Di­rect ma­iling nie od­cho­dzi do la­mu­saPoprzedni artykuł 

Choć ry­nek tra­dy­cyj­nych prze­sy­łek li­sto­wych od lat suk­ce­syw­nie się kur­czy, je­den z je­go seg­men­tów mo­że po­chwa­lić się po­ka­źnym wzro­stem. Mo­wa o prze­sy­łkach re­kla­mo­wych. Naj­now­szy „Ra­port o sta­nie ryn­ku pocz­to­we­go” opu­bli­ko­wa­ny przez UKE po­da­je, że ich ilo­ść w 2019 ro­ku zwi­ęk­szy­ła się o po­nad 11 proc. Nie­słab­nącą po­pu­lar­no­ść di­rect ma­ili­gu po­twier­dza­ją eks­per­ci zaj­mu­jący się or­ga­ni­za­cją ko­re­spon­den­cji ma­so­wej dla firm i in­sty­tu­cji.

Ra­port Urzędu Ko­mu­ni­ka­cji Elek­tro­nicz­nej pu­bli­ko­wa­ny jest ka­żde­go ro­ku pod ko­niec ma­ja i pre­zen­tu­je stan pol­skie­go ryn­ku pocz­to­we­go w ro­ku po­przed­nim. Jest on naj­bar­dziej rze­tel­nym odzwier­cie­dle­niem ak­tu­al­nych tren­dów ryn­ko­wych, po­nie­waż opie­ra się na da­nych ilo­ścio­wych i fi­nan­so­wych po­zy­ska­nych bez­po­śred­nio od firm fi­gu­ru­jących w Re­je­strze Ope­ra­to­rów Pocz­to­wych. Da­ne te od­no­szą się do po­szcze­gól­nych seg­men­tów ryn­ku, a w ra­mach nich do kli­ku ka­te­go­rii usług m.in.: prze­sy­łek ku­rier­skich, prze­sy­łek li­sto­wych, ale też usług ko­mer­cyj­nych, ta­kich jak prze­sy­łki re­kla­mo­we.

Co­raz po­pu­lar­niej­sze prze­sy­łki re­kla­mo­we

– Ry­nek prze­sy­łek mar­ke­tin­go­wych ni­gdy nie roz­wi­nął się w Pol­sce tak, jak w kra­jach Eu­ro­py Za­chod­niej, a prze­cież sku­tecz­no­ść tej for­my ko­mu­ni­ka­cji z klien­ta­mi jest znacz­nie wy­ższa niż ko­mu­ni­ka­cji elek­tro­nicz­nej. Oczy­wi­ście mo­żna by dłu­go roz­pi­sy­wać się nad przy­czy­na­mi ta­kie­go sta­nu rze­czy, ale fak­tem jest, że ten pro­dukt pocz­to­wy będzie jesz­cze dłu­go funk­cjo­no­wał na ryn­ku i mo­że utrzy­mać ten­den­cję wzro­sto­wą – mówi Ja­nusz Ko­nop­ka, pre­zes fir­my Spe­ed­ma­il, która jest naj­wi­ęk­szym w Pol­sce al­ter­na­tyw­nym ope­ra­to­rem pocz­to­wym.

Ra­port UKE po­da­je że, w ubie­głym ro­ku wzrósł za­rów­no wo­lu­men wy­sy­ła­nych prze­sy­łek re­kla­mo­wych (o 11,7 proc.), jak i wy­so­ko­ść przy­cho­dów uzy­ska­nych z re­ali­za­cji tej usłu­gi (o 22,1 proc.). Po­ka­zu­je to wy­ra­źnie, że ta­ka for­ma pro­mo­cji jest wci­ąż bar­dzo istot­na dla wie­lu firm i bra­nż. Naj­wi­ęk­szy­mi za­le­ta­mi di­rect ma­ilin­gu od lat po­zo­sta­ją: du­że mo­żli­wo­ści per­so­na­li­za­cji prze­sy­łki, dłu­ższa ży­wot­no­ść i wi­ęk­szy za­si­ęg ma­te­ria­łu dru­ko­wa­ne­go, wy­so­ka mie­rzal­no­ść, mo­żli­wo­ść lep­sze­go sku­pie­nia uwa­gi na prze­ka­zie czy wi­ęk­sza in­te­rak­cja z klien­tem. Dziś ta for­ma kon­tak­tu mo­że do­brze spraw­dzić się np. w bra­nży re­ta­il i za­chęca­niu do po­now­ne­go od­wie­dza­nia skle­pów i ga­le­rii. For­ma dru­ko­wa­na jest też sku­tecz­niej­szą me­to­dą do­cie­ra­nia do star­sze­go klien­ta.

Po­ten­cjał kur­czące­go się ryn­ku

Jak za­uwa­ża ra­port UKE, obec­nie naj­szyb­ciej roz­wi­ja­jącym się seg­men­tem ryn­ku pocz­to­we­go są usłu­gi ku­rier­skie, które m.in. ze względu na eks­plo­zję han­dlu e-com­mer­ce, bi­ją ko­lej­ne re­kor­dy. Ilo­ść prze­sy­łek ku­rier­skich wzro­sła w ubie­głym ro­ku o po­nad 19 proc., a przy­cho­dy bra­nży zwi­ęk­szy­ły się o po­nad 11 proc. Ina­czej rzecz wy­gląda na ryn­ku tra­dy­cyj­nych prze­sy­łek li­sto­wych. Wo­lu­me­no­wo spa­dł on o po­nad 9 proc., lecz co cie­ka­we, je­go war­to­ść wzro­sła o bli­sko 5 proc.

– Tren­dy do­ty­czące tra­dy­cyj­nej ko­re­spon­den­cji od lat są spad­ko­we m.in. ze względu na po­stępu­jącą di­gi­ta­li­za­cję i prze­cho­dze­nie na pocz­tę elek­tro­nicz­ną. Dla wie­lu firm, in­sty­tu­cji, urzędów pa­pier wci­ąż jest jed­nak pod­sta­wo­wą for­mą prze­sy­łek trans­ak­cyj­nych, ra­chun­ków czy fak­tur. Nieu­stan­nie wi­dać też za­in­te­re­so­wa­nie wy­sy­łką mar­ke­tin­go­wą, zwłasz­cza ze stro­ny, po­wra­ca­jących do pe­łne­go funk­cjo­no­wa­nia po okre­sie lock­dow­n’u sie­ci han­dlo­wych. Bar­dzo często ko­rzy­sta­ją z niej skle­py odzie­żo­we i dro­ge­rie, które wy­sy­ła­jąc klien­tom ku­po­ny ra­ba­to­we, prób­ki pro­duk­tów czy ga­zet­ki re­kla­mo­we, za­chęca­ją ich do od­wie­dzin i za­ku­pów – tłu­ma­czy Ja­nusz Ko­nop­ka ze Spe­ed­ma­il.

Ra­port UKE po­da­je, że choć roz­po­wszech­nie­nie się elek­tro­nicz­nych ka­na­łów ko­mu­ni­ka­cji w znacz­nym stop­niu ogra­ni­czy­ło ko­re­spon­den­cję pa­pie­ro­wą, to jed­nak war­to­ść pol­skie­go ryn­ku usług pocz­to­wych sys­te­ma­tycz­nie ro­śnie. Naj­wi­ęk­szy udział ma­ją w tym prze­sy­łki ku­rier­skie, ale jak po­ka­za­ły da­ne za rok 2019, wzro­sty do­ty­czą rów­nież prze­sy­łek re­kla­mo­wych. Dla wie­lu firm di­rect ma­iling wci­ąż po­zo­sta­je po­pu­lar­ną i sku­tecz­ną for­mą dzia­łań mar­ke­tin­go­wych, dla­te­go war­to mieć go na uwa­dze przy pla­no­wa­niu ko­lej­nych kam­pa­nii.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji fir­my Spe­ed­ma­il

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści