Ka­ta­lo­gi na 2020 rok – ja­kie tren­dy uwzględ­nić w pro­jek­to­wa­niu?Poprzedni artykuł 

W pro­jek­to­wa­niu ka­ta­lo­gów w 2020 r. war­to uwzględ­nić kil­ka tren­dów i in­spi­ra­cji. Dzi­ęki nim klient do­strze­że w nadaw­cy part­ne­ra, który ro­zu­mie swój czas i sza­nu­je je­go. Wie­le ze­sta­wień wska­zu­je pew­ne wspól­ne ce­chy de­si­gnu na ten rok. O których z nich war­to wie­dzieć?

Ka­ta­log to ka­żda pu­bli­ka­cja wie­lo­stro­ni­co­wa, kle­jo­na lub szy­ta. Mo­że to być ka­ta­log pro­duk­to­wy, ra­port rocz­ny, bro­szu­ra w for­mie nie­wiel­kiej ksi­ążecz­ki lub al­bum pre­zen­tu­jący naj­now­szą ko­lek­cję. Niek­tóre fir­my sta­wia­ją na cu­stom pu­bli­shing (czy­li dru­ko­wa­ną od­mia­nę con­tent mar­ke­tin­gu), a z po­li­gra­ficz­ne­go punk­tu wi­dze­nia do ka­te­go­rii ka­ta­logu na­le­żą rów­nież ma­ga­zy­ny fir­mo­we.

Co zro­bić, aby podnie­ść atrak­cyj­no­ść pu­bli­ka­cji wie­lo­stro­ni­co­wej? Jak po­ka­zać klien­to­wi, że fir­ma jest na cza­sie, a jed­no­cze­śnie sta­ra się być jak naj­bli­żej klien­ta? In­ter­ne­to­we ze­sta­wie­nia z dzie­dzi­ny de­si­gnu wska­zu­ją wie­le spo­so­bów na uatrak­cyj­nie­nie pro­jek­tu. W wi­ęk­szo­ści prze­wi­ja się 7 głów­nych tren­dów.

1. Hu­ma­ni­za­cja przez ry­sun­ki i ilu­stra­cje ry­so­wa­ne ludz­ką ręką

Wa­żnym tren­dem w pro­jek­to­wa­niu w 2020 ro­ku jest po­ka­za­nie w pro­jek­cie udzia­łu ży­we­go czło­wie­ka. Za­miast go­to­wych ele­men­tów ręcz­nie przy­go­to­wa­ne ilu­stra­cje i ry­sun­ki. Po­win­ny one uzu­pe­łniać zdjęcia czy gra­fi­ki opra­co­wy­wa­ne w pro­gra­mach gra­ficz­nych.

Mo­gą to być za­rów­no ry­sun­ko­we po­sta­cie, które od­da­ją istot­ne ele­men­ty ofer­ty i roz­wi­ja­ją pew­ną hi­sto­rię, jak i spe­cjal­nie za­pro­jek­to­wa­ne ilu­stra­cje, bu­du­jące na­strój ca­łe­go al­bu­mu.

2. Eko­lo­gia jest wa­żna

Ręcz­nie ry­so­wa­ne ilu­stra­cje mo­gą mieć też wa­lor eko­lo­gicz­ny i oszczęd­no­ścio­wy, je­śli np. za­stępu­ją spe­cjal­nie przy­go­to­wy­wa­ną se­sję zdjęcio­wą. Tak wła­śnie po­stąpił wło­ski „Vo­gu­e”w wy­da­niu otwie­ra­jącym 2020 rok. Na okład­kach mo­do­we se­sje zdjęcio­we za­stąpi­ły efek­ty pra­cy ilu­stra­to­rów.

Pow­sta­ło osiem różnych okła­dek pre­zen­tu­jących naj­now­szą mo­dę za po­mo­cą ry­sun­ków. Był to wkład wło­skiej edy­cji pi­sma w ogól­no­świa­to­we po­ro­zu­mie­nie wszyst­kich re­dak­cji „Vo­gu­e”. Pod ko­niec 2019 ro­ku pod­pi­sa­ły one wspól­ną de­kla­ra­cję na rzecz wpro­wa­dze­nia i pro­mo­wa­nia dzia­łań eko­lo­gicz­nych oraz słu­żących zrów­no­wa­żo­ne­mu roz­wo­jo­wi.

3. Sto­ry­tel­ling na­wet na stro­nach o pro­duk­tach

Dzi­ęki ry­sun­kom mo­żna ła­two stwo­rzyć opo­wie­ść o pro­duk­tach, ich za­sto­so­wa­niu i ko­rzy­ściach, ja­kie przy­nio­są klien­to­wi. Mo­gą to być ko­mik­sy, in­fo­gra­fi­ki łączące ele­men­ty pro­jek­to­wa­ne w pro­gra­mach gra­ficz­nych z do­pa­so­wa­ny­mi ry­sun­ka­mi.

Dzi­ęki ta­kie­mu z po­zo­ru nie­spój­ne­mu po­łącze­niu ele­men­tów po­wsta­ją wi­zu­al­ne in­ter­pre­ta­cje idei, które po­zwa­la­ją od­bior­com le­piej za­po­znać się z pro­duk­tem.

4. Do It Yo­ur­self

Rok 2020 upły­nie pod zna­kiem kry­ty­ki kon­su­me­ry­zmu – ze stro­ny ce­le­bry­tów, jak i sze­re­go­wych kon­su­men­tów. Pow­rót do lat 80. i 90. we wzor­nic­twie skut­ku­je od­wo­ła­nia­mi do es­te­ty­ki punk roc­ka lat 80. oraz es­te­ty­ki grun­ge na­stęp­nej de­ka­dy. Po­ja­wia się rów­nież no­stal­gia za graf­fi­ti i stre­et ar­tem tam­tych cza­sów. W tym tren­dzie szcze­gól­nie wi­dać zna­cze­nie in­dy­wi­du­al­ne­go wy­twa­rza­nia i ak­ty­wi­zmu. Do te­go nur­tu na­le­żą też gra­fi­ki na­wi­ązu­jące do wy­ci­na­nek i ko­la­ży.

5. Fon­ty różnej wiel­ko­ści i kro­ju

Rok 2020 w ty­po­gra­fii będzie po­zwa­la na mie­sza­nie wie­lu fon­tów na tej sa­mej stro­nie, wy­ko­rzy­sty­wa­nie po­gru­bie­nia, zróżni­co­wa­nych wiel­ko­ści fon­tu. Po­zwa­la rów­nież na za­ba­wę kszta­łtem li­ter. Ma­ją one od­da­wać dy­na­mi­kę za­pi­sa­nych ha­seł, gdy te­go wy­ma­ga pro­jekt, jak i dys­cy­pli­nę czy ele­gan­cję, je­śli jest ta­ka po­trze­ba.

Ka­ta­log pro­duk­to­wy mo­że być pod względem ko­rzy­sta­nia z wy­ra­zi­stych za­so­bów mar­ki (lo­go­ty­pu, fir­mo­we­go fon­tu i de­si­gnu opra­co­wa­nych na po­trze­by iden­ty­fi­ka­cji wi­zu­al­nej) bar­dzo no­wo­cze­snym na­rzędziem bran­din­gu. Sta­no­wi bo­wiem punkt wy­jścia za­rów­no dla do­stęp­no­ści po­znaw­czej, jak i fi­zycz­nej. W ka­ta­lo­gu mo­żna wy­ko­rzy­stać ele­men­ty iden­ty­fi­ka­cji wi­zu­al­nej ja­ko kan­wę opo­wie­ści o pro­duk­tach i war­to­ściach mar­ki. Na tej kan­wie mo­żna bu­do­wać do­świad­cze­nie klien­ta zwi­ąza­ne z do­stęp­no­ścią fi­zycz­ną pro­duk­tu. Mo­żna ja­sno po­ka­zać, w ja­ki spo­sób pro­dukt na­być i jak pro­sty jest pro­ces za­mówie­nia.

6. Pi­san­ki nie tyl­ko od świ­ęta

Pi­san­ki, czy­li fon­ty przy­po­mi­na­jące pi­smo odręcz­ne, po­ja­wi­ły się w spek­ta­ku­lar­ny spo­sób dzi­ęki mar­ce Guc­ci. Pro­mu­jąc naj­now­szą ko­lek­cję mo­dy męskiej, brand wy­wo­łał spo­ry szum, za­stępu­jąc swo­je lo­go w me­diach spo­łecz­no­ścio­wych na­pi­sem przy­po­mi­na­jącym pi­smo dzie­ci­ęce. In­spi­ra­cją do­ro­słej ko­lek­cji by­ła dzie­ci­ęco­ść i tym kon­tro­wer­syj­nym ak­cen­tem mar­ka wzmoc­ni­ła prze­kaz oraz do­zna­nia zwi­ąza­ne z ko­lek­cją. Po­za tym pi­smo odręcz­ne su­ge­ru­je bar­dziej sper­so­na­li­zo­wa­ną re­la­cję z od­bior­cą.

7. Trze­ci wy­miar w dru­ku

W dru­ku po­szu­ki­wa­ne są spo­so­by, by ja­koś za­mar­ko­wać efek­ty ru­chu i mi­go­ta­nia, tak po­wszech­ne w in­ter­ne­cie. Mo­żna je uzy­skać, czer­pi­ąc in­spi­ra­cje z op-ar­tu – sztu­ki wy­ko­rzy­stu­jącej nasz apa­rat po­znaw­czy w ta­ki spo­sób, by na pła­skiej po­wierzch­ni po­wsta­ło wra­że­nie ru­chu bądź na­wet trzech wy­mia­rów. Po­moc­na w tej ma­te­rii mo­że być ta­kże psy­cho­lo­gia i jej zdo­by­cze w za­kre­sie oszu­ki­wa­nia wzro­ku. Po­pu­lar­ne będą ta­kże w tym ro­ku po­łącze­nia gra­fi­ki 2D z ele­men­ta­mi 3D. Te ostat­nie zy­sku­ją w tym kon­te­kście do­dat­ko­we wy­różnie­nie.

Ka­ta­log dru­ko­wa­ny – bu­duj do­świad­cze­nie klien­ta z Ch­ro­ma.pl

Już cho­ćby po­wy­ższy po­bie­żny prze­gląd tren­dów po­zwa­la wy­obra­zić so­bie, jak wiel­kie jest po­le do po­pi­su dla pre­zen­ta­cji ma­rek po­przez ka­ta­lo­gi dru­ko­wa­ne. Wie­le ele­men­tów przy­dat­nych w no­wych pro­jek­tach mo­żna zna­le­źć na stro­nie Stock.chro­ma.pl, a sam ka­ta­log w ja­ko­ści od­po­wied­niej do pro­jek­tu wy­dru­ko­wać w dru­kar­ni in­ter­ne­to­wej Ch­ro­ma.pl.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji fir­my CHROMA

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści