Stora Enso, we współpracy z koncernem spożywczym Valio rozdystrybuowały 10 tys. bazujących na drewnie biokompozytowych wieczek na pojemniki z żywnością. Inicjatywa ma ograniczyć marnotrawienie jedzenia. Wieczka, które po zużyciu nadają się do ponownego wykorzystania, stanowią jednocześnie część akcji promującej nową aplikację, dedykowaną opakowaniom spożywczym bazującym na biokompozytach. Ich dystrybucja miała miejsce w styczniu br. w pokazowych punktach sprzedaży produktów Valio w Finlandii.
Jak zaznacza Stora Enso, ok. 1/3 całej żywności produkowanej globalnie z myślą o konsumpcji przez ludzi jest wyrzucana bądź marnotrawiona. Powstałe w związku z tym odpady wpływają na zwiększenie emisji gazów cieplarnianych, wpływając na zmiany klimatyczne. Opakowanie oraz wieczko, stanowiące jego integralną część, odgrywają – zdaniem skandynawskiego koncernu – ważną rolę w ograniczaniu strat i marnotrawstwa żywności poprzez odpowiednie jej zabezpieczenie w czasie transportu i przechowywania.
„Za sprawą tego pilotażowego projektu chcemy zachęcić i przekonać ludzi do podejmowania przez nich konkretnych działań, zapobiegających marnotrawstwu żywności. Nowe wieczka odpowiednio chronią znajdujące się w pojemnikach twarożki i śmietanę, także po otwarciu. W ten sposób aktywnie włączamy się w proces redukowania ilości pożywienia, które ulega zmarnowaniu” – mówi Jussi-Pekka Lumme, Packaging Development Manager w firmie Valio.
Biokompozyty – proekologiczna alternatywa dla tworzyw sztucznych
Współpraca Stora Enso i Valio jest też w założeniach obu firm swego rodzaju testem na zachowanie biokompozytów w połączeniu z tradycyjnym opakowaniem spożywczym. Wieczka, które nadają się do ponownego użycia, zostały wykonane z trwałego, higienicznego materiału biokompozytowego stworzonego przez Stora Enso – DuraSense, będącego mieszanką włókien drzewnych i polimerów. W zamierzeniach producenta DuraSense ma wspierać właścicieli marek w zastępowaniu tworzyw sztucznych w kontekście wielu produktów i zastosowań. Tego typu materiał cechuje obniżony ślad węglowy, co czyni go – jak podkreśla Stora Enso – atrakcyjną alternatywą dla plastików, bazujących w pełni na surowcach kopalnych.
„Firma Valio była w 2015 roku pierwszym na świecie użytkownikiem litrowych opakowań kartonowych na mleko, bazujących całkowicie na surowcach roślinnych. W roku 2018 przeszliśmy całkowicie na tego typu rozwiązanie. 250 mln dostarczonych wówczas na rynek opakowań na produkowane przez nas mleko, jogurty, śmietanę i mleko w proszku było wykonanych z surowców roślinnych. Opakowania te stanowią część szerszej inicjatywy podjętej przez Valio, zmierzającej do produkcji proekologicznego mleka; do roku 2035 chcemy zupełnie wyeliminować ślad węglowy powstający przy jego wytwarzaniu. Stale też śledzimy i poznajemy nowe, innowacyjne rozwiązania opakowaniowe, które poddajemy próbom i moglibyśmy wdrożyć na skalę masową” – dodaje Jussi-Pekka Lumme.
Na podstawie informacji Poligraficznej Agencji Informacyjnej pai.info.pl
Fot. Stora Enso