaprezentował bardzo szerokie spektrum aplikacji, do jakich można je wykorzystywać. Poza typowym drukowaniem wielobarwnym (od 4 do 6 kolorów), dostępne konfiguracje uwzględniają m.in. zastosowanie bieli (kryjącej bądź podkładowej) oraz lakieru (także z myślą o drukowaniu soczewkowym 3D) czy primera, zaś portfolio obsługiwanych przez plotery Agfa Graphics podłoży obejmuje m.in.: tkaniny, metal, szkło oraz tworzywa sztuczne. Prelegent zaznaczył, że do drukowania wykorzystywane są atramenty produkowane przez firmę we własnym zakresie, oferowane też innym dostawcom na podstawie umów OEM.
Następnie nieco więcej miejsca poświęcił technice inkjet UV, na której bazują wszystkie urządzenia drukujące oferowane przez Agfa Graphics. Podkreślał niezwykłą dokładność i prędkość nanoszenia atramentu na podłoże oraz fakt, że na rynku dostępne są głowice umożliwiające aplikowanie coraz mniejszych jego kropel. „Mamy tu do czynienia z niemal kosmiczną precyzją – mówił Maciej Baur. – Kropla o wielkości 7 pikolitrów ma średnicę 24 mikronów, zaś dysza, przez którą jest aplikowana – 30 mikronów. Mówimy o jednostkach niewyobrażalnie niskich i co ciekawe – parametry te są stale śrubowane przez producentów sprzętu i materiałów eksploatacyjnych, m.in. przez Agfa Graphics. W efekcie użytkownik otrzymuje rozwiązania o jeszcze wyższej jakości, wydajności i niezawodności”.
Na podstawie informacji PAI PrintinPoland.com