9 grudnia br. firma Mark Andy zorganizowała kolejne już w tym roku spotkania online ze swoimi klientami z całego świata. Tym razem dwa webinaria, których partnerem była firma Avery Dennison, zostały poświęcone zastosowaniu technologii RFID w produkcji etykiet. W wydarzeniach (odbywających się w języku polskim w sesji porannej i angielskim w popołudniowej) wzięło udział około 250 osób z całego świata. Webinaria spotkały się z dużym zainteresowaniem uczestników, którzy zadawali wiele pytań w trakcie ich trwania, jak też po zakończeniu.
Oba spotkania rozpoczęła Lena Chmielewska-Bontron, Marketing Manager Mark Andy Europe: „Tym razem chcemy Państwu przybliżyć coraz bardziej popularną na świecie, również w Polsce technologię RFID, produkty z gamy „etykiet inteligentnych”, a także maszyny Mark Andy i materiały Avery Dennison, w których można ją wykorzystać”. Przedstawiła również prelegentów: z ramienia Avery Dennison prezentacje prowadzili Robert Brania – Technical Sales Manager NEE w polskim oddziale firmy (w sesji polskojęzycznej) i Patrick Eichstaedt - Director Sales, Industry Sales, EMEA Avery Dennison Intelligent Labels (w sesji anglojęzycznej). Firmę Mark Andy reprezentowali: Łukasz Chruśliński – Sales Manager, a także Grzegorz Rostkowski i Łukasz Kaczyński – operatorzy maszyn z warszawskiego centrum demonstracyjnego Mark Andy, gdzie w drugiej części webinarium odbywała się prezentacja modelu Evolution E5.
Robert Brania i Patrick Eichstaedt w swoich prezentacjach zatytułowanych „Odkrywanie świata etykiet inteligentnych RFID” skoncentrowali się na rynku etykiet i perspektywach jego rozwoju, w które technologia RFID wpisana jest już od wielu lat. Jak podkreślali – jej rosnąca popularność sprawia, że coraz więcej wytwórców etykiet, również w Polsce szuka informacji na ten temat. „Avery Dennison – mówił Robert Brania – posiada szeroką gamę produktów, którą określamy mianem „postępowej rodziny”, uwzględniających cyfrowe technologie identyfikacyjne. Należy do nich RFID, która gruntownie przekształca różne branże i otwiera przed nimi nowe możliwości. Dotyczą one także producentów i konwerterów etykiet. Avery Dennison jest obecnie największym globalnym dostawcą znaczników RFID. Dostosowujemy produkty do potrzeb różnych branż, by ich wydajność była jak największa w kontekście finalnych zastosowań. Cały rynek również podąża w tym kierunku, a nowe wyzwania wymuszają wręcz cyfryzację”.
Technologia RFID umożliwia odczyt i przesyłanie danych drogą radiową. W zależności od rodzaju znacznika (tzw. tagu) i umieszczonego w nim procesora znajduje ona zastosowanie obecnie w wielu różnych dziedzinach życia. Prelegenci wymienili niektóre z nich m.in. farmaceutyczną i opieki zdrowotnej. Tu RFID jest wykorzystywana w zakresie zarządzania zapasami, bezpieczeństwa pacjentów, ochrony marki i produktów, a także wydajności pracy i efektywności operacyjnej. W motoryzacji technologia RFID pozwala na śledzenie i identyfikację części, automatyzację procesów, uwierzytelnianie i przeciwdziałanie fałszerstwom, a także zwiększenie wydajności działań. Jej zastosowanie w przemyśle spożywczym ma z kolei przede wszystkim zwiększyć bezpieczeństwo magazynowanej i sprzedawanej żywności, ale też zapobiegać jej marnowaniu. Kolejny przykład zastosowania RFID to logistyka. Tu, jak podkreślano, niezmiernie ważne są precyzyjna inwentaryzacja czy efektywność dystrybucji w całym procesie, a także przejrzystość łańcucha dostaw. Prelegent wspomniał jednocześnie, że obecny czas pandemii także przyczynia się do szerszego zastosowania rozwiązań bazujących na tej technologii: „Specjalny znacznik NFC dodany do zestawu testowego pozwala na uzyskanie w czasie rzeczywistym bezpiecznych, wiarygodnych i poufnych danych o wynikach testu na Covid-19”.
Łukasz Chruśliński w swojej prezentacji omówił moduły RFID oferowane przez Mark Andy i implementowane w jej maszynach. Podał przykłady zastosowań i możliwości ich wykorzystania, a także poprowadził prezentację maszyny Evolution E5 (zainstalowanej w warszawskim centrum pokazowym), uwzględniającą produkcję etykiet z tagiem RFID. Tytułem wstępu nawiązał do faktu, że inspiracją dla webinarium były coraz częstsze zapytania klientów o nowe możliwości w zakresie produkcji etykiet i pojawiające się pytanie „Co z tą etykietą?”. „Obecny rok – mówił Łukasz Chruśliński – jest bardzo specyficzny. Przyszłość, jaka się rysuje w perspektywie kolejnych lat zarówno w życiu biznesowym, jak również społecznym wymusza na nas zmianę podejścia do wielu dziedzin. Taka zmiana konieczna jest również w przypadku producentów opakowań czy etykiet. Coraz wyższa automatyzacja procesów, jakiej jesteśmy świadkami i która jest obecnym trendem w każdej branży wymusza na nas pytania w jaki sposób możemy poprawić procesy logistyczne, w których etykieta jest bardzo ważnym elementem. Webinarium, które udało nam się zorganizować wspólnie z Avery Dennison, jest próbą odpowiedzi na te pytania”.
Łukasz Chruśliński omówił sposoby tworzenia etykiet z tagami RFID w rozwiązaniach Mark Andy. Firma od kilkunastu lat produkuje tego typu maszyny, ale także dostarcza specjalne moduły, które można implementować w już pracujących urządzeniach tego producenta. Umożliwiają one produkcję etykiet zarówno klejowych jak również bezklejowych, bazujących na technologii RFID. Co więcej, w przypadku każdej etykiety możliwa jest weryfikacja radiowa, która wychwytuje ewentualne błędy i raportuje o tym fakcie. W nowych maszynach moduł RFID jest integralną częścią maszyny, w przypadku starszych modeli maszyn aplikacja znaczników odbywa się w trybie off-line. Co istotne, etykiety z tagami RFID dostosowywane są do konkretnych zastosowań – inne oferowane są z myślą o plastiku, inne na szkło itd. Prelegent omówił również dwa rodzaje aplikacji tagów RFID, jakie można aplikować w maszynach Mark Andy: on pitch (gdzie tag nie jest rozcinany i rozmiar etykiet jest uzależniony od rozmieszczenia tagu) i off pitch (gdzie rozcina się tagi i umieszcza się je w dowolnym miejscu pod etykietą; w tym przypadku format etykiety nie jest ograniczony). Jak podkreślał prelegent, maszyna może być dostosowana pod konkretne potrzeby i oczekiwania klientów.
Następnie Łukasz Chruśliński zaprosił uczestników spotkania do centrum demonstracyjnego, gdzie zaprezentowana została „na żywo” produkcja etykiet z tagami RFID w maszynie Evolution E5 firmy Mark Andy. Omówił tam krok po kroku kolejne etapy tego procesu, prezentując poszczególne części maszyny. Zainteresowanych szczegółowymi informacjami na ten temat, zaprosił do bezpośredniego kontaktu z firmą Mark Andy.
Po prezentacji maszyny miała miejsce sesja pytań do prelegentów. „Ich liczba była bardzo duża, co świadczy o dużym zainteresowaniu tematem RFID uczestników webinarium – podsumowuje Lena Chmielewska–Bontron. – Podczas spotkania byliśmy w stanie udzielić odpowiedzi zaledwie na część z nich, ale zapewniam, że żadnego nie pozostawimy bez odzewu. Dziękujemy jednocześnie naszym gościom z różnych stron świata za liczny udział w webinarium i już dzisiaj zapraszamy na planowane przez nas, kolejne spotkania online”.
Na podstawie informacji Poligraficznej Agencji Informacyjnej