Uni­le­ver pod­su­mo­wu­je ko­lej­ny rok dro­gi do re­duk­cji pla­sti­kuPoprzedni artykuł 

Uni­le­ver, wła­ści­ciel m.in. ma­rek ta­kich jak: Do­ve, Do­me­stos, Knorr, Cif, czy Ma­gnum, pod­su­mo­wał ko­lej­ny rok dzia­łań zwi­ąza­nych z re­duk­cją od­pa­dów pla­sti­ko­wych. Po­mi­mo pan­de­mii Co­vi­d-19, fir­ma znacz­nie zwi­ęk­szy­ła wy­ko­rzy­sta­nie two­rzyw sztucz­nych po­cho­dzących z re­cy­klin­gu.

W ubie­głym ro­ku Uni­le­ver stał się pierw­szym du­żym pro­du­cen­tem to­wa­rów kon­sump­cyj­nych, który zo­bo­wi­ązał się do tak zna­czącej re­duk­cji pla­sti­ku w swo­im port­fo­lio. Fir­ma po­in­for­mo­wa­ła, że do 2025 r. o po­ło­wę zmniej­szy zu­ży­cie pier­wot­ne­go pla­sti­ku, re­du­ku­jąc zu­ży­cie opa­ko­wań z two­rzyw sztucz­nych o po­nad 100 tys. ton i zwi­ęk­sza­jąc wy­ko­rzy­sta­nie pla­sti­ku po­cho­dzące­go z re­cy­klin­gu. W ci­ągu ro­ku fir­ma:

  • zwi­ęk­szy­ła wy­ko­rzy­sta­nie pla­sti­ku po­cho­dzące­go z re­cy­klin­gu opa­ko­wań od kon­su­men­tów (PCR) do bli­sko 75 000 to­n*, co sta­no­wi po­nad 10 proc. uży­wa­ne­go przez nią pla­sti­ku. To du­ży krok w re­ali­za­cji ce­lu, który za­kła­da, że do 2025 r. Uni­le­ver sto­so­wać będzie co naj­mniej 25 proc. pla­sti­ku PCR w opa­ko­wa­niach swo­ich pro­duk­tów. Fir­ma spo­dzie­wa się też, że wy­ko­rzy­sta­nie PCR po­dwoi się w ci­ągu na­stęp­nych 12 mie­si­ęcy;

  • wpro­wa­dzi­ła in­no­wa­cyj­ne roz­wi­ąza­nia przy­czy­nia­jące się do ca­łko­wi­te­go ogra­ni­cze­nia uży­cia pla­sti­ku. Jed­nym z nich jest za­sto­so­wa­nie na­da­jących się do re­cy­klin­gu po­jem­ni­ków na lo­dy, wy­pro­du­ko­wa­nych na ba­zie pa­pie­ru. Ro­zwi­ąza­nie po­zwo­li za­osz­czędzić oko­ło 4 500 ton pla­sti­ku;

  • kon­ty­nu­owa­ła pra­ce nad stwo­rze­niem i te­sto­wa­niem no­wych mo­de­li bi­zne­so­wych, zwi­ąza­nych z opa­ko­wa­nia­mi wie­lo­krot­ne­go użyt­ku i wie­lo­krot­ne­go na­pe­łnia­nia;

  • opra­co­wa­ła szcze­góło­we pla­ny dla po­szcze­gól­nych kra­jów, do­ty­czące zbie­ra­nia i prze­twa­rza­nia opa­ko­wań pla­sti­ko­wych w ilo­ści wi­ęk­szej niż ta, którą wpro­wa­dza na ry­nek.

Kul­tu­ra pro­duk­tów jed­no­ra­zo­wych i zwi­ąza­ne z nią mo­de­le bi­zne­so­we nie­ste­ty na­dal do­mi­nu­ją w na­szym ży­ciu i nisz­czą na­szą pla­ne­tę. Mi­mo trud­nych wa­run­ków nie mo­że­my jed­nak za­po­mi­nać o ska­li pro­ble­mu za­nie­czysz­cze­nia pla­sti­kiem. Bar­dzo wa­żne jest, aby­śmy we współpra­cy z in­ny­mi pro­du­cen­ta­mi bra­nżo­wy­mi wci­ąż ogra­ni­cza­li licz­bę zu­ży­wa­nych przez nas two­rzyw sztucz­nych i efek­tyw­nie prze­cho­dzi­li na go­spo­dar­kę o obie­gu za­mkni­ętym – mówi Alan Jo­pe, CEO Uni­le­ver.

No­we po­de­jście do pla­sti­ku

Uni­le­ver pro­wa­dzi ba­da­nia w za­kre­sie po­szu­ki­wa­nia no­wych spo­so­bów do­star­cza­nia pro­duk­tów, kie­ru­jąc się przy tym za­sa­dą „Less, Bet­ter, No” pla­stic.

  • Po­przez Less Pla­stic (Mniej Pla­sti­ku) Uni­le­ver ro­zu­mie ba­da­nia i opra­co­wa­nie no­wych opa­ko­wań. W Pol­sce w ke­czu­pie Hel­l­man­n’s za­stąpio­no czer­wo­ną bu­tel­kę PET na ła­twiej­szą do po­now­ne­go prze­two­rze­nia bu­tel­kę trans­pa­rent­ną PET oraz zmniej­szo­no gra­ma­tu­rę o 33% – dzi­ęki cze­mu tyl­ko w Pol­sce wy­eli­mi­no­wa­no 40 ton pla­sti­ku w ska­li ro­ku. In­nym lo­kal­nym przy­kła­dem mo­gą być na­da­jące się do re­cy­klin­gu i wy­ko­na­ne w 99% z pa­pie­ru opa­ko­wa­nia lo­dów Be­n&Jer­ry­’s. We Fran­cji mar­ka Si­gnal wpro­wa­dzi­ła na ry­nek szczo­tecz­kę do zębów z wy­mien­ną głów­ką i me­ta­lo­wym uchwy­tem. Do pro­duk­cji wy­mien­nych gło­wic wy­ko­rzy­sty­wa­ny jest pla­stik PCR, co re­du­ku­je uży­cie pier­wot­ne­go pla­sti­ku o 95%.

  • Bet­ter Pla­stic (Lep­szy Pla­stik) czy­li uży­wa­nie do pro­duk­cji opa­ko­wań pla­sti­ków po­cho­dzących z re­cy­klin­gu naj­le­piej opi­sać na przy­kła­dach. Do­ve, jed­na z naj­wi­ęk­szych na świe­cie ma­rek ko­sme­tycz­nych prze­szła na wy­ko­rzy­sty­wa­nie bu­te­lek po­cho­dzących w 100% z re­cy­klin­gu. Dzi­ęki te­mu roz­wi­ąza­niu tyl­ko w na­szym kra­ju uży­wa­ne jest aż 500 ton mniej pier­wot­ne­go pla­sti­ku rocz­nie. In­ny­mi mar­ka­mi do­stęp­nym na pol­skim ryn­ku, których opa­ko­wa­nia się w 100% wy­ko­na­ne z pla­sti­ku po­cho­dzące­go z re­cy­klin­gu są rów­nież Se­venth Ge­ne­ra­tion, czy Lo­ve Be­au­ty and Pla­net. Ma­gnum wy­pusz­cza na ry­nek w Eu­ro­pie 7 mi­lio­nów opa­ko­wań lo­dów wy­ko­na­nych z pla­sti­ku po­cho­dzące­go z re­cy­klin­gu. Od po­cząt­ku przy­szłe­go ro­ku rów­nież w Pol­sce będą do­stęp­ne pin­ty Ma­gnum w opa­ko­wa­niach wy­ko­na­nych w 100% z PCR. Z ko­lei w Niem­czech mar­ka Se­venth Ge­ne­ra­tion wpro­wa­dzi­ła na ry­nek bu­tel­ki wy­ko­na­ne z po­zy­ski­wa­ne­go lo­kal­nie w Ham­bur­gu pla­sti­ku po­cho­dzące­go z re­cy­klin­gu.

  • W ra­mach ini­cja­ty­wy No Pla­stic (Bez Pla­sti­ku) w Pol­sce wszyst­kie ma­jo­ne­zy Hel­l­man­n’s są te­raz do­stęp­ne wy­łącz­nie w szkla­nych opa­ko­wa­niach. Wśród roz­wi­ązań wpro­wa­dzo­nych już w in­nych kra­jach war­to wspo­mnieć opa­ko­wa­nia pro­duk­tów z ze­ro­wą zawar­tością pla­sti­ku wpro­wa­dzo­ne przez mar­kę Se­venth Ge­ne­ra­tion. Z ko­lei mar­ka PG Tips do 2021 r. usu­nie fo­lię pla­sti­ko­wą z pu­de­łek, wpro­wa­dza­jąc w pe­łni bio­de­gra­do­wal­ne to­reb­ki na her­ba­tę.

Uni­le­ver współpra­cu­je z wie­lo­ma part­ne­ra­mi, po­ma­ga­jąc w zbi­ór­ce i prze­twa­rza­niu opa­ko­wań pla­sti­ko­wych. W tym ce­lu re­ali­zu­je pro­gra­my w wie­lu kra­jach, w tym w Bra­zy­lii, In­diach, In­do­ne­zji, na Fi­li­pi­nach, w Ro­sji, RPA, Taj­lan­dii, Wiel­kiej Bry­ta­nii i Sta­nach Zjed­no­czo­nych.

Wkra­cza­jąc w re­fil­lo­wą re­wo­lu­cję

Re­fill to nic in­ne­go, jak mo­żli­wo­ść po­now­ne­go na­pe­łnie­nia pu­stych bu­te­lek po ulu­bio­nych pro­duk­tach ko­sme­ty­kach, że­lach pod prysz­nic czy de­ter­gen­tach. Pierw­szym pro­duk­tem do pra­nia re­fill Uni­le­ver by­ło OMO Con­cen­tra­te. Pro­dukt zo­stał prze­te­sto­wa­ny w Bra­zy­lii w 2019 r. i od­ni­ósł wiel­ki suk­ces. Na je­go użyt­ko­wa­nie zde­cy­do­wa­ło się 30 proc. tam­tej­szych kon­su­men­tów.

W ci­ągu 12 mie­si­ęcy od wpro­wa­dze­nia na ry­nek w Wiel­kiej Bry­ta­nii Cif Eco­re­fills, Uni­le­ver zre­du­ko­wał 171 ton two­rzyw sztucz­nych w sa­mej Wiel­kiej Bry­ta­nii i umo­żli­wił set­kom ty­si­ęcy klien­tów po­now­ne uży­cie bu­te­lek ty­pu spray bez po­trze­by za­ku­pu ko­lej­nych. Ten roz­cie­ńczal­ny for­mat zo­stał od te­go cza­su wpro­wa­dzo­ny w Pol­sce oraz wie­lu kra­jach eu­ro­pej­skich, Ka­na­dzie i Au­stra­lii.

Uni­le­ver kon­ty­nu­uje też te­sto­wa­nie sta­cji re­fil­lo­wych w skle­pach. Na­wet w trak­cie Co­vi­d-19 fir­ma pla­nu­je ko­lej­ne pi­lo­ta­że na ca­łym świe­cie. W tym mie­si­ącu w Wiel­kiej Bry­ta­nii Uni­le­ver uru­cho­mił swo­ją naj­wi­ęk­szą w Eu­ro­pie sta­cję re­fil­lo­wą. W au­to­ma­tach mo­żna na­pe­łnić opa­ko­wa­nia wie­lo­krot­ne­go użyt­ku środ­ka­mi do pra­nia, czy pro­duk­ta­mi do hi­gie­ny oso­bi­stej.

Aby przy­spie­szyć prze­jście na go­spo­dar­kę obie­gu za­mkni­ęte­go i jesz­cze bar­dziej ogra­ni­czyć wy­ko­rzy­sta­nie two­rzyw sztucz­nych, fir­ma po­wo­ła­ła de­dy­ko­wa­ne ze­spo­ły, które zaj­mu­ją się opra­co­wy­wa­niem no­wych mo­de­li bi­zne­so­wych.

Po­now­ne wy­ko­rzy­sty­wa­nie i wie­lo­krot­ne na­pe­łnia­nie opa­ko­wań mo­że ra­dy­kal­nie zmniej­szyć ilo­ść od­pa­dów z two­rzyw sztucz­nych, dla­te­go prze­pro­jek­to­wa­nie na­szych pro­duk­tów sta­no­wi dla nas prio­ry­tet. Na przy­kład in­we­sty­cja w Cif Eco­re­fill roz­po­częła się ja­ko pro­jekt pi­lo­ta­żo­wy w Wiel­kiej Bry­ta­nii, a obec­nie zo­sta­ła wpro­wa­dzo­na w ko­lej­nych kra­jach. Po­de­jście „te­stuj, ucz się i udo­sko­na­laj” jest nie­zbęd­ne, aby uświa­do­mić nam, do cze­go jesz­cze je­ste­śmy w sta­nie do­jść w za­kre­sie mo­de­lu re­fill.

Kon­ty­nu­uje­my ta­kże dzia­ła­nia do­ty­czące roz­wi­ązań re­fill w skle­pach – rów­nież w wa­run­kach Co­vi­d-19. W tym mie­si­ącu w Wiel­kiej Bry­ta­nii na­wi­ąza­li­śmy współpra­cę z sie­cią As­da. Te­stu­je­my mo­żli­wo­ść uzu­pe­łnia­nia opa­ko­wań nie­który­mi pro­duk­ta­mi do pra­nia, pie­lęgna­cji cia­ła czy her­ba­tą. Będzie­my współpra­co­wać z part­ne­rem, po­nie­waż wie­rzy­my, że te­go ty­pu roz­wi­ąza­nia ma­ją sens – nie­za­le­żnie od te­go, czy opa­ko­wa­nia będą uzu­pe­łnia­ne w do­mu, w skle­pie, czy w podróży.

Je­ste­śmy zde­ter­mi­no­wa­ni, aby do­ko­nać praw­dzi­wej re­wo­lu­cji w po­now­nym uży­ciu i uzu­pe­łnia­niu opa­ko­wań. Dziś dzie­li­my się na­szy­mi do­świad­cze­nia­mi i z na­dzie­ją pa­trzy­my na szan­sę współpra­cy z rząda­mi, or­ga­ni­za­cja­mi po­za­rządo­wy­mi i sze­ro­ko po­jętym prze­my­słem, aby jak naj­szyb­ciej prze­jść od fa­zy pi­lo­ta­żo­wej do wpro­wa­dza­nia roz­wi­ązań na sze­ro­ką ska­lę – po­wie­dział Ri­chard Sla­ter, dy­rek­tor ds. ba­dań i roz­wo­ju Uni­le­ver.

Uzu­pe­łnie­nie

* Da­ne za okres od 1 lip­ca 2019 do 30 czerw­ca 2020.

Ko­lej­ne ak­tu­ali­za­cje do­ty­czące ce­lów Uni­le­ver w za­kre­sie zrów­no­wa­żo­nych opa­ko­wań zo­sta­ną opu­bli­ko­wa­ne w rocz­nym spra­woz­da­niu fi­nan­so­wym (ma­rzec 2021 r.).

Zmie­nia­my na­sze po­de­jście do opa­ko­wań z two­rzyw sztucz­nych, wpro­wa­dza­jąc na­szą stra­te­gię ‘Less, Bet­ter, No Pla­sti­c’. Wpro­wa­dzo­ne przez nas w 2017 r. za­sa­dy okre­śla­ją na­sze po­de­jście do re­ali­za­cji zo­bo­wi­ązań i pro­wa­dzą do wdra­ża­nia in­no­wa­cji.

  • „Less Pla­stic” po­le­ga przede wszyst­kim na ogra­ni­cze­niu ilo­ści zu­ży­wa­ne­go przez nas pla­sti­ku.

  • „Bet­ter Pla­stic” opie­ra się na tym, aby na­sze pro­duk­ty nada­wa­ły się do re­cy­klin­gu i eli­mi­no­wa­ły „pro­ble­ma­tycz­ne” two­rzy­wa. Prze­de wszyst­kim jed­nak do­ty­czy to spo­so­bu, w ja­ki ma­te­ria­ły po­cho­dzące z re­cy­klin­gu zo­sta­ją wy­ko­rzy­sta­ne w pro­ce­sie pro­duk­cji na­szych opa­ko­wań.

  • „No Pla­stic” po­le­ga na uni­kal­nym po­de­jściu – wy­ko­rzy­sty­wa­niu al­ter­na­tyw­nych ma­te­ria­łów, ta­kich jak alu­mi­nium, szkło, pa­pier i tek­tu­ra, tam gdzie to mo­żli­we, oraz usu­wa­niu two­rzyw sztucz­nych tam, gdzie ich uży­cie nie jest ko­niecz­ne.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji fir­my Uni­le­ver

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści