Ra­port z ba­da­nia: „Stan in­no­wa­cji bi­zne­so­wych i in­for­ma­tycz­nych”Poprzedni artykuł 

Sa­les­for­ce Mu­le­Soft, do­staw­ca naj­lep­szej na świe­cie plat­for­my in­te­gra­cji i in­ter­fej­sów API, przed­sta­wił wnio­ski z ra­por­tu The Sta­te of Bu­si­ness and IT In­no­va­tion („Stan in­no­wa­cji bi­zne­so­wych i in­for­ma­tycz­ny­ch”). Jak wy­ka­za­ły ba­da­nia1, które zo­sta­ły prze­pro­wa­dzo­ne wśród 1739 kie­row­ni­ków dzia­łów przed­si­ębiorstw za­trud­nia­jących co naj­mniej 250 pra­cow­ni­ków, tyl­ko 37% or­ga­ni­za­cji dys­po­nu­je tech­no­lo­gia­mi i wy­kwa­li­fi­ko­wa­ny­mi pra­cow­ni­ka­mi nie­zbęd­ny­mi do szyb­kiej re­ali­za­cji pro­jek­tów cy­fro­wych. Ma to spo­re zna­cze­nie pod­czas pan­de­mii COVID-19.

Zde­cy­do­wa­na wi­ęk­szo­ść (82%) re­spon­den­tów po­trze­bu­je szyb­kie­go i ła­twe­go do­stępu do da­nych, sys­te­mów in­for­ma­tycz­nych i apli­ka­cji, aby utrzy­mać swo­ją pro­duk­tyw­no­ść i wy­daj­nie pra­co­wać. Do­stęp do da­nych ma zna­cze­nie new­ral­gicz­ne. Po­nad po­ło­wa (59%) kie­row­ni­ków dzia­łów jest za­an­ga­żo­wa­na w szu­ka­nie, pro­po­no­wa­nie lub two­rze­nie no­wych spo­so­bów świad­cze­nia ze­wnętrz­nych usług cy­fro­wych, ta­kich jak bu­do­wa­nie sa­mo­ob­słu­go­wych por­ta­li in­ter­ne­to­wych lub apli­ka­cji mo­bil­nych umo­żli­wia­jących kon­tak­ty z klien­ta­mi. Jed­nak tyl­ko 29%, czy­li nie­spe­łna jed­na trze­cia uwa­ża, że ich przed­si­ębior­stwa efek­tyw­nie łączą i wy­ko­rzy­stu­ją da­ne z różnych źródeł w ce­lu ge­ne­ro­wa­nia do­dat­ko­wych ko­rzy­ści bi­zne­so­wych.

„W świe­cie opar­tym na tech­no­lo­giach cy­fro­wych ka­żda bra­nża po­win­na się przy­go­to­wać na szyb­kie zmia­ny, a ka­żde przed­si­ębior­stwo mu­si re­ago­wać na no­we po­trze­by swo­ich klien­tów szyb­ciej niż kie­dy­kol­wie­k” ― po­wie­dział Brent Hay­ward, dy­rek­tor ge­ne­ral­ny fir­my Mu­le­Soft. „Ba­da­nia te wy­ka­za­ły, że da­ne są jed­nym z naj­wa­żniej­szych za­so­bów, których przed­si­ębior­stwa po­trze­bu­ją do spraw­ne­go dzia­ła­nia i osi­ąga­nia co­raz lep­szych wy­ni­ków. Fir­ma mu­si wy­po­sa­żyć ka­żdego pra­cow­ni­ka w na­rzędzia i upraw­nie­nia po­trzeb­ne do in­te­gro­wa­nia da­nych i wy­ko­rzy­sta­nia ich po­ten­cja­łu nie­za­le­żnie od te­go, gdzie się znaj­du­ją. Umo­żli­wi to szyb­ką re­ali­za­cję klu­czo­wych pro­jek­tów, wdra­ża­nie in­no­wa­cji na du­żą ska­lę oraz jesz­cze lep­sze po­łącze­nie pro­duk­tów i usłu­g”.

W ra­por­cie Sta­te of Bu­si­ness and IT In­no­va­tion zwróco­no szcze­gól­ną uwa­gę na na­stępu­jące wy­zwa­nia i mo­żli­wo­ści zwi­ąza­ne z trans­for­ma­cją cy­fro­wą w przed­si­ębior­stwach:

Si­lo­sy da­nych co­raz częściej spo­wal­nia­ją re­ali­za­cję ini­cja­tyw cy­fro­wych

Jak wy­ni­ka z ra­por­tu fir­my McKin­sey , przed­si­ębior­stwa, które kie­dyś two­rzy­ły stra­te­gie cy­fro­we na okres od ro­ku do trzech lat, mu­szą te­raz ska­lo­wać swo­je ini­cja­ty­wy tak, aby mo­gły zo­stać zre­ali­zo­wa­ne w ci­ągu kil­ku dni lub ty­go­dni. W ra­por­cie tym zwróco­no uwa­gę na fakt, że pan­de­mia COVID-19 spo­wo­do­wa­ła wzrost licz­by ini­cja­tyw cy­fro­wych śred­nio o 11–23%2. Wysz­cze­gól­nio­no rów­nież czyn­ni­ki, które utrud­nia­ją fir­mom dzia­łal­no­ść, roz­wój i spe­łnia­nie ocze­ki­wań klien­tów:

  • Si­lo­sy da­nych. Jed­na trze­cia (33%) an­kie­to­wa­nych kie­row­ni­ków dzia­łów twier­dzi, że pan­de­mia COVID-19 zwróci­ła uwa­gę na brak po­łączeń mi­ędzy ist­nie­jący­mi sys­te­ma­mi in­for­ma­tycz­ny­mi, apli­ka­cja­mi i da­ny­mi, który nie po­zwa­la na efek­tyw­ną re­ali­za­cję pro­jek­tów cy­fro­wych.
  • Brak pra­cow­ni­ków z kwa­li­fi­ka­cja­mi w dzie­dzi­nie tech­no­lo­gii cy­fro­wych. Zda­niem 29% re­spon­den­tów ko­lej­nym czyn­ni­kiem utrud­nia­jącym re­ali­za­cję ta­kich pro­jek­tów jest brak pra­cow­ni­ków wy­kwa­li­fi­ko­wa­nych w za­kre­sie tech­no­lo­gii cy­fro­wych.
  • Prze­ci­ążo­ne ze­spo­ły in­for­ma­tycz­ne, które nie są w sta­nie wy­star­cza­jąco szyb­ko re­ali­zo­wać pro­jek­ty. Po­nad po­ło­wa (51%) kie­row­ni­ków dzia­łów przed­si­ębiorstw jest nie­za­do­wo­lo­na z szyb­kości re­ali­zo­wa­nia pro­jek­tów cy­fro­wych przez dzia­ły in­for­ma­tycz­ne.

Pro­ble­my z in­te­gra­cją ma­ją nie­ko­rzyst­ny wpływ na przy­cho­dy fir­my i do­świad­cze­nia klien­tów

Po­nad po­ło­wa (54%) re­spon­den­tów twier­dzi, że ma pro­ble­my z łącze­niem różnych sys­te­mów in­for­ma­tycz­nych, apli­ka­cji i da­nych. Wska­źnik ten nie dzi­wi, je­śli we­źmie­my pod uwa­gę co­raz wi­ęk­sze pro­ble­my z wy­daj­no­ścią ope­ra­cyj­ną przed­si­ębiorstw. Wie­lu kie­row­ni­ków dzia­łów po­strze­ga te pro­ble­my ja­ko za­gro­że­nie dla swo­ich przed­si­ębiorstw oraz ich zdol­no­ści do za­pew­nie­nia klien­tom ujed­no­li­co­nej ob­słu­gi.

  • Od­se­pa­ro­wa­ne sys­te­my i si­lo­sy da­nych ha­mu­jące roz­wój fir­my. Kie­row­ni­cy dzia­łów wie­dzą, ja­kie na­stęp­stwa mo­że mieć brak po­łączeń mi­ędzy sys­te­ma­mi, apli­ka­cja­mi i da­ny­mi. Po­nad po­ło­wa (59%) uwa­ża, że wpły­wa on nie­ko­rzyst­nie na roz­wój fir­my i wzrost przy­cho­dów.
  • Nie­spój­no­ść ob­słu­gi klien­ta będąca na­stęp­stwem od­se­pa­ro­wa­nych sys­te­mów i apli­ka­cji oraz si­lo­sów da­nych. Wi­ęk­szo­ść (59%) kie­row­ni­ków dzia­łów przed­si­ębiorstw zgod­nie stwier­dza, że brak po­łączeń mi­ędzy sys­te­ma­mi, apli­ka­cja­mi i da­ny­mi ma nie­ko­rzyst­ny wpływ na do­świad­cze­nia klien­tów, od których za­le­ży dziś w du­żej mie­rze suk­ces przed­si­ębiorstwa.
  • In­te­gra­cja wa­run­kiem au­to­ma­ty­za­cji. Trzy pi­ąte (60%) re­spon­den­tów przy­zna­je, że brak po­łączeń mi­ędzy sys­te­ma­mi, apli­ka­cja­mi i da­ny­mi ha­mu­je rów­nież ini­cja­ty­wy w dzie­dzi­nie au­to­ma­ty­za­cji. Rów­no­cze­śnie co­raz wi­ęcej firm dąży do au­to­ma­ty­za­cji pro­ce­dur bi­zne­so­wych za po­mo­cą ta­kich funk­cji, jak ro­bo­ty­za­cja pro­ce­sów.

Przed­si­ębior­stwa mu­szą od­blo­ko­wać po­ten­cjał da­nych, aby przy­spie­szyć pro­ce­sy dzi­ęki tech­no­lo­giom cy­fro­wym

Gdy ro­śnie za­po­trze­bo­wa­nie na ini­cja­ty­wy cy­fro­we, przed­si­ębior­stwa z różnych bra­nż mu­szą dzia­łać szyb­ciej. Przesz­ka­dza­ją im wi­ęc si­lo­sy da­nych, które spo­wal­nia­ją pro­ce­sy, a tym sa­mym utrud­nia­ją szyb­kie spe­łnia­nie ocze­ki­wań klien­tów oraz wpro­wa­dza­nie in­no­wa­cji nie­zbęd­nych we współcze­snym cy­fro­wym świe­cie, w którym stan­dar­dem jest zdal­na pra­ca. W ra­por­cie pod­kre­ślo­no po­trze­bę szer­sze­go udo­stęp­nie­nia no­wych mo­żli­wo­ści i wy­po­sa­że­nia użyt­kow­ni­ków bi­zne­so­wych w na­rzędzia nie­zbęd­ne do te­go, aby szyb­ko i ła­two od­blo­ko­wać po­ten­cjał da­nych, łączyć apli­ka­cje i au­to­ma­ty­zo­wać pro­ce­sy.

  • Ko­niecz­no­ść roz­sze­rze­nia za­kre­su in­no­wa­cji po­za ob­szar IT. Wi­ęk­szo­ść (58%) re­spon­den­tów uwa­ża, że sze­fo­wie dzia­łów in­for­ma­tycz­nych prze­zna­cza­ją wi­ęcej cza­su na bie­żącą ob­słu­gę sys­te­mów niż na wdra­ża­nie in­no­wa­cji. 44% stwier­dza na­wet, iż dzia­ły in­for­ma­tycz­ne w ich fir­mach blo­ku­ją in­no­wa­cje. W roz­wi­ąza­niu te­go pro­ble­mu po­ma­ga mo­del sa­mo­ob­słu­go­wy, który umo­żli­wia ka­żde­mu wy­ko­rzy­sta­nie po­ten­cja­łu da­nych. Za po­mo­cą te­go mo­delu dział in­for­ma­tycz­ny mo­że wpro­wa­dzać in­no­wa­cje w ca­łym przed­si­ębior­stwie tak, aby ni­mi za­rządzać, ale ich nie blo­ko­wać. Gdy dział in­for­ma­tycz­ny zo­sta­nie uwol­nio­ny od za­dań zwi­ąza­nych z tak­tycz­ną in­te­gra­cją i ser­wi­so­wa­niem, będzie mógł le­piej sku­pić się na in­no­wa­cjach i re­ali­zo­wa­niu klu­czo­wych pro­jek­tów.
  • Współpra­ca z dzia­łem in­for­ma­tycz­nym klu­czem do zwi­ęk­sze­nia in­no­wa­cyj­no­ści. Po­nad dwie trze­cie (68%) re­spon­den­tów uwa­ża, że pra­cow­ni­cy dzia­łu in­for­ma­tycz­ne­go i in­nych dzia­łów po­win­ni po­łączyć si­ły, aby wspól­nie wdra­żać in­no­wa­cje w ca­łym przed­si­ębior­stwie.
  • Ła­twy do­stęp do da­nych wa­run­kiem przy­spie­sze­nia pra­cy kie­row­ni­ków dzia­łów przed­si­ębiorstw. Zde­cy­do­wa­na wi­ęk­szo­ść (80%) re­spon­den­tów uwa­ża, że ich przed­si­ębiorstwa sko­rzy­sta­ły­by, gdy­by da­ne i funk­cje in­for­ma­tycz­ne by­ły do­stępne w for­mie go­to­wych mo­du­łów. Wó­wczas kie­row­ni­cy dzia­łów mo­gli­by sa­mo­dziel­nie two­rzyć roz­wi­ąza­nia cy­fro­we i re­ali­zo­wać pro­jek­ty.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji fir­my Mu­le­Soft
Obraz Buf­fik Pi­xa­bay

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści