W 2025 r. Pol­ska mo­że zrów­nać się z Niem­ca­mi w eks­por­cie opa­ko­wańPoprzedni artykuł 

Opa­ko­wa­nia na­le­żą do pol­skich spe­cjal­no­ści eks­por­to­wych. W ci­ągu ostat­nich 8 lat śred­nio­rocz­ny wzrost za­gra­nicz­nej sprze­da­ży bra­nży si­ęgał 11,2 proc. Jed­no­cze­śnie, sek­tor rósł też dzi­ęki eks­por­to­wi po­śred­nie­mu, czy­li wzro­sto­wi wy­wo­zu pa­ko­wa­nych to­wa­rów. Ek­sper­ci San­tan­der Bank Pol­ska i Spo­tDa­ta pro­gno­zu­ją, że choć dy­na­mi­ka wzro­stu eks­por­tu opa­ko­wa­ńw nad­cho­dzących la­tach spo­wol­ni, to i tak po­win­na po­zwo­lić na zrów­na­nie się w za­gra­nicz­nej sprze­da­ży z Niem­ca­mi, naj­praw­do­po­dob­niej już w 2025 r.

Na prze­strze­ni ostat­niej de­ka­dy Eu­ro­pa Środ­ko­wa wraz z Niem­ca­mi sta­ła się prze­my­sło­wym za­ple­czem dla ca­łej Unii Eu­ro­pej­skiej. Szyb­ki wzrost sek­to­ra prze­my­sło­we­go spra­wił, że rósł też po­pyt na opa­ko­wa­nia – za­rów­no na te sprze­da­wa­ne bez­po­śred­nio w ka­na­łach eks­por­to­wych (eks­port bez­po­śred­ni), jak i ze stro­ny bra­nż na­sta­wio­nych na eks­port (eks­port po­śred­ni). Dzi­ęki te­mu pro­du­cen­ci opa­ko­wań z Pol­skiz po­wo­dze­niem kon­ku­ru­ją nie tyl­ko z pro­du­cen­ta­mi z Eu­ro­py Środ­ko­wo­-Wschod­niej, ale i z Niem­ca­mi, wska­zu­ją ana­li­ty­cy San­tan­der Bank Pol­ska i Spo­tDa­ta w ra­por­cie „Re­wo­lu­cja opa­ko­wań. Pol­scy pro­du­cen­ci wo­bec zmian re­gu­la­cji i pre­fe­ren­cji kon­su­men­tów”.

Po za­ła­ma­niu na ryn­kach fi­nan­so­wych z 2008r. Niem­cy, Au­stria, Pol­ska, Cze­chy i Sło­wa­cja by­ły je­dy­ny­mi kra­ja­mi w Unii Eu­ro­pej­skiej, w których za­trud­nie­nie w prze­my­śle ro­sło. – Pol­ski sek­tor opa­ko­wań wy­ka­za­łni­ską wra­żli­wo­ść na wstrząsy go­spo­dar­cze, a je­go prze­wa­ga kosz­to­wa, w tym sta­bil­ne jed­nost­ko­we kosz­ty pra­cy po­zwo­li­ły na suk­ce­syw­ną eks­pan­sję za­rów­no w pro­duk­cji, jak i w eks­por­cie. W cza­sach upa­dło­ści licz­ny­cheu­ro­pej­skich pro­du­cen­tów, za­gra­nicz­ni in­we­sto­rzy nie tyl­ko chęt­nie ku­po­wa­li pol­skie opa­ko­wa­nia, ale iprze­no­si­li pro­duk­cję nad Wi­słę. Obec­nie sta­no­wią ok. 60% firm z bra­nży – wska­zu­je Ka­mil Mi­ko­łaj­czyk, dy­rek­tor ds. sek­to­ra pro­duk­cji prze­my­sło­wej w San­tan­der Bank Pol­ska.

Za­pa­ko­wa­ni w eks­port

Dzi­siej­sza po­zy­cja bra­nży jest efek­tem nie tyl­ko bar­dzo dy­na­micz­ne­go wzro­stu eks­por­tu w ostat­nich la­tach (śred­nio o 11,2% r/r w ci­ągu 8 lat), ale i eks­pan­sji za­gra­nicz­nej sek­to­rów, które ko­rzy­sta­ją z opa­ko­wań. Ek­sport po­śred­ni w ci­ągu ostat­nich 8lat rósł śred­nio o ok. 7,2% rocz­nie.- Na­sze obli­cze­nia dla kon­try­bu­cji eks­por­tu po­śred­nie­go opar­li­śmy na śred­niej wa­żo­nej z re­al­nej dy­na­mi­ki sprze­da­ży za­gra­nicz­nej ta­kich grup pro­duk­to­wych jak: żyw­no­ść, na­po­je, le­kar­stwa, ko­sme­ty­ki i che­mia go­spo­dar­cza. W eko­no­mii ta­kie po­wi­ąza­nia na­zy­wa­my bac­kward lin­ka­ges. Pro­du­cent uczest­ni­czy w wy­mia­nie mi­ędzy­na­ro­do­wej nie bez­po­śred­nio, ale po­przez do­star­cza­nie to­wa­rów po­śred­nich dla eks­por­te­ra. W ten spo­sób war­to­ść do­da­na wy­twa­rza­na przez pro­du­cen­tów opa­ko­wań na ry­nek kra­jo­wy jest też eks­por­to­wa­na – za­zna­cza eks­pert Igna­cy Mo­raw­ski, dy­rek­tor cen­trum ana­li­tycz­ne­go Spo­tDa­ta.

No­wy roz­dział

Wg au­to­rów ra­por­tu „Re­wo­lu­cja opa­ko­wań. Pol­scy pro­du­cen­ci wo­bec zmian re­gu­la­cji i pre­fe­ren­cji kon­su­men­tów” bra­nża będzie mieć w nad­cho­dzących la­tach du­żo trud­niej­sze wa­run­ki do roz­wo­ju. Pro­du­cen­ci będą bo­wiem mu­sie­li zmie­rzyć się z wie­lo­ma trud­no­ścia­mi, ta­ki­mi jak spo­wol­nie­nie go­spo­dar­cze w stre­fie eu­ro czy no­we, su­ro­weu­nij­ne wy­mo­gi względem eko­lo­gii i re­cy­klin­gu.

Z dru­giej stro­ny wy­zwa­nia w kwe­stii eko­lo­gii ro­dzą ta­kże no­we per­spek­ty­wy dla bra­nży. – Po­li­ty­ka wspie­ra­jąca go­spo­dar­kę obie­gu za­mkni­ęte­go i wy­ko­rzy­sta­nie ma­te­ria­łów z re­cy­klin­gu mo­że ob­ni­żyć za­le­żno­ść kra­ju od za­gra­nicz­nych do­staw­su­row­ców i półpro­duk­tów i roz­wi­nąć w Pol­sce na wi­ęk­szą ska­lę te ele­men­ty ła­ńcu­cha do­staw, które do­tych­czas opie­ra­ły się głów­nie na im­por­cie. W ten spo­sób mo­gą po­wsta­wać no­we miej­sca pra­cy i war­to­ść do­da­na na­pędza­jąca wzrost go­spo­dar­czy. Będzie to oczy­wi­ście pro­ces dłu­go­okre­so­wy, po­nie­waż w przy­pad­ku wie­lu ro­dza­jów opa­ko­wań nie ma jesz­cze wy­daj­nych me­tod re­cy­klin­gu, a pro­duk­cja nie­których opa­ko­wań z ma­te­ria­łów po­cho­dzących z re­cy­klin­gujest bar­dzo pro­ble­ma­tycz­na – tłu­ma­czy Ka­mil Mi­ko­łaj­czyk.

Ek­sper­ci San­tan­der Bank Pol­ska i Spo­tDa­ta spo­dzie­wa­ją się, że w naj­bli­ższych la­tach bra­nża opa­ko­wań na­dal będzie się roz­wi­jać i zwi­ęk­szać eks­port. W swo­jej pro­gno­zie wska­zu­ją, że śred­nio­rocz­na dy­na­mi­ka wzro­stu sprze­da­ży za­gra­nicz­nej będzie si­ęgać ok. 6,5 proc. Po­zwo­li to na dal­sze umac­nia­nie po­zy­cji pol­skie­go sek­to­ra opa­ko­wań na eu­ro­pej­skim ryn­ku.Co wi­ęcej, w ostat­nich 15 la­tach pol­ski eks­port opa­ko­wań per ca­pi­ta sys­te­ma­tycz­nie, nie­mal li­nio­wo zbli­żał się bo­wiem do po­zio­mu Nie­miec. Przy pro­gno­zo­wa­nym wzro­ście 6–7% w 2025 r. będzie mógł osi­ągnąć 100 proc. po­zio­mu nie­miec­kie­go.

Warsz­ta­ty dla bra­nży

Przed­sta­wi­cie­le bra­nży opa­ko­wań będą mie­li oka­zję po­znać ca­ły­ra­port „Re­wo­lu­cja opa­ko­wań. Pol­scy pro­du­cen­ci opa­ko­wań wo­bec zmian re­gu­la­cji i pre­fe­ren­cji kon­su­men­tów” na spo­tka­niu ne­twor­kin­go­wym, po­łączo­nym z warsz­ta­ta­mi, or­ga­ni­zo­wa­nym przez San­tan­der Bank Pol­ska oraz Pol­sko­-Nie­miec­ką Izbę Prze­my­sło­wo­-Han­dlo­wą (AHK Pol­ska) 28 li­sto­pa­da br. w Ło­dzi. Obec­ni pod­czas wy­da­rze­nia eks­per­ci przy­bli­żą uczest­ni­kom sy­tu­ację na nie­miec­kim ryn­ku pod kątem mo­żli­wo­ści zby­tu, szans oraz wy­zwań, z który­mi na­le­ży się li­czyć w kon­te­kście spo­wol­nie­nia go­spo­dar­ki te­go kra­ju.Warsz­tat będzie sta­no­wił do­sko­na­łą oka­zję do za­po­zna­nia się z ak­tu­al­ny­mi tren­da­mi na ryn­ku opa­ko­wań oraz do wza­jem­nej wy­mia­ny do­świad­czeń.

Udział w spo­tka­niu jest bez­płat­ny, zgło­sze­nie od­by­wa się za po­mo­cą for­mu­la­rza do­stęp­ne­go pod lin­kiem www.ahk.pl/pl/o­pa­ko­wa­nia. Ter­min nad­sy­ła­nia zgło­szeń upły­wa w dniu 19 li­sto­pa­da 2019 r. Licz­ba miejsc jest ogra­ni­czo­na, a o udzia­le za­de­cy­du­je ko­lej­no­ść nad­sy­ła­nia zgło­szeń.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji Gru­py San­tan­der Bank Pol­ska S.A.

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści