Czas na RFID w ety­kie­cie: du­że za­in­te­re­so­wa­nie we­bi­na­ria­mi firm Mark An­dy i Ave­ry Den­ni­sonPoprzedni artykuł 

Od lewej: Patrick Eichstaedt, Lena Chmielewska-Bontron, Robert Brania, Łukasz Chruśliński i maszyna Evolution E5
Od le­wej: Pa­trick Eich­sta­edt, Le­na Ch­mie­lew­ska­-Bon­tron, Ro­bert Bra­nia, Łu­kasz Ch­ru­śli­ński i ma­szy­na Evo­lu­tion E5

9 grud­nia br. fir­ma Mark An­dy zor­ga­ni­zo­wa­ła ko­lej­ne już w tym ro­ku spo­tka­nia on­li­ne ze swo­imi klien­ta­mi z ca­łe­go świa­ta. Tym ra­zem dwa we­bi­na­ria, których part­ne­rem by­ła fir­ma Ave­ry Den­ni­son, zo­sta­ły po­świ­ęco­ne za­sto­so­wa­niu tech­no­lo­gii RFID w pro­duk­cji ety­kiet. W wy­da­rze­niach (od­by­wa­jących się w języ­ku pol­skim w se­sji po­ran­nej i an­giel­skim w po­po­łu­dnio­wej) wzi­ęło udział oko­ło 250 osób z ca­łe­go świa­ta. We­bi­na­ria spo­tka­ły się z du­żym za­in­te­re­so­wa­niem uczest­ni­ków, którzy za­da­wa­li wie­le py­tań w trak­cie ich tr­wa­nia, jak też po za­ko­ńcze­niu.

Oba spo­tka­nia roz­po­częła Le­na Ch­mie­lew­ska­-Bon­tron, Mar­ke­ting Ma­na­ger Mark An­dy Eu­ro­pe: „Tym ra­zem chce­my Pa­ństwu przy­bli­żyć co­raz bar­dziej po­pu­lar­ną na świe­cie, rów­nież w Pol­sce tech­no­lo­gię RFID, pro­duk­ty z ga­my „e­ty­kiet in­te­li­gent­ny­ch”, a ta­kże ma­szy­ny Mark An­dy i ma­te­ria­ły Ave­ry Den­ni­son, w których mo­żna ją wy­ko­rzy­sta­ć”. Przed­sta­wi­ła rów­nież pre­le­gen­tów: z ra­mie­nia Ave­ry Den­ni­son pre­zen­ta­cje pro­wa­dzi­li Ro­bert Bra­nia – Tech­ni­cal Sa­les Ma­na­ger NEE w pol­skim od­dzia­le fir­my (w se­sji pol­sko­języcz­nej) i Pa­trick Eich­sta­edt – Di­rec­tor Sa­les, In­du­stry Sa­les, EMEA Ave­ry Den­ni­son In­tel­li­gent La­bels (w se­sji an­glo­języcz­nej). Fir­mę Mark An­dy re­pre­zen­to­wa­li: Łu­kasz Ch­ru­śli­ński – Sa­les Ma­na­ger, a ta­kże Grze­gorz Rost­kow­ski i Łu­kasz Ka­czy­ński – ope­ra­to­rzy ma­szyn z war­szaw­skie­go cen­trum de­mon­stra­cyj­ne­go Mark An­dy, gdzie w dru­giej części we­bi­na­rium od­by­wa­ła się pre­zen­ta­cja mo­de­lu Evo­lu­tion E5.

Ro­bert Bra­nia i Pa­trick Eich­sta­edt w swo­ich pre­zen­ta­cjach za­ty­tu­ło­wa­nych „Od­kry­wa­nie świa­ta ety­kiet in­te­li­gent­nych RFID” skon­cen­tro­wa­li się na ryn­ku ety­kiet i per­spek­ty­wach je­go roz­wo­ju, w które tech­no­lo­gia RFID wpi­sa­na jest już od wie­lu lat. Jak pod­kre­śla­li – jej ro­snąca po­pu­lar­no­ść spra­wia, że co­raz wi­ęcej wy­twór­ców ety­kiet, rów­nież w Pol­sce szu­ka in­for­ma­cji na ten te­mat. „Ave­ry Den­ni­son – mówił Ro­bert Bra­nia – po­sia­da sze­ro­ką ga­mę pro­duk­tów, którą okre­śla­my mia­nem „po­stępo­wej ro­dzi­ny”, uwzględ­nia­jących cy­fro­we tech­no­lo­gie iden­ty­fi­ka­cyj­ne. Na­le­ży do nich RFID, która grun­tow­nie prze­kszta­łca różne bra­nże i otwie­ra przed ni­mi no­we mo­żli­wo­ści. Do­ty­czą one ta­kże pro­du­cen­tów i kon­wer­te­rów ety­kiet. Ave­ry Den­ni­son jest obec­nie naj­wi­ęk­szym glo­bal­nym do­staw­cą znacz­ni­ków RFID. Do­sto­so­wu­je­my pro­duk­ty do po­trzeb różnych bra­nż, by ich wy­daj­no­ść by­ła jak naj­wi­ęk­sza w kon­te­kście fi­nal­nych za­sto­so­wań. Ca­ły ry­nek rów­nież podąża w tym kie­run­ku, a no­we wy­zwa­nia wy­mu­sza­ją wręcz cy­fry­za­cję”.

Tech­no­lo­gia RFID umo­żli­wia od­czyt i prze­sy­ła­nie da­nych dro­gą ra­dio­wą. W za­le­żno­ści od ro­dza­ju znacz­ni­ka (tzw. ta­gu) i umiesz­czo­ne­go w nim pro­ce­so­ra znaj­du­je ona za­sto­so­wa­nie obec­nie w wie­lu różnych dzie­dzi­nach ży­cia. Pre­le­gen­ci wy­mie­ni­li nie­które z nich m.in. far­ma­ceu­tycz­ną i opie­ki zdro­wot­nej. Tu RFID jest wy­ko­rzy­sty­wa­na w za­kre­sie za­rządza­nia za­pa­sa­mi, bez­pie­cze­ństwa pa­cjen­tów, ochro­ny mar­ki i pro­duk­tów, a ta­kże wy­daj­no­ści pra­cy i efek­tyw­no­ści ope­ra­cyj­nej. W mo­to­ry­za­cji tech­no­lo­gia RFID po­zwa­la na śle­dze­nie i iden­ty­fi­ka­cję części, au­to­ma­ty­za­cję pro­ce­sów, uwie­rzy­tel­nia­nie i prze­ciw­dzia­ła­nie fa­łszer­stwom, a ta­kże zwi­ęk­sze­nie wy­daj­no­ści dzia­łań. Jej za­sto­so­wa­nie w prze­my­śle spo­żyw­czym ma z ko­lei przede wszyst­kim zwi­ęk­szyć bez­pie­cze­ństwo ma­ga­zy­no­wa­nej i sprze­da­wa­nej żyw­no­ści, ale też za­po­bie­gać jej mar­no­wa­niu. Ko­lej­ny przy­kład za­sto­so­wa­nia RFID to lo­gi­sty­ka. Tu, jak pod­kre­śla­no, nie­zmier­nie wa­żne są pre­cy­zyj­na in­wen­ta­ry­za­cja czy efek­tyw­no­ść dys­try­bu­cji w ca­łym pro­ce­sie, a ta­kże przej­rzy­sto­ść ła­ńcu­cha do­staw. Pre­le­gent wspo­mniał jed­no­cze­śnie, że obec­ny czas pan­de­mii ta­kże przy­czy­nia się do szer­sze­go za­sto­so­wa­nia roz­wi­ązań ba­zu­jących na tej tech­no­lo­gii: „Spe­cjal­ny znacz­nik NFC do­da­ny do ze­sta­wu te­sto­we­go po­zwa­la na uzy­ska­nie w cza­sie rze­czy­wi­stym bez­piecz­nych, wia­ry­god­nych i po­uf­nych da­nych o wy­ni­kach te­stu na Co­vi­d-19”.

Łu­kasz Ch­ru­śli­ński w swo­jej pre­zen­ta­cji omówił mo­du­ły RFID ofe­ro­wa­ne przez Mark An­dy i im­ple­men­to­wa­ne w jej ma­szy­nach. Po­dał przy­kła­dy za­sto­so­wań i mo­żli­wo­ści ich wy­ko­rzy­sta­nia, a ta­kże po­pro­wa­dził pre­zen­ta­cję ma­szy­ny Evo­lu­tion E5 (za­in­sta­lo­wa­nej w war­szaw­skim cen­trum po­ka­zo­wym), uwzględ­nia­jącą pro­duk­cję ety­kiet z ta­giem RFID. Ty­tu­łem wstępu na­wi­ązał do fak­tu, że in­spi­ra­cją dla we­bi­na­rium by­ły co­raz częst­sze za­py­ta­nia klien­tów o no­we mo­żli­wo­ści w za­kre­sie pro­duk­cji ety­kiet i po­ja­wia­jące się py­ta­nie „Co z tą ety­kietą?”. „Obec­ny rok – mówił Łu­kasz Ch­ru­śli­ński – jest bar­dzo spe­cy­ficz­ny. Przy­szło­ść, ja­ka się ry­su­je w per­spek­ty­wie ko­lej­nych lat za­rów­no w ży­ciu bi­zne­so­wym, jak rów­nież spo­łecz­nym wy­mu­sza na nas zmia­nę po­de­jścia do wie­lu dzie­dzin. Ta­ka zmia­na ko­niecz­na jest rów­nież w przy­pad­ku pro­du­cen­tów opa­ko­wań czy ety­kiet. Co­raz wy­ższa au­to­ma­ty­za­cja pro­ce­sów, ja­kiej je­ste­śmy świad­ka­mi i która jest obec­nym tren­dem w ka­żdej bra­nży wy­mu­sza na nas py­ta­nia w ja­ki spo­sób mo­że­my po­pra­wić pro­ce­sy lo­gi­stycz­ne, w których ety­kieta jest bar­dzo wa­żnym ele­men­tem. We­bi­na­rium, które uda­ło nam się zor­ga­ni­zo­wać wspól­nie z Ave­ry Den­ni­son, jest próbą od­po­wie­dzi na te py­ta­nia”.

Ety­kie­ty RFID – jak pod­kre­ślał pre­le­gent – są do­stęp­ne na ryn­ku już od wie­lu lat. Rów­nież od kil­ku­na­stu lat Mark An­dy ofe­ru­je ma­szy­ny de­dy­ko­wa­ne ich pro­duk­cji. „Fak­tem jest, że co­raz wi­ęcej bra­nż – wspo­mnia­ne wcze­śniej sa­mo­cho­do­wa, spo­żyw­cza, far­ma­ceu­tycz­na czy lo­gi­stycz­na – ge­ne­ru­je co­raz wi­ęk­sze za­in­te­re­so­wa­nie tech­no­lo­gią RFID u na­szych klien­tów – mówił Łu­kasz Ch­ru­śli­ński. – Często nie zda­ją so­bie oni spra­wy, że RFID to już doj­rza­ły ry­nek, ofe­ru­jący wie­le mo­żli­wo­ści. Od dwóch lat rów­nież w Pol­sce ob­ser­wu­je­my zna­czące przy­spie­sze­nie je­go roz­wo­ju. Sta­je się to za­uwa­żal­ne ta­kże w co­dzien­nym ży­ciu. Wy­star­czy wspo­mnieć cho­cia­żby o zna­nej ka­żde­mu sie­ci skle­pów De­ca­th­lon z asor­ty­men­tem spor­to­wym, w której tech­no­lo­gia RFID sta­ła się rze­czy­wi­sto­ścią. Ta­ke­&Go – to ko­lej­ny przy­kład sie­ci, która wy­ko­rzy­stu­je tech­no­lo­gię RFID w swo­ich skle­pach sa­mo­ob­słu­go­wych. Po­dob­nie rzecz się ma w skle­pach sie­ci Ama­zon. Ame­ry­ka­ńska sieć su­per­mar­ke­tów Wal­mart za­osz­czędzi­ła dzi­ęki tech­no­lo­gii RFID oko­ło 200 tys. do­la­rów dzien­nie. Po­wy­ższe przy­kłady są tyl­ko do­wo­dem na to, jak tech­no­lo­gia ta wcho­dzi w na­sze co­dzien­ne ży­cie. To otwie­ra przed nią ogrom­ne mo­żli­wo­ści za­sto­so­wań, na które mu­szą być przy­go­to­wa­ni ta­kże pro­du­cen­ci ety­kiet. RFID to już nie fu­tu­ry­stycz­na wi­zja przy­szło­ści ety­kiety, ale re­al­ne po­trze­by ryn­ko­we”.

Łu­kasz Ch­ru­śli­ński omówił spo­so­by two­rze­nia ety­kiet z ta­ga­mi RFID w roz­wi­ąza­niach Mark An­dy. Fir­ma od kil­ku­na­stu lat pro­du­ku­je te­go ty­pu ma­szy­ny, ale ta­kże do­star­cza spe­cjal­ne mo­du­ły, które mo­żna im­ple­men­to­wać w już pra­cu­jących urządze­niach te­go pro­du­cen­ta. Umo­żli­wia­ją one pro­duk­cję ety­kiet za­rów­no kle­jo­wych jak rów­nież bezkle­jo­wych, ba­zu­jących na tech­no­lo­gii RFID. Co wi­ęcej, w przy­pad­ku ka­żdej ety­kiety mo­żli­wa jest we­ry­fi­ka­cja ra­dio­wa, która wy­chwy­tu­je ewen­tu­al­ne błędy i ra­por­tu­je o tym fak­cie. W no­wych ma­szy­nach mo­duł RFID jest in­te­gral­ną częścią ma­szy­ny, w przy­pad­ku star­szych mo­de­li ma­szyn apli­ka­cja znacz­ni­ków od­by­wa się w try­bie of­f-li­ne. Co istot­ne, ety­kiety z ta­ga­mi RFID do­sto­so­wy­wa­ne są do kon­kret­nych za­sto­so­wań – in­ne ofe­ro­wa­ne są z my­ślą o pla­sti­ku, in­ne na szkło itd. Pre­le­gent omówił rów­nież dwa ro­dza­je apli­ka­cji ta­gów RFID, ja­kie mo­żna apli­ko­wać w ma­szy­nach Mark An­dy: on pitch (gdzie tag nie jest roz­ci­na­ny i roz­miar ety­kiet jest uza­le­żnio­ny od roz­miesz­cze­nia ta­gu) i off pitch (gdzie roz­ci­na się ta­gi i umiesz­cza się je w do­wol­nym miej­scu pod ety­kietą; w tym przy­pad­ku for­mat ety­kiety nie jest ogra­ni­czo­ny). Jak pod­kre­ślał pre­le­gent, ma­szyna mo­że być do­sto­so­wa­na pod kon­kret­ne po­trze­by i ocze­ki­wa­nia klien­tów.

Na­stęp­nie Łu­kasz Ch­ru­śli­ński za­pro­sił uczest­ni­ków spo­tka­nia do cen­trum de­mon­stra­cyj­ne­go, gdzie za­pre­zen­to­wa­na zo­sta­ła „na ży­wo” pro­duk­cja ety­kiet z ta­ga­mi RFID w ma­szy­nie Evo­lu­tion E5 fir­my Mark An­dy. Omówił tam krok po kro­ku ko­lej­ne eta­py te­go pro­ce­su, pre­zen­tu­jąc po­szcze­gól­ne części ma­szy­ny. Za­in­te­re­so­wa­nych szcze­góło­wy­mi in­for­ma­cja­mi na ten te­mat, za­pro­sił do bez­po­śred­nie­go kon­tak­tu z fir­mą Mark An­dy.

Po pre­zen­ta­cji ma­szy­ny mia­ła miej­sce se­sja py­tań do pre­le­gen­tów. „Ich licz­ba by­ła bar­dzo du­ża, co świad­czy o du­żym za­in­te­re­so­wa­niu te­ma­tem RFID uczest­ni­ków we­bi­na­rium – pod­su­mo­wu­je Le­na Ch­mie­lew­ska­–Bon­tron. – Pod­czas spo­tka­nia by­li­śmy w sta­nie udzie­lić od­po­wie­dzi za­le­d­wie na część z nich, ale za­pew­niam, że żad­ne­go nie po­zo­sta­wi­my bez odze­wu. Dzi­ęku­je­my jed­no­cze­śnie na­szym go­ściom z różnych stron świa­ta za licz­ny udział w we­bi­na­rium i już dzi­siaj za­pra­sza­my na pla­no­wa­ne przez nas, ko­lej­ne spo­tka­nia on­li­ne”.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji Po­li­gra­ficz­nej Agen­cji In­for­ma­cyj­nej

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści